מדוע סעודיה מגדילה את החזקותיה בשדה התעופה הגדול באירופה

קרן העושר הסעודית, בשיתוף עם חברת ההשקעות הצרפתית Adrian, הודיעו כי הן מתכוונות לרכוש כ-37.6% מהבעלות בשדה התעופה הית'רו שבבריטניה תמורת כ-4.1 מיליארד דולר • חלק מהעניין בהית'רו מוסבר ע"י ניסיון של הממלכה הסעודית לפנות לכיוון תיירות ותעופה, מתוך מחשבה על עתיד שבו לא תסתמך יותר על הכנסות מנפט

נמל התעופה הית'רו, לונדון / צילום: ap, Matt Dunham
נמל התעופה הית'רו, לונדון / צילום: ap, Matt Dunham

סעודיה, אחת המדינות העשירות ביותר בעולם, ממשיכה להגדיל את ההשקעות האירופיות שלה, והחליטה להגדיל את ההחזקה שלה בשדה התעופה הגדול ביותר ביבשת. קרן העושר הסעודית, בשיתוף עם חברת ההשקעות הצרפתית Adrian, הודיעו כי הן מתכוונות לרכוש כ-37.6% מהבעלות בשדה התעופה הית'רו שבבריטניה תמורת כ-4.1 מיליארד דולר. למעשה, שתי החברות קיבלו אישור לרכוש כ-25% מהשדה מחברה ספרדית, אך בעלי החזקות נוספים מעוניינים למכור להן את המניות שלהן, הן דיווחו. המהלך תלוי עדיין אישור של רשות התחרות הבריטית.

ההיצע ממשיך להתכווץ: חברת הלואו קוסט שמבטלת טיסות מתל אביב לאמסטרדם 
טורקיה וצרפת בחוץ: הישראלים לא רוצים לטוס ליעדים עוינים 

הית'רו הוא אחד מנמלי התעופה הגדולים ביותר בעולם. כ-80 מיליון נוסעים עברו בו בשנה שעברה, כשמספרי הנוסעים רק לאחרונה חזרו לרמה שהייתה לפני מגפת הקורונה. הוא היה סמל של בריטניה, אך הממשלה הבריטית החליטה להפריט אותו בתחילת שנות ה-2000. למעשה, כעת רוב החברות המחזיקות בו הן זרות, וכוללות קרנות וחברות מסעודיה, צרפת, קטר, סין, קנדה, סינגפור ועוד. רק 10% ממנו מוחזקים על ידי חברות בריטיות.

"מדיניות טיפשית"

בדצמבר האחרון, כאשר דווחה העסקה לרכישת 25% ממנו על ידי הסעודים והצרפתים, מחו כמה פרשנים בממלכה המאוחדת על העובדה כי נכס אסטרטגי מגיע לידיהן של קרנות ממשלתיות של מדינות לא-דמוקרטיות. "יש לתהות אם מדינה אחרת הייתה נוקטת מדיניות כה טפשית כמו למכור חלק מרכזי מהתשתית הלאומית שלה, בעל חשיבות אסטרטגית וכלכלית, לשורה של משקיעים זרים, חלק מהם ממשטרים דיקטטוריים", נכתב ב"דיילי מייל". במקום להפוך לסמל של בריטניה, נכתב, הפך שדה התעופה לסמל שבריטניה מוצעת למכירה.

מספר קרנות עושר מהמפרציות רכשו בשנים האחרונות החזקות מיעוט ב"סמלים" אירופיים כמו "דויטשה בנק", "פולקסווגן", כלבו "הרודס" וקבוצות כדורגל. עסקה למכירת העיתון השמרני "טלגרף" לקרן השקעות מאיחוד האמירויות טורפדה ברגע האחרון על ידי הממשלה הבריטית. קרן העושר של קטר מחזיקה ב-20% משדה התעופה הית'רו. כעת, הקרן הסעודית לבדה מחזיקה ב-10%, אך היא מעוניינת להגדיל זאת ל-15%. הקרן מנהלת כ-700 מיליארד דולר בנכסים.

חלק מהעניין הסעודי בהית'רו מוסבר על ידי ניסיון של הממלכה לפנות לכיוון תיירות ותעופה, מתוך מחשבה על עתיד שבו לא תסתמך יותר על הכנסות מנפט. ריאד מתכננת להקים חברת תעופה חדשה, כמו גם מרכזי תיירות לאורך החופים בים האדום, ומוכנה להשקעות של מאות מיליארדי דולרים לשם כך. הסעודים והצרפתים רוכשים את הנתחים החדשים מהחברה הספרדית Ferrovial, שרכשה ב-10.3 מיליארד ליש"ט חלקים משדות התעופה בהית'רו, גטוויק ובערים אחרות. שדה התעופה נחשב להפסדי מאז מגיפת הקורונה, והוא סובל מחובות שתפחו בעקבות עליית הריבית בבריטניה.