האוצר מתכנן קיצוץ רוחבי של 5% בתקציבי המשרדים כדי להתמודד עם הגירעון

משרד האוצר עורך ביומיים האחרונים דיונים מרוכזים בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לקראת תקציב 2025 • קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה הוא אחד מתוך שורת צעדים שהוצעו ע"י אגף התקציבים במטרה לצמצם את הגירעון התקציבי הצפוי לכדי רמה של 3.8% מהתוצר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: לע''מ
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: לע''מ

לקראת גיבוש תקציב המדינה ל-2025, משרד האוצר עורך ביומיים האחרונים דיונים מרוכזים בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. בדיון שנערך היום (ד') בלטה ההצעה לקיצוץ רוחבי נרחב בשיעור של 5% בתקציבי משרדי הממשלה, בשווי כולל של 3.5 מיליארד שקל - כך נודע לגלובס.

שאלות ותשובות | הדד ליין מתקרב: האם רשתות החינוך החרדיות ינותקו מהתקציב ביולי? 
בלעדי | התוכנית שנבחנת באוצר: חוק יסוד המילואים ימומן מצמצום נקודות זיכוי לחרדים

מדובר באחד מתוך שורת צעדים שהוצעו על ידי אגף התקציבים באוצר במטרה לצמצם את הגירעון התקציבי הצפוי לכדי רמה של 3.8% מהתוצר. האגף הציג "בנק" של אפשרויות התאמה בהיקף כולל של כ-50 מיליארד שקל.

בין ההצעות האחרות שהועלו: קיצוץ בשכר הבכירים במגזר הציבורי, דחיית פעימת העלאת שכר מתוכננת בשירות המדינה, קיצוץ של 2-4 מיליארד שקל בכספים הקואליציוניים, צמצום משרדים מיותרים וכן מהלכי התייעלות נוספים בשירות הציבורי. עוד הוצע להעלאות את המע"מ באחוז נוסף, לרמה של 19%, אבל מסתמן שצעד כזה יישמר בצד למקרה של התלקחות מלחמה בצפון בשנה הבאה שתצריך מקורות מימון מידיים.

חישובי האוצר מראים שללא צעדי התאמה, הגירעון ב-2025 עלול להגיע לכ-6.2% מהתוצר, בהינתן תוספת של כ-20 מיליארד שקל להוצאות הביטחון. כדי להגיע ליעד של 3.8% יידרש מאמץ לצמצום הגירעון בכ-2.4% מהתוצר, השקולים לכ-50 מיליארד שקל.

עוד עלה בדיון כי ייתכנו ניסיונות נוספים לקצץ בהטבות המס על קרנות ההשתלמות, למרות הקושי הפוליטי הצפוי מול ההסתדרות שכבר בלמה מהלכים דומים בעבר. לפי ההערכות, כדי לנסות לרתום את הסתדרות לצעד כזה, תידרש הממשלה קודם כל להפגין מחויבות לקיצוצים גם בתוך עצמה.

בשלב הבא, צפוי שר האוצר סמוטריץ' להכריע בימים הקרובים לגבי יעד הגירעון אליו ישאף, לאחר התייעצויות פנימיות ואולי גם מול ראש הממשלה בנימין נתניהו. לאחר מכן, תיערך עבודת מטה מסודרת באוצר לבחירת צעדי ההתאמה שיוכנסו להצעת התקציב, תוך עבודה מול משרדי הממשלה השונים לגיבוש מתווה הקיצוץ הפרטני בכל אחד מהם.