בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-3.5%, אפל ב-2%

נאסד"ק ירד ב-0.8% • S&P 500 חצה רף חדש והגיע לראשונה ל-5,500, אך נסוג • אחת מתעודות הסל הפופולריות ביותר, XLK, עומדת לשנות את משקל המניות בה, תהיה לכך השפעה ניכרת על אנבידיה ואפל • ב-Marketwatch מנסים לזהות מי החברות שיוכלו להגיע לרף ה-4 טריליון דולר • טראמפ מדיה צללה ב-14%, סולאראדג' ב-8% • הבנק המרכזי של בריטניה הותיר את הריבית ללא שינוי, בשוויץ הריבית ירדה

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:03

לאחר הפתיחה החיובית, המסחר בוול סטריט ננעל הלילה במגמה מעורבת. מניות הטכנולוגיה הגדולות העיבו על נאסד"ק שירד ב-0.8% ועל S&P 500 שירד ב-0.3%. דאו ג'ונס עלה ב-0.7%. 

בשוק החוב האמריקאי נרשמו היצעים והתשואות עולות - תשואת האיגרת הממשלתית ל-10 שנים עולה ב-9 נקודות בסיס ל-4.42% ותשואת האיגרת לשנתיים ל-4.735%. 

עליות נרשמו היום במחירי הנפט - הנפט האמריקאי עלה ל-82 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט ל-85 דולר לחבית. 

22:25

השבוע הוכרזה מנצחת חדשה: אנבידיה . ענקית השבבים שוב שברה את השיא של עצמה, עקפה את הענקיות, והרקיעה לשווי שוק של 3.3 טריליון דולר. אבל כעת היא יורדת לשווי שוק של 3.2 טריליון דולר. 

אבל למרות ההצלחה המסחררת, באנבידיה לא נחים על זרי הדפנה. לפי שורת פרסומים, במסדרונות החברה הלוהטת בעולם יש מי שמריחים משבר. לפי דיווחים, ג'נסן הואנג, מנכ"ל החברה, יחד עם בכירים אחרים, מביעים בישיבות סגורות את החשש מהיכולת של אנבידיה להמשיך ולספק את שבבי הבינה המלאכותית בטווח הרחוק. 

21:24

מדד S&P 500 נסוג לאחר שבפתיחת המסחר עקף לראשונה אי פעם  אך לזמן קצר את רף ה-5,500, הנסיגה של המדד באה בעקבות הירידה של אנבידיה  שאף ירדה בשווי השוק שלה מתחת למיקרוסופט 

המדד עצמו S&P 500 יורד כעת ב-0.1%, נאסד"ק ב-0.6% אך הדאו  ג'ונס עולה ב-0.9%.

בשוק החוב האמריקאי נרשמים היצעים והתשואות עולות - תשואת האיגרת הממשלתית ל-10 שנים עולה ב-9 נקודות בסיס ל-4.42% ותשואת האיגרת לשנתיים ל-4.735%. 

19:53

שינוי מגמה - שלוש מניות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, אנבידיה , אפל  ומיקרוסופט   מורידות עתה את נאסד"ק ו-S&P 500 ב-0.6% וב0.2% בהתאמה. דאו ג'ונס עולה ב-0.4%. 

עליות נרשמות עתה במניות האנרגיה. תעודת הסל XLE  עולה ביותר מ-2% ובה עולות בעיקר אקסון מובייל , שברון 

18:52

לאחר הפתיחה החיובית המדדים נסחרים עתה במגמה מעורבת. נאסד"ק יורד ב-0.1%, דאו ג'ונס עולה ב-0.2% ו-S&P 500 מוסיף 0.1% לערכו. 

המסחר באירופה ננעל הערב בעליות נאות - דאקס הגרמני עלה ב-0.9%, מדד קאק הצרפתי ב-1.3% ופוטסי הבריטי ב-0.8%, כזכור הבנק המרכזי של בריטניה הותיר בצהריים את הריבית ללא שינוי. 

סולאראדג'  יורדת גם היום. הסיבה לחולשה הפעם היא אזהרת רווח מחברה אירופאית הפועלת בתחום האינברטורים הסולאריים. חברת SMA SOLAR הורידה את התחזיות לשנה הנוכחית וצופה הכנסות של 1.66 מיליארד אירו לעומת צפי של 2.085 מיליארד אירו ורווח לפני הפחתות של 105 מיליון אירו לעומת צפי של 255 מיליון אירו.

החברה ציינה כי ההזמנות לא מגיעות בקצב אותם ציפו ברקע המלאים הגדולים אצל המתקינים באירופה.

לסולאראדג' נוכחות גדולה באירופה, ולכן החברה קיבלה עדכון כלפי מטה של מחיר היעד מג'י פי מורגן, ל-59 דולר מ-73.

18:11

שתי "מניות AI" שמזנקות היום הן דל טכנולוג'יס  וסופר מיקרו קמפיוטר . וזאת בעקבות אלון מאסק שהודיע ששתיים מהחברות שלו, ספייס X ו-X (לשעבר טוויטר) ששתי החברות יספקו להן את "אבני הבניין" למחשב העל שהוא בונה. 

הודעתו של מאסק באה אחרי הודעתו של מנכ"ל דל מייקל דל על כך שהחברה בונה "מפעל AI" עבור המיזמים של מאסק. 

17:21

מדד S&P 500 חצה לפני מספר דקות רף חדש והגיע ל-5,500 לראשונה, אחר כך נסוג מעט. 

16:58

עליות בוול סטריט - נאסד"ק עולה ב-0.3%, דאו ג'ונס ב-0.2% ו-S&P 500 מוסיף 0.3% לערכו. 

אחת מתעודות הסל הפופולריות ביותר, XLK  המתמקדת בסקטור הטכנולוגיה, עומדת לשנות את משקל המניות במדד בצורה משמעותית. מניות טכנולוגיה מובילות את הראלי במדדים, בעיקר בזכות אנבידיה. 

בעוד ששווי השוק של אנבידיה עומד בקנה אחד עם ענקיות הטק אפל ומיקרוסופט ובעוד האחרונות מהוות כ-22% מהמשקל בתעודת הסל (כל אחת), לאנבידיה משקל של 6% בלבד.

ההבדל הזה הוביל לתשואת חסר של תעודת הסל מול מדד הנאסדק 100, שכן אנבידיה הייתה אחת מהתורמות הגדולות ביותר לעלייה במדד.

כאמור, מניות הטכנולוגיה משכו אליהן כספים רבים, כאשר הנכסים המנוהלים בתעודה עברו את רף 71 מיליארד הדולרים בתחילת החודש, צמיחה מרשימה לעומת 20 מיליארד דולר שנרשמו במרץ 2020.

בשל הזינוק בשווי השוק וכללי התעודה, ייתכן מאוד שבעדכון הבא, המתוכנן לחודש ספטמבר, התפקידים יתהפכו כאשר אנבידיה תעלה למשקל של 22% ואפל תרד למשקל חד ספרתי. על פי הערכות, אם זה יקרה מנהלת התעודה תרכוש כ-11 מיליארד דולר במניות אנבידיה ותמכור 12 מיליארד דולר במניות אפל.

עם זאת, על פי דיווח בבלומברג ייתכן כי תיקבע החרגה לשקלול המניות "במידת הצורך", כאשר תרחיש כזה בהחלט עונה על ההגדרה של עדכון חריג. ההחלטה צפויה להתקבל עד לסוף החודש.

16:33

וול סטריט חוזרת אחר הצהריים מחופשה בת יום (אתמול היתה סגורה לרגל יום השחרור מעבדות) - כזכור מדד S&P 500 שוב שבר שיא ביום שלישי כשעלה ב-0.25%, נאסד"ק שננעל ללא שינוי גם הוא בשיא.

היום נפתח המסחר במגמה מעורבת, דאו ג'ונס יורד ב-0.1% ו-S&P 500 מוסיף 0.1% לערכו. 

טראמפ מדיה  צוללת לאחר שהנפיקה מניות נוספות, דבר שיוביל לדילול של המשקיעים  הקיימים. המניה ירדה בכ-36% מתחילת החודש. 

אנבידיה  היתה שיחת היום כעלתה בכ-3.5% והפכה לחברה בעלת השווי שוק הגבוה ביותר בארה"ב. היום היא שוב עולה. 

15:50

לפני הפתיחה פורסמו מספר נתוני מאקרו בארה"ב. 

הבקשות הראשוניות לעבודה בארה"ב היו השבוע יותר מהצפי - 1.82 מיליון לעומת 1.81 בשבוע שעבר. התחלות הבניה היו מתחת לצפי, 1.27 מיליון לעומת 1.37 בחודש שעבר.

14:52

מסקר ענק של בנק אוף אמריקה בקרב 238 מנהלי קרנות שמנהלים סכום כולל של 721 מיליארד דולר, עלה כי להערכתם, הסנטימנט בשוק המניות הגלובלי הוא השורי ביותר מאז נובמבר 2021. עוד עולה כי המשקיעים מסיטים את החשיפה למזומן אל עבר נכסים מסוכנים יותר כמו שוק המניות, וזאת לאור האופטימיות שלהם בנוגע לכלכלה העולמית ולצד הציפיות להפחתת ריבית עתידית על ידי הבנק המרכזי בארה"ב. 

בהתסכלות מאקרו כלכלית, המשקיעים מעריכים שהצמיחה העולמית לא צפויה להשתנות ב-12 החודשים הבאים ורק כ-6% מהנשאלים השיבו כי הם מצפים לחולשה בכלכלה העולמית, וכ-73% מעריכים כי לא יהיה מיתון בכלל. רוב הנשאלים, כ-53%, מעריכים שלא יהיה מיתון ב-18 החודשים הקרובים, בעוד 16% אמרו שמיתון יתחיל במחצית הראשונה של 2025, 14% אומרים במחצית השנייה של 2025, ורק 8% צופים מיתון לפני סוף שנת 2024.

בכל הנוגע לריבית ארה"ב, מהסקר עולה כי רק 8% מעריכים שהפד לא יפחית את הריבית ב-12 החודשים הקרובים, וכ-8 מתוך 10 נשאלים עדיין מצפים שהפדרל ריזרב האמריקאי יוריד את הריבית פעמיים או יותר בשנה הבאה, כשהתחזית להפחתה הראשונה תהיה ב-18 בספטמבר.

14:06

בהתאם לציפיות, הבנק המרכזי בבריטניה הותיר את הריבית על רמה של 5.25%, זאת למרות המשך העלייה באבטלה והירידה באינפלציה השנתית שפורסמה אמש ונקבעה על 2%.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מתייחס להחלטה: "הריבית בבריטניה נותרה ללא שינוי, למרות שלו הייתה יורדת, היה התזמון לכך מושלם - לאחר פרסום הנתון על כך שקצב האינפלציה במדינה ירד מ-7.9% לפני שנה ל-2% בלבד, ובכך השתווה, למעשה, לרמת היעד. הוא גם תאם לחלוטין את התחזית שפרסם הבנק המרכזי באנגליה בחודש הקודם".

"בנוסף, לא השתנו יחסי הכוחות בקרב חברי הוועדה, כך שרק 2 מ-9 תמכו בהורדת הריבית כבר כעת ו-7 אחרים צידדו בהותרתה ללא שינוי. גם ההודעה וגם יחסי הכוחות היו לפי צפי השוק.

"יצוין כי הריבית עלתה בעקביות מ-0.1 אחוז בשלהי 2021 עד לרמתה הנוכחית, שהיא הגבוהה ביותר זה 16 שנים, אך לא השתנתה מאז אוגוסט האחרון. בחודשים האחרונים יושב למעשה הבנק המרכזי באנגליה על הגדר ונוקט מדיניות תלוית נתונים תוך קבלת החלטה לקראת כל פגישה.

"מעניין לציין כי על אף ירידתה החדה של האינפלציה - מהר יותר מאשר בגוש האירו, לדוגמא - מנבאים הסקרים מהפך בבחירות הקרובות. נראה כי הבנק המרכזי באנגליה לוקח בחשבון שליבת האינפלציה - המדד בניכוי מזון ואנרגיה - יורד לאט יותר (מ-6.9% ל-3.5%) מהאינפלציה עצמה וכמובן עדיין רחוק מרמת היעד.

"כמו כן מתמודד הבנק המרכזי באנגליה עם דביקותה של האינפלציה - התרכזותה בסעיפי השירותים והמוצרים הלא סחירים - תופעה שמאפיינת את האינפלציה במדינות מפותחות רבות. אינפלציית השירותים אמנם ירדה מ-5.9% ל-5.7% אך עדיין הייתה מעל הציפיות. בנוסף, חושש הבנק המרכזי באנגליה מלחצי שכר מכיוון שוק העבודה ואינו יכול לקבוע כי סיכון זה ללחצי המחירים אכן נמוך מספיק.

"לבסוף, ככלל נוקט הבנק גישה זהירה ומעוניין לראות כי האינפלציה לא רק ירדה ל-2%, אלא מתבססת באזור זה. עם כל זאת, ולמרות שיחסי הכוחות לא השתנו, עדיין סביר להניח כי ככל שהמגמה תימשך, נראה כי הבנק המרכזי באנגליה ילך בדרכו של הבנק המרכזי של אירופה ויוריד את הריבית ב-0.25% כבר בתחילת אוגוסט. אם הריבית לא תרד במועד זה - יהווה הדבר איתות שלילי לשווקים".

12:47

המגמה החיובית באירופה נמשכת. מדד הדאקס עולה ב-0.7%, הקאק עולה בשיעור דומה והפוטסי מוסיף לערכו 0.3%.

מניית טייט אנד לייל  הבריטית צוללת בכ-6% לאחר שחברת המזון והמשקאות הודיעה כי חתמה על הסכם לרכישת חברת CP Kelco שבסיסה בארה"ב תמורת 1.8 מיליארד דולר. 

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה חיובית. 

10:54

יום המסחר באירופה מתנהל לפי שעה בעליות שערים: מדד הדאקס עולה ב-0.7%, הפוטסי מוסיף לערכו 0.3% והקאק הצרפתי עולה ב-0.5%.

08:42

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הניקיי עולה ב-0.1%, ההנג סנג משיל מערכו 0.5%, בורסת שנגחאי יורדת בכ-0.3% ומדד הקוספי הוסיף לערכו 0.4%.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה מעורבת.

בוול סטריט לא התקיים מסחר אמש (ד'), לרגל יום השחרור מעבדות.

ביום שלישי האחרון, אנבידיה  קטפה את תואר החברה הנסחרת הגדולה בעולם, ובכך עקפה את הענקיות מיקרוסופט  ואפל  עם שווי שוק פנומנלי של 3.3 טריליון דולר ובאתר ההשקעות Marketwatch מעריכים שזה רק עניין של זמן עד שתגיע לשווי של 4.

אבל חוץ ממנה, ומשתי המתחרות שלה בצמרת של וול סטריט, יש עוד מועמדות לשווי של 4 טריליון דולר, שווי שאף חברה מעולם לא הגיע אליו. "החברה הראשונה שתגיע ל-4 טריליון דולר אולי אפילו לא נמצאת על הרדאר היום", הם מעריכים.

כמה ירוויחו 4,000 עובדי אנבידיה בישראל מהשיא החדש?  

האם אנבידיה, מיקרוסופט או אפל יהיו הראשונות לקטוף את ההישג? לא בהכרח. "נכון, אם מניות שלוש חברות הטכנולוגיה הגדולות האלה יעלו בקצב הממוצע ההיסטורי של השוק, הן יגיעו לשווי של 4 טריליון דולר בשלוש השנים הבאות. עם זאת, אנליסטים רבים בוול סטריט מצפים שהצמיחה שלהן תהיה מהירה יותר, ולכן הן יוכלו להגיע לשווי 4 טריליון דולר מוקדם יותר".

ב-Marketwatch מנסים לזהות מי החברות שיוכלו להגיע לרף ה-4 טריליון דולר בשווי באופן כזה: לכל חברה במדד S&P 500 "הצמידו" את התשואות של אנבידיה בשלוש השנים האחרונות, ובחנו אילו חברות יגיעו לשווי הזה אם יציגו את התשואות האלה. תחת הנחה זו, מלבד שלוש הגדולות שצוינו קודם לכן ב-Marketwatch מעריכים כי אלפאבית (גוגל) , אמזון , ברקשייר הת'אוויי , ברודקום , איליי לילי , מטא , טסלה  וויזה  אלה החברות שיהיו שוות מעל 4 טריליון דולר ביוני 2027.

בארה"ב תשואות האג"ח הממשלתיות מטפסות הבוקר. התשואה ל-10 שנים עולה ב-10 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.25%. התשואה לשנתיים עולה ב-3 נקודות בסיס ועומדת על 4.73%.

בשוק הסחורות, מחיר הנפט מסוג ברנט יורד הבוקר ל-85 דולר, ומחיר הנפט הגולמי נחלש ל-80 דולר לחבית.

מחיר אונקיית זהב עומד הבוקר (ד') על 2,345 דולר. בבנק יוליוס בר מציין קרסטן מנקה, ראש מחקר הדור הבא, כי "הבנקים המרכזיים הגבירו את רכישות הזהב בעקבות החרמת נכסי הדולרים של רוסיה כתגובה לפלישתה לאוקראינה ב-2022", ולדבריו תרמו רבות להמרצת השיא במחירי המתכת גם השנה.

זאת במסגרת מהלך המכונה התחמשות הדולר האמריקאי, שבו בנקים מרכזיים בעולם המתנגדים למדיניות החוץ של ארה"ב, פועלים להפחית את תלותם במטבע האמריקאי כדי להקטין חשיפה לפגיעה מסנקציות אמריקאיות. "ההיגיון מאחורי מהלך זה ברור ופשוט, ומגביר את המגמה השורית בשוק הזהב", אומר מנקה, אך מוסיף כי קשה להבחין בהתנהלות הבנקים המרכזיים בקלות. זאת הסיבה להערכתו שה"סקר השנתי של עתודות הזהב של הבנק המרכזי" שפרסמה מועצת הזהב העולמית ביום שלישי זוכה לתשומת לב ניכרת.

על פי הסקר, רוב הבנקים המרכזיים צופים כי בעוד חמש שנים יתרות הדולרים שלהם יהיו נמוכות באופן משמעותי (13% מהמשיבים) או מתונות (49%). במקביל, הרוב גם צופים כי עתודות הזהב יעלו משמעותית (3%) או בינונית (לפי 66%) בעוד חמש שנים - עלייה של 7 נקודות האחוז משנת 2023. בטווח הקצר, ארבעה מתוך חמישה בנקים מרכזיים מעריכים כי עתודות הזהב יגדלו ב-12 החודשים הקרובים, ואף אחד מהם לא צופה ירידה. זהו השיעור הגבוה ביותר מאז תחילת הסקר ב-2019.

נתוני האינפלציה בבריטניה התפרסמו ברביעי, שבועיים בלבד לפני הבחירות הכלליות במדינה, והראו ירידה במדד לשיעור שנתי של 2%, לראשונה זה שלוש שנים. הנתונים מסמלים הישג למדיניות המוניטרית של בנק אנגליה, שהעלה את הריבית במשק לגבהים שלא נרשמו כבר ארבעה עשורים, והעריך בעקביות ירידה הדרגתית של מדד המחירים בעקבות זאת.

בחישוב חודשי, מדד המחירים עלה במאי ב-0.3% והושפע בעיקר מירידה במחירי המזון, בעוד האינפלציה במחירי השירותים נשארה ברמה גבוהה מאוד (5.7%).

עוד בבריטניה, היום (ה') צפויה להתפרסם החלטת הריבית, ולמרות המשך העלייה באבטלה והירידה באינפלציה, עפר קליין, ראש אגף המחקר בהראל, מעריך כי הבנק המרכזי יבחר להשאיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 5.25%, גם לאור העובדה שזו החלטה האחרונה לפני הבחירות בממלכה.

בארה"ב נותרה הריבית לאחרונה ללא שינוי והבנק המרכזי צופה הפחתה אחת בלבד השנה. קליין מעריך "סיכוי גבוה שנראה יותר מהפחתת ריבית בודדת השנה, לאור ההערכות שלנו להמשך התמתנות בשוק העבודה והגעה של האינפלציה ליעדה בסוף הרבעון הראשון של 2025. נזכיר שמדד מאי הפתיע כלפי מטה חודש שני ברציפות, והאינפלציה ירדה ל-3.3%. מדד הליבה עלה במאי בשיעור המתון ביותר מזה כ-3 שנים, כאשר המשך עלייה במחירי השכירות קוזזה עם ירידה במחירי הטיסות והרכבים".