מחירי הדירות יד שנייה עלו ב-4% בששת החודשים הראשונים למלחמה

עפ"י מדד מכון G City לחקר הנדל"ן של אוניברסיטת רייכמן, המלחמה קטעה תהליך של 3 רבעונים בהם ירדו מחירי הדירות יד שנייה, והביאה להיפוך המגמה • G City עורך מדד עצמאי המשקף את השינויים בדירות יד שנייה, ובכך הוא משלים מבחינה מסוימת את נתוני הלמ"ס, שכוללים מדד כללי ומדד למחירי הדירות החדשות

חיפה, אזור שרשם את עליית המחירים הגדולה ביותר בדירות יד שנייה / צילום: Shutterstock, Elena Rostunova
חיפה, אזור שרשם את עליית המחירים הגדולה ביותר בדירות יד שנייה / צילום: Shutterstock, Elena Rostunova

המלחמה קטעה תהליך של 3 רבעונים בהם ירדו מחירי הדירות, והביאה להיפוך המגמה, במיוחד בדירות יד שנייה. כך עולה ממדד מכון G City לחקר הנדל"ן באוניברסיטת רייכמן, המבוסס על עסקאות חוזרות בלבד. על פי המדד, שפורסם אתמול, מחירי הדירות יד שנייה עלו בכ-4% ברבעונים האחרון של 2023 והראשון של 2024.

חוק פיצול דירות שב בגרסה משודרגת. האם הפעם יתרום להוספת היצע? 
הדירה נמכרה לשני אנשים. מי נרשם כבעלים?
המאבק על מאות וילות בשכונת היוקרה בחיפה חוזר לעליון

מכון G City עורך מדד עצמאי, שבדומה למדד האמריקאי קייס־שילר, הוא מבוסס על מתודת "העסקאות החוזרות", כלומר הוא כולל דירות שנמכרו כבר פעם אחת לפחות בעבר, ומאתר עסקאות חדשות שבוצעו עליהן. את היחסים בין מחירי כלל העסקאות שאיתר הוא משקלל למדד אזורי וארצי בכל רבעון. לעומת זאת, הלמ"ס מודדת את שינוי מחירי הדירות לפי "השיטה ההדונית", שבמסגרתה משוקללות העסקאות באמצעות נתונים קבועים סטטיסטיים למדד חודשי. לאור זאת, מדד G City משקף את השינויים בדירות יד שנייה, ובכך הוא משלים מבחינה מסויימת את נתוני הלמ"ס, שכוללים מדד כללי ומדד למחירי הדירות החדשות.

שני המדדים "יישרו קו"

השוואה ארוכת-שנים בין שני המדדים מורה כי לרוב שניהם מציגים מגמות דומות, אך היו שנים שבהן מדד G City היה מרוחק בתוצאותיו ממדד הלמ"ס. ואולם בעת המלחמה ניכר, כי שני המדדים "יישרו קו" והראו תוצאות מאוד דומות, על אף השוני המתודי.

כאמור, מדד G City מורה על עליית מחירים בהיקף של כ-4%, דומה למדי במגמה שמתאר מדד הלמ"ס. ואולם כפי שהערכנו בגלובס, עיקר עליות המחירים נרשם דווקא בדירות יד שנייה. כשבודקים את נתוני הלמ"ס אודות מכירת דירות חדשות שאינה כוללת דירות שנמכרו במסגרת תוכניות הדיור המסובסדות (מחיר למשתכן, מחיר מטרה וכו') עולה, כי הוא עלה מאז אוקטובר 2023 בשיעור של 2%, בעוד שכלל המדד עלה בכ-4.5%, מה שאומר שמחירי הדירות יד שנייה עלו ביותר.

על פי מדד מכון G City, האזור שרשם את עליית המחירים הגדולה ביותר ברבעון הראשון של השנה היה אזור חיפה והצפון, שבו המחירים עלו בכ-4%; בשרון ואזור תל אביב המחירים עלו בכ-3%, ואילו בדרום הם עלו ב-1.2%.