"לא מוכנים למלחמה. אחרי 72 שעות בלי חשמל, אי-אפשר יהיה לגור כאן"

שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה - ניהול מערכת החשמל, הודה בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי כי אין ביכולתו להבטיח שיהיה חשמל בעת מלחמה עתידית • "אם נסראללה רוצה להפיל את רשת החשמל, הוא צריך רק להרים טלפון לאחראי על מערכת החשמל בביירות, שנראית בדיוק כמו זו של ישראל" • מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר הגיב: "אמירה מנותקת מהמציאות שיוצרת פאניקה בקרב הציבור"

שאול גולדשטיין, מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי
שאול גולדשטיין, מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה - ניהול מערכת החשמל, הודה היום (ה') בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) בשדרות כי אין ביכולתו להבטיח כי יהיה חשמל בעת מלחמה עתידית. "אחרי 72 שעות בלי חשמל בישראל, אי-אפשר יהיה לגור כאן... אנחנו במצב לא טוב ולא מוכנים למלחמה אמיתית", הוסיף. 

נסראללה מאיים לתקוף את קפריסין. האם הוא מסוגל לפגוע בה?
הגנרל שבטוח: לא תהיה מלחמה בצפון, וזו הסיבה

לדברי גולדשטיין, אנו חיים בעולם פנטזיונרי. "הצד הטוב הוא שהשקענו המון במיגון, ויש צוות משותף גם עם חברת החשמל. אם נסראללה רוצה להפיל את רשת החשמל של ישראל, הוא צריך רק להרים טלפון לאחראי על מערכת החשמל של ביירות, שנראית בדיוק כמו זו של ישראל. הוא לא צריך אפילו כטב"ם מצלם, הוא קורא למהנדס חשמל שנה שנייה ושואל אותו איפה הנקודות הכי קריטיות בישראל - הכול נמצא באינטרנט, אני לא אומר את זה כאן, אבל כל אחד שנכנס לאינטרנט מגלה זאת. ההכרה במצבנו לא חילחלה. אם המלחמה תידחה בשנה, חמש, עשר שנים - מצבנו יהיה טוב יותר". 

בעקבות דבריו של המנכ"ל, חברת נגה פרסמה הבהרה: "דבריו של המנכ"ל, שאול גולדשטיין, שנאמרו היום בכנס inss בשדרות לא מייצגים את ההערכות המקצועיות בחברה על מצב מוכנות משק האנרגיה בישראל לחירום".

"אנחנו במצב לא טוב"  

את הדברים אמר מנכ"ל נגה פחות מיממה לאחר שמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה החריף את האיומים נגד ישראל ואף איים גם על קפריסין. "ישראל היא אי אנרגטי, ואנו צריכים לספק לעצמנו - זה גם היתרון שלנו, אנו מאומנים לעבוד באי", אמר גולדשטיין. "כשנכנסתי לתפקיד והתחלתי לחקור מה האיום האמיתי על משק החשמל, שאלתי - 'נגיד ופגע טיל במשק החשמל, ויש הפסקת חשמל לשעה, שלוש שעות, 24 שעות, 48 שעות, 72 שעות ואילך - מה קורה במצב כזה לישראל?' הקו התחתון הוא שאחרי 72 שעות - אי-אפשר לגור בישראל".

הוא הזהיר כי אזרחים לא מבינים עד כמה החיים במדינה תלויים בחשמל. "יש לי 15 מפקחים ברחבי הארץ. אם יש הפסקת חשמל, אז אחרי חמש שעות אין לי טלפון להתקשר אליו. נגיד שיקבל יונת דואר אחרי 12 שעות - אותו מפקח יגיע לתחנת דלק, אבל אין דלק, אף תחנת דלק לא עובדת, בכל תחנה יש תור של 30 קילומטר לפחות, אם לא יותר מזה. אתה בודק את כל התשתיות שלנו - הסיבים האופטיים, הנמלים, ולא אכנס לדברים רגישים - אנחנו במצב לא טוב. אנו לא מוכנים למלחמה אמיתית".

תגובות סוערות בעקבות דבריו של גולדשטיין

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, הגיב על דבריו של גולדשטיין: "אמירתו של שאול גולדשטיין בדבר חוסר חוסנה של רשת החשמל, חסרת אחריות, מנותקת מהמציאות ויוצרת פאניקה בקרב הציבור. יפה יעשה אם יתמקד בניהול חברת נגה, שמאז כניסתו לתפקיד, היא נסוגה לאחור - לשון מרוסנת".

משרד האנרגיה והתשתיות מסר כי "משק האנרגיה בישראל חסון ומוכן להתמודד עם כל התרחישים האפשריים. מאז תחילת המלחמה, המשרד פועל ללא לאות להבטחת אספקת האנרגיה לכלל אזרחי המדינה, תוך היערכות מדוקדקת לתרחישים קיצוניים ושיבושים אפשריים באספקה. מאמצים אלו מבוצעים בשיתוף פעולה הדוק עם גורמי הביטחון, במטרה לנהל את ביקושי החשמל, היתירות האנרגטית ומלאי הדלקים".

במשרד ציינו כי משק האנרגיה נערך על פי תרחיש הייחוס הלאומי שנקבע על ידי רח"ל, וציינו כי קיימים מספר תרחישים: "תרחיש 'עלטה' בו מעל 60% ממשקי הבית עלולים להיוותר ללא חשמל למשך עד 72 שעות הוא תרחיש קיצוני והסבירות לכך נמוכה. עם זאת, המשרד פועל ללא הרף לצמצם את הסבירות להתממשות התרחיש ולהיערך ליציאה מהירה ככל שניתן ממצב עלטה, ככל ואכן יתממש".

בנוגע להצהרת גולדשטיין, ציינו כי "כל הגופים הרלוונטיים, כולל חברת נגה וחברת החשמל, פועלים בהתאם לתרחיש החירום של רח"ל ולהנחיות המקצועיות של המשרד. משרד האנרגיה קורא לאזרחי ישראל להיערך בהתאם להנחיות פיקוד העורף, כולל הצטיידות בסוללות, מים ומטענים ניידים, על מנת להבטיח מוכנות מרבית במצבי חירום".