הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בת"א; מדד הבנקים צלל בכ-3.1%

מדד ת"א 35 ירד ב-1.7% אך בסיכום שבועי עלה ב-0.8%, הבנקים עלו השבוע ב-2% • השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים • ב-Marketwatch מנסים לזהות מי החברות שיוכלו להגיע לרף ה-4 טריליון דולר • להערכת בנק יוליוס בר הבנקים המרכזיים הגבירו את רכישות הזהב בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:32

בעקבות המתיחות הבטחונית בצפון, סיום מר לשבוע המסחר בבורסה - מדדי תל אביב 35 ו-90 השילו 1.7% ו-1.9% בהתאמה. מדדי החברות הפיננסיות בלטו בירידות - מדד הבנקים ירד ב-3%, מדד ביטוח ושרותים ירד ב-2% ומדד פיננסים ירד ב-2.7%. 

למרות זאת במבט שבועי המצב לא כל כך נורא - ת"א 35 עלה ב-0.8% בעיקר בזכות המניות הדואליות, ת"א 90 ירד ב-1% אך מדד הבנקים עלה ב-2%. 

17:04

ויקטורי מודיעה על תוכנית לרכישה עצמית של מניות אחרי שהמניה צוללת ב-16% ביומיים בגלל החקירה של המנכ"ל והבעלים אייל רביד. תרכוש 10 מיליון שקל. כל זאת מגיע במקביל לדיווח על שהגישו נגדה תביעה ייצוגית. 

16:49

לאחר אישור ההסדר בבית המשפט בחודש שעבר, בעלי העניין בחנן מור  חזרו למכור מניות והוסיפו מכירה של אגרות החוב מסדרה יג' ו-יד'.

בדיווח למאיה, קבוצת חנן מור השקעות, אשר נמצאת בבעלות של חנן מור ואבי מאור והחזיקה ביותר מ-7.3 מיליון מניות בתחילת השבוע, מכרה 1,866,200 מניות חנן מור בבורסה.

15:47

מאקרו: שוק התעסוקה בישראל ממשיך להיות הדוק, כאשר גם בחודש מאי נרשמה עלייה במספר המשרות הפנויות. על פי נתוני הלמ"ס, סך המשרות הפנויות עמד על 137,070 משרות, כאשר נרשמה צמיחה בביקוש לכמעט כל קטגוריות משלחי היד.

את הביקוש הגדול ביותר עדיין מובילה קטגוריית עובדי המכירות, כאשר אחריה קטגוריית המהנדסים. השינוי הגדול ביותר במשרות נרשם בביקוש למאבטחים, עובדי מטבח, מלצרים ומוזגים, וכן פקידים, במה שנראה כמו המשך התאוששות של המשק באזורים שהכי נפגעו בתחילת המלחמה.

14:48

מגמה אדומה בת"א: מדד ת"א 35 יורד ב-1.5% ות"א 90 משיל מערכו כ-1.6%. בולט לשלילה מדד ת"א ביטוח שיורד ב-2.6%. גם ת"א בנקים 5 מאבד מערכו כ-2.5%.

בניגוד למגמה, מניית חברת האנרגיה המתחדשת פריים אנרג'י  מזנקת במעל ל-11%. החברה דיווחה הבוקר כי התקבל מחברת החשמל אישור הפעלה מסחרית למלוא פרויקט תלמים, בהספק כולל של 14 מגה וואט (AC). בעקבות האמור, החברה צפויה לקבל מקרן הליוס את יתרת התמורה בסך של כ- 12 מיליון שקל עד סף חודש יוני 2024.

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות עולות קלות. התשואה ל-10 שנים עומדת על 4.81% והתשואה לשנתיים נסחרת סביב 4.33%.

14:12

הירידות בתל אביב מתחזקות. ת"א 35 משיל מערכו 0.8%, ת"א 90 יורד ב-1.1%. מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1%.

קבוצת ברנד , העוסקת בתכנון והקמת מערכות חשמל ובקרה, תשתיות מתכת ומתקני אנרגיה, עדכנה היום כי חתמה על הסכם חדש לביצוע עבודות קונסטרוקציית פלדה באצטדיון הכדורגל החדש של העיר אשדוד. התמורה בגין העבודות עלתה ל-46 מיליון שקל, לעומת 36 מיליון שקל בהסכם המקורי עליו דיווחה החברה במאי 2023.

בעקבות החתימה על ההסכם חידשה החברה את ביצוע העבודות בפרויקט, והיא צופה שמועד השלמת העבודות יהיה במחצית השנייה של 2025. האצטדיון החדש באשדוד צפוי להכיל כ-20 אלף מקומות ישיבה, והוא יהיה חלק מקריית ספורט רחבה בעיר. העלות המשוערת של כלל הפרויקט נאמדת בכ-311 מיליון שקל.

12:39

מסחר תנודתי בתל אביב. המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה בירידות שערים קלות. ת"א 35 משיל מערכו 0.4%, ת"א 90 יורד ב-0.7%.

בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א רשתות שיווק מאבד מערכו כ-1.5% לאור הירידה החדה במניית ויקטורי , שצוללת בכ-9%. זאת לאחר שאמש (ד'), רשות התחרות הודיעה לאייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה של הרשת, כי הוא חשוד בחשדות נוספים של עריכת הסדר כובל, לאחר שלפני כחודש הודיעה לו כי הוא חשוד בגין התבטאויותיו הפומביות.

חברת שירותי ה-IT, א.מ.ת מחשוב , שבשליטת קרן פימי, הודיעה על רכישה בשלבים של חברה מקפריסין. החברה הנרכשת, EAG Global Tech Operations, מספקת שירותים כמו פיתוח תוכנה, פיתוח מוצרים ושירותים דיגיטליים וכן הטמעות של יישומים טכנולוגיים, והיא פועלת באירופה, ישראל וארה"ב. ב-2023 הכנסות החברה היו 6.5 מיליון דולר והרווח הנקי הסתכם בכ-1.4 מיליון דולר.

בשלב ראשון אמת תשלם 4.3 מיליון דולר עבור 51% ממניות EAG, ואחרי שנתיים תרכוש את יתרת המניות בתמורה לסכום שיחושב על בסיס התוצאות העסקיות של EAG.

מימון העסקה ייעשה באמצעות מקורות האשראי הזמין לחברה והלוואה לזמן ארוך מתאגיד בנקאי.

אנדרס ריכטר, מנכ"ל א.מ.ת מחשוב מסר שהרכישה היא חלק מהאסטרטגית בעולמות התוכן של פיתוח תוכנה, מוצרים ושירותים דיגיטליים. לדבריו, "הרכישה מציגה פוטנציאל צמיחה וסינרגיה ניהולית, מקצועית ותפעולית עם כלל הפעילות בקבוצה".

11:16

קבוצת האנרגיות המתחדשות דוראל אנרגיה  הודיעה הבוקר (ה') על התקשרות במזכר הבנות עם בנק לאומי, למימון בסך כ-285 מיליון שקל, עבור חלק המתח העליון של פרויקט הדרי שאן.

הספק חלק זה של המיזם מוערך בכ-95 מגה-וואט ( DC ), כאשר הספקו המצרפי של פרויקט הדרי שאן עומד על כ-170 מגה-וואט בשילוב כ-260 מגה-וואט-שעה אגירה. מזכר ההבנות כולל מסגרת חוב בכיר בסך עד 225 מיליון שקל, מסגרת גישור בסך כ-30 מיליון שקל לטובת חלק מהקמת תחנת המשנה, ומסגרות אשראי נוספות שמסתכמות בכ-30 מיליון שקל.

10:25

המדדים המרכזיים בבורסה המקומית נסחרים לפי שעה בירידות קלות. ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 משיל מערכו 0.6%. בולט לחיוב מדד ת"א נפט וגז שמטפס בכ-0.6%.

בקרב מניות מדד ת"א 125 בולטות לחיוב מניות אנרג'יאן , שיכון ובינוי , דלק קבוצה , אקרו  ואופקו הלת'.

מנגד, מלם תים , אלקטריאון , רבוע נדלן , והכשרת הישוב  נסחרות בירידות.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש ב-0.2% מול השקל ונסחר סביב 3.70 שקלים. האירו נחלש ב-0.3% מול השקל ועומד על 3.98 שקלים.

10:11

יום המסחר בתל אביב נפתח בעיכוב לאור הזינוק במניית אנרג'יאן . מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 נסחר בשיעור דומה.

 אנרג'יאן  מזנקת בכ-7% לאחר שחברת הגז, שמחזיקה במאגר הגז הפעיל כריש ובמאגר תנין העתידי ונסחרת בבורסה בלונדון ובמדד ת"א 35 בבורסה בת"א, מוכרת את נכסי ייצור וחיפוש הגז שלה באיטליה, מצרים וקרואטיה לחברת הפרייבט אקוויטי קרלייל פרטנרס (Carlyle Partners) תמורת 820 עד 945 מיליון דולר, רווח של פי 3 על ההשקעה שלה בשנת 2020, אז שילמה 284 מיליון דולר.

מדובר בנכסים בשווי של 1.67 מיליארד דולר, כשמנגד ההתחייבויות עליהם מסתכמים ב-1.27 מיליארד דולר, מתוכם 516 מיליון דולר הפרשות לפירוק, כך על פי החברה. הנככסים הלוו הפיקו לאנרג'יאן בשנת 2023 רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות לפני הוצאות חיפוש גז (נקרא בתעשייה EBITDAX מתואם) של 264 מיליון דולר.

העסקה, שעתידה להיסגר עד סוף שנת 2024, תתבצע במספר שלבים כאשר בהתחלה תקבל אנרג'יאן סכום של 504 מיליון דולר, וכן הלוואת ספקים של 139 מיליון דולר ל-6 שנים. שאר הסכום צפוי להתקבל בהמשך בכפוף לאבני דרך.

באנרג'יאן מציינים כי ישתמשו בתזרים המזומנים שיתקבל מהעסקה כדי לפרוע אג"ח בהיקף של 450 מיליון דולר וכי החברה גם תשלם למשקיעיה דיבידנד מיוחד של 200 מיליון דולר.

08:15

1. שוק המניות

יום המסחר האחרון לשבוע בבורסה המקומית צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ד'), יום המסחר בתל אביב ננעל במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.2%, בעוד מדד ת"א 90 ירד בכ-0.5%. בלט לחיוב מדד ת"א-בנקים, שעלה בכ-1.7%. בלטו לשלילה מדד ת"א-ביומד ומדד ת"א-רשתות שיווק, שירדו שניהם בכ-1.6%.

בעוד שבועיים זה קורה: הכירו את המגבלות החדשות על ההשקעות שלכם 

את הירידה במדד רשתות השיווק אמש הובילו מניות ויקטורי  שצללה במעל ל-8% ומניית יוחננוף  שאיבדה מערכה כ-3.5%. זאת על רקע הדיווחים כי רשות התחרות הודיעה לאיתן יוחננוף, מנכ"ל ובעלי רשת המזון יוחננוף, ולסגנו אלעד חרזי, כי החליטה לקיים נגדם שימוע לפני הגשת כתב אישום, בחשד להסדר כובל.

בנוסף, הרשות הודיעה לאייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי, כי הוא חשוד בחשדות נוספים של עריכת הסדר כובל, לאחר שלפני כחודש הודיעה לו כי הוא חשוד בגין התבטאויותיו הפומביות.

רביד חשוד כי ערך הסדר כובל עם חרזי, המשנה למנכ"ל יוחננוף, לפיו לא יציעו מבצעים לצרכנים כאשר השוק במצב של קיפאון. המשמעות היא תיאום מחירים בין הרשתות שהמחירים לא ירדו.

דור אלון הודיעה אמש (ד') כי היא עתידה לרכוש כ-75% מההון המונפק של חברת קפוא זן, תמורת סכום כולל של 120-130 מיליון שקל. קפוא זן, עוסקת בייצור, שיווק, הפצה, אחסון ושינוע של מוצרי מזון קפואים ומצוננים ונמצאת בבעלות רמי שמש, מייסד החברה שמחזיק בכ-60% מההון המונפק שלה ויניב קוש, שמשמש כמנכ"ל החברה, מחזיק ב-40% הנותרים.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הניקיי יורד ב-0.1%, ההנג סנג משיל מערכו 0.5%, בורסת שנגחאי יורדת בכ-0.3% ומדד הקוספי הוסיף לערכו 0.4%.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה מעורבת.

בוול סטריט לא התקיים מסחר אמש (ד'), לרגל יום השחרור מעבדות.

ביום שלישי האחרון, אנבידיה  קטפה את תואר החברה הנסחרת הגדולה בעולם, ובכך עקפה את הענקיות מיקרוסופט  ואפל עם שווי שוק פנומנלי של 3.3 טריליון דולר ובאתר ההשקעות Marketwatch מעריכים שזה רק עניין של זמן עד שתגיע לשווי של 4.

אבל חוץ ממנה, ומשתי המתחרות שלה בצמרת של וול סטריט, יש עוד מועמדות לשווי של 4 טריליון דולר, שווי שאף חברה מעולם לא הגיע אליו. "החברה הראשונה שתגיע ל-4 טריליון דולר אולי אפילו לא נמצאת על הרדאר היום", הם מעריכים.

כמה ירוויחו 4,000 עובדי אנבידיה בישראל מהשיא החדש? 

האם אנבידיה, מיקרוסופט או אפל יהיו הראשונות לקטוף את ההישג? לא בהכרח. "נכון, אם מניות שלוש חברות הטכנולוגיה הגדולות האלה יעלו בקצב הממוצע ההיסטורי של השוק, הן יגיעו לשווי של 4 טריליון דולר בשלוש השנים הבאות. עם זאת, אנליסטים רבים בוול סטריט מצפים שהצמיחה שלהן תהיה מהירה יותר, ולכן הן יוכלו להגיע לשווי 4 טריליון דולר מוקדם יותר".

ב-Marketwatch מנסים לזהות מי החברות שיוכלו להגיע לרף ה-4 טריליון דולר בשווי באופן כזה: לכל חברה במדד S&P 500 "הצמידו" את התשואות של אנבידיה בשלוש השנים האחרונות, ובחנו אילו חברות יגיעו לשווי הזה אם יציגו את התשואות האלה. תחת הנחה זו, מלבד שלוש הגדולות שצוינו קודם לכן ב-Marketwatch מעריכים כי גוגל, אמזון , ברקשייר הת'אוויי , ברודקום , איליי לילי , מטא טסלה  וויזה  אלה החברות שיהיו שוות מעל 4 טריליון דולר ביוני 2027.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, תשואת איגרות החוב הממשלתיות ירדו אמש (ד'): האג"ח ל-10 שנים ירדה ל-4.8%, התשואה באיגרת לשנתיים נסחרה סביב 4.3%. מדד האג"ח הקונצרניות תל-בונד 20 עלה קלות בצהרי היום.

בארה"ב תשואות האג"ח נסחרו במגמה מעורבת, כשהתשואה ל-10 שנים עלתה לרמה של 4.22%, התשואה לשנתיים נסחרה בירידה ל-4.7%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל מתחזק הבוקר (ה') מול המטבעות הזרים. שער הדולר-שקל עומד בשעה זו על 3.71 שקלים ושער האירו-שקל נסחר סביב 3.98 שקלים.

מה יקרה לשקל ולמה הבנקים הזרים אופטימיים? 

בשוק הסחורות, מחיר הנפט מסוג ברנט יורד הבוקר ל-85 דולר, ומחיר הנפט הגולמי נחלש ל-80 דולר לחבית.

מחיר אונקיית זהב עומד הבוקר (ה') על 2,345 דולר. בבנק יוליוס בר מציין קרסטן מנקה, ראש מחקר הדור הבא, כי "הבנקים המרכזיים הגבירו את רכישות הזהב בעקבות החרמת נכסי הדולרים של רוסיה כתגובה לפלישתה לאוקראינה ב-2022", ולדבריו תרמו רבות להמרצת השיא במחירי המתכת גם השנה.

זאת במסגרת מהלך המכונה התחמשות הדולר האמריקאי, שבו בנקים מרכזיים בעולם המתנגדים למדיניות החוץ של ארה"ב, פועלים להפחית את תלותם במטבע האמריקאי כדי להקטין חשיפה לפגיעה מסנקציות אמריקאיות. "ההיגיון מאחורי מהלך זה ברור ופשוט, ומגביר את המגמה השורית בשוק הזהב", אומר מנקה, אך מוסיף כי קשה להבחין בהתנהלות הבנקים המרכזיים בקלות. זאת הסיבה להערכתו שה"סקר השנתי של עתודות הזהב של הבנק המרכזי" שפרסמה מועצת הזהב העולמית ביום שלישי זוכה לתשומת לב ניכרת.

על פי הסקר, רוב הבנקים המרכזיים צופים כי בעוד חמש שנים יתרות הדולרים שלהם יהיו נמוכות באופן משמעותי (13% מהמשיבים) או מתונות (49%). במקביל, הרוב גם צופים כי עתודות הזהב יעלו משמעותית (3%) או בינונית (לפי 66%) בעוד חמש שנים - עלייה של 7 נקודות האחוז משנת 2023. בטווח הקצר, ארבעה מתוך חמישה בנקים מרכזיים מעריכים כי עתודות הזהב יגדלו ב-12 החודשים הקרובים, ואף אחד מהם לא צופה ירידה. זהו השיעור הגבוה ביותר מאז תחילת הסקר ב-2019.

4. מאקרו

נתוני האינפלציה בבריטניה התפרסמו ברביעי, שבועיים בלבד לפני הבחירות הכלליות במדינה, והראו ירידה במדד לשיעור שנתי של 2%, לראשונה זה שלוש שנים. הנתונים מסמלים הישג למדיניות המוניטרית של בנק אנגליה, שהעלה את הריבית במשק לגבהים שלא נרשמו כבר ארבעה עשורים, והעריך בעקביות ירידה הדרגתית של מדד המחירים בעקבות זאת.

בחישוב חודשי, מדד המחירים עלה במאי ב-0.3% והושפע בעיקר מירידה במחירי המזון, בעוד האינפלציה במחירי השירותים נשארה ברמה גבוהה מאוד (5.7%).

5. תחזית

עוד בבריטניה, היום (ה') צפויה להתפרסם החלטת הריבית, ולמרות המשך העלייה באבטלה והירידה באינפלציה, עפר קליין, ראש אגף המחקר בהראל, מעריך כי הבנק המרכזי יבחר להשאיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 5.25%, גם לאור העובדה שזו החלטה האחרונה לפני הבחירות בממלכה.

בארה"ב נותרה הריבית לאחרונה ללא שינוי והבנק המרכזי צופה הפחתה אחת בלבד השנה. קליין מעריך "סיכוי גבוה שנראה יותר מהפחתת ריבית בודדת השנה, לאור ההערכות שלנו להמשך התמתנות בשוק העבודה והגעה של האינפלציה ליעדה בסוף הרבעון הראשון של 2025. נזכיר שמדד מאי הפתיע כלפי מטה חודש שני ברציפות, והאינפלציה ירדה ל-3.3%. מדד הליבה עלה במאי בשיעור המתון ביותר מזה כ-3 שנים, כאשר המשך עלייה במחירי השכירות קוזזה עם ירידה במחירי הטיסות והרכבים".