עם הערת עסק חי וברבע מהשווי בשיא: חברת המכשור הרפואי שגייסה 150 מיליון דולר

חברת המכשור הרפואי החדשנית שהוקמה ב-1999 ורושמת לאורך השנים הכנסות נאות אך גם הפסדים עמוקים, גייסה עד היום כ-850 מיליון דולר • הפעם, היא מבטיחה להפוך רווחית

מוריס פרה, מנכ''ל אינסייטק / איור: גיל ג'יבלי
מוריס פרה, מנכ''ל אינסייטק / איור: גיל ג'יבלי

כמה חודשים אחרי שדיווחה על הערת עסק חי של רואי החשבון וצמצום משמעותי של כ-20% בכוח האדם, מודיעה חברת המכשור הרפואי אינסייטק מחיפה, שפיתחה ומשווקת מכשיר לצריבת רקמות בעומק הגוף ללא ניתוח, על גיוס של 150 מיליון דולר. הגיוס, בו לא השתתפה בעלת השליטה בחברה, משפחת קוך מארה"ב, משקף לאינסייטק שווי של 365 מיליון דולר בלבד - רבע משווי השיא לפיו גייסה החברה הון בעבר. הגיוס בוצע בתזמון המאפשר לחברה להימנע מהערת עסק חי נוספת בדוחות הרבעון השני.

את סבב הגיוס הנוכחי הובילה חברת ההשקעות הגלובלית פידליטי לצד קרן נקסוס נוירוטק וקבוצת אליי ברידג'. מבין המשקיעים הקיימים השתתפה בגיוס קרן ההשקעות יורק. כאמור הוא בוצע על הרעה בעסקיה של אינסייטק, שברבעון הראשון של 2024 רשמה הכנסות של כ-14 מיליון דולר, ירידה של 30% לעומת הרבעון המקביל, והפסד של 26 מיליון דולר.

בסוף הרבעון היו בקופת החברה 27 מיליון דולר בלבד. הערת רואי החשבון ניתנה נוכח היקף המזומנים הקיים (שאינו מספק ל-12 חודשים קדימה), הגידול המשמעותי בהתחייבויות החברה והחשש מפני אי עמידה בתנאי ההלוואות שנטלה לצורך מימון פעילותה. בשנת 2023 כולה נרשמה ירידה בהכנסות אינסייטק לכ-87 מיליון דולר והפסדיה באותה שנה העמיקו לכ-101 מיליון דולר. 

"מעריכים כי תוך כמה רבעונים, המספרים יסתדרו"
אינסייטק פיתחה מערכת המשתמשת בקרינת אולטרהסאונד ממוקדת, תחת הנחיה של MRI, כדי לצרוב רקמות בעומק הגוף מבלי לבצע חתך ברקמות הבריאות. לחברה כ-230 עובדים בישראל. לדברי המנכ"ל ויו"ר אינסייטק, מוריס פרה: "אנחנו ערוכים להפוך לחברה עם ביצועים הרבה יותר צפויים, ואף לחברה רווחית. כדי לעשות זאת, גייסנו הון מאחד המשקיעים המובילים והבקיאים ביותר בתחום שלנו, וממוסדיים מהשורה הראשונה".

פרה התייחס לירידה בהכנסות ולקיצוצים שערכה החברה בשנה האחרונה. "עברנו למודל של בניית כל מערכת לפי הזמנה, לעומת המודל הקודם שבו היינו בונים את המערכות עוד לפני שהגיע הזמן להתקינן. זהו מבנה יעיל יותר, אך הוא יוצר פער של כמה רבעונים בהם מערכות הוזמנו אבל עוד לא סופקו, ואי אפשר להכיר בהכנסות מהן. בנוסף, באוקטובר אושר מוצר חדש שלנו, וחלק מהלקוחות שלנו בחרו לחכות למוצר החדש. אנחנו מעריכים כי תוך כמה רבעונים, המספרים האלה יסתדרו".

השוק העיקרי של החברה היום הוא טיפול ברעד ממקור לא פרקינסוני, ויש לה אישורים לטיפול גם במספר תתי-סוגים של פרקינסון. בתקופה זו, בהתאם למצב הכספי שלה, היא שמה בצד פעילויות מבטיחות בתחום האלצהיימר והאפילפסיה, כדי להתמקד בשווקים המסחריים.

המערכות הן יקרות, ומחירן מגיע עד 2.5 מיליון דולר ליחידה. עד היום הותקנו כ-160 מערכות, המייצרות גם הכנסות קבועות. בערך 65% מהכנסות הן מן המערכת ו-35% מעלויות השימוש. ככל שמספר המערכות המותקות יעלה, מקווה החברה להתבסס יותר על ההכנסות הקבועות.

בעבר הוערך כאמור שווייה של אינסייטק בסכומים גבוהים בהרבה. ב-2020 גייסה החברה 136 מיליון דולר בהובלת משפחת קוך (שלא השתתפה בגיוס הנוכחי) לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר. כמה חודשים לאחר מכן, בתקופה שהייתה שיא הגאות של מניות הטכנולוגיה בבורסה, הודיעה אינסייטק שהיא במגעים לקראת מיזוג לחברת SPAC לפי שווי של 1.9 מיליארד דולר. אולם זה לא יצא לפועל בשל השינוי בתנאי השוק. בסה"כ גייסה החברה כ-700 מיליון דולר מאז הקמתה ב-1999 וטרם הגיוס הנוכחי.