מדוע ההנפקה הביטחונית הגדולה של מדינת ישראל לא יוצאת לפועל

למרות הרעב העצום של משקיעים לסחורה ביטחונית איכותית, הנפקת התעשייה האווירית, צעד שאמור להזרים מיליארדי שקלים לקופת המדינה - לא קרם עדיין עור וגידים • עם זאת, גם ללא הנפקה המדינה נהנית מהבעלות על תע"א, שעושה חיל בעסקיה על רקע המלחמה בארץ ומרוץ החימוש באירופה

האנגר של התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית
האנגר של התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית

כמעט ארבע שנים חלפו מאז החליטה ועדת השרים לענייני הפרטה על הנפקת התעשייה האווירית בבורסה בת"א, אך למרות הרעב העצום של משקיעים לסחורה ביטחונית איכותית, הצעד - שאמור להזרים מיליארדי שקלים לקופת המדינה - לא קרם עדיין עור וגידים. זאת למרות שבבורסה כבר נסחרות אג"ח של החברה, מה שאמור להקל על המהלך.

טכנולוגיות לזיהוי שיגורים וטרור ימי: החברה הביטחונית שמנסה להנפיק בת"א 
ניתוח | תשואה של 1,000% בשלוש שנים: הכוכבת הגדולה של הסקטור הביטחוני 

בנובמבר 2020 אישרה ועדת השרים לענייני הפרטה את המתווה לפיו תוכל המדינה למכור עד 49% ממניות התע"א בדרך של הנפקה. בשלב ראשון אמורות היו להימכר כרבע ממניות תע"א תמורת סכום שהוערך בכ־3 מיליארד שקל. בהמשך נבחרו חתמים אך שלל סיבות - סדרי עדיפויות של משרדי הממשלה הרלוונטיים, השגת הבנות בין ההנהלה לוועד העובדים הדומיננטי, ובשנתיים האחרונות גם החולשה בשוק ההנפקות בת"א ש"התייבש" כמעט לחלוטין, מנעו את הוצאת המהלך אל הפועל.

את הליך הנפקת המניות של תע"א אמורים להוביל בממשלה דודי אמסלם, השר הממונה על החברות הממשלתיות, ושר הביטחון יואב גלנט. אלא שבעת מלחמה אין לגלנט את הזמן לעסוק בנושא ההנפקה, שמצריך דיונים מורכבים בין משרדים, שלא רואים עין בעין גם בסוגיות אחרות. כך שלא ברור מתי יחזור נושא ההנפקה לשולחן.

התעשייה האווירית עוסקת בפיתוח, מכירה ותחזוקה של כלי טיס צבאיים ואזרחיים, טילים ומוצרי אלקטרוניקה צבאית. כאמור, החברה הנפיקה אג"ח הנסחרות בבורסה שמהן נותרו לפירעון 154 מיליון שקל. התשואה לפדיון של האג"ח השקליות עומדת על 4.3%.

גם ללא הנפקה המדינה נהנית מהבעלות על תע"א, שעושה חיל בעסקיה על רקע המלחמה בארץ ומרוץ החימוש באירופה. דירקטוריון החברה בראשות שר הביטחון לשעבר, עמיר פרץ, אישר בשבוע שעבר את הצעת מנכ"ל תע"א, בועז לוי, לחלק למדינה דיבידנד שמן בסך 580 מיליון שקל, לאחר שבשנת 2023 רשמה התעשייה האווירית תוצאות שיא: הכנסות של 5.3 מיליארד דולר ורווח נקי של 328 מיליון דולר.