השקעות | ראיון

מיכה סטוקס: היוטיובר שהפך לתופעה וממליץ להתרחק ממניות ישראליות

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס • אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב • עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים • מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית, ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית
מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

"ברוכים הבאים, אני מיכה מאמריקה" - כך נפתח כל משדר יוטיוב של "מיכה סטוקס", רגע לפני שהוא צולל לנושאים הבוערים של וול סטריט. כמעט בכל יום מסחר, כולל בחגים, הוא עולה לשידור בלייב לפני פתיחת המסחר ולקראת סגירתו במטרה "לתת שואו ולגרום לאנשים להבין מה לעשות יותר טוב עם הכסף שלהם". הוא מספק את הזווית האישית שלו, משיב לשאלות הצופים, עובר על החדשות בשוק ההון ומבצע ניתוח טכני למניות החמות בבורסה האמריקאית בדרך ייחודית וצבעונית.

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן 
500 חברות עמדו למבחן בעונת הדוחות הזו בוול סטריט. אלה התוצאות 
ראיון | "בלי כסף של אף אחד": הצצה לבונקר הסודי של בני לנדא 

שלוש שנים לאחר שהערוץ עלה לאוויר, הוא זוכה לאלפי צפיות בכל משדר, וביוטיוב יש לו 89.4 אלף עוקבים. כך למשל, כשאנבידיה פרסמה את דוחותיה הכספיים לפני כשלושה שבועות, צפו במיכה לא פחות מ־6,000 איש במקביל בשעה 23:30, נתון מכובד. בנוסף לשידורי הלייב הוא מעלה לאינסטגרם ולטוויטר סרטונים קצרים, ציוצים ושידורים מתפרצים, לפעמים תוך כדי הליכה או נסיעה שגרתית ברכב.

תעודת זהות

מיכה כתראן
אישי: בן 49, נשוי ואב ל־3. מתגורר בארה"ב
מקצועי: בעל ערוץ יוטיוב פיננסי עם כ־90 אלף עוקבים. בעבר שימש כסמנכ"ל בנייס, וניהל את מוקד השירות של פלאפון. בעל תואר ראשון למשפטים וכלכלה מאוניברסיטת חיפה
עוד משהו: חובב ספורט, ולא מפספס משחקי כדורגל וכדורסל של הבנות שלו

 

ממשרה בכירה בנייס ליוטיוב

מאחורי שם הבמה "מיכה סטוקס", עומד מיכה כתראן שבאוגוסט הקרוב יחגוג 50. "מיכה מאמריקה", גר בניו ג'רזי עם אשתו, בנו ושתי בנותיו. הדרך שלו לערוץ יוטיוב פיננסי לא הייתה טריוויאלית. עד לפני 10 שנים הוא בכלל היה איש הייטק, ואייש מספר תפקידים ניהוליים בכירים. בין היתר, כיהן כסמנכ"ל הממונה על חטיבת האנליטיקס בנייס וניהל את מוקדי השירות של חברת פלאפון. עד לקריירה הנוכחית, הרקע הכלכלי שלו היה סטנדרטי למדי - בוגר תואר ראשון במשפטים וכלכלה מאוניברסיטת חיפה. בצבא היה חובל והשתחרר בדרגת רב סרן.

"אפקט מיכה סטוקס" צפוי לרשום ציון דרך נוסף בתחילת השבוע הקרוב, כשירצה מרחוק בפני מעל 100 יועצי השקעות מקומיים בכנס שעורכת הבורסה בת"א. הרצאה מול קהל אמיתי, אגב, לא חדשה עבורו. למרות שכתראן חי בשנים האחרונות בארה"ב, הוא ערך כבר מספר אירועי לייב בישראל בהצלחה גדולה. זאת, למרות שמחיר הכרטיס לא זול בכלל ועומד על כמה מאות שקלים.

מה גרם לך לעזוב הכול ולפתוח ערוץ כלכלי ביוטיוב?
"כשניהלתי את חטיבת האנליטיקס בנייס, לפני תשע־עשר שנים, היה לנו מוצר פורץ דרך בעולמות הביג־דאטה והבינה המלאכותית. הגעתי לארצות הברית כדי לפתוח את השוק במסגרת תפקידי. ככה הגעתי לארה"ב. בשלב מסוים החלטתי שבא לי לעבוד בסטארט־אפים ולא בנייס הגדולה. מצאתי את עצמי מדבר עם אנשים על שוק ההון ואיך להתחיל להשקיע.

"בארה"ב הבנתי שלעולם הפיננסי יש שפה שהייתה מאוד זרה לי. אני משקיע 20 שנה, אבל בארה"ב, כשיש ערוצים כמו CNBC ובלומברג, זה שונה לחלוטין. הרגשתי שמנסים לעזור לצרכן להגדיל את ההון שלו בעזרת משקיעים אגדיים שמספרים איפה הם שמים את הכסף שלהם וכו'.

"לאט לאט התחלתי לעשות הרבה יותר טריידים ולהרוויח יותר ממה שהרווחתי בעבודה השוטפת. בשלב מסוים אחות של אשתי אמרה לי - 'למה לכולם אתה מספר את אותו סיפור, אולי פשוט תקליט את זה ותשלח להם בוואטסאפ?'. זה היה באפריל 2021. היום בכל הפלטפורמות השונות יש לי כמעט 150 אלף עוקבים בסך הכול".

בניגוד לכוכבי רשת אחרים, בערוץ של "מיכה סטוקס" אין תוכן ממומן ואין שיתופי פעולה. לא באינסטגרם, לא ביוטיוב, ולא בטוויטר. אז איך בכל זאת הוא מצליח להיות יוטיובר במשרה מלאה? "יש שלושה זרמי הכנסה עיקריים", הוא מסביר. "יוטיוב, קהילה, וקצת ממכירת קורס אונליין. בשורה התחתונה, הצופים מממנים. זה עסק כלכלי, אבל זו לא הייתה המוטיבציה שלי. זה נשמע מוזר, אבל מה שמניע אותי זה שאנשים יקחו אחריות על הכסף שלהם ועל הפנסיות שלהם".

כשכתראן מדבר על קהילה, הוא מתייחס למנוי חודשי שאנשים משלמים לו כדי להיות חלק מקבוצת דיסקורד סגורה. מעבר לתכנים שהוא מייצר אך ורק עבור הקבוצה הזו, הוא מספר שכלל החברים אקטיבים ומשתפים טיפים וידע. העלות, אגב, מתחילה ב־15 דולר לחודש ויכולה להגיע עד ל־50 דולר, בהתאם לתוכן המוצע. לדבריו, בקהילה הזו יש כיום כמה אלפי אנשים משלמים.

אבל איך הייטקיסט בן 40 מתחיל בכלל להקים ערוץ יוטיוב אינטראקטיבי? "התחלתי ללמוד את האלגוריתם של יוטיוב ולהבין איך הוא עובד, ואז להזין אותו במה שהוא רוצה. האולפן הוא בכלל חדר בבית, שהיה בעבר חדר אורחים. היום כל השידורים הם ברמת 4K.

"בארצות הברית יש כל מיני ערוצים, לקחתי השראה מכולם, גם כאלו שלא קשורים בכלל לכלכלה. למשל, למדתי להחליף מסכים של ערוצי טלוויזיה שונים מלייב של ערוץ כנסיות. בסוף לא באתי מהתחום אז אני פתוח להכול".

ההשכלה הפיננסית שלך מבוססת בעיקר על מומחים חיצוניים. אתה מרגיש בנוח לתת עצות לאחרים?
"אני משקף את מה שאני מבין ממה שהמומחים אומרים. הערוץ מאפשר לכל אחד מאיתנו, בלי אינטרס, להעביר את המידע מהבנאדם הכי חכם בוול סטריט. מבחינתי, אין סיבה שכולנו לא נדע כמו וורן באפט. הצופים הם אלו שמממנים, ולכן האינטרס שלהם ושלי הוא זהה. אני לא מציג תוכן ממומן ולא מנסה להיות יותר חכם מהצופה. אני אומר לאנשים את מה שאני שומע".

השאלות מהקהל בתשלום וה"ניסוי הגדול"

אחד האלמנטים המרכזיים בשידורים החיים הוא שילוב שאלות מהקהל, ויש גם צופים שמוכנים לשלם כדי לזכות בתשומת לבו של מיכה ובזכות לשאול שאלה. "במסגרת המודל של יוטיוב, אם צופה רוצה לפרגן לי הוא נותן לי טיפ ואני בתמורה מעניק לו תשומת לב. לדוגמה, אתה רוצה שנסתכל ביחד על מניית אפל? מסתכלים ומנתחים ביחד".

זה חלק מ"השואו" שאתה מדבר עליו?
"אני לא חושב שהחלק הכספי הוא מה שמניע את השואו. אני לכאורה במקצוע הכי משעמם בעולם. מי פותח את המכתב מהגוף הפנסיוני שלו? זה הרי הדבר הכי משעמם בעולם. למדתי מהטלוויזיה בארה"ב, מערוצים כמו CNBC ובלומברג, איך מעבירים תוכן פיננסי בצורה מעניינת. עושים את זה גם מבחינה ויזואלית, מוסיפים לזה עניין וצחוק, ואני לא מנסה להיות מה שאני לא. אני לא משדר בחליפה ולא בעניבה. 120 אלף איש מתעניינים בערוץ בזכות זה".

שם שגור בערוץ של מיכה הוא "מוטי" דמות בדיונית של משקיע על הגדר. "כשהשווקים בשיא מוטי אומר לעצמו 'אני לא אקנה עכשיו, הכל יקר, אחכה לתיקון', ואז התיקון מגיע אבל מוטי עדיין לא קונה, 'השתגעתם? הכל יורד עכשיו, קטסטרופה, שוק דובי, אחכה שהשוק יחזור לעלות'. וכך עובר לו הזמן, מוטי נשאר על הגדר, ולא נכנס לשוק לעולם". זה סיפור כמעט קבוע במשדרי הלייב של מיכה. הוא משתמש ב"מוטי" כדי להעביר את המסר - תתחילו להשקיע, וזה לא ממש משנה מתי, כי לא תצליחו לתזמן את השוק.

ההמלצות של כתראן הן לא בגדר אמירות בעלמא. בשידורים שלו הוא משתף לעתים את הצופים באסטרטגיה הספציפית שלו. איזה מניות הוא קנה, איזה מכר והאם הוא יצא מרווח בעסקאות שלו. בשבוע שעבר, למשל, הוא פתח במה שהוא מכנה "הניסוי הגדול", בו הוא בודק האם יש פער בין קנייה של מדד S&P 500 בשיא לבין כל זמן אחר. "אני הולך עד סוף השנה, סופר כמה ימי מסחר נותרו (141) ובכל יום קונה את המדד ב־5 דולר. במקביל קניתי בפעם אחת את המדד ב־715 דולר. בוא נראה מה יביא תשואה גבוהה יותר. פעם אחת נגד 141 פעמים שונות", הוא מספר.

"בישראל רוב המידע יושב אצל המוסדיים"

מי שצופה באופן קבוע במיכה סטוקס, לא יכול לפספס את המסר המרכזי שלו - ברירת המחדל היא להשקיע במדדי מניות בארה"ב. הבורסה הישראלית? מבחינתו עדיף להתמקד בבורסה האמריקאית. בשידורים שלו הוא משווה בין הכנסות של חברות ישראליות לאלה של ערוצי יוטיוב אמריקאים בגודל בינוני־קטן וכמעט בכל פעם שעולה בקשה להתייחס למניה ישראלית שאינה דואלית, מיכה דוחה אותה.

יש תחושה שאתה אפילו סולד מהשוק הישראלי.
"אני בעיקר מתמקד בשוק האמריקאי, גם כי זה חברות הרבה הרבה יותר גדולות ועם נזילות הרבה יותר גבוהה. וחוץ מזה, המידע בו זמין בצורה הרבה יותר טובה מאשר בבורסה הישראלית. אולי זה לא נכון בכל החברות, אבל באופן בכללי, בישראל רוב המידע יושב אצל המוסדיים. אנחנו (משקיעי ריטייל פרטיים , נ"ט וב"ל) נמצאים בנחיתות דרמטית. נכון, גם בוול סטריט למוסדיים יש יותר מידע, אבל הפער בינם לבינינו הרבה יותר קטן".

כתראן מדגיש כי אינו ממליץ על השקעה מסוימת. "אני לא יכול להגיד לאף אחד לקנות מניה כלשהי, כי אני לא יודע באמת אם היא תעלה או תרד. אני כן יודע להגיד מה הסיכונים. אני לא מנסה כל הזמן להפחיד את הצופים, הכי פשוט זה לעשות כל הזמן קליקבייט שלילי".

אתה מרגיש שאתה משפיע על הרגלים של אנשים?
"כן, בעיקר אצל אנשים שראו את הסרטונים על הפנסיות. אנשים בגילאי 30־40 שפתאום רואים שהפנסיה שלהם עולה ולא רק בגלל ההפקדה החודשית. זו דרמה ואנשים מוקירים תודה. הם שואלים את עצמם מאיפה היינו עשר שנים, עשרים שנה". הוא מדגיש שאין לראות בתוכן ייעוץ מקצועי שמתאים לכל אחד וכי אין לו שום כוונה לדחוף אנשים שקרובים לגיל הפרישה למשל להעביר את כל החסכונות לאפיקים בעלי הסיכון הגבוהה יותר. "אם אני הייתי יודע לשים את הכסף שלי כשהשתחררתי מהצבא על S&P 500 היו לי היום מיליונים. אף אחד לא אמר לי לעשות את זה".

הוא מספר שהיעד הבא שלו הוא להגיע למיליון עוקבים. "לכל דובר עברית יש זיקה פיננסית כלשהי, פנסיה, קרן השתלמות וכו'".

יש הבדל בין לעשות סדר בפנסיה לבין לצפות ערב־ערב בערוץ.
"כדי להגיע למיליון צריך להעביר מידע רלוונטי ובצורה מעניינת. תקראו לזה שואו. הצופים נאמנים. הערוץ שלי מדורג במקום ה־2000 בארה"ב, והוא בכלל בעברית. זה נתון מדהים בעיני. בכל מקרה, העיקרון שיישמר הוא שהצופה במרכז".

המניה היחידה ששוברת את הכללים של הערוץ

במהלך הסרטונים והשידורים החיים, נצמד מיכה לתבניות מאוד ברורות של ניתוח טכני. הוא מסתכל על המספרים, מנתח את המחיר הממוצע של המניה בשבועות האחרונים, מסמן את המגמה הכללית ומחליט - הזדמנות או התרסקות? אבל יש לו מניה חריגה אחת, שבה הוא מרשה לעצמו להפר את הכללים של עצמו. מדובר בטסלה של אילון מאסק, או כמו שהוא מכנה אותה - "טזלה".

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה. ''מרגיש שאני יודע משהו שאחרים לא'' / צילום: ap, Kirsty Wigglesworth
 אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה. ''מרגיש שאני יודע משהו שאחרים לא'' / צילום: ap, Kirsty Wigglesworth

"זו המניה היחידה שאני חושב שאני רואה משהו שאחרים לא", הוא אומר. "אני יודע להגיד את הסיכון. אני יודע להגיד שיכול מאוד להיות שאני טועה. לפעמים, צריך בדבר אחד לצאת מהחוקים של עצמך כדי לבדוק אותם. דרך אגב, בשנתיים האחרונות המניה ירדה בצורה משמעותית. עובדתית הייתי צריך לדבוק בחוקים ולא עשיתי את זה, אבל אני עדיין מאמין שהחברה הזאת יכולה לעשות משהו מטורף".

אילו תחומים נוספים להערכתך יהיו הדבר הבא?
"יש שלושה תחומים לדעתי, שהם אולי הכי דרמטיים בעשור הקרוב. הראשון, הוא כל תחום הבינה המלאכותית. בשונה מתקופת הדוט.קום, שם היה סיפור מאוד יפה, אבל לא היה מודל עסקי, החברות לא היו רווחיות ולא הכניסו כסף. פה זה אחרת. ועוד לא הגענו אפילו לשלב של התוכנה ומעבר לכך. אנחנו ממש בהתחלה.

"התחום השני הוא כל נושא זריקות ההרזיה. והמהפכה השלישית היא כמובן כל נושא האוטונומיה והחיבור של AI אם נקרא לזה רובוטים, בין אם זה רכב שנוסע לבד או כל אחד אחר. זה ממש בהתחלה".

"למה הנגיד לא מדבר לציבור כמו פאוול"

אלמנט נוסף שכתראן היה רוצה שנשאב מהאמריקאים הוא ההתנהלות של ראשי המערכת הפיננסית. דיברנו איתו רגע אחרי שיו"ר הפד, ג'רום פאוול, סיים מסיבת עיתונאים וענה על שאלות בנוגע להחלטת הריבית. "למה הנגיד בארץ לא עושה את זה כמו פאוול? זה בדיוק החינוך הפיננסי שאני מדבר עליו", הוא אומר. "הלקוחות שלו הם הציבור".

כמה שעות אתה ביום עובד על כל האופרציה הזאת?
"מהרגע שאני קם עד הרגע שאני הולך לישון אני עובד. אני עובד המון שעות, אבל אני מאוד נהנה מזה".