הזמרת ששרה כל הדרך אל הבנק, ואף עשויה לעכב את הורדת הריבית בבריטניה

המופע המצליח של הזמרת האמריקאית טיילור סוויפט, The Eras Tour, עשוי להוסיף כמיליארד ליש"ט לכלכלה הבריטית • זוכת הגראמי, שידועה כ"מטלטלת כלכלות" בכל מקום שכף רגלה דורכת, צפויה להביא לעלייה באינפלציה בבריטניה באוגוסט ולשבש את התוכניות של הבנק המרכזי במדינה

טיילור סוויפט בהופעה בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly
טיילור סוויפט בהופעה בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly

הזמרת האמריקאית המצליחה טיילור סוויפט, שנחשבת לאחת הזמרות ששברה כל הישג מוזיקלי, זוקפת לזכותה כעת עוד הישג: המופע המצליח שלה, The Eras Tour, עשוי לעכב את הורדת הריבית של הבנק המרכזי של אנגליה, כך טוענים אנליסטים. 

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט
על הקשר בין ההחלטה של סוני להטמיע AI והסרט החדש על יוצר החבובות
על ממזרים בתרבות הפופולרית ובפסיקת בית המשפט העליון

לא ניתן להסיק מכך שסוויפט מתעמקת באופן אישי בהשפעות כלכליות כאלו או אחרות על הריבית בשלל המדינות בהן היא מתארחת, אך מנתונים שמרוכזים בגופים הכלכליים הסוקרים השפעות כאלו בהחלט ניתן לומר שהיא "מטלטלת כלכלות", כאשר כף רגלה נוחתת בערים השונות בעולם.

על מנת להבין את התופעה, יש לקחת בחשבון כי ההילולה הצרכנית סביב ההופעות של סוויפט לא מסתכמת רק ברכישת הכרטיסים להופעה או במזון ומשקאות במתחם עצמו, אלא היא כוללת שורה ארוכה של רכישות נגזרות של תיירות ענפה בעיר המארחת: מכרטיסי הטיסה, דרך מקומות לינה וכלה בקניות בחנויות המקומיות. ההשפעה הכלכלית של הזמרת שנולדה בפנסילבניה חוצה גבולות ופוליטיקאים ממדינות רבות חושקים שזוכת הגראמי לשנה זו תדרוך בארצם על מנת ליהנות מאותו סחרור צרכני. רק על מנת לסבר את האוזן, הסבב הגלובלי שלה שהחל בחודש מרץ אשתקד, צפוי להיות הרווחי בהיסטוריה עם הכנסות שמוערכות במיליארד דולר. 

ההשפעה הכלכלית של מסע ההופעות על האינפלציה הבריטית

סיבוב ההופעות העדכני שלה כעת באנגליה עשוי להשפיע כאמור על הכלכלה במדינה ועל האינפלציה. כך למשל בנק ההשקעות TD Securities טוען כי מאות אלפי מעריציה המסורים, הקרויים "סוויפטיז", המתכוונים להציף את לונדון באוגוסט הקרוב, על מנת לראות אותה בגודל טבעי, עשויים לגרום לתגובת שרשרת שתביא להעלאות מחירים ועלייה באינפלציה, שבפועל תדחה הורדת ריבית אפשרית בספטמבר. 

"אנחנו עדיין צופים הורדה של הריבית של הבנק המרכזי של אנגליה באוגוסט, אבל נתוני האינפלציה לאותו חודש עשויים להשאיר את ה-MPC (ועדת המדיניות המוניטרית, א"ה) בהמתנה בחודש ספטמבר", מציינים אסטרטג המאקרו של הבנק, לוקאס קרישן, וראש אסטרטגיית המאקרו העולמית שלו, ג'יימס רוסיטר. על פי התחזיות, הבנק המרכזי של אנגליה צפוי להוריד בקרוב את ריבית הבנק משיא שעמד על 5.25%, הרמה הגבוה ביותר זה 16 שנים. 

סיבוב ההופעות עשוי להוסיף כמיליארד ליש"ט לכלכלה הבריטית

ההשפעה הכלכלית של מסע ההופעות של סוויפט הניבה ויצרה מונחים המשלבים את שמה של הזמרת לצד התופעה הכלכלית. מונחים כמו Swiftflation ו-Swiftonomics נוצרו על מנת להתייחס לעלייה בהוצאות על שירותים כמו בתי מלון, טיסות ומסעדות סביב ההופעות המתוכננות.  

לפי בנק ברקליס, סיבוב ההופעות בבריטניה עשוי להוסיף לא פחות ממיליארד לירות שטרלינג (4.7 מיליארד שקל) לכלכלה הבריטית. באדינבורו שבסקוטלנד, שם כבר הופיעה, מציינים כי סך ההוצאות הנלוות של באי ההופעה הגיעו לסכום מוערך של 77 מיליון ליש"ט (98 מיליון דולר) עבור הכלכלה המקומית. סוויפט מתוכננת להופיע גם בקרדיף, וויילס ולונדון בהמשך החודש. בעוד שהתאריך של סוויפט בקרדיף עשוי לחפוף ליום פרסום מדד האינפלציה ביוני, האנליסטים אומרים שההשפעה צפויה להיות מינימלית בהתחשב בגודלה הקטן יחסית של העיר.

הבנק המרכזי של אנגליה יכנס ישיבה ביום חמישי הבא, כדי לתת את החלטתו לגבי הריבית האחרונה שלו ולספק את תחזיתו לגבי המסלול העתידי של האינפלציה. בכל מקרה, סוויפט תמשיך לשיר כל הדרך אל הבנק ולאסוף הישגים בולטים בקריירה שלה לאחר שכבר זכתה להיות האמן הצעיר ביותר אשר זכה בפרס הגראמי עד היום. בנוסף, היא זכתה השנה בפעם הרביעית  בקטגוריית "אלבום השנה" והפכה לשיאנית הזכיות בקטגוריה. 

"אינפלציית הליבה" של שבדיה נוסקת

ההשפעה של סוויפט לא נבלמת בבריטניה אלא מתרחשת גם בשבדיה שם שיעור "אינפלציית הליבה" (אינפלציה בניכוי מחירי הסחורות, לרבות אנרגיה ומזון - שני ענפים תזזיתיים המושפעים מתנודות היצע נסיבתיים, א"ה), עלה באופן בלתי צפוי כאשר מעריצי הזמרת שהציפו את בירת המדינה שטוקהולם תרמו לעלייה במחירי השירותים. 

מדד מחירים לצרכן עלה לפי נתונים שפרסמה הלשכה הסטטיסטית של שבדיה ביום שישי האחרון ב-3%. זו למעשה הפעם הראשונה מזה יותר משנה שבה "אינפלציית הליבה" מואצת. התוצאה, שמגיעה בעיקר מעלייה רחבה במחירי השירותים - הייתה גבוהה מההערכה החציונית של 2.6% בסקר של בלומברג מניתוחי האנליסטים, וכן מתחזית הבנק המרכזי שעמד על 2.9%. 

גם כאן, כמו באנגליה, חלק מהעלייה יכולה להיות מוסברת בעלייה במחירי הלינה, שכן ההופעה משכה אליה קהל של כ-180 אלף בשלוש הופעות שונות. יש כמובן לקחת בחשבון גם את נתוני האירוויזיון שהתקיים בחודש מאי בעיר מאלמו ומשך אליו מספר רב של מבקרים לעיר הממוקמת בדרום המדינה.