בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת באירופה: האינפלציה בבריטניה ירדה ל-2%

הדאקס איבד 0.27% • הניקיי עלה ב-0.2% • בלאומי מעריכים כי בטווח המידי קיימת מידת אי-וודאות רבה בשוק הנפט • ביוליוס בר מעריכים כי הבנק הפדרלי יחליט לאמץ מדיניות מוניטרית ניטרלית • היום לא יתקיים מסחר בארה"ב לרגל יום השחרור מעבדות

הבנק המרכזי של אנגליה / צילום: Shutterstock, aslysun
הבנק המרכזי של אנגליה / צילום: Shutterstock, aslysun

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

18:40

נעילה מעורבת בבורסות אירופה: דאקס ירד ב-0.27%, פוטסי עלה ב-0.16%, קאק ירד ב-0.77% ויורוסטוק ירד ב-0.59%.

17:00

נמשכת המגמה המעורבת בבורסות אירופה: דאקס יורד בכ-0.2%, פוטיסי עולה בכ-0.2%, קאק יורד הכ-0.6% ויורוסטוק יורד בכ-0.4%.

מניית דויטשה טלקום עולב בכ-0.2%, מרצדס עולה בכ-0.2%, דויטשה בנק עולה בכחצי אחוז, באייר יורדת בכאחוז וחצי, ב.אמ.וו עולה בכ-1.3%, סימנס ואליאאנס עולות בכ-0.7%, בריטיש אמריקן טבקו עולה בכ-0.4% HSBC עולה בכ-0.9%, ברקליס עולה בכ-0.6%, נקסט יורדת בכ-0.1%, לוידס עולה בכ-0.1%, איזיג'ט עולה בכ-0.9%, וואדפון קופצת בכ-1.4%, אסטראזניקה יורדת בכ-0.8%, קרפור עולה בכחצי אחוז, אורנג' עולה בכ-0.6%, רנו עולה בכאחוז וסנופי יורדת בכ-1.3%.

מחירי הנפט יציבים: מחיר חבית נפט גולמי עומד על כ-80.77 דולר ומחיר חבית נפט ברנט עומד על 85.44 דולר. 

14:30

יום המסחר באירופה מתנהל לפי שעה במגמה מעורבת. הפוטסי עולה ב-0.2%, הדאקס יורד ב-0.3% והקאק הצרפתי יורד ב-0.6%.

מאקרו בריטניה: מדד מחירי הבתים עלה ב-1.1% בקצב שנתי בחודש מאי, לעומת הצפי השנתי שעמד על 2%.

בארה"ב לא יתקיים מסחר היום לרגל יום השחרור מעבדות

12:30

בורסות אירופה נסחרות בשעה זו בירידות שערים קלות. הקאק יורד ב-0.5%, הדאקס מאבד מערכו 0.2% והפוטסי הבריטי נסחר סביב רמות הבסיס.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט יורדים קלות. מחירה של חבית מסוג ברנט נסחר סביב 85.2 דולר ומחירה של חבית מסוג WTI עומד על 80.6.

10:14

יום המסחר באירופה נפתח במגמה ירוקה. הקאק הצרפתי מטפס ב-0.8%, הדאקס עולה ב-0.4% והפוטסי הבריטי מוסיף לערכו 0.6%.

מוקדם יותר פורסמו נתוני האינפלציה בבריטניה שלראשונה מזה שלוש שנים, השיעור השנתי של האינפלציה במדינה ירד ל-2%, שבועיים בלבד לפני הבחירות הכלליות במדינה. הנתונים מסמלים הישג למדיניות המוניטרית של בנק אנגליה, שהעלה את הריבית במשק לגבהים שלא נרשמו כבר ארבעה עשורים, ושהעריך בעקביות ירידה הדרגתית של מדד המחירים בעקבות זאת.

ואולם, פרשנים העריכו כי מדובר בעיקר באופטיקה של ירידה, בין היתר משום שהאינפלציה בשנה שעברה היתה ברמות גבוהות מאוד. לדבריהם, ישנו אפקט בסיס המפחית את המדד במאי 2024 משום שהמדד ב-2023 היה גבוה מאוד (8.7%). בחישוב חודשי, מדד המחירים עלה מאפריל למאי 2024 ב-0.3%. ההשפעה הגדולה ביותר היתה ירידה במחירי המזון, בעוד האינפלציה במחירי השירותים נשארה ברמה גבוהה מאוד (5.7%). מדד הליבה ניצב על 3.5%. רוב ההערכות היו כי המדד יעמוד במאי על 2%.

החדשות התפרסמו על רקע פגישה קרובה של ראשי בנק אנגליה בחמישי הקרוב, בו ידונו באפשרות להורדת ריבית ראשונה, מרמה של 5.25%. הבנק המרכזי האירופי היה היחיד שהוריד עד כה את הריבית, בעוד ה"פד" ו"בנק אנגליה" אינם צפויים לעשות זאת בזמן הקרוב.

מבחינה פוליטית, השמרנים שבשלטון מקווים כי הנתון יסייע להם בקמפיין הבחירות שבו הם נתונים, ובו הם מפגרים ב-20% מול הלייבור, וסקרים שונים חוזים להם את התבוסה הגדולה ביותר מאז ומעולם. ראש הממשלה רישי סונאק ושר האוצר ג'רמי האנט הציבו את המאבק באינפלציה בראש סדר היום הכלכלי בשנה החולפת, והבטיחו לבוחרים ירידה הדרגתית בה. כעת הם מקווים כי בנק אנגליה יאותת לפחות על הורדת ריבית שתקל על ציבור נוטלי המשכנתאות.

08:35

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הניקיי עולה ב-0.2%, ההנג סנג מזנק בכ-2%, בורסת שנגחאי יורדת ב-0.3% ומדד הקוספי עולה ב-0.9%.

בארה"ב, היום לא יתקיים מסחר בארה"ב לרגל יום השחרור מעבדות.

אמש בוול סטריט, ה-S&P 500 שוב שבר שיא כשעלה ב-0.3% וננעל על 5,487 נקודות.  הנאסד"ק ננעל סביב רמות הבסיס, והדאו ג'ונס הוסיף לערכו 0.2%. 

סקוט כרונרט, ראש אסטרטגיית המניות בסיטי בנק, העלה את מחיר היעד של מדד ה-S&P 500 לסוף השנה ל-5,600 נקודות מ-5,100 נקודות. מדובר בעלייה של כמעט 10% מהתחזית הקודמת ומהגבוהות בוול סטריט, על פי סקר של CNBC. מחיר היעד החדש של המדד מהווה אפסייד של 2.3% ממחיר המדד בנעילת המסחר ביום שני.

הכוכבת של הערב הייתה אנבידיה , שכבשה את המקום הראשון מבין חברות העולם הנסחרות בבורסה כששווי השוק שלה הסתכם ב-3.34 טריליון דולר. ענקית השבבים הצליחה לעקוף את שווי השוק של מיקרוסופט   שעמד על 3.32 טריליון דולר. המקום השלישי שייך ל אפל   ששווי השוק שלה עומד על 3.29 טריליון דולר.

חברת יורוג'ן פארמה  הישראלית, המפתחת תרופות לסרטן בדרכי השתן, הודיעה אמש (ג') על גיוס של 107.5 מיליון דולר (ואופציית חתמים של 15% נוספים). הגיוס בוצע לאחר שהחברה דיווחה בסוף השבוע שעבר על תוצאות חדשות מניסוי קליני שנערך במוצר השני שלה, תרופה לסרטן שלפוחית השתן. המוצר הראשון של החברה, תרופה לסרטן בדרכי השתן העליונות, כבר אושר ונמכר בשוק, אך השוק למוצר השני, בהנחה ואכן יאושר כטיפול קו ראשון לסוג סרטן זה כפי שמקווה החברה, צפוי להיות משמעותית גדול יותר.

בארה"ב, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות הבוקר ביציבות. התשואה ל-10 שנים עומדת על 4.21% והתשואה לשנתיים נסחרת סביב 4.71%.

אג"ח האיחוד האירופי: מה שהמדדים לא הסכימו לקבל, עשוי להשתלם למשקיעים 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים ביציבות הבוקר. מחירה של חבית מסוג ברנט נסחר סביב 85.4 דולר ומחירה של חבית מסוג WTI עומד על 80.1 דולר.

דוח חדש מגלה: מתי הביקוש הגלובלי לנפט ישנה כיוון ויתחיל לרדת  

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי מעריך כי "בטווח המידי קיימת מידת אי-וודאות רבה בשוק הנפט, זאת כתוצאה ממגוון האפשרויות הנובעות מזעזועים הגיאו-פוליטיים במזרח התיכון והאפשרות לכך גם במקומות אחרים. ייתכן וכי חוסר הוודאות יתרום להעלאת הפרמיה הגלומה במחיר הנפט עקב חשש מפני שינויים בהיצע האנרגיה ופגיעה בנתיבי סחר מרכזיים, אשר בהם עוברות אניות נפט. בנוסף, הרחבת הביקושים באסיה ובארצות הברית לקראת תקופת הקיץ עשויה לתרום ללחצי המחיר כלפי מעלה בתקופה הקרובה".

בסקר מנהלי הקרנות הגלובלי של בנק אוף אמריקה אשר מאגד 238 משתתפים המנהלים כ-721 מיליארד דולר, עלה כי להערכתם הסנטימנט בשוק המניות הגלובלי הוא השורי ביותר מאז נובמבר 2021.

עוד עולה מהסקר כי בהתסכלות מאקרו כלכלית, המשקיעים מצפים שהצמיחה העולמית לא תשתנה ב-12 החודשים הבאים וכ-73% מהמשיבים מעריכים שלא יהיה מיתון בארה"ב לאור הריבית הגבוהה. בכל הנוגע לריבית, מהסקר עולה כי רק 8% מעריכים שהפד לא יפחית את הריבית ב-12 החודשים הקרובים, והשאר מעריכים שהפד יפחית את הריבית בין 2-3 פעמים בשנה הקרובה כשהתחזית להפחתה הראשונה תהיה ב-18 בספטמבר.

בכל הנוגע לאלוקציית תיק ההשקעות המומלצת, המשקיעים מעריכים כי החשיפה למניות ארה"ב צריכה לעמוד על 32%, החשיפה לאג"ח ממשלתיות על 25%, מניות גלובליות על 19%, אג"ח קונצרניות על 12%, והחשיפה לזהב/סחורות צריכה להסתכם בכ-4%.

דיויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר התייחס למדיניות המוניטרית בבנקים המרכזים בעולם: "הישיבה האחרונה של הוועדה הפדרלית לשווקים הפתוחים מעלה את הסיכוי כי הריבית בארה"ב תתייצב על ערך גבוה יותר מאשר בעשור האחרון, כאשר הבנק הפדרלי יחליט לאמץ מדיניות מוניטרית ניטרלית. התחזיות לגבי ערך הריבית לטווח הארוך עלו ל-3% כאשר שיעור הריבית הנוכחי עומד על 5.25%-5.5%, מה שמתווה את הדרך למדיניות ניטרלית דרך הורדות ריבית. מהירות הורדת הריבית תלויה קודם כל בצמיחה והאינפלציה בארה"ב".

"בנוסף, שאלת המדיניות המוניטרית הניטרלית קיימת כיום גם בכלכלות נוספות ברחבי העולם. בשוויץ, הבנק הלאומי השוויצרי  ככל הנראה יחליט על המשך הורדת הריבית כבר השבוע".

"גם ביפן הסוגייה עודנה רלוונטית כאשר הדרך של בנק יפן למדיניות מוניטרית נייטרלית מיושמת על ידי ביטול מדיניותו המוניטרית המרחיבה, כלומר העלאה הדרגתית של שיעורי הריבית מהרמה הנוכחית של 0.1% וסיום רכישות אגרות חוב ממשלתיות. בשבוע שעבר, הבנק המרכזי ביפן החליט להתקדם בזהירות, תוך השארת שיעור הריבית ללא שינוי ומתן אות כי התוכנית לצמצום רכישות נכסים תהיה מוכנה רק בישיבתו הבאה ביולי".