המפכ"ל ליועמ"שית: בן גביר ניסה למנוע מהמשטרה לאבטח את שיירות הסיוע ההומניטרי לעזה

המפכ"ל קובי שבתאי שלח ליועמ"שית מכתב בו הוא מתאר את התנגדותו להנחיית השר איתמר בן גביר שלא לאבטח את משאיות הסיוע לעזה ע"י המשטרה, ומציין כי בן גביר איים עליו בתגובה כי "יהיו לכך השלכות" • ביום שלישי בג"ץ יקיים דיון בתיקון לפקודת המשטרה, המאפשר לבן גביר להתערב בפעילותה

המפכ''ל יעקב שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
המפכ''ל יעקב שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הנחה את המשטרה שלא לאבטח משאיות סיוע ההומניטרי לעזה, בטענה כי זהו תפקידו של צה"ל. המפכ"ל קובי שבתאי סירב להנחיה, ובתגובה איים עליו בן גביר כי "יהיו לכך השלכות"; כך עולה ממכתב חריג ששלח המפכ"ל ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, בסוף מאי. המפכ"ל ציין כי הוא הבהיר לשר כי המשטרה מבצעת את תפקידה בסוגיה זו, וכי ההנחיה למשטרה לפעול לאבטחת השיירות ניתנה על-ידי הקבינט וראש הממשלה.

לוין הציע למנות את יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון ונתקל בהתנגדות עזה
15 שופטים חדשים מונו לבתי הדין לעבודה. הרשימה המלאה

במכתב הוסיף שבתאי כי בן גביר מתערב בפעילות המשטרה, ותיאר כי בינואר בן גביר שוחח עם סגן המפכ"ל ניצב אבשלום פלד ועם מפקד מרחב דרום והנחה אותם כי "המדיניות שלו היא כי אין לסייע בנושא כיוון שזו אחריות צה"ל", וכך גם אמר בשיחה עם המפכ"ל, שהבהיר לו כי מדובר במשימה של משטרת ישראל. 

עוד מתאר שבתאי כי בחודש מאי השר בן גביר נתקל בפעילות המשטרה לאבטחת שיירות סיוע באזור שדרות, וכי השר "ניגש לשוטרים ולקצינים בשטח והבהיר להם את התנגדותו לפעילות זו". בנוסף על כך, בהערכת מצב שבועית מחה בן גביר על השקעת כוחות המשטרה הרבים בליווי השיירות.

השעיית שוטרים שפעלו במירון

התערבות נוספת שמתאר שבתאי היא בהשעיית שוטרים שהיו מעורבים באכיפת הגעת מתפללים להר מירון. "מאמצעי התקשורת התברר לי כי השר שוחח עם ממ"ז צפון ועם מפקד מג"ב וסיכם עם מפקד מג"ב על 'השעיית' חלק מהשוטרים המעורבים", וזאת "ישירות מול המפקדים וללא תיאום איתי וללא ידיעתי".

המפכ"ל הוסיף כי לשר ולמפקד מג"ב אין סמכות להשעות את השוטרים, ודאי בטרם בירור האירוע. על כן, בתיאום עם מפקד מג"ב, הוא הנחה כי השוטרים לא יושעו אלא יורחקו מפעילת מבצעית עד לקיום בירור בנושא.

ביום שלישי הקרוב יקיים בג"ץ דיון בהרכב מורחב של תשעה שופטים בתיקון לפקודת המשטרה, המרחיב את סמכויות המשטרה ומאפשר, לפי הטענה, לבן גביר להתערב בחקירות ובפעילות המשטרה, באופן הפוגע בעצמאות המשטרה. נטען כי הרחבת הסמכויות מאפשרת התערבות פוליטית בפעילות המשטרה ופוגעת בשלטון החוק.

בתוך כך, בן גביר הגיש היום לוועדה למינוי בכירים את מועמדתו של ניצב אבשלום פלד לתפקיד המפכ"ל. פלד משמש כיום כסגן המפכ"ל. 

בן גביר: "לעקר את תרבות השקר" 

השר איתמר בן גביר מסר בתגובה: "היום, יותר מתמיד, חשוב לעקר את תרבות השקר במשטרה. כשהמפכ"ל כותב שקיימתי שיחה עם סגן המפכ"ל, הוא מסתיר שהשיחה התקיימה בעת שהוא היה בניתוח,  וסגן המפכ"ל מילא את מקומו.

"גם שאר הציטוטים והאירועים מסולפים וכוללים חצאי אמיתות, ורק תמוה שקובי שבתאי - שבוועדת מירון טען שהזיכרון שלו פגום - נזכר 'לדווח' על האירועים כל-כך הרבה זמן אחרי שהוא טוען שהם קרו וחודש לפני שהוא הולך הביתה.

"אגיב לבג"ץ על המכתב ועל שיטות העבודה של היועמ"שית, שמדליפה, מתדרכת ומנסה להשפיע על שופטי בג"ץ".