מכרז ענק: אלו החברות המתמודדות על הפעלת הקווים החדשים של הרכבת הקלה

נת"ע פרסמה את רשימת המתמודדות במכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה בגוש דן - הקו הירוק והקו הסגול - שהיקפו מוערך במאות מיליוני שקלים • מדובר במכרז קריטי לחברות שניגשו, בהתחשב בכך שהזוכה תצבור ניסיון מקומי ובין־לאומי להפעלת רכבות קלות, לקראת פרויקט המטרו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא
עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

חברת נת"ע הודיעה כי ניגשו שישה מתמודדות על הפעלת קווי הרכבת הקלה בגוש דן. מדובר במכרז להפעלת הקווים הירוק והסגול, אשר פוצל ממכרז ההקמה והתחזוקה אשר נסגר לפני כשנתיים.

ניתוח גלובס | משחקי הכוח מאחורי בחירת מנכ"ל נת"ע
מנהלים נטשו וטענות על פוליטיקה: מה קורה ברשות לתחבורה ציבורית
תחנת רכבת חדשה מאיימת לעכב ארבעה מגדלים בת"א

בנת"ע מסבירים כי "זהו מכרז ההפעלה הגדול ביותר שפורסם במדינת ישראל, מתוכו ייבחר זוכה אחד, אשר יהיה אחראי על תפעול הקווים לתקופה של 10 שנות הפעלה. הזוכה יצטרף לתבל, מפעילת הקו אדום".

היקף ההתקשרות מוערך במאות מיליוני שקלים למשך תקופת ההתקשרות והוא כולל תקופת היערכות, גיוס כוח אדם והכשרות של פונקציות ליבה בתחום הפעלת מערכות הסעת המונים ורק"ל. כמו כן, הוא כולל מוכנות להפעלת מערך הרק"ל במטרופולין, בסנכרון עם זכייני הקמת קווי הרק"ל הירוק והסגול.

הקבוצה הראשונה כוללת את חברות התחבורה הציבורית נתיב אקספרס וסופרבוס.

הקבוצה השנייה מורכבת מחברת דן וחברת Marfina S.L. דן היא חלק מהקבוצה שזכתה בהקמה ותחזוקה של הקו הירוק יחד עם אלקטרה - שמתמודדת בנפרד במכרז זה - ואלסטום.

הקבוצה השלישית כוללת את מטרופולין וחברת China Civil Engineering Construction Corporation Ltd.

הקבוצה הרביעית כוללת את שפיר וכאף אשר בונות ומתחזקות את הקו הסגול.

המתמודדת החמישית היא אלקטרה אפיקים, שזכתה לאחרונה במכרז להפעלת הרכבת הקלה חיפה - נצרת.

גם חברת אגד, שמפעילה באמצעות חברת תבל את הקו האדום, ניגשה למכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול.

החברות מחממות מנועים לקראת פרויקט המטרו

המכרז קריטי למתמודדות, שמרבית מפעילות התחבורה הציבורית ניגשו להתמודד בו. בעבור כל החברות, מדובר בתחרות שעניינה לא רק הפעלת כלי התחבורה הציבורית, אלא צבירת ניסיון מקומי ובין־לאומי להפעלת רכבות קלות, לקראת פרויקט המטרו.

בעבור אגד ודן, מדובר גם במשמעות אסטרטגית נוספת, מכיוון שלפי הסכמי התחרות, הן נדרשות לוותר על אזורים בהם הן מפעילות תחבורה ציבורית, ולהתמודד על מכרזים בענף האוטובוסים באופן שיצמצם את אחיזתן בו.

במהלך ההליך, נמתחה ביקורת בענף על תנאי המכרז וזמניו, שכן חברות בין־לאומיות רבות חששו לגשת למכרז בזמן מלחמה, כשקיימת אי־ודאות ביטחונית וכלכלית. במכרז, יש יתרון מובנה לחברות שמקימות ומתחזקות את הקווים, שכן הן יכולות לחסוך עלויות -ואינטגרציה זו תבוא לידי ביטוי בהצעותיהן.

מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, אמר כי "מכרז זה הינו ציון דרך משמעותי בהקמת מערכת הרק"ל בגוש דן. אנו בנת"ע שבעי רצון ממספר ומרמתם המקצועית של המתמודדים, המעידים יותר מהכל על האמון במערכת הרק"ל הישראלית בפרט ובמשק הישראלי בכלל, בעיקר בתקופה מאתגרת זו".

הקו הירוק יחבר את המטרופולין מחולון ומראשון לציון בדרום ועד הרצליה בצפון, דרך ת"א-יפו. אורכו 39 ק"מ, והוא כולל 62 תחנות.

הקו הסגול, שאורכו 27 ק"מ, יעבור בין שש רשויות: ת"א-יפו, רמת גן, קריית אונו, גבעת שמואל, אור יהודה ויהוד מונוסון.

שני הקווים נמצאים בעיכובים משמעותיים בלוחות הזמנים להקמתם. הקו הסגול צפוי להיפתח בשנת 2027 והקו הירוק בשנת 2028, אולם גם אלו תאריכים שאפתניים, כשבחברה כבר נערכים לדחייה נוספת בפתיחת הקו הירוק, בעקבות המלחמה. אולם, העיכובים בהקמת הקו החלו עוד הרבה לפניה. המועד המקורי לפתיחת הקווים עמד על שנת 2025.