קובי מימון רוצה להתקרב למאגר תמר: אקויטל הגישה הצעת רכש ל-23% ממניות נפטא

הצעת הרכש, ככל שתתקבל על ידי בעלי המניות, עשויה להוביל את אקויטל להחזיק ב-90% מנפטא ובעתיד לפעול למחיקתה מהבורסה • עלות ההצעה לאקויטל – 439 מיליון שקל והפרמיה בהצעה עומדת על 8%

קובי מימון / איור: גיל ג'יבלי
קובי מימון / איור: גיל ג'יבלי

האם קובי מימון השולט עם שותפו העסקי חיים צוף בחברת אקויטל , שחולשת בשרשור בין היתר על מאגר הגז הטבעי תמר, שוקל לחסל קומה בפירמידת האחזקות המסועפת שלו? אקויטל הגישה היום (א') בבוקר הצעת רכש לרכישת 22.7% ממניות חברת הבת נפטא  שמחזיקה בעיקר בנתח משותפות ישראמקו  שחולשת על שדה תמר. 

סולאראדג' בשפל, והחברה הביטחונית שזינקה ב-17% ביום אחד
אם התחזיות של עונת הדוחות בוול סטריט יתממשו, הראלי רחוק מסיום

מדובר בהצעה שבמידה ובעלי המניות ייענו לה בחיוב, תוביל את אקויטל לשיעור החזקה של 90% בנפטא. בתרחיש כזה תוכל אקויטל לפעול ביתר נוחות למחיקת נפטא מהבורסה ובכך "להתקרב" להחזקה בשותפות ישראמקו שבה האחרונה מחזיקה ודרך כך - להחזקה במאגר הגז.

לפי הדיווח למשקיעים, אקויטל מציעה לרכוש את חלקו של הציבור בנפטא, 21.4 מיליון מניות במחיר של 20.5 שקל למניה ובתמורה כוללת של 439 מיליון שקל. מחיר המניה של נפטא לפיו הוגשה הצעת הרכש גבוה ב-7.8% מהשער שבו פתחה את שבוע המסחר הבוקר. נכון למועד הגשת ההצעה החזיקה אקויטל ב-67% מהון המניות של נפטא, כך שבמידה ותקנה את נתח המניות המדובר תגיע אקויטל להחזקה כאמור של 90% בנפטא.

במהלך המסחר בבורסה נסחרת נפטא בעלייה של 7% למחיר המגלם לה שווי שוק של 1.9 מיליארד שקל. מתחילת השנה החולפת עלתה במעל ל-24% - לאחר הזינוק היום. גם אקויטל נסחרת במגמה חיובית והמניה שלה מטפסת ב-0.8%, כאשר שווי השוק שלה נאמד ב-3.7 מיליארד שקל. בשנה החולפת ירדה המניה כ-10%. יש לציין שדרך אקויטל מחזיקים במקביל מימון ושותפו צוף, המכהן כיו"ר החברה, בשליטה (50.8%) באיירפורט סיטי, ענקית נדל"ן מניב המחזיקה בין היתר במתחמים להשכרה בסמוך לנמל התעופה בן גוריון. 

בעבר כבר הצליחו מימון וצוף לחסל שכבה אחרת בפירמידה העסקית שלהם. הם רכשו את החזקות הציבור בשותפות יואל בשנת 2018 באמצעות אקויטל תמורת תשלום של 685 מיליון שקל. אז היה מדובר בחיסול שכבה בפירמידה שהייתה למעשה יישום הדרישות של חוק הריכוזיות, כאשר כיום אין ככל הידוע אילוצים כאלה שמובילים להצעת הרכש האמורה בנפטא. 

שותפות ישראמקו מוחזקת על ידי מגוון גופים מוסדיים, כאשר לחברות של מימון וצוף יש החזקות בשתי דרכים עיקריות. על ידי נפטא ואקויטל באמצעות חברת חנל בשיעור של 18.2%, ודרך חברת אקויטל ישירות (3.8%). בראשות ישראמקו עומד חיים צוף, ואת השותפות מנהל רון מאור. שווי השותפות עומד על 4 מיליארד שקל והיא מחזיקה בעיקר ב-29% משדה הגז "תמר", וב-53% מחזקת "שמשון". מאגר "תמר" הממוקם בים התיכון מול חופי אשקלון, הושבת בתחילת המלחמה לתקופה של כחודש ובהמשך חודשה פעילותו. במאגר שותפה מעבר לישראמקו, גם שברון  (25%) תמר פטרוליום  (16.8%) וגופים נוספים.