איליה סוצקבר היה יד ימינו של סם אלטמן. עכשיו הוא מתכנן להתחרות בו, ויש לו אפילו משרדים בת"א

המדען הראשי לשעבר של OpenAI, הודיע כי הוא מקים חברה חדשה בשם Safe Superintelligence • לפי ההודעה הראשונה לגיוס עובדים, "בניית superintelligence בטוח, היא הבעיה הטכנית החשובה ביותר של זמננו"

איליה סוצקבר, המדען הראשי לשעבר של OpenAI וסם אלטמן / צילום: כדיה לוי
איליה סוצקבר, המדען הראשי לשעבר של OpenAI וסם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המדען הראשי לשעבר של OpenAI, הודיע כי הוא מקים חברה חדשה בשם Safe Superintelligence. מדובר בחברה אמריקאית חדשה, עם משרדים בפאלו אלטו ובתל אביב. לדבריו, "שם יש לנו שורשים עמוקים ויכולת לגייס כישרונות טכניים מובילים". סוצקבר עזב בחודש שעבר את OpenAI, לאחר מהלך ההדחה של סם אלטמן שלא צלח, וככל הנראה חילוקי דעות ביחס לסכנות ולחשיבות הבטיחות בפיתוח בינה מלאכותית.

בכיר בטבע חושף: אלה כלי ה־AI שבאמת מעניינים את חברות הפארמה
החברות הבינלאומיות מתרחקות מישראל: צניחה חדה במחקרים הקליניים

לפי ההודעה הראשונה לגיוס עובדים, "בניית superintelligence בטוח, היא הבעיה הטכנית החשובה ביותר של זמננו". עוד נכתב: "בינת על בטוחה היא המשימה שלנו, כל מפת הדרכים של המוצר שלנו - זה המיקוד היחיד שלנו. הצוות, המשקיעים והמודל העסקי שלנו כולם מיושרים עם המטרה של בנייה של בינת על שכזו".

עוד נכתב כי "אנחנו ניגשים לבטיחות וליכולות במקביל, כבעיות טכניות שיש לפתור באמצעות פריצות דרך מדעיות והנדסיות. אנחנו מתכננים לקדם את היכולות במהירות האפשרית, תוך הקפדה על הבטיחות שלנו תמיד קדימה".

בהודעה צוין כי הם למעשה הקימו כעת מעבדת ה-SSI  הראשונה בעולם, עם מטרה אחת ומוצר אחד: "a safe superintelligence". לפי ההודעה, הם מרכיבים צוות רזה של מיטב המהנדסים והחוקרים בעולם שמוקדש למשימה הזו, וכאמור - הכולל את הטאלנט הישראלי כרכיב מרכזי.

נזכיר כי לאחר שסוצקבר עזב את OpenAI , גם יאן לייקה הודיע על עזיבתו. לייקה הוביל את צוות Superalignment, האחראי על הבטיחות של הבינה המלאכותית ועל גבולות הגזרה שצריך לבחון את הבינה המלאכותית.

בהודעה אף נרשמה עקיצה לכלל המתחרים בשוק, וגם לחברה שעזב OpenAI, שהמיקוד של החברה החדשה לא מושפע מניהול מסוים (כמו לדוגמה מיקרוסופט שנמצאת בהובלת OpenAI ) או מחזורי מוצר (כמו השקות מוצרים כל שנה), אלא "המודל העסקי שלנו אומר שבטיחות, אבטחה והתקדמות - כולם נפגעים מלחצים מסחריים קצרי טווח".

למיזם הזה הצטרפו שניים: דניאל גרוס ודניאל לוי. השותף הראשון הוא הישראלי לשעבר דניאל גרוס, יליד ארה"ב שגדל בירושלים, למד בישיבה התיכונית חורב ולאחר מכן במכינה הקדם-צבאית עלי. גרוס עזב את ישראל לאחר שחברת הסטארט-אפ שהקים התקבלה לתכנית ההאצה היוקרתית YCombinator  שאז נוהלה בידי סם אלטמן. גרוס המשיך בקריירה מפוארת של יזמות וניהול - הוא הקים חברת סטארט-אפ בשם קיו שנמכר לאפל בכ-50 מיליון דולר, כיהן בתפקיד מנהל בכיר בתחום למידת מכונה באפל, הצטרף כשותף ב- YCombinator והחל מ- 2013 הוא משמש כמשקיע בסטארטאפים. יחד עם המשקיע נאט פרידמן, הוא בנה חוות שרתים המבוססת על מעבדי בינה מלאכותית בשווי של 100 מיליון דולר המשמשת את חברות הפורטפוליו שלו. גרוס נבחר לאחד המשפיעים ברשימת 100 החשובים בתחום הבינה המלאכותית.

לצד זאת, השותף השני דניאל לוי - אמריקאי בוגר סטנפורד, שמחזיק ברזומה מרשים של מפתח בינה מלאכותית בחברות כמו מטא, גוגל ועד לאחרונה עבד במשך שנתיים ב- OpenAI  כמנהל בצוות הטכני.