היועמ"שית: "לא ניתן להעלות את גיל הפטור למילואמינקים מבלי לצמצם את חוסר השוויון"

עו"ד בהרב-מיארה הודיעה לממשלה כי קיימת מניעה משפטית להאריך את גיל הפטור ממילואים, לנוכח אי-צמצום הפער בשוויון בסוגיית גיוס החרדים • עם זאת, היא ציינה כי ניתן להאריך לתקופה קצרה נוכח התחייבות גלנט למצות את פוטנציאל הגיוס • ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להאריך את הוראת השעה בשלושה חודשים - בהתאם לעמדת היועמ"שית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר
היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, הודיעה לממשלה כי קיימת מניעה משפטית להאריך את גיל הפטור ממילואים, לנוכח אי-צמצום הפער בשוויון בסוגיית גיוס החרדים. 

עם זאת, מאחר ששר הביטחון יואב גלנט הודיע כי קיים צורך דחוף בהארכת שירות המילואים לצורך המלחמה, ונוכח התחייבותו לפעול ל"מיצוי פוטנציאל הגיוס", הודיעה היועמ"שית כי ניתן להאריך בשלושה חודשים את הוראת השעה.

הממשלה הייתה אמורה לקיים היום (א') דיון בהצעת החוק המאריכה את גיל הפטור, אך ברגע האחרון בוטל הדיון והועבר לוועדת השרים לענייני חקיקה. בשעות הצהריים, העלאת גיל הפטור למילואים אושרה בוועדת השרים למשך שלושה חודשים נוספים, בהתאם לעמדת היועמ"שית. 

שופטי בג"ץ מאותתים: נחייב את המדינה לגייס חרדים לצה"ל
נקודות זיכוי או קדימות במכרזים: המחלוקת באוצר בנוגע להטבה למילואימניקים
"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

הממשלה ביקשה להאריך הוראת שעה המאריכה בשנה את שירות המילואים, כך שמשרת מילואים יסיים לשרת בגיל 41 במקום בגיל 40, ואילו קצינים יסיימו לשרת בגיל 46 במקום בגיל 45. עבור אלה המשרתים בתפקידים מיוחדים, השירות יוארך לגיל 50 במקום 49. הוראה זו הוארכה כבר פעמיים וצפויה להסתיים בסוף החודש. משרד הביטחון ביקש להאריך אותה בחצי שנה נוספת.

משרד הביטחון הסביר את הארכת השירות בצורך הקיים נוכח המלחמה ועל-מנת למנוע פגיעה בכשירות וברציפות תפקוד היחידות.

המשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון, הודיע היום לשר המשפטים יריב לוין כי עמדת בהרב-מיארה היא שיש מניעה משפטית להכביד עוד את נטל השירות על המשרתים בצה"ל היום, "מבלי שניתנים מענים משמעותיים בפועל, כולל בטווח הזמן המיידי, לצמצום אי-השוויון בנטל השירות, ומבלי שמוצו כלל האפשרויות החקיקתיות והאחרות למיצוי פוטנציאל הגיוס והנשיאה בנטל באוכלוסייה כולה".

עו"ד לימון הסביר כי משמעות הצעת החוק היא הכבדת הנטל על אותה קבוצה של אנשים שמלכתחילה שירתו במילואים שנים רבות והיו אמורים לקבל פטור בסוף 2023.

"אישור זה הוא בכפוף לכך שבמהלך החודש הקרוב, כפי שהתחייב שר הביטחון, מערכת הביטחון תנקוט צעדים מיידיים למיצוי פוטנציאל הגיוס".