ההטבה נגמרה: המינוס של לקוחות הבינלאומי יתייקר ב־1% בתחילת יולי

הבינלאומי מסביר באתר האינטרנט שלו שהמסגרת מאפשרת מרחב תמרון בו ניתן לבצע "פעולות פיננסיות שונות, גם אם מצב החשבון אינו ביתרת זכות" • בפועל, מסגרת האשראי מאפשרת ללקוח הלוואה גמישה אבל יקרה ובריבית שנתית בשיעור דו־ספרתי

אלי כהן, מנכ''ל קבוצת הבינלאומי / צילום: אייל טואג
אלי כהן, מנכ''ל קבוצת הבינלאומי / צילום: אייל טואג

בנק ישראל לא העלה את הריבית בהחלטתו האחרונה, וזו עומדת כיום על 4.5%, ולמעשה הוא אף הפחית אותה בהחלטתו הראשונה בתחילת השנה. אולם עבור לקוחות הבנק הבינלאומי, הבנק החמישי בגודלו במשק, הריבית על משיכת יתר (אוברדראפט) דווקא צפויה להתייקר בסוף החודש, ולקוחות הבנק ישלמו יותר. מדובר בהטבה שהעניק הבנק ללקוחותיו שהפחיתה את שיעור האוברדראפט המירבי ב־1%, והיא צפויה להתבטל בסוף החודש.

״לא היו תשואות אטרקטיביות כאלה בעשור האחרון״: ההמלצה המפתיעה של מנהל ההשקעות 
בלעדי | התוכנית שנבחנת באוצר: חוק יסוד המילואים ימומן מצמצום נקודות זיכוי לחרדים 

מצטרף למתחרה

לקוחות הבנקים יכולים לבקש מסגרת אשראי שמאפשרת להם למשוך כספים ולהישאר ביתרת חובה בחשבון העובר ושב. הבנק הבינלאומי מסביר באתר האינטרנט שלו שהמסגרת מאפשרת מרחב תמרון בו ניתן לבצע "פעולות פיננסיות שונות, גם אם מצב החשבון אינו ביתרת זכות". בפועל, מסגרת האשראי המכונה כאמור אוברדראפט, מאפשרת ללקוח הלוואה גמישה אבל יקרה ובריבית שנתית בשיעור דו־ספרתי.

לרוב, הבנק לא מאפשר ללקוחות שלו לחרוג ממסגרת האשראי שהעמיד להם. מה שמכונה מסגרת האשראי הראשית. לפעמים מאפשר הבנק לחרוג מאותה מסגרת אשראי, למסגרת נוספת שמוגדרת משנית, ובמקרים מסוימים מאושרת עוד מסגרת נוספת. הריבית על האוברדראפט בין המסגרות השונות הולכת ומטפסת, לפי גודל המסגרת שניצל הלקוח.

יש לציין שגם הבנק המתחרה, מזרחי טפחות, הודיע לאחרונה על תוכניתו לבטל בסוף החודש הקלה דומה שהעניק ללקוחותיו "בתנאי מסגרת האשראי". הבנק ציין כי ההטבה המדוברת הוענקה בחודש יולי אשתקד וכי בסוף יוני הזה היא מגיעה לסיומה.

הריבית המקסימלית

כאמור, הבינלאומי הודיע כי ביום ראשון בעוד שבוע וחצי תגיע לסיומה ההטבה הזמנית בשיעור הריבית המירבי שנגבה על מסגרת האשראי ללקוחות. מדובר על ריבית שנגבית בחשבונות עובר ושב במטבע ישראלי ללקוחות הבנקים בקבוצת הבינלאומי, שכוללת את אוצר החייל, בנק פאגי ויובנק.

הריבית שנגבית על משיכת יתר במסגרת האשראי של הלקוח ברמה הראשונה, מה שמכונה "המסגרת הראשית", תעמוד על ריבית בסיסית (שנתית) של 6%. אליה מתווספת תוספת סיכון מרבית של 8.5%. עד כה ניתנה הטבה שהפחיתה 1% מגובה הריבית המירבית, קרי זו הגיעה ל־13.5%, מדובר מעתה בריבית שתעמוד על 14.5%.

עבור מסגרות משיכת יתר מסוכנות יותר מבחינת הבנק, הריבית תטפס ל־15.8% (במקום 14.8% עם ההטבה), והיא תגיע לשיעור מירבי של 15.9%, גם כאן לאחר ביטול הטבה בגובה 1%. הריבית המרבית שיכול לגבות הבנק מגיעה ל־19.4%. זה המקום לציין שללקוחות הבנקים יש יכולת לנהל משא ומתן על גובה ריבית האוברדרפט, כמו גם על גובה הריבית שמשלם להם הבנק על הפקודנות.