גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחנת רכבת חדשה מאיימת לעכב ארבעה מגדלים בת"א

הוועדה לתשתיות לאומיות קבעה כי מחלף השלום הוא המיקום המיטבי לתחנה, אך היעדר הקרקעות באזור יחייב "נגיסה" בשטחי המתחם ודחייה של הקמת המגדלים ● חשש בענף שלחצים שיפעילו היזמים יובילו להחלטה על הקמת תחנה שכלל לא תעזור לווסת את העומסים

'מתחם טרה' בתל אביב / הדמיה: ישר אדריכלים
'מתחם טרה' בתל אביב / הדמיה: ישר אדריכלים

במסגרת הקמת מסילות חדשות תת קרקעיות באיילון משרד התחבורה מתכנן תחנת רכבת מהירה באזור מחלף השלום, בקרקע המיועדת להקמת מתחם טרה. המשמעות: שדרוג משמעותי ברשת התחבורה הארצית, לצד דחייה בהקמת המגדלים והתאמת תכנונם לפרויקט הלאומי.

שלוש חניות צמודות בתל אביב או קרבה לרכבת הקלה: מה שווה יותר
ההתנהלות מעידה: מירי רגב נערכה לאפשרות של חקירה פלילית

כבר היום ציר האיילון סובל מפקק משמעותי בתנועת הרכבות כשהוא עמוס לעייפה, ושלוש המסילות שקולטות רכבות מכל הארץ מתקשות להכיל את הביקושים. בימים אלו מוקמת מסילה רביעית באיילון, אך זו סובלת מעיכובים של שנים ותפתח ככל הנראה רק בשנת 2032. במקביל, צוות תכנון של משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל עמל על תכנון המסילות החמישית והשישית כדי לעמוד בגדילה המשמעותית הצפויה בתנועה הרכבתית בישראל.

כך, לפי תכניות הרכבת בשנת 2040 יתחברו לציר האיילון שתי מסילות מירושלים ושתיים ממודיעין, ארבע מסילות מצפון לאחר שמסילות ציר החוף יוכפלו וארבע מדרום כשגם המסילה לבאר שבע תוכפל.

במסגרת הליכי התכנון נבחנו חלופות שונות להקמת המסילות - מעל הקרקע (ועל חשבון חלק מהכביש), על גשר שיוקם מעל נתיבי איילון או מתחת לקרקע. בדיון שהתקיים בוועדה לתשתיות לאומיות בדצמבר האחרון נבחרה החלופה התת קרקעית. הסיבה לבחירה כפי שהובאה בסיכום הדיון היא "בעיקר בשל הקישוריות עם תחנות המטרו, מהירות הנסיעה של הרכבות וצמצום פגיעה במרקם האורבני ובתנועת כלי הרכב בציר איילון".

המסילות יהיו לאורך 30 ק"מ ויאפשרו תנועת רכבות מהירות במהירות של כ-200 קמ"ש, שיהיו רכבות ישירות בין המטרופולינים. המסילות יימתחו משפיים ועד לנתב"ג, כשהחלק התת קרקעי המרכזי שלהן יהיה בין שפיים לצומת גנות. עלות הפרויקט היא כ-15 מיליארד שקל. בעת הדיון הוועדה החליטה על הקמת שתי תחנות לאורך התוואי כדי לשמור על מהירות גבוהה של הרכבות במסילות, והחליטה כי "תחנות גלילות והשלום הן החלופות המיטביות, מבחינת פיזור הנוסעים והממשק בין קווי מערכות הסעת המונים אחרות".

בכל תחנה כזו יעברו שתי מסילות שכל אחת מהן תוסיף שמונה רכבות בשעה. הן יבוצעו בשיטת CUT&COVER, כלומר באמצעות חפירה של התחנה וקירויה בבטון. אל קופסאות התחנות תפרוץ מכונת ה-TBM שחופרת ומדפנת בבטון את המנהרות שבהן ינועו הרכבות, וזאת בדומה לפרקטיקה שנעשתה במסגרת חפירת הקו האדום בגוש דן.

אין קרקעות פנויות

בעוד שבגלילות ניתן להקים תחנה כזו די בקלות, הרי שככל שמתקדמים דרומה עם התוואי אל תוך מרכז העסקים הראשי של גוש דן בציר איילון הצפיפות גדלה, ואין כמעט קרקעות פנויות שיכולות להתאים לביצוע עבודות הנדסיות כה מורכבות של חפירה בעומק של כ-50 מטר ומתחת למי תהום. האתגרים רבים במיוחד לנוכח קרבת המנהרה למנהרות המטרו שעוד יוקמו ולמנהרת הקו האדום של הרכבת הקלה, כמו גם הקרבה ליסודות המגדלים שכבר קמו ונטועים בקרקע.

לנוכח המורכבות הזו הצוותים שקלו גם חלופה אחרת של הקמת התחנה באזור סבידור שבה הביעה תמיכה העירייה (שהיא גם חלק מיזמי מתחם טרה). שם יש קרקעות פנויות, אלא שהנגישות התחבורתית תהיה לקויה שכן החלופה הריאלית היא בצפון המתחם בעוד שעיקר הביקושים הם דרומה - אל מרכז העסקים. יציאות מתחנה כזו לפארק צמרת וגשר ההלכה לא יתנו אימפקט תחבורתי משמעותי, כמו זה שיושג בתחנת השלום.

גם במתחם השלום יש אילוצים כמובן מלבד אלה שצוינו. עיקר הביקושים הוא לגדה המערבית של איילון בעוד שהתחנה תמוקם בגדה המזרחית בשל מיעוט בשטחים מתאימים להקמה, אבל הנגישות התחבורתית שתושג תהיה מקסימלית כשמהתחנה יהיה חיבור לקו המטרו M2 שחוצה את המטרופולין לרוחב ולקו M1 שחוצה אותו לאורכו. הקמת תחנת הרכבת המיטבית תהיה מתחת לתחנת המטרו, אלא שתכנון הקמת תחנת המטרו כבר מתקדם משלב התכנון המוקדם לתכנון מפורט ואילו תכנון מסילות הרכבת עוד נמצאות בשלב התחלתי. המשמעות של תכנון וביצוע משולב כזה יהיה בדחיית פרויקט המטרו, דחייה שהמשק הישראלי ומרכז העסקים הראשי שלו בגוש דן לא יוכל לספוג.

לכן, המתכננים נותרו עם חלופה אחת ריאלית במתחם טרה המתוכנן. המתחם שבין יזמיו עיריית תל אביב, רמ"י ומילקו תעשיות בע"מ (השייכת לחברה המרכזית למשקאות קלים), מתפרש על פני שטח של 23 דונם שבו ייבנו ארבעה מגדלים עם 663 יח"ד. התכנית ממוקמת בין רחוב יגאל אלון לציר נתיבי איילון, מול מגדלי עזריאלי. התוכנית שאושרה מציעה הקמה של ארבעה מגדלים בגובה של עד 65 קומות, שניים צמודים לרחוב יגאל אלון, ושניים צמודים לנתיבי איילון. ליד המגדלים הצמודים לרחוב יגאל אלון תהיה גם בנייה מרקמית שתיתן דופן לרחוב יגאל אלון בגובה של 10 קומות, הכוללת גם חזית מסחרית.

"המשק ישלם את המחיר"

למרות ההעדפה התחבורתית המובהקת, גורמים המעורים בפרויקט חוששים שלחצים שיפעילו היזמים יובילו להחלטה על הקמת תחנה לא מותאמת לפיתוח רשת התחבורה הארצית והמטרופולינית.

במסגרת השלב התכנוני הנוכחי הוועדה לתשתיות לאומיות הקפיאה את הליכי התכנון סביב החלופות לתחנות במסגרת סעיפים 77-78 לחוק התכנון והבנייה למשך שנה כך שתפקע בדצמבר - אז תחודש המגבלה רק סביב התחנות שיוחלט להקימן, כשההמלצה המקצועית של משרד התחבורה תהיה בגלילות ובשלום. עם צמצום המגבלה הוודאות תחזור לשוק הנדל"ן.

הדוח שהכינו במשרד התחבורה הוצג בשבוע שעבר בהשתתפות גורמי המקצוע של מנהל התכנון ועיריית ת"א. גורם המעורה בפרטי הדוח אמר לגלובס כי "אם חלופת התחנה במתחם טרה תידחה, הרי שבשל מניעיו של יזם פרטי המשק כולו ישלם את המחיר בדחיית או ביטול הפרויקט, בירידה לטמיון של השקעות עתק בהכפלת מסילות לצפון ולדרום, בפקקי ענק, ובחוסר יכולת לנוע במטרופולין ואליו".

יחד עם היתרונות התחבורתיים, יזמי מתחם טרה יצטרכו לתכנן יחד עם מתכנני משרד התחבורה את התחנה, שתנגוס משטחי הפרויקט, ושבוודאי יושפע מחפירתו והמשמעות היא עיכוב שהיזמים יצטרכו לספוג בבניית המתחם. ההחלטה משמעותית גם לעיריית תל אביב שתקבל את תגמוליה רק לאחר שינתנו היתרי בנייה, כשאלו כאמור יידחו, ובשעה שמצבה הפיננסי של העירייה מורכב, בעקבות השלכות המלחמה ופסיקות בתי המשפט בנושאי תגמוליה מפרויקטי התחדשות עירונית.

תגובת עיריית ת"א-יפו: "לעירייה הוצגה בחינה מוקדמת של חלופות למיקום תחנה בתחומי העיר, והיא בוחנת את המשמעויות של המיקומים המוצעים ואת ממצאי הבדיקה שבוצעה על ידי חברת נתיבי ישראל במיקומים השונים. טרם נקבעה עמדת העירייה בנושא".

מהחברה המרכזית למשקאות קלים לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

עובדי בניין מחו"ל החלו להגיע - והבלגן חוגג: "עובדים שאין להם קשר לאירוע; הפסדים שלא נגמרים"

בדיון בוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת נטען כי רבים מהעובדים שהגיעו לארץ אינם כשירים לעבודה בבניין • תאגידי כוח אדם להבאת העובדים טוענים כי הם מפסידים עשרות אלפי שקלים ביום

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט עקץ את נתניהו בבית הלבן, רה"מ החליט לענות לו

צה"ל חיסל מחבל שירה טיל נ"ט לעבר כוחותינו ● גלנט לפני פגישה עם סאליבן בבית הלבן: "את המחלוקות אנחנו פותרים בחדרים סגורים" ● ברצועה חוסל מחבל בג'יהאד האסלאמי שעסק בקידום ופיתוח מערך הטילים של ארגון הטרור ● עדכונים שוטפים 

מגדלי אלון בתל אביב. בעיגול: ניר צוק / צילומים: Shutterstock, טל גבעוני

ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בת"א

החברה של ניר צוק השלימה עסקאות לשכירות חצי ממגדל אלון 1 והיא בוחנת שכירות של המגדל כולו ● במידה והמגעים יבשילו, המחיר יעמוד על כ־80 מיליון שקל בשנה ● הבעלים, הראל ומגדל, שוקלות למכור את המגדל כולו ב־2.5 מיליארד שקל

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, בכנס ''מדברים צפון'' / צילום: בר לביא

מנהל חטיבת המשכנתאות בלאומי: "יש התעניינות גדולה של תושבי חוץ בשוק הנדל"ן"

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "בדרום כרגע יש פריחה: המשקיעים מגיעים, ואנשים באים כי הם מבינים שהאיום שם קרוב לסיום. לעומת זאת, בצפון רואים אי-ודאות, ועדיין אנחנו עדים לפעילות ערה, בניגוד למה שיכולנו לצפות"

שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי

דירקטוריון נגה החליט: המנכ"ל שחשף שמערכת החשמל לא ערוכה למלחמה לא יודח

שאול גולדשטיין הזהיר בשבוע שעבר כי משק החשמל בישראל לא ערוך למלחמה כוללת עם לבנון - ובתגובה קידם יו"ר החברה מהלך להדחתו ● נגה: "הוסכם כי חלק מהדברים שאמר המנכ״ל וסגנון התבטאותו לא היו נכונים, ועל כך התנצל המנכ״ל"

חנוך מילביצקי, הליכוד / צילום: מתוך אתר הכנסת

האם שאלת אבטחת אישים נתונה להחלטת גורמי המקצוע?

מי בסוף מחליט על מי להציב אבטחה מטעם המדינה? לא גורמי המקצוע ● המשרוקית של גלובס

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

ערוץ החדשות i24NEWS בעברית עולה לאוויר בשבוע הבא. היכן הוא ישודר?

ביום ראשון הקרוב יחל ערוץ החדשות בעברית של i24NEWS את שידוריו באופן רשמי ויהיה זמין לצפייה בחינם בחבילות הבסיס של חברות הטלוויזיה ● הערוץ גייס לאחרונה מספר טאלנטים לשורותיו, בהם צבי יחזקאלי, מירי מיכאלי, אורן וייגנפלד ועוד ● פרסום ראשון

שר הבריאות אוריאל בוסו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

תקנות חדשות יגבילו את האפשרות של קופות החולים "לגנוב" רופאים

משרד הבריאות מפרסם תקנות חדשות במטרה לעצור את התחרות בין קופות החולים שהובילה לתשלום משכורות אגדתיות לרופאי משפחה בפריפריה ● "הסכם הבלעדיות שיצרה הקופה עם הרופא בעצם צמצם את שירותי הרופאה הניתנים בישובים מרוחקים"

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תנאי השכר של העובדים בענקיות הטכנולוגיה נחשפים

מניות שבע חברות הטכנולוגיה שאחראיות לשיאים במדד S&P 500 בשנה האחרונה, היטיבו עם משקיעיהן ● ומה קרה לשכר העובדים בחברות הללו? אתר Visual Capitalist מספק את הנתונים

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א נפט וגז קפץ בכ-2.7%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.81.1● ניו-מד אנרג'י: ניתן אור ירוק ממשרד האנרגיה להגדלת יצוא הגז הטבעי והרחבת האספקה למשק המקומי ● IBI: מאזן הכוחות נוטה לפיחות בשקל בחודשים הקרובים ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה של 3.1%, מעל הרף העליון של בנק ישראל ● הראל: צופים הפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב; לעומת זאת, חברת הוועדה הפתוחה בפד לא צופה הורדות ריבית בכלל השנה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית מאותתת: פסק הדין משליך על אפיקי מימון נוספים לתמיכות

לאחר שבג"ץ קבע כי על המדינה לפעול לגיוס בני הישיבות, בהרב-מיארה הנחתה להימנע מכל פעולה להעברת כספים שיש בה משום תמיכה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, או שיש בה משום עקיפה של פסק הדין ● גנץ: "הגיע הזמן למתווה שירות בהסכמה רחבה" ● השר פרוש: "פסיקת בג"ץ מובילה לשתי מדינות" ● הליכוד: "הפתרון האמיתי הוא השלמת חוק הגיוס ההיסטורי שנמצא כעת בהכנה לקריאה שנייה ושלישית"

הקאן פידאן, שר החוץ הטורקי / צילום: ap, Bilal Hussein

טורקיה לצד חיזבאללה: "קפריסין מסייעת לישראל במלחמה בעזה"

טורקיה מצטרפת לטענות של נסראללה נגד קפריסין: שר החוץ הקאן פידאן אמר כי "כל העת מתבצעות משם טיסות מודיעין וטיסות צבאיות לעזה" ● פידאן אף פיזר האשמות בנוגע ליוון, ואיים: "עצתנו ליוונים היא להתרחק מהעניינים האלה, כי כשאתה מעורב במלחמות המתמשכות במזרח התיכון, האש תבוא ותמצא אותך"

איליה סוצקבר, המדען הראשי לשעבר של OpenAI / צילום: כדיה לוי (עיבוד תמונה)

עם שכר התחלתי של 50 אלף שקל: אלה העובדים שמחפש הסטארט-אפ הלוהט בישראל

איליה סוצקבר ושותפיו, דניאל גרוס ודניאל לוי, הכריזו כי בכוונתם לפתוח משרדים בקליפורניה ובתל אביב, ולגייס לצורך כך את טובי המוחות בתחום

מנכ''ל פריון, טל יעקובסון / צילום: אוהד דיין

ההכנסות ירדו: פריון מפטרת 6% מכוח האדם

פעילות חטיבת החיפוש הצטמצמה באופן משמעותי בחודשים האחרונים על רקע מהלכיה של מיקרוסופט ● רוב העובדים שיעזבו הם מישראל ● תהליך ההתייעלות נועד לאפשר לחברה להתמקד במנועי הצמיחה המרכזיים שלה

מפעל לייצור סוללות לית'יום לכלי רכב חשמליים / צילום: Shutterstock

במדינה אירופית קטנה: הפרויקט שיעזור למערב להשתחרר מסין

מיזם כריית הליתיום בעמק ג'אדאר בסרביה קיבל אור ירוק - על אף החששות הסביבתיים ומאבק התושבים המקומיים ● המכרה צפוי לספק 17% מהליתיום הנדרש לכלי רכב חשמליים באירופה

צילום מסך של ערוץ הקניות

אחרי כמעט 30 שנה: ערוץ הקניות יפסיק את שידוריו בחודש הבא

שידורי ערוץ הטלוויזיה הוותיק יסתיימו בסוף חודש יולי, והמשאבים יועברו בעיקר לפעילות האונליין שלו ● כ-60 עובדים יפוטרו, אך שלוש חנויות הערוץ ימשיכו לפעול כרגיל

נתיבות / צילום: Shutterstock

ארבעה הסכמי גג חדשים יוסיפו 60 אלף יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ

מועצת מקרקעי ישראל אישרה ארבעה הסכמי גג שיוסיפו 60 אלף יח"ד בירושלים, בנס ציונה, בנתיבות ובאופקים ● משרד הבינוי והשיכון משיק מיזם חדש להכשרות של עובדי בניין ישראליים ● הוועדה המחוזית חיפה הפקידה תוכנית התחדשות עירונית ראשונה בעיר שאינה בשכונות החוף ● חדשות השבוע בנדל"ן

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

בג"ץ הכריע בנושא תקציבי הישיבות: מה היקף הכספים הנוכחי, ומה צפוי עכשיו?

בג"ץ קבע כי אין מסגרת חוקית המאפשרת אי־גיוס של תלמידי ישיבות לצה"ל, ולפיכך אסר גם על המשך התמיכה הממשלתית במוסדות שתלמידיהם לא התגייסו ● כמה בני ישיבות היו פטורים עד כה מגיוס, מה היקף התמיכה הממשלתית בחברה החרדית, ומה יכולים החרדים לעשות? ● גלובס עושה סדר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

אחרי הצניחה במניה: סולאראדג' הנפיקה אג"ח להמרה בשווי של 300 מיליון דולר

האג"ח להמרה נושאות ריבית שנתית של 2.25% ומיועדות לפירעון בשנת 2029 ● ההמרה למניות נקבעה בפרמיה של כ-30% על מחיר המניה בעת הנעילה אתמול ● מתחילת החודש צנחה מניית סולאראדג' ב-46%