ההסלמה בצפון מעוררת ברשתות ברחבי העולם גל פייקים

המצב המלחמתי בזירה הצפונית מעלה הילוך, וכך גם הפייקים בעניין • המשרוקית של גלובס

צילום מסך מהאתר האיראני Farhikhtegan, פורסם ב6.6.24
צילום מסך מהאתר האיראני Farhikhtegan, פורסם ב6.6.24

המצב בצפון הולך ומסלים. שריפות ענק בגליל ובגולן, הרחבת טווח הירי דרומה יותר ויותר ובשבוע האחרון ישראל ידעה את שתי המתקפות הגדולות עליה מצפון מאז 7 באוקטובר. מנגד, גם ישראל מגבירה את לחץ האש על דרום לבנון, עם חיסולי בכירים, מתקפות בעומק לבנון ועוד. לא סתם בכירים במחלקת המדינה האמריקאית הביעו חשש שהמצב עלול בקלות להתפתח למלחמה כוללת, ושייתכן שאפילו ישראל מתכוננת לפתיחת אחת כזו. בהתאם, תשומת הלב העולמית לא פוסחת על החזית הצפונית, אבל כרגיל לא כל המידע ברשתות מהימן במיוחד. הנה כמה דוגמאות.

לא כיפת ברזל. אחת הסוגיות העיקריות מול חיזבאללה היא יכולות ההגנה של ישראל והחשש שארגון הטרור הלבנוני יתחיל מפגיעה בהן. האם יכול להיות שזה כבר קרה בפועל? "הושמדה מערכת כיפת ברזל שממוקמת ברמות נפתלי", בישרו כלי תקשורת המזוהים עם משטר האייתוללות האירני, לצד סרטון מבית היוצר של חיזבאללה שמתעד את הפגיעה. כדי להגדיל את ההישג, הדיווחים סיפרו שהפגיעה המדויקת הושגה בזכות שימוש בחימוש איראני.

רק שהדבר הזה לא קרה. כפי שהסבירו באתר בדיקת העובדות האיראני Factnameh, המטרה שהושמדה הייתה חיקוי של מערכת כיפת ברזל. בודקי העובדות בחנו את תיעוד ההפצצה ושמו לב לכך שמבנה ה"מערכת" שנפגעה שונה מזה של כיפת ברזל. כמו כן, אילו אכן הייתה נפגעת מערכת מבצעית היה צריך להיגרם נזק משמעותי בהרבה לסביבה בגלל הפיצוץ של דלק טילים.

עסק משפחתי. האם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, מצרף את משפחתו ללחימה ופעולות הטרור נגד ישראל? חשבון ברשת איקס עם 18 אלף עוקבים, המתהדר בשם "ד"ר אחמד יאסין", פרסם תמונה של ג'וואד נסראללה, הבן של מנהיג הארגון, "ישירות מחדר המבצעים". לפי התיאור, נסראללה הבן מודה לתושבי דרום לבנון ו"מתנצל על כך שהוא עסוק כרגע בניהול הקרב".

נעשה מעט סדר בעניין: ג'וואד נסראללה הוא אכן פעיל מוכר בשורות חיזבאללה, ומחלקת המדינה האמריקאית אף הכריזה עליו ב־2018 כ"טרוריסט בינלאומי". אך נראה שאותם "שבחים" שחילק לו "ד"ר אחמד יאסין" היו מוגזמים הפעם: באתר בדיקת העובדות הערבי Misbar מצאו שהתמונה היא בכלל מ־2016, ומתעדת פגישה של ג'וואד עם עיתונאית לבנונית.

לא חיפה, הים השחור. לא רק נסראללה מתיימר לאיים על הצפון, אלא גם ארגוני טרור ממזרח. מעת לעת מדווח שארגון החות'ים בתימן ומיליציות פרו־איראניות בעיראק מודיעים על פגיעה במטרות בחיפה, שהנמל שלה מהווה את שער הכניסה הצפוני לישראל. האם באחת הפעמים האלו אכן הייתה פגיעה? רבים מאויבי ישראל "חגגו" ברשתות החברתיות סרטון שמראה, לכאורה, כיצד תימן ועיראק הפציצו בהצלחה שתי ספינות ישראליות שנשאו ציוד צבאי בנמל חיפה.

אבל כפי שהסבירו ב־Misbar, התיעוד הנראה בסרטון אינו קשור למלחמה הנוכחית או לישראל. הסרטון צולם ב־2019, והוא בכלל מתאר התלקחות של שתי ספינות מסחריות שנושאות את דגלי טנזניה, עליהן היו אנשי צוות הודים וטורקים. התקרית לא אירעה בנמל חיפה, אלא בים השחור, במיצר קרץ' המפריד בין קרים לרוסיה.

לקריאה נוספת:

תחקיר: יובל אינהורן