הדיון על חוק הרבנים: ראש עיריית אשקלון - "חקיקה מטומטמת. נרצחו לי אנשים בעיר"

הבוקר מתקיים דיון בחוק השנוי במחלוקת אך חברי הכנסת של הליכוד מסרבים לתמוך • הלחץ מצד ש"ס ובעיקר יושב ראש המפלגה אריה דרעי הוא כבד ביותר והוא מאיים בפירוק הממשלה • בהיעדר רוב לקואליציה: ההצבעה על חוק הרבנים לא תתקיים היום

ועדת החוקה 18.6.24- החוק לבחירת רבני ערים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ועדת החוקה 18.6.24- החוק לבחירת רבני ערים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

החוק השנוי במחלוקת והעיכוב: הבוקר (שלישי) צפוי היה לעלות להצבעה בוועדת החוקה של הכנסת חוק הרבנים, שעוסק בשינוי שירותי הדת ברשויות המוניציפליות. על אף הלחצים הכבדים מצד המפלגות החרדיות, ובעיקר מצד יו"ר ש"ס אריה דרעי, החוק לא עלה להצבעה בהיעדר רוב לקואליציה. במהלך הדיון התפרץ ראש עיריית אשקלון על יושב ראש הוועדה רוטמן.

שיקול מקצועי או פוליטי? שר האוצר דורש פיילוט עצמאות תקציבית למשרדים
היועמ"שית: יש מניעה משפטית להאריך את גיל הפטור ממילואים

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון מתפרץ בדיון: "30 אנשים נרצחו לי בעיר. אתם צריכים להתבייש במה אתם עוסקים. במקום לשאול איך עוזרים לאשקלון. אתם יושב כאן ומייבש אותי שעה עם הסברים עם רבנים. בזמן הזו, זה הזמן עכשיו להביא את החקיקה המטומטמת הזו? אין בזה שום היגיון".

רוטמן משיב: "מינוי רבנים זה נושא שצריך להיעשות. יש 40 ערים שאין בהם רב וצריך למנות. תומר גלאם: "מי שייתן יד לחקיקה הזו, לפני שתטפלו באשקלון, לא יהיה חבר כנסת בכנסת הבאה".

ח''כ שמחה רוטמן בוועדת החוקה בנושא החוק לבחירת רבני ערים, היום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 ח''כ שמחה רוטמן בוועדת החוקה בנושא החוק לבחירת רבני ערים, היום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חיים ביבס הצטרף: "הדבר האחרון שהיה צריך לעשות זה לדון בחוק הרבנים. לממשלה לקחת חודש וחצי להתעשת. אם הם היו נחושים כמו בחוק הרבנים הם היו כבר אחרי רפיח ואחרי חיזבאללה. אני צריך להתעסק בקומבינה של רב שיקבל איזה ג'וב?".

הליכוד נגד חוק הרבנים

חה"כ עמית הלוי מהליכוד אמר הבוקר: "חוק בחירת הרבנים בנוסחו הנוכחי הינו בלתי ראוי. רבני שכונות, יישובים וערים צריכים להיבחר על ידי בני הקהילה. זהו העיקרון המרכזי במסורת היהודית מדורי דורות. רבנים נבחרו על ידי הציבור או נציגיהם. רשויות המדינה כמו משרד הדתות או הרבנות הראשית כגופים הרגולטוריים צריכים להיות בעלי הסמכות למנוע במקרים קיצוניים ולפקח על פעילות הרבנות המקומית, אך בשום אופן לא לקחת את הבחירה מידי הקהילה עצמה. לכן, כשם שהודעתי בעבר, אני מתנגד לחוק במתכונתו הנוכחית ואעשה הכול כדי שהחוק לא יעבור או יתוקן כראוי".

עימות התקיים אמש בין יושב ראש ועדת החוקה שמחה רוטמן לחבר הכנסת משה סעדה מהליכוד. "למה הבאתם את זה כמו גנבים בלילה? תסיר את הקלון הזה מסדר היום", אמר סעדה לרוטמן. יושב ראש הוועדה השיב: "אם יש לך בעיות עם קביעת סדר היום הקואליציוני, עם ראש המפלגה ועם המפלגה שלך אתה מוזמן לפתור אותן בעצמך, כולל את הרצון שלך לתפוס סיבוב על ראשי המפלגה שלך. החוק הזה מקודם בהחלטות קואליציוניות, אתה יודע זאת היטב, את הסיבובים אני מציע שנעשה במקום אחר".

חברי הכנסת טלי גוטליב ומשה סעדה בוועדת החוקה בנושא החוק לבחירת רבני ערים, היום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 חברי הכנסת טלי גוטליב ומשה סעדה בוועדת החוקה בנושא החוק לבחירת רבני ערים, היום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

בכל העת מפעיל יושב ראש ש"ס אריה דרעי לחצים כבדים מאחורי הקלעים ואתמול בשיחות שהתקיימו בינו לבין אנשי רה"מ, הוא אמר להם שמבחינתו זה הקש האחרון ו"שהדבר הזה יוביל לפירוק הקואליציה". דרעי צבר תסכולים רבים, אחרי חוק הגיוס שנתקל בקשיים ועם תקציב הישיבות שנבלם - ולכן ייתכן שמדובר במשבר אמיתי.

אמש, חה"כ טלי גוטליב משנה שוב את החלטתה ומודיעה שתצביע נגד החוק. גוטליב הודיעה אתמול שתתנגד לחוק, אך אחרי לחצים רבים הסכימה להתחלף עם ח"כ אחר. אבל כעת שינתה את דעתה שוב והודיעה שבכל זאת תצביע נגד החוק, יחד עם משה סעדה וקרויזר מעוצמה יהודית. כך שאין לחוק רוב בוועדה ולכן לא מן הנמנע שהוא לא יעלה היום להצבעה.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12