אחרי ערעור: בית משפט צרפתי ביטל את החרם על ישראל בתערוכת הנשק

ההכרעה המשפטית העדכנית קובעת כי איסור ההשתתפות של ישראלים בתערוכת יורוסאטורי מהווה "אפליה אסורה" • ייתכן ולהחלטה יהיו השלכות על תביעות פיצוי ישראליות מצד החברות הביטחוניות שהשתתפותן נמנעה

תערוכת הנשק יורוסאטורי בפריז / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER
תערוכת הנשק יורוסאטורי בפריז / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER

בית משפט לערעורים בפריז ביטל אמש (ג') את החרם על חברות ביטחוניות ישראליות ונציגים הקשורים אליהן בתערוכת "יורוסאטורי", שעורר סערה בינלאומית בסוף השבוע האחרון. בית הדין קיבל את עתירת לשכת הסחר ישראל-צרפת לבטל את ההחלטה של בית משפט בעיירה בוביני ביום חמישי האחרון, לפיה ההכרזה הממשלתית על איסור הצגה בתערוכה לחברות ישראליות משמעה גם איסור כניסה לכל נציג הקשור אליהן.

פסקי דין סותרים: ההכרעה בעניין החרם על ישראל בתערוכת הנשק, הערב
כותרות העיתונים | יותר מ-18 מיליארד דולר: מטוסי הקרב החדשים שבדרך לישראל

לאחר שביטל החלטה זו, ההכרעה המשפטית התקפה היא פסק דין שהוציא בית המשפט המסחרי בעיר פריז אתמול, הקובעת כי איסור ההשתתפות והתצוגה מהווה "אפליה אסורה" נגד ישראלים. לכאורה, המשמעות היא כי ישראלים יוכלו להשתתף כעת בתערוכת הנשק, אך היא מסתיימת כבר ביום שישי. ייתכן כי להחלטה יהיו השלכות על תביעות פיצוי ישראליות מצד החברות הביטחוניות שהשתתפותן נמנעה. 

מי שהגישו את העתירות, גם לביטול פסק הדין ביום חמישי, גם לבית המשפט המסחרי של פריז, וגם לבית המשפט הגבוה של צרפת (ערעור שעדיין לא נשמע), היו לשכת הסחר ישראל-צרפת, בגיבוי התאחדות התעשיינים הישראלית וגורמים ישראלים-צרפתים. זאת, אחרי שארגונים פרו-פלסטיניים כמו "אל-חאק", ארגון סולידריות עם פלסטין בצרפת, ארגונים נגד סחר בנשק ואחרים הצליחו בעתירתם לשכנע בית משפט בבוביני כי יש להרחיב את החרם על השתתפות ישראלית. 

בגלל קוצר הזמן, הערעורים והדיונים המשפטיים התנהלו אחרי שהתערוכה כבר נפתחה. כתוצאה מכך, החברה המארגנת Coges , שגם היא הייתה בין העותרות נגד החלטת בית המשפט בבוביני, חילקה טפסים למשתתפים שבו עליהם להצהיר שאינם עובדים עבור חברה ישראלית וכן תלתה את פסיקת בית המשפט האזרחי בתחנת הרכבת אליה מגיעים מבקרי התערוכה, הגדולה ביותר באירופה. החברה אסרה על חברות ישראליות להציג אחרי שקיבלה הוראה בעניין ממשרד הביטחון הצרפתי, שנימק את ההחלטה בפעולה ברפיח ובעובדה שהיא מנוגדת לעמדת הממשלה הצרפתית. 

נציגים ישראלים שהגיעו לתערוכה דיווחו על רשמים משתנים, כמה מהם סיפרו כי הכניסה שלהם נאסרה וכי הברקודים שקיבלו מבעוד מועד לא היו תקפים, אחרים - שעובדים בשביל חברות אירופיות הנמצאות בבעלות ישראלית - אמרו כי הם הצליחו להיכנס ללא הפרעה, מבלי שחתמו על הטפסים המדוברים. עם זאת, ברמה התדמיתית, העובדה כי נאסרה ההשתתפות בתערוכה לישראל, לצד בלארוס ורוסיה, מהווה מפלה תדמיתית ומסמנת שפל ביחסים מול צרפת.