תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

הדר ברוקנשטיין: "גם ב-2023 המאתגרת היו הזדמנויות מבטיחות בלב הכאוס הכלכלי"

יזמית הנדל"ן, המלווה משקיעים ומשווקת מגוון פרויקטים, מציגה כמה אפיקי השקעה שרשמו ביצועים בשנה שהסתיימה לא מכבר

צילום: depositphotos
צילום: depositphotos

הכתבה מטעם הדר ברוקנשטיין

שנת 2023 הייתה מאתגרת למשקיעים בישראל, היא נפתחה בצל המלחמה באירופה, כאשר היא גוררת אחריה את המיתון, עליית המחירים והמדדים השליליים של קודמתה. השפעות שליליות נוספות נגעו בחוסר היציבות הפוליטית וההד שיצרה המהפכה המשפטית, כמו גם החלטת נגיד בנק ישראל להעלות את הריבית למספרים שהמשק הישראלי לא ידע שנים ארוכות. השנה נחתמה בצל אירועי ה-7.10 והמלחמה - שנתנו אף הם את אותותיהם במשק המקומי ובהשפעות על ביצועי המשקיעים.

יחד עם זאת, "היו מי שמצאו את ההזדמנויות המבטיחות גם בלב הכאוס הכלכלי, והוכיחו כי כסף יכול לצמוח גם תחת תנאים קשים", כך אומרת הדר ברוקנשטיין, יזמית נדל"ן מקומית המשתפת אותנו באפיקי ההשקעה שלדבריה הציגו ביצועים מעל המצופה:

שוק ההון

שוק ההון הציג התאוששות קלה לעומת שנת 2022, כאשר מוצרי השקעה סולידיים דוגמת אג"ח ממשלתיות שמרו על יציבות ואף רשמו עליות קלות, לעומת זאת מסלולי השקעה מנייתיים הציגו חוסר יציבות, תנודתיות ואף ירידות מאכזבות.

מתוך הסערה הזאת, ולמרות ההכרזות על האטה בהייטק ופיטורים המוניים בענף, שנת 2023 הביאה אלינו את הפיתוח המתקדם והמבטיח ביותר מאז כניסת האינטרנט לחיינו: הבינה המלאכותית. מחוללי תוכן, גרפיקה, נתונים ומידע, פתרונות אוטומציה ומגוון מוצרי תוכנה נוספים - הזניקו את ענקיות הטכנולוגיה והעלו את שווי מניותיהן בעשרות אחוזים. המנצחות הגדולות של השנה, מציינת ברוקנשטיין, הן מניית אנבידיה, שהציגה זינוק שנתי של 241% עם שליטה מוחלטת בשוק השבבים, ומניית מייקרוסופט שצמחה ב-56% עם הטמעת צ'ט GPT ועשרות מוצרי התוכנה המבוססים עליו.

על השאלה האם כדאי למהר ולהשקיע במניות הללו כבר עכשיו? היא עונה כי "לא בטוח. הנתונים הסופיים אמנם מרשימים, אולם לאורך השנה המניות הללו ידעו גם ירידות שאיימו על המשקיעים. בנוסף, התחרותיות הגבוהה וחברות היוניקורן הצעירות שנושפות בעורפן עשויות לנגוס בפלח ניכר מן השוק, וכבר עכשיו מדובר במניות יקרות שמחייבות סף כניסה גבוה של הון ראשוני".

ענף הנדל"ן

ענף הנדל"ן תמיד נחשב ליציב, אולם בשנים האחרונות מחירי הדירות התנפחו לכדי בועה שהרחיקה הן את המשקיעים והן את הזוגות הצעירים ובעלי המשפחות שביקשו לרכוש דירת מגורים. התשואה הממוצעת על דירה להשקעה בישראל עומדת על 3%-4% בשנה בממוצע, עלויות המימון הגבוהות והמיסוי מחמירים עם המשקיעים.

יחד עם זאת, ענף הנדל"ן אינו מבוסס רק על דירות להשקעה, ומוצרי השקעה אחרים הצליחו לשמר את כוחה של הקרקע כמוצר ששווה להשקיע בו, בישראל ומחוצה לה, לפי ברוקנשטיין.

השקעה בקרקעות

"כאשר מחירה של דירה להשקעה עולה על 1,500,000 שקל, השקעה בקרקע עשויה להסתכם במאות אלפים בודדים, בתנאי מימון נוחים, ותחת פוטנציאל תשואה המגיע לכדי מאות אחוזים", מציינת ברוקנשטיין.

היא מסבירה כי ההשקעה בקרקעות מתבססת על רכישת קרקע חקלאית שאינה זמינה לבנייה, מבעלות פרטית ותוך העברת הזכויות בטאבו. קרקעות אלה נמכרות במחירים אטרקטיביים במיוחד ביחס לקרקעות לבנייה באותו האזור, כאשר התשואה המתוכננת צפויה להיגזר עם הפשרת הקרקע ושינוי ייעודה לבנייה.

חשוב לדעת: לא כל קרקע חקלאית תופשר, ולעתים מדובר בהשקעה שתצריך שנים ארוכות של המתנה, ללא שכירות וללא תשואה מניבה.

הדר ברוקנשטיין מציעה כמה כלים מעשיים לצמצום סיכונים ולבחירה נכונה בקרקע להשקעה:

1. רכישת הקרקע מבעלות פרטית בלבד ולא קרקעות מנהל.
2. הקפידו על רכישת קרקע סחירה שניתן למכור בכל עת, ולמצות את עליית השווי על פי שמאות מקרקעין גם בטרם ההפשרה.
3. חשוב במיוחד לרכוש קרקע המצויה בהליך תכנוני המקודם על ידי גורמים ממשלתיים בעלי אינטרס, תחת תוכניות מתאר מאושרות או בתהליך.
4. מיקום הקרקע: ישנה חשיבות גדולה לבחירה בקרקעות המצויות באזורי ביקוש - בסביבת מרכז הארץ, השרון וסביב ערי מטרופולין, סביבת תעסוקה ומסחר ונגישות לרכבת ולתחבורה.
5. אין להסתמך על הבטחות שיווקיות ויש לוודא את מעמד הקרקע, ההיבט התכנוני ותחזיות ההפשרה באמצעות תקן 22 - תקן שמאות אובייקטיבי להערכת שווי קרקעות בישראל.
6. מומלץ לבצע בדיקת מיסוי.

נדל"ן בחו"ל

מי שבכל זאת מבקש את הביטחון שבבעלות על דירה, ואת התשואה המניבה שמעניקים דמי שכירות חודשיים, יכול להפנות מבט לעולם. בעוד שבישראל המיסוי על משקיעי הנדל"ן גבוה, מדינות מערביות בארה"ב ובאירופה מציעות למשקיעים זרים תנאים מיטיבים ומיסוי מקל, עתודות קרקע נרחבות במחירים נוחים, ומסלולי השקעה ייחודיים הכוללים השכרה וניהול של הנכס על ידי חברות מקומיות.

כדוגמה מביאה ברוקנשטיין את מדינת אינדיאנה בארה"ב, המציעה השקעה בנכס פרטי למגורים, בסביבה מבוקשת ומפותחת, בעלות נוחה ובליווי ערבות בנקאית של בנק ישראלי, ותשואה ממוצעת צפויה העומדת על כ-10% לשנה.

*הדר ברוקנשטיין מלווה משקיעים בישראל, ומשווקת מגוון פרויקטים, קרקעות חקלאיות פרטיות שטרם אושרו לבנייה, נכסים להשקעה בחו"ל, תוך מעטפת של ליווי משפטי ומקצועי, המגן על האינטרסים והביטחון של המשקיעים.

**פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.