אנבידיה | ניתוח

אנבידיה בפסגה של וול סטריט. אז למה ג'נסן הואנג מודאג?

כבר יותר מעשור שמיקרוסופט ואפל מתחרות ביניהן על התואר "החברה הגדולה בעולם", והשבוע אנבידיה עקפה את שתיהן והרקיעה לשווי שוק של 3.3 טריליון דולר • אבל בזמן שהחברה שייסד עושה היסטוריה, ג'נסן הואנג ובכירי אנבידיה חוששים שהביקוש לשבבים ילך ויקטן בטווח הרחוק, ומכוונים ליעד חדש

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian
ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian

לא בכל יום חברה חדשה מגיעה לפסגה של וול סטריט. למעשה, כבר יותר מעשור שהתחרות על התואר "החברה הנסחרת הגדולה בעולם" מתנהלת בין שתי חברות בלבד: אפל ומיקרוסופט. אבל השבוע הוכרזה מנצחת חדשה: אנבידיה. ענקית השבבים שוב שברה את השיא של עצמה, עקפה את הענקיות, והרקיעה לשווי שוק של 3.3 טריליון דולר.

הנתונים שמגלים: מה עובר על השקל ואיפה יהיה המטבע בסוף השנה
שאלות ותשובות | בעוד שבועיים זה קורה: הכירו את המגבלות החדשות על ההשקעות שלכם

"זה לא שהמניה של אנבידיה עולה מעצמה, הנתונים הפיננסים שלה עולים אפילו יותר" אמרה לאחרונה לעיתון הפיננשיל טיימס אנליסטית השבבים סטייסי רסגון מברנשטיין. באותו ראיון היא נדהמה מההישגים של החברה: "מעולם לא ראיתי דבר כזה במונחים של הכלכלה האמיתית שמניעה אותה. זה די מדהים".

בצמרת אנבידיה חוששים מסוף מרוץ החימוש

אבל למרות ההצלחה המסחררת, באנבידיה לא נחים על זרי הדפנה. לפי שורת פרסומים, במסדרונות החברה הלוהטת בעולם יש מי שמריחים משבר. לפי דיווחים, ג'נסן הואנג, מנכ"ל החברה, יחד עם בכירים אחרים, מביעים בישיבות סגורות את החשש מהיכולת של אנבידיה להמשיך ולספק את שבבי הבינה המלאכותית בטווח הרחוק.

על אף הצפי שהביקושים החזקים לשבבים הפופולריים יימשכו בשנים הקרובות, בצמרת החברה חוששים שהלקוחות יעמדו בפני שלל חסמים כגון מחסור בשטחי מרכזי נתונים, הכרוכים גם באספקת חשמל מסיבית, כמו גם תקרת מלאים (כלומר, כל החברות כבר יתחמשו בשבבים ולא יצטרכו לרכוש שבבים חדשים).

"זו באמת השאלה הגדולה לגבי אנבידיה, מתי ייגמר מירוץ החימוש", אומר לגלובס משקיע בכיר. "עם זאת, אנחנו רואים שנכון לעכשיו, מרוץ החימוש עוד רחוק מלהסתיים. אנחנו גם רואים כיצד הארגונים מתעכבים באימוץ של הבינה המלאכותית היוצרת", הוא אומר, כלומר, ארגונים רבים עוד לא התחילו לאמץ את הטכנולוגיות המתקדמות בשוק, וככל שאלו יצטרפו למהפכה, אנבידיה תוכל ליהנות ממאגר גדל של לקוחות.

אבל באנבידיה לא שמים את כל הביצים בסל השבבים, שהם מרכיב החומרה של מהפכת הבינה המלאכותית. "במבט קדימה, אנבידיה רוצה לבנות תחרות לחברות הענן (בהן מיקרוסופט, גוגל ואמזון, מ"ו) ולצעוד קדימה בשרשרת הערך", מסביר הגורם. "כבר היום אנבידיה היא לא רק חברת חומרה ונמצאת גם בתוך עולם התוכנה. יש לה מהנדסי תוכנה שמייצרים בעצם את כל סט ההברגות של השבבים, ולמהנדסים חיצוניים מאוד נוח לעבוד על הבסיס שלה".

במהלך השנה האחרונה, אנבידיה השיקה מספר מוצרי תוכנה. בפברואר האחרון, בשיחת משקיעים, הואנג עצמו תיאר את Nvidia AI Enterprise, כ"מערכת הפעלה לבינה מלאכותית", שלקוחות ישתמשו בה כדי לאמן ולהפעיל מודלי AI, כך לפי דה אינפורמיישן. באותה שיחה אמר הואנג כי "הניחוש שלי הוא שכל ארגון בעולם, כל חברת ארגוני תוכנה... יפעלו על Nvidia AI Enterprise".

מתחרה בלקוחות של עצמה

במסגרת הכנס השנתי של אנבידה במרץ האחרון, החברה לא הסתירה שעסקי הענן הם התחום הבא אותו היא מתכננת לכבוש, כמו גם ההבנה שמדובר במנוע צמיחה חשוב שיניב לה הכנסות רבות בעתיד. בראיון לגלובס ממרץ האחרון אמרה אלכסיס ביורלין, שעומדת בראש DGX Cloud, שירותי הענן שאנבידיה מספקת ללקוחות שלה, כי "אנחנו ממשיכים להרחיב את היכולות כדי להציע שירות גלובלי ונהיה זמינים ברחבי העולם. כל ההשקעות הללו נועדו כדי לפגוש את הלקוחות במיקום שלהם במסע הבינה המלאכותית". עוד אמרה במסגרת אותו ראיון כי אמנם "לא הייתי אומרת שנהפוך לספקית שירותי ענן לכשעצמה, אבל ללא ספק, חברת מחשוב ענן".

אנבידה בעצם מייצרת תחרות לענקיות הענן, לאו דווקא דרך מתן שירותים בעצמה, אבל בכך שהיא גם תומכת בספקיות ענן קטנות יותר. כך למשל, ספקית ענן קטנה יחסית כמו CoreWeave הגדילה את ההכנסות שלה מ־25 מיליון דולר בשנת 2022, למאות מיליוני דולרים בשנת 2023. זאת, בין היתר בזכות הקצאות נדיבות של הטכנולוגיה של אנבידיה. זה הוביל לכך שמיקרוסופט עצמה, כנראה חברת הענן הגדולה בעולם, נאלצה לשכור מ־CoreWeave את הכלים של אנבידיה להגדלת קיבולת של שרתי איחסון.

"אנבידיה מספקת ומחמשת חברות ענן שיתחרו בענקיות הענן, חברות דוגמת למבדה, AI21", אומר לגלובס גורם בשוק ההון. "התחרות היא לא בין אנבידיה למיקרוסופט ודומותיה, אלא בין הלקוחות של אנבידה למיקרוסופט, שהיא עצמה לקוחה של אנבידה".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, מסביר כי אנבידיה "פועלת בשני עולמות. הראשון הוא עולם של החברות הגדולות כגון מיקרוסופט, גוגל ואמזון, שבונות שרתי דאטה סנטר לעצמן כדי לספק פתרונות בינה מלאכותית ללקוחות קצה - בעיקר לאנשים פרטיים או ארגונים מאוד גדולים - והחברות הללו מהוות בערך 50% מהביזנס של אנבידיה. ה־50% הנותרים הם חברות אחרות, בינוניות וקטנות, שיכולות להיות למשל חברת שירותי תקשורת או חברות ענן קטנות".

אנבידיה עלולה לשלוט בכל שרשרת הערך

אוראל לוי, מנהל השקעות בקרן טכנולוגיה במור קרנות נאמנות, מסביר כי "אנבידיה הודיעה ביום רביעי על רכישה של חברה חדשה, שורליין, רכישה באזור ה־100 מיליון דולר, סכום קטן בעבור החברה, אבל זה מכניס אותה להתחרות עוד יותר בתחום של ניטור הענן". לדבריו, "אם אנבידיה תגיע למצב שבו בעתיד היא תבנה את הענן עצמו זה מייצר בעיה שהיא בעצם תשלוט בכל שרשרת הערך, כמו IBM של פעם".

עם זאת, לדבריו, "צריך לציין שמיקרוסופט מנסים לעזור בכל הכוח ל־AMD להוות תחרות לאנבידיה, אבל ב־AMD אמרו שביכולתם להוות תחרות רק בעוד כשנה וחצי או שנתיים". הוא מוסיף כי "המספרים של אנבידה ימשיכו להיות חזקים עד עוד שנה לפחות. אבל שנה קדימה, יכול להיות שהביקוש לשבבים לא יהיה אותו דבר.

"בשוק התוכנה הרבה ארגונים אומרים שברצונם להשקיע יותר בבינה מלאכותית, הם לא רוצים להראות כמו החברה שנשארת מאחור אלא חברה שמשקיעה בעתיד, אז כל מה שלא קשור לבינה מאלכותית נדחה לשלב מאוחר יותר. בשבבים רואים עודף ביקושים ובתוכנה רואים חסור ביקושים".