נתוני התחלות הבנייה ברבעון הראשון מפתיעים לטובה. ואלה הערים המובילות

נתוני התחלות הבנייה ברבעון הראשון של השנה מציגים סיפור אופטימי של התאוששות בענף, אך התמונה יותר מסובכת בהתחשב בנתוני גמר הבנייה, שנשארו נמוכים בצורה חריגה • וגם: ירושלים מבססת את מעמדה כבירת הבנייה של ישראל, עם מספר התחלות הבנייה הרב ביותר

התחלות בנייה. מי העיר המובילה? / צילום: Shutterstock
התחלות בנייה. מי העיר המובילה? / צילום: Shutterstock

האם יש משבר בענף הבנייה? בעוד יזמי בנייה וקבלנים רבים טוענים שמתקיים בענף משבר חמור, מספרי ביצועי הבנייה מספרים סיפור מורכב. מצד אחד, עלייה בהתחלות הבנייה מראה תמונה חיובית, אך נתוני גמר הבנייה מרמזים כי המצב בענף אינו טוב.

נתונים נוספים שרומזים על מצב לא טוב הם הירידה בהיתרי הבנייה, שמורים על ירידה בייזום להקמת דירות חדשות, ומספר הדירות בבנייה פעילה שעלה, מה שיכול לרמוז על עיכובים ופיגורים בלוחות הזמנים.

חוק פיצול דירות שב בגרסה משודרגת. האם הפעם יתרום להוספת היצע? 
השטח קטן, המחיר עולה: מחקר מגלה את נתוני מכירת הדירות בחברה החרדית
שאלת השבוע | האם מחירי הדירות ימשיכו לעלות?

ברבעון הראשון של השנה נרשמו כ-16 אלף התחלות בנייה, מספר סביר ביותר ללא מלחמה, לא כל שכן בעיתות שבהן אנו מצויים כיום. זאת לעומת הרבעון האחרון של 2023, אז השפעת המלחמה נחוותה בענף בצורה מאוד קשה, והורידה את התחלות הבנייה לרמה של 13 אלף. 

כלומר, בהיבט רבעוני לא ניכר לכאורה שענף הבנייה נמצא בקשיים, וזאת על אף המחסור בעשרות אלפי פועלים פלסטינים שעבודתם הופסקה עם פרוץ המלחמה, ושאת מקומם מתקשים למלא פועלים שמובאים מחו"ל, ושעד כה הגיעו בכמויות קטנות מאוד.

להתחיל בנייה זה קל, לסיים אותה יותר מסובך

עם זאת, התאחדות הקבלנים בוני הארץ הסבירו בעבר, כי להתחיל בבנייה ולהיספר ע"י הלמ"ס זה הליך מאוד פשוט, ודי בעבודות אלמנטריות של חפירה ודיפון, כדי להיספר כהתחלת בנייה. המצוקה הגדולה של הענף מגיעה בשלבי הבנייה הממשיים, וכאן נרשמים העיכובים והפיגורים הגדולים.

עניין זה בא כנראה לידי ביטוי בגמר הבנייה, שברבעון הראשון של השנה הגיע לכ-12 אלף דירות. הנתון הנמוך ביותר מאז הרבעון השלישי של 2022, ובמספר הדירות שמצויות בבנייה פעילה, שרשם עלייה של 2.4% ונמצא בשיא של יותר מעשור ומגיע לכ-174 אלף. אלה מספרים, שמעידים על פיגורים בבנייה.

גם עניין הנפקת היתרי בנייה, שהוא הצעד הכמעט אחרון של ועדות התכנון והבנייה לאשר את תוכניות היזמים ולתת להם אור ירוק להתחלת הבנייה, לא חיובי. יחסית לרבעון האחרון של 2023 נרשמה ירידה של 30% במספר ההיתרים שהוצאו. מספר זה, שהגיע לכ-14.8 אלף היתרים, הוא הנמוך ביותר מאז 2020.

בנוסף, כשבוחנים את הענף בצורה שנתית, כלומר מה אירע בו מתחילת הרבעון השני של 2023 ועד לסוף הרבעון הראשון של 2024, ניכרת ירידה קלה, של 1.5% במספר התחלות הבנייה, שהגיע בתקופה זו לכ-63 אלף. בהשוואה שנתיים אחורה, הירידה כבר מגיעה לכ-10%, והיא מיוחסת בעיקר להעלאות הריבית במהלך 2022, שכיווצה את שוק הדירות במידה ניכרת במהלך השנה שעברה.

ירושלים ממשיכה להוביל

ירושלים מבססת זאת השנה השנייה ברציפות את מעמדה כאלופת הבנייה של ישראל. ב-12 החודשים שבין תחילת הרבעון השני של 2023 לסוף הרבעון הראשון של השנה, החלו בעיר בהקמת 6,736 יחידות דיור, קפיצה של 43% לעומת 12 החודשים שקדמו לתקופה זו.

תל אביב מצויה במקום שני בסולם זה, לאחר שהובילה אותו במשך שנים. בעיר נרשמה אמנם עלייה של 22% בהתחלות הבנייה, אך אלה הגיעו בתקופה הזו ל-5,334 יחידות דיור. במקום השלישי מצויה אשדוד (2,789) ואחריה לוד (2,767) וחיפה (1,820). בעוד שבלוד יש בנייה מואצת בעיקר במסגרת הותמ"ל, בחיפה מתקיימת בנייה אינטנסיבית יחסית של התחדשות עירונית.

באותם 12 חודשים, שבין הרבעון השני 2023 לסוף הרבעון הראשון של השנה, החלה בנייתן של כ-13,600 דירות כתוצאה מהריסה של בניין קיים והקמה של בניין חדש, ואולם בניכוי הדירות שנהרסו, מדובר בתוספת של 11 אלף יחידות דיור.

54% מהן נבנו במחוז תל אביב וכ-22% במחוז המרכז. את הדברים הללו חשים היטב תושבי הפריפריה בצפון ובדרום, שרוב מוחלט מהם מתגוררים בדירות לא ממוגנות.

במקביל, החלה בתקופה זו בנייתן של כ-3,990 דירות כתוספות בנייה לבניינים קיימים. כ-27% מהן נבנו במחוז תל אביב, והפתעה - כרבע במחוז הצפון. ואולם עדיין מדובר במספר נמוך הרצוי.