הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה בתל אביב; מדד הבנקים טיפס בכ-1.7%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ות"א 90 השיל מערכו 0.5% • השקל התחזק קלות מול הדולר • אנבידיה קטפה את המקום הראשון כחברה הנסחרת הגדולה בעולם במונחי שווי שוק • בלאומי מעריכים כי בטווח המידי קיימת מידת אי-וודאות רבה בשוק הנפט • ביוליוס בר מעריכים כי הבנק הפדרלי יחליט לאמץ מדיניות מוניטרית ניטרלית • היום לא יתקיים מסחר בארה"ב לרגל יום השחרור מעבדות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

יום המסחר בתל אביב ננעל במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.2%, בעוד מדד ת"א 90 ירד בכ-0.5%. בלט לחיוב מדד ת"א-בנקים, שעלה בכ-1.7%. בלטו לשלילה מדד ת"א-ביומד ומדד ת"א-רשתות שיווק, שירדו שניהם בכ-1.6%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.28 מיליארד שקל.

מניות שבלטו לחיוב בסיום יום המסחר: אפריקה מגורים , הבורסה לניע , אזורים , דלק קבוצה  ודיסקונט .

מניות שבלטו לשלילה: מיטרוניקס , יוחננוף , משק אנרגיה , פריון  וסלקום .

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשליות ירדו: התשואה לעשר שנים ירדה בכ-5.5 נקודות בסיס ונסחרה סביב כ-4.79%; התשואה לשנתיים ירדה בכ-4 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4.31%.

בשוק המט"ח המקומי, השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים. השקל מתחזק קלות מול הדולר, שנסחר סביב שער של 3.71 שקלים. מול האירו, השקל נחלש קלות ונסחר בשער של 3.99 שקלים.

15:20

המגמה המעורבת בת"א נמשכת: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.2%, בעוד מדד ת"א 90 יורד בכ-0.3%.

דור אלון  הודיעה לפני זמן קצר כי היא עתידה לרכוש כ-75% מההון המונפק של חברת קפוא זן, תמורת סכום כולל של 120-130 מיליון שקל. קפוא זן עוסקת בייצור, שיווק, הפצה, אחסון ושינוע של מוצרי מזון קפואים ומצוננים; היא נמצאת בבעלות רמי שמש, מייסד החברה, שמחזיק בכ-60% מההון המונפק שלה, ויניב קוש, שמשמש כמנכ"ל החברה, מחזיק ב-40% הנותרים.

גילת טלקום , בניהולו של איציק בן אליעזר ובראשותו של עמי ברלב, חתמה על חוזה בהיקף של 9 מיליון שקל מול לקוח ממשלתי בישראל. יצרנית האמצעים המתקדמים לתקשורת לווינית מתקדמים תספק ציוד תקשורת ללקוח ממשלתי בישראל. ככל הידוע, אין קשר ישיר בין מלחמת "חרבות ברזל" להזמנה החדשה, אך גורמים בענף מציינים כי המלחמה כן גורמת באופן כללי ללקוחות להגביר את היערכותם בתחום ציוד התקשורת. עבור גילת טלקום, ששווי השוק שלה כעת 43 מיליון שקל, מדובר בחוזה משמעותי. מניית החברה מזנקת בכ-7%, לאחר הדיווח על העסקה.

בשוק המט"ח המקומי, השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים. השקל מתחזק קלות מול הדולר, שנסחר סביב שער של 3.71 שקלים. מול האירו, השקל נחלש קלות ונסחר בשער של 3.99 שקלים.

13:10

רשות התחרות הודיעה לאיתן יוחננוף, מנכ"ל ובעלי רשת המזון יוחננוף , ולסגנו אלעד חרזי, כי החליטה לקיים נגדם שימוע לפני הגשת כתב אישום, בחשד להסדר כובל.

בנוסף, הרשות הודיעה לאייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי , כי הוא חשוד בחשדות נוספים של עריכת הסדר כובל, לאחר שלפני כחודש הודיעה לו כי הוא חשוד בגין התבטאויותיו הפומביות.

רביד חשוד כי ערך הסדר כובל עם חרזי, המשנה למנכ"ל יוחננוף, לפיו לא יציעו מבצעים לצרכנים כאשר השוק במצב של קיפאון. המשמעות היא תיאום מחירים בין הרשתות שהמחירים לא ירדו.

מניית יוחננוף יורדת כעת בכ-0.6% ומניית ויקטורי מאבדת מערכה 1.4%.

12:20

מגמה מעורבת בתל אביב: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.3%, בעוד מדד ת"א 90 יורד בכ-0.5%.

חברת אלקטריאון , העוסקת בפיתוח טכנולוגיית "כביש חכם", הודיעה מוקדם יותר כי הוגשה נגדה בקשה לאישור תובענה ייצוגית, בטענה כי פרסמה באיחור דיווח מיידי בנוגע להסכם מחייב שחתמה להקמת פרויקט בפארק תעשייתי במחוז שאנדונג בסין. מטעם החברה נמסר כי היא לומדת את הטענות באמצעות עורכי דינה. בהמשך לדיווח, מניית החברה יורדת בכ-2%.

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשליות יורדות קלות: התשואה לעשר שנים יורדת בכ-5 נקודות בסיס ונסחרת סביב כ-4.8%, והתשואה לשנתיים עומדת על 4.32%.

11:12

המדדים המרכזזיים בתל אביב נסחרים לפי שעה בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.1%. בולט לחיוב מדד ת"א בנקים 5 שמוסיף לערכו כ-0.8%.

אפולו פאוור  המפתחת פתרונות טכנולוגיים בתחום האנרגיה הסולארית, דיווחה הבוקר כי זכתה במקום הראשון בתערוכת Intersolar Europe בתחום הסולאר בקטגורית ה-E-Mobility, על פיתוח ה-Apollo Charger- פתרון לציי משאיות ואוטובוסים.

בשוק המט"ח המקומי, השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש ב-0.2% מול השקל ונסחר סביב 3.71 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול השקל ועומד בשעה זו על 3.989 שקלים.

10:08

יום המסחר בתל אביב נפתח בירידות קלות: מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 מאבד מערכו 0.4%.

בולטות לחיוב אלקטרה נדלן , ישראכרט , אקויטל , ורידיס , נייס  ונובה .

מנגד, פוקס , מג'יק , ישרס , מליסרון , דנאל  ואלקטריאון  נסחרים בירידות.

08:12

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות. אמש, ברקע השקט היחסי בצפון בתחילת השבוע, הבורסה רשמה עליות חדות ביום שני ובפתיחת המסחר ביום שלישי. אולם, בעקבות ההתרעות שהופעלו בגליל המערבי, המגמה התהפכה:  מדד ת"א 35 ירד ב-0.1% ות"א 90 השיל מערכו 0.7%. בלט לשלילה מדד ת"א קלינטק שירד בכ-1.9%. ירידות תלולות יותר נרשמו במדדים הענפיים: מדד הביומד שהשיל 1.8% ומדדי הנדל"ן והבנייה שירדו ב-0.8% וב-1% בהתאמה. מדד הבנקים ירד ב-1.2%.

מדוע ההנפקה הביטחונית הגדולה של מדינת ישראל לא יוצאת לפועל 

חברת גילת  לוויינים אמנם דיווחה בתחילת השבוע על רכישה אסטרטגית של חברה בתחום הקישוריות למטוסי נוסעים, אך נראה שהשוק לא רואה בעין יפה את תנאי העסקה. בהתאם, המניה נחלשה ב-5% בת"א לאחר שאיבדה ביום שני בוול סטריט כ-8%. הרכישה, בגובה 98 מיליון דולר ועוד 147 מיליון דולר בהתאם לעמידה ביעדים, צפויה להניב הכנסות של 100-150 מיליון דולר בשנה החל מהשנה הבאה.

קבוצת אלקטרה  דיווחה כי היא מגדילה את צבר העבודות שלה בתחומי הסביבה והגרינטק, המסומן כאחד ממנועי הצמיחה של הקבוצה. אמש (ג') דיווחה החברה כי זכתה, באמצעות חברת הבת אלקטרה תשתיות, במכרז של פרויקט הרחבת מכון השפד"ן. העבודות להקמת הפרויקט צפויות להימשך 42 חודשים ממועד קבלת צו התחלת העבודה. התמורה הכוללת הצפויה בגין הפרויקט עומדת על כ- 1.4 מיליארד שקל.

הפרויקט כולל, בין היתר, ביצוע עבודות הנדסה אזרחית, עבודות אלקטרומכניות לרבות אספקה, התקנה והרצת ציוד, צנרת, חשמל, מכשור ומערכות בקרה במסגרת הרחבת הטיפול השניוני והרחבת המעכלים האנארוביים בשפד"ן.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הניקיי עולה ב-0.2%, ההנג סנג מזנק בכ-2%, בורסת שנגחאי יורדת ב-0.3% ומדד הקוספי עולה ב-0.9%.

בארה"ב, היום לא יתקיים מסחר לרגל יום השחרור מעבדות.

אמש בוול סטריט, ה-S&P 500 שוב שבר שיא כשעלה ב-0.3% וננעל על 5,487 נקודות.  הנאסד"ק ננעל סביב רמות הבסיס, והדאו ג'ונס הוסיף לערכו 0.2%. 

סקוט כרונרט, ראש אסטרטגיית המניות בסיטי בנק, העלה את מחיר היעד של מדד ה-S&P 500 לסוף השנה ל-5,600 נקודות מ-5,100 נקודות. מדובר בעלייה של כמעט 10% מהתחזית הקודמת ומהגבוהות בוול סטריט, על פי סקר של CNBC. מחיר היעד החדש של המדד מהווה אפסייד של 2.3% ממחיר המדד בנעילת המסחר ביום שני.

הכוכבת של הערב הייתה אנבידיה , שכבשה את המקום הראשון מבין חברות העולם הנסחרות בבורסה כששווי השוק שלה הסתכם ב-3.34 טריליון דולר. ענקית השבבים הצליחה לעקוף את שווי השוק של מיקרוסופט  שעמד על 3.32 טריליון דולר. המקום השלישי שייך לאפל  ששווי השוק שלה עומד על 3.29 טריליון דולר.

חברת יורוג'ן פארמה  הישראלית, המפתחת תרופות לסרטן בדרכי השתן, הודיעה אמש (ג') על גיוס של 107.5 מיליון דולר (ואופציית חתמים של 15% נוספים). הגיוס בוצע לאחר שהחברה דיווחה בסוף השבוע שעבר על תוצאות חדשות מניסוי קליני שנערך במוצר השני שלה, תרופה לסרטן שלפוחית השתן. המוצר הראשון של החברה, תרופה לסרטן בדרכי השתן העליונות, כבר אושר ונמכר בשוק, אך השוק למוצר השני, בהנחה ואכן יאושר כטיפול קו ראשון לסוג סרטן זה כפי שמקווה החברה, צפוי להיות משמעותית גדול יותר.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו קלות בכ-5 נקודות בסיס. התשואה ל-10 שנים עמדה על 4.84% והתשואה לשנתיים נסחרה סביב 4.35%.

בנק ישראל יתערב? הסיכון באג״ח של ישראל עולה 

בארה"ב, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות הבוקר ביציבות. התשואה ל-10 שנים עומדת על 4.21% והתשואה לשנתיים נסחרת סביב 4.71%.

אג"ח האיחוד האירופי: מה שהמדדים לא הסכימו לקבל, עשוי להשתלם למשקיעים 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במט"ח השקל התחזק מעט מול הדולר בשלישי, ונסחר ב-3.71 שקלים לדולר - עלייה של כ-0.3%, ומול האירו נסחר ב-3.98 שקלים. הבוקר (ד') השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל, טוען שהעודף בחשבון השוטף של ממשלת ישראל מהווה עוגן שתומך בחוזקו של השקל: "העודף בחשבון השוטף נותר גבוה, אך ההשקעות הישירות של זרים בישראל הצטמצמו ברבעון הראשון באופן מדאיג. העודף במאזן התשלומים עמד על כ-6.8 מיליארד דולר ברבעון, גבוה במונחים היסטוריים, אך מדובר בירידה בהשוואה לרבעון הקודם (9.3 מיליארד דולר). הסיבה העיקרית לצמצום היא עלייה ביבוא סחורות כתוצאה מהשיפור בביקושים המקומיים. סך ההשקעות הישירות בישראל עמד על כמיליארד דולר בלבד ברבעון הראשון, הקצב הרבעוני הנמוך ביותר מזה כשנתיים וחצי".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים ביציבות הבוקר. מחירה של חבית מסוג ברנט נסחר סביב 85.4 דולר ומחירה של חבית מסוג WTI עומד על 80.1 דולר.

דוח חדש מגלה: מתי הביקוש הגלובלי לנפט ישנה כיוון ויתחיל לרדת 

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי מעריך כי "בטווח המידי קיימת מידת אי-וודאות רבה בשוק הנפט, זאת כתוצאה ממגוון האפשרויות הנובעות מזעזועים הגיאו-פוליטיים במזרח התיכון והאפשרות לכך גם במקומות אחרים. ייתכן וכי חוסר הוודאות יתרום להעלאת הפרמיה הגלומה במחיר הנפט עקב חשש מפני שינויים בהיצע האנרגיה ופגיעה בנתיבי סחר מרכזיים, אשר בהם עוברות אניות נפט. בנוסף, הרחבת הביקושים באסיה ובארצות הברית לקראת תקופת הקיץ עשויה לתרום ללחצי המחיר כלפי מעלה בתקופה הקרובה".

4. מאקרו

כלכלני בנק הפועלים התייחסו למדד מנהלי הרכש בישראל שעלה החודש ונמצא מזה שלושה חודשים ברמה שמצביעה על התרחבות בייצור: "רוב הרכיבים המרכזיים במדד גבוהים מ-50 נקודות. היקף הייצור התעשייתי ירד בחודש מרץ בהשוואה לחודש קודם, והוא עדיין נמוך ב-8.1% בהשוואה למצב טרום המלחמה, פער שמשקף כנראה מגבלות ייצור בדרום ובצפון, וכן ירידה בביקוש למוצרי בנייה. נתוני סחר חוץ לחודש מאי מצביעים על עלייה ביבוא חומרי גלם- גידול של 6.1% בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה ושל-1.9% לעומת מאי אשתקד. מנגד, יצוא הסחורות ירד בחודשים האחרונים, והוא נמוך ב-7.6% מהתקופה שלפני המלחמה, וב-1.5% בחודשים אפריל-מאי לעומת הרבעון הראשון". 

בסקר מנהלי הקרנות הגלובלי של בנק אוף אמריקה אשר מאגד 238 משתתפים המנהלים כ-721 מיליארד דולר, עלה כי להערכתם הסנטימנט בשוק המניות הגלובלי הוא השורי ביותר מאז נובמבר 2021.

עוד עולה מהסקר כי בהתסכלות מאקרו כלכלית, המשקיעים מצפים שהצמיחה העולמית לא תשתנה ב-12 החודשים הבאים וכ-73% מהמשיבים מעריכים שלא יהיה מיתון בארה"ב לאור הריבית הגבוהה. בכל הנוגע לריבית, מהסקר עולה כי רק 8% מעריכים שהפד לא יפחית את הריבית ב-12 החודשים הקרובים, והשאר מעריכים שהפד יפחית את הריבית בין 2-3 פעמים בשנה הקרובה כשהתחזית להפחתה הראשונה תהיה ב-18 בספטמבר.

בכל הנוגע לאלוקציית תיק ההשקעות המומלצת, המשקיעים מעריכים כי החשיפה למניות ארה"ב צריכה לעמוד על 32%, החשיפה לאג"ח ממשלתיות על 25%, מניות גלובליות על 19%, אג"ח קונצרניות על 12%, והחשיפה לזהב/סחורות צריכה להסתכם בכ-4%.

5. תחזית

דיויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר התייחס למדיניות המוניטרית בבנקים המרכזים בעולם: "הישיבה האחרונה של הוועדה הפדרלית לשווקים הפתוחים מעלה את הסיכוי כי הריבית בארה"ב תתייצב על ערך גבוה יותר מאשר בעשור האחרון, כאשר הבנק הפדרלי יחליט לאמץ מדיניות מוניטרית ניטרלית. התחזיות לגבי ערך הריבית לטווח הארוך עלו ל-3% כאשר שיעור הריבית הנוכחי עומד על 5.25%-5.5%, מה שמתווה את הדרך למדיניות ניטרלית דרך הורדות ריבית. מהירות הורדת הריבית תלויה קודם כל בצמיחה והאינפלציה בארה"ב".

"בנוסף, שאלת המדיניות המוניטרית הניטרלית קיימת כיום גם בכלכלות נוספות ברחבי העולם. בשוויץ, הבנק הלאומי השוויצרי  ככל הנראה יחליט על המשך הורדת הריבית כבר השבוע".

"גם ביפן הסוגייה עודנה רלוונטית כאשר הדרך של בנק יפן למדיניות מוניטרית נייטרלית מיושמת על ידי ביטול מדיניותו המוניטרית המרחיבה, כלומר העלאה הדרגתית של שיעורי הריבית מהרמה הנוכחית של 0.1% וסיום רכישות אגרות חוב ממשלתיות. בשבוע שעבר, הבנק המרכזי ביפן החליט להתקדם בזהירות, תוך השארת שיעור הריבית ללא שינוי ומתן אות כי התוכנית לצמצום רכישות נכסים תהיה מוכנה רק בישיבתו הבאה ביולי".