אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם • בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 • זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

חברי הממשלה שהצביעו ביום שני האחרון על החלת דין הרציפות כדי לקדם את חוק הפטור מגיוס לחרדים, קיבלו היום (שישי) את "טיוטת חוק שירות ביטחון" - שבו הארכה נוספת להעלאת את גיל הפטור משירות מילואים בצל הימשכות המלחמה. את הטיוטה הפיץ משרד הביטחון כדי לאפשר לצבא להמשיך בגיוס אנשי המילואים שהגיעו לגיל פרישה השנה, ובכך להמשיך את רצף השירות שלהם. המשרד קורא להאריך את משך השירות באופן זמני, עד סוף 2024. 

תוקפים את חיזבאללה מכיוון נוסף? האמצעים הימיים המתקדמים של ישראל 
המומחה שמסביר למה צה"ל משתמש בכלי מצור מימי הביניים 

שירות המילואים יוארך בשנה לכולם, כך שמשרתים שאינם קצינים יקבלו פטור רק בגיל 41, קצינים בגיל 46 ובעלי תפקידים מיוחדים בגיל 50. בחוק מצוין כי חיילי מילואים שיבצעו שירות בהתאם להסדר זה: "יהיו זכאים לתגמול מיוחד". 

"הארכת הוראת השעה נובעת מצורך מבצעי מיידי, היקף המשימות והיעדר האפשרות לענות על צורך מבצעי זה באמצעים אחרים - שכן גריעה של אותם משרתי מילואים מסדר כוחות הצבא, תוך כדי הלחימה, עלולה לגרום לפגיעה בכשירות וברציפות תפקודי היחידות, בפרט ביחס ליחידות הלוחמות. כמו כן, ההארכה נדרשת בשל הצורך למלא את השורות ולהרחיב מסגרות לוחמות".

בדברי ההסבר נכתב הצורך הביטחוני להעלאת גיל הפטור: "מפרוץ אירועי 7 באוקטובר נקראו למילואים מאות אלפי משרתים שתרומתם למאמצי הלחימה היא קריטית. על רקע הימשכות הלחימה בימים אלו ולנוכח המשימות המבצעיות הרבות שמוטלות על כתפי צה"ל כתוצאה מלחימה במספר זירות, כשלמול זאת היקף גבוה מאוד של חללים ונפגעים כתוצאה מהלחימה, צה"ל עודנו זקוק לכוח אדם בהיקפים משמעותיים".

במשרד הביטחון מציינים כי ההחלטה התקבלה בעקבות העובדה שלא נמצאו פתרונות אחרים לקידום השוויון בנטל: "הארכת הוראת השעה נובעת מצורך מבצעי מיידי, היקף המשימות והיעדר האפשרות לענות על צורך מבצעי זה באמצעים אחרים, שכן גריעה של אותם משרתי מילואים מסדר כוחות הצבא תוך כדי הלחימה עלולה לגרום לפגיעה בכשירות וברציפות תפקוד היחידות, ובפרט ביחס ליחידות הלוחמות. כמו כן, ההארכה נדרשת בשל הצורך למלא את השורות ולהרחיב מסגרות לוחמות".

פורסם לראשונה ב-N12