הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנייה זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.4% • השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים • פער תשואות האג"ח מול ארה"ב נמצא בשיא של עשור, האם בנק ישראל יתערב במסחר? • סיגמא: "מרגישים את עליות המחירים, העלייה המתונה של המדד לא תגרום לבנק ישראל לשנות את הריבית" • מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

יום המסחר בתל אביב ננעל במגמה ירוקה. מדד ת"א 35 עלה ב-1.4% ות"א 90 הוסיף לערכו 1.7%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנייה זינק בכ-3.5%, ת"א ביטוח עלה בכ-3.2% ומדד הבנקים עלה ב-1.9%.

מחזור המסחר הסתכם סביב 1.8 מיליארד שקלים.

בלטו לחיוב מניות אקויטל , פריון נטוורק , אזורים , אקרו , ישראל קנדה .

מנגד, אלקטריאון , אודיוקודס , אל על , חברה לישראל  וטבע .

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו קלות. התשואה ל-10 שנים עמדה על 4.88% והתשואה לשנתיים נסחרה סביב 4.39%.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק קלות מול המטבעות הזרים. שער הדולר-שקל נסחר סביב 3.72 שקלים ושער האירו-שקל עומד על 3.98 שקלים.

16:45

עליות השערים בבורסה המקומית מתחזקות. מדד ת"א 35 עולה ב-1.3%, מדד ת"א 90 ב-1.7%, מדד הבנקים עולה ב-1.7%, מדד הביטוח בכ-2% ות"א בנייה מזנק בכ-3.3%.

אנלייבקס , העוסקת בפיתוח תרופות להשבת האיזון למערכת החיסונית, דיווחה לפני זמן קצר על תוצאות ביניים חיוביות בניסוי קליני בחולים עם דלקת מפרקים ניוונית מתקדמת של הברך. 

15:23

בהעדר "חדשות בטחוניות רעות" הבורסה המקומית ממשיכה במגמה החיובית - מדד ת"א 35 עולה ב-1.2%, מדד ת"א 90 ב-1.5%, מדד הבנקים עולה ב-1.4%, מדד הביטוח בכ-2%.  

בריינסוויי  הודיעה היום על כניסה נרחבת לשוק הקנדי של מערכת Deep Transcranial Magnetic Stimulation (Deep TMS™) הקניינית שלה, בעקבות חתימתה על הסכם הפצה בלעדי ורב-שנתי עם מפיץ קנדי. ה

הסכם זה כולל כמות מינימום להזמנות שצפויה לגדול בהתמדה לאורך כמה שנים, החל מ-11 מערכות Deep TMS™ שיוזמנו כבר במהלך 2024. 

הדר לוי, מנכ"ל בריינסווי: "קנדה חווה משבר משמעותי בתחום בריאות הנפש עם חסם קריטי העומד בפני המטופלים. אחד מכל שני קנדים סבלו או סובלים ממחלת נפש עד הגיעם לגיל 40, ורק מחצית מהקנדים שחווים אירוע של דיכאון קליני זוכים לטיפול הולם. אנו רואים ב- Deep TMS אפשרות טיפול חדשנית ומצפים להביא את הבשורה לכמה שיותר חולים בקנדה ומחוצה לה."

13:26

גילת  מדווחת על חתימת הסכם לרכישת חברה אמריקאית בתחום האינטרנט בטיסה תמורת סכום כולל שעשוי להגיע לכדי 245 מיליון דולר, עם צפי לתרומה להכנסות השנתיות של גילת בסך 100-150 מיליון דולר כבר בשנת 2025 על בסיס צבר הזמנות קיים לחברה הנרכשת.

גילת רוכשת את חברת Stellar Blu Solutions, ספקת האמריקאית מובילה לדור חדש של פתרונות לתקשורת לוויינית לתעופה שתתמוך בהמשך הצמיחה המהירה של גילת בתחום קישוריות אינטרנט בטיסה (IFC) הנחשב לאחד ממנועי הצמיחה של גילת ולסגמנט עם רווחיות גבוהה בעסקי החברה.

גילת תשלם 98 מיליון דולר במועד סגירת העסקה ועוד 147 מיליון דולר נוספים בהתאם לעמידה ביעדים עסקיים ופיננסיים לאורך השנתיים הקרובות.

חברת Stellar Blu פיתחה פתרון ראשון מסוגו לאנטנה אלקטרונית מתכווננת לתעופה שנבחר על ידי Intelsat, Panasonic, OneWeb ואחרים ואומץ על ידי כמה מחברות התעופה הגדולות בעולם.

השלמת הרכישה צפויה במחצית השנייה של 2024 והיא צפויה להוסיף (accretive) לרווחיות גילת על בסיס Non GAAP החל מהמחצית השנייה של 2025. גילת מתכוונת לממן את הרכישה מהמזומנים הקיימים בקופת החברה ומאשראי חיצוני.

גילת תקיים הערב בשעה 19:00 שיחת משקיעים באנגלית ומחר בשעה 10:00 תקיים שיחת משקיעים בעברית.

12:45

קרסו נדל"ן  עולה היום לאחר שאושרה התב"ע החברה לפינוי בינוי בגבעתיים. הוועדה המחוזית של תל אביב אישרה את התוכנית, שבמסגרתה החברה תבנה שני מגדלי מגורים בני 33 קומות. כ-86% מבעלי הדירות כבר חתמו על הסכמים. 

מדובר בפרויקט משולב פינוי-בינוי, ובינוי-פינוי המוחזק בבעלות מלאה (100%) של החברה. נכון למועד הדיווח, קרסו החתימה 86% מבעלי הקרקע במתחם על הסכמי פינוי בינוי המהווים את הרוב הדרוש בחוק ליציאת הפרויקט לדרך, והיא פועלת להחתמת שאר הדיירים עד ל-100%.

התוכנית מתפרסת על שטח של 7 דונם. מתוך 250 הדירות החדשות, 69 הן דירות תמורה ויועברו לדיירים הוותיקים קרסו נדל"ן תשווק 181 יח"ד בשוק החופשי. הפרויקט כולל גם שני מבנים לשימור שיועברו לעיריית גבעתיים לטובת דיור בר השגה, וכן כ-400 מ"ר של שטחי מסחר.

החברה פועלת לקידום תוכנית עיצוב אדריכלית ולהוצאת היתרי בנייה מכוח התב"ע, וצופה קבלת היתר בנייה במהלך שנת 2027. החברה צופה ששווי המכירות בפרויקט יעמוד על כ - 650 מיליון שקל. 

בשוק החוב נרשמים היום ביקושים והתשואות יורדות מעט - תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים יורדת ב-2 נקודות בסיס ל-4.88%, תשואת האיגרת ל-2 יורדת ל-4.398%.

11:51

רקח  מדווחת על חשש לאירוע אבטחת מידע במערך המכירות וההפצה העיקרי של חברת בת. הערכה ראשונית שהנזק לא מהותי. 

החברה זיהתה חשש לאירוע אבטחת מידע במערך המכירות וההפצה העיקרי של אופיר את שלפארם תרופות וקוסמטיקה אשר הושבתו זמנית, לרבות בשל פעולות יזומות אותן נקטה החברה במסגרתו, ככל הנראה, זוהתה חדירה של גורם בלתי מורשה. בהתאם, הוקם בחברה צוות מיוחד הכולל, בין היתר, גורמים מקצועיים חיצוניים, המתמחים בטיפול באירועי אבטחת מידע ואשר פועל להכלת האירוע, איתורו וסיכולו ותוך השמשתן של מערכות שנפגעו לפעולה.

11:46

העליות בתל אביב מתחזקות כעת - מדד ת"א 35 עולה ב-1%, מדד ת"א 90 ב-1.4%, מדד הבנקים עולה ב-1.4%, מדד הביטוח בכ-2%.  

10:52

בוקר אופטימי בבורסה של תל אביב - מדד ת"א 35 עולה ב-0.5%, מדד ת"א 90 ב-0.7%, מדד הבנקים עולה ב-0.6%, מדד רשתות השיווק מוסיף 0.8%. 

קבוצת דלק  בולטת גם היום במדד ת"א 35, אתמול עלתה מניית הקבוצה ב-2% לאחר שפורסם שתבצע רכישה עצמית של מניות בהיקף של עד 200 מיליון שקל. 

לפי הודעת החברה הרווחים הראויים לחלוקה בחברה נכון למועד האישור עומדים על סך של כ- 6.8 מיליארד שקל, וכן להערכת דירקטוריון החברה, נמצא כי לא קיים חשש סביר שהחלוקה תמנע מהחברה את היכולת לעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות בהגיע מועד פרעונן. 

10:33

המסחר בבורסה המקומית מתנהל הבוקר בעליות שערים - מדד ת"א 35 עולה ב-0.4%, מדד ת"א 90 ב-0.8%, מדד הבנקים עולה ב-0.3%, מדד רשתות השיווק מוסיף 0.8%, בולטת בו מניית ריטיילורס 

מדד הנדל"ן עולה ב-1.5%, בולטות בו מניות חג'ג' , צרפתי , ודוניץ 

10:16

במסחר במט"ח השקל נחלש כעת בכ-0.5% ונסחר ב-3.74 שקלים לדולר וב-4.02 שקלים לאירו.

10:05

המסחר בבורסה המקומית נפתח הבוקר במגמה  חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1%, מדד ת"א 90 ב-0.2%, מדד הבנקים יורד ב-0.3%, מדד הבנייה עולה ב-0.7%. 

מניות שבולטות בעלייה: דמרי  ישרוטל  וישראל קנדה 

08:15

בשוק המט"ח נרשמת הבוקר יציבות בשער השקל - 3.72 שקלים לדולר ו-3.98 שקלים לאירו.

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אתמול נפתח שבוע המסחר במגמה אדומה בצל הארועיים הביטחונים הכואבים בדרום והחשש למלחמה בצפון. מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 השיל מערכו 1.6%. בלט לשלילה מדד ת"א בנייה שצלל בכ-2%. 

זינוק של 130% בשנה: טבע משאירה אבק לחברות הגדולות בבורסה 

דירקטוריון דיסקונט  אישר אתמול בערב את העסקה לרכישת חלקה של שופרסל  באפליקציית התשלומים 'פייבוקס' תמורת 77 מיליון שקל. החלטת קבוצת דיסקונט להחזיק במלוא הבעלות בפייבוקס התקבלה כחלק מאסטרטגיית הבנק להרחיב את מגוון השירותים.

קבוצת דלק  עלתה אתמול ב-4% לאחר שפורסם שתבצע רכישה עצמית של מניות בהיקף של עד 200 מיליון שקל. 

מניית נפטא, חברת הנפט והגז  זינקה ב-8% במסחר בעקבות הצעת רכש שפירסמו בעלי השליטה בחברה, קובי מימון וחיים צוף באמצעות חברת ההחזקות שלהם אקויטל .

בית ההשקעות אלטשולר שחם רכש ככל הנראה מניות של חברת הנדל"ן המניב מבנה בסכום כולל של מעל ל-200 מיליון שקל. את המניות רכש בית ההשקעות מחברת כלל ביטוח. לא ניתן היה לאמת רשמית את העסקה, שכן גם אלטשולר שחם וגם כלל ביטוח אינם בעלי עניין. 

ניתוח | התשואות פנומנליות, העסקאות פורחות, אז למה אין מדד מניות ביטחוניות בת"א 

שבוע המסחר באסיה החל הלילה במגמה מעורבת - מדד הניקי יורד בחדות וב-2.2%, מדד שנגחאי ב-0.5%, הנג סנג עולה ב-0.1% ומדד קוספי יורד ב-0.25%. 

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים הבוקר ביציבות סביב מדדי הבסיס. 

בוול סטריט יפתח אחר הצהריים שבוע המסחר המקוצר (ברביעי לא יתקיים מסחר).
השבוע שעבר הסתיים בעליות שערים ובשיאים - בשישי עלה מדד נאסד"ק ב-0.1% ולשיא חדש, ובסך הכל 3.2% בשבוע, S&P 500 ירד מעט אך הוסיף 1.6% בסיכום שבועי, וזאת בעיקר בזכות מניות הטכולוגיה, דאו ג’ונס השיל 0.5% בשבוע שעבר.

מניית טסלה  ירדה ב-2.4% ביום שישי לאחר ש-77% מבעלי המניות הצביעו בעד אישור חבילת השכר של מנכ"ל החברה אלון מאסק, התגמול ההוני הוערך בתחילה ב-56 מיליארד דולר, אבל עתה שוויו "רק" 46 מיליארד דולר. האישור הסופי חוזר עתה לבית המשפט, לאחר שהאחרון ביטל את חבילת השכר בינואר.

בתוך כך, קאת'י ווד, מנהלת קרן ארק,  נתנה בסוף השבוע תחזית חדשה למחיר של טסלה לשנת 2029. "2600 דולר", זה המחיר למניה היא אמרה, פי 15 ממחירה כעת. ווד ציינה שהתחזית נתמכת על ידי אנליזה מעמיקה שנעשה בחברה.

חברה נוספת שעשתה כותרות בשבוע שעבר היא אפל  שהציגה יכולות בינה מלאכותית חדשות. מניית החברה נסקה ב-כ8% בשבוע ואף עקפה ליום או יומיים את מיקרוסופט  בשווי שוק.

כעת ישנן שלוש חברות שנסחרות בשווי שוק של מעל 3 טריליון דולר והתחרות ביניהן הופכת לצמודה יותר ויותר - מיקרוסופט, 3.28, אפל - 3.25 ואנבידיה - 3.24 טריליון דולר. 

אגב, כזכור ברקשייר האת'ווי  בניהולו של וורן באפט מכרה ברבעון הראשון כ-13% מהחזקותיה באפל - 116 מיליון מניות. המכירה בוצעה במחיר ממוצע של 181 דולר למניה. מחיר המניה כיום, 212.5 דולר. חשבון פשוט: ברקשייר היתה יכולה להיות ב-3.7 מיליארד דולר "עשירה יותר". 

אדובי  זינקה ב-15%, היום הכי טוב שלה מאז שנת 2020 בעקבות הדוח הרבעוני שפירסמה, זה עקף את ציפיות. 

לעומת זאת, מניות סקטור הפנאי והנסיעות ירדו בשישי, בעיקר מניית חברת השייט קרניבל  שירדה ב-7.1% לאחר שבבנק אוף אמריקה צופים ירידה במחירי השייט, יונייטד איירליינס  השילה 4.6%.

WSJ | העלייה מסחררת, אבל גם ההתרסקות: הכירו את פרדוקס התשואות של קרנות הסל 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, התשואות על איגרות החוב הממשלתיות ירדו ביום א', ככל הנראה לאחר שמדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לחיוב בחודש מאי כשנותר בקצב שנתי של 2.8%. התשואה ל־10 שנים ירדה ב־7 נקודות בסיס לכ־4.89% ובאיגרת לשנתיים ירדה ב־7 נ"ב ונסחרה ב־4.44%.

אלכס זבז'ינסקי הכלכלן הראשי של מיטב מצביע על כך ש"הפער מול ארה"ב המשיך להיפתח לשיא העשור. על רקע עליית הסיכוי להורדת הריבית בישראל אחרי מדד המחירים המפתיע, מצב זה מגביר פוטנציאל לרווח הון. יחד עם זאת, גם הגירעון התקציבי ממשיך לעלות, אך עלייתו מתרחשת תוך גידול בהכנסות המדינה מעבר לתחזיות".

"צריך גם לקחת בחשבון שאם הירידות בשוק האג"ח הממשלתיות ימשכו ללא סיבה כלכלית ברורה, אלא בעיקר כביטוי של שיבוש בתפקוד הסדיר של המסחר, בנק ישראל עשוי להתערב במסחר כרגולטור שאחראי על יציבות פיננסית".

בארה"ב בעקבות פרסום מדד מחירי היצרן (PPI), בשישי שהפתיע לטובה והציג האטה תשואת האג"ח ל-10 שנים ירדה מתחת ל4.3% ועומדת כעת על 4.23%, בסיכום שבועי ירדה התשואה ב-23 נקודות בסיס ובשישי השלימה יום עשירי של ירידה מתוך 12 ימי המסחר האחרונים.

במיטב מעריכים ש"שוק האג"ח, שבדרך כלל מתאפיין בגישה שמרנית ופסימית יותר משוק המניות, הפעם משקף דווקא יותר אופטימיות ממנו. הירידה של כ-0.5% בתשואות האג"ח בחודשיים האחרונים, במיוחד אחרי פרסום מדד המחירים והחלטת הפד בשבוע שעבר, משקפת בעיקר את הירידה הצפויה באינפלציה".

3. שוק הסחורות והמטבעות

בסוף השבוע האחרון, השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים: שער הדולר עמד על 3.72 שקלים ביום שישי והאירו נסחר בכ־3.98 שקלים. בסיכום שבועי, הדולר נחלש מול השקל בכ־1.1% והאירו נחלש מול השקל בכ־2%.

מחירי הנפט נסחרים הבוקר ביציבות - 78.1 דולר לחבית נפט אמריקאי ו-82.3 דולר לחבית נפט מסוג ברנט.

4. מאקרו

אמנם מדד המחירים לצרכן הצביע על עליית מחירים קטנה בהרבה מהצפי, 0.2% במאי לעומת צפי של 0.6%, אבל עידן אזולאי, מנהל ההשקעות הראשי בסיגמא קלריטי יורד לפרטים, ואלה פחות נעימים - "כולנו מרגישים היטב את עליות המחירים, וקשה להניח שגם העלייה המתונה לכאורה של המדד יגרמו לבנק ישראל לשנות את הריבית".

"במה שבאמת השפיע על הכיס שלנו - מחירי המזון (ללא פירות וירקות) עלו ב-1%, הפירות והירקות קפצו ב 2.2% ומחירי הדיור שמהווים את הרכיב הגדול ביותר במדד עלו ב0.4%, כאשר מחירי הדירות (אינן מהוות חלק מהמדד) עלו ב 0.9% רוב הסעיפים אשר משפיעים על הכיס שלנו באופן שוטף המשיכו לעלות גם במאי".

ניתוח | שיטת המדידה של סעיף אחד השתנתה - וחיזוי מדד המחירים לצרכן יצא משליטה 

בארה"ב מדד המחירים לצרכן שפורסם בשבוע שעבר הצביע על עלייה צנועה של 0.3% לעומת צפי של 0.4%, שני גורמים השפיעו על המדד. הראשון מחירי האנרגיה שירדו ב 2% (ומתחילת יוני עלו ב 1.5%) ומחירי ביטוח הרכב שנותרו ללא שינוי.

"שורה תחתונה, המרחק ליעד של הפד של 2% נשאר רחוק למדי", כתב אזולאי, "הודעת הפד ומסיבת העיתונאים שנערכה לאחר מכן הצביעה על כך שהפד אפילו לא בכיוון של הפחתת ריבית. יתרה מכך, תחזית האינפלציה של הפד ל-2024 הועלתה מ-2.4% ל-2.6% וזו של הריבית ירדה להפחתה אחת בלבד במהלך השנה הנוכחי".

WSJ | הפד למד להיזהר: בלי ודאות שהאינפלציה נבלמת לא יוריד ריבית

בשבוע הקרוב יתפרסמו מספר נתוני מאקרו בולטים ברחבי העולם, החשוב ביניהם הוא המכירות הקמעונאיות בארה"ב, בנוסף גם הייצור התעשייתי ושיעור האבטלה בסין, נתוני תעסוקה ושכר וכן מדד המחירים לצרכן בגוש האירו, הייצור התעשייתי בארה"ב, וכן מדד המחירים לצרכן בבריטניה - שם גם תתפרסם החלטת ריבית ביום חמישי הבא.

5. תחזית

אלכס זבז’ינסקי ממיטב בית השקעות מעריך שהמשק האמריקאי ייחלש בהמשך השנה יותר ממה שמעריך הפדרל ריזרב, מה שיאלץ אותו להוריד ריבית מהר מהתחזיות.

"אנו מעריכים שמכלול הסיכונים מצדיק להוריד סיכון בשוק המניות. אמנם המדדים בוול סטריט נמצאים כעת בשיא, אך התמונה קצת פחות טובה ממה שמתאר השינוי במדד עצמו. S&P 500 נמצא בשיא, אך רק 2% מהמניות שנכללות בו נמצאות בשיא. בחודש האחרון מדד S&P 500 עלה ב-3.5%, אך 66% מהמניות שמרכיבות את המדד ירדו. רק 3 סקטורים מתוך 10 השיגו תשואה חיובי ורק סקטור אחד הכה את המדד ( סקטור ה-IT)".

מתחילת יוני 9 מתוך 10 סקטורים שמרכיבים את המדד S&P 500 רשמו תשואה נמוכה מהמדד עצמו. הסתירה העמוקה בין מה שמתרחש ברוב המניות לבין מדדי המניות העיקריים מוסברת כמובן ע"י הישגים חריגים של כמה מניות בודדות (אלפאבית, אפל ובעיקר אנבידיה). זה לא רק עניין טכני. אלמלא מניות אלה, השיח בתקשורת שמתייחס לשוק המניות, וכפועל יוצא ממנו למצב הכלכלה היה כנראה שונה לחלוטין".

"דפוס הקשר הנוכחי בין מדדי המניות הגדולים לכלכלה קצת מזכיר את תקופת הדוט.קום כאשר בין אוקטובר 1999 למרץ 2000 הנאסד"ק עלה בכמעט 90%, אך המדד S&P 500 במשקל שווה נותר ללא שינוי".