רכב השטח החשמלי החזק ביותר בשוק נוחת בישראל – והוא סיני

כלי רכב ראשונים של מותג השטח MHERO מבית קבוצת דונפנג ינחתו בשבוע הבא בישראל וגם: עד סוף העשור: 750 מיליון שקל יוקצו לתשתיות טעינה לרכב חשמלי • השבוע בענף הרכב

MHERO 1 / צילום: יח''צ
MHERO 1 / צילום: יח''צ

רכב השטח החשמלי החזק ביותר בשוק נוחת בישראל 

בשבוע הבא ינחתו בישראל כלי רכב ראשונים של מותג השטח היוקרתי MHERO מבית קבוצת דונפנג. הראשון, MHERO 1, יהיה הרכב החשמלי החזק ביותר, המתוחכם ביותר ובעל הסוללה הגדולה ביותר, שאי פעם שווק בישראל.

שאלות ותשובות | מכסי האיחוד האירופי על רכב סיני: הזדמנות בטווח הקצר, סיכון בטווח הארוך
מבחן דרכים | החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

בגרסה האירופית הוא מצויד בארבעה מנועים חשמליים בהספק משולב של 1088 כ"ס עם מומנט של 140 קג"מ, ובסוללה בקיבולת 142 קילוואט־שעה, שאמורה לספק טווח של עד 450 ק"מ ב־WLTP. הרכב, שאורכו 5.1 מ' וגובהו 1.93 מ', בעל יכולות שטח מקצועיות ומצויד בין השאר בשלוש נעילות דיפנרציאל ובהיגוי אחורי ממוחשב שמאפשר לרכב לנוח "הצידה" כדי לבצע תמרונים מורכבים במיוחד בחניה ובשטח. הרכב מתוכנן גם לצלוח מעברי מים בעומק של עד 90 ס"מ, יכול לגרור עד 2.5 טון ויש לו מתלי אוויר שמתרוממים לגובה עד 36 ס"מ מפני הקרקע. באירופה מחירו כ־145 אלף אירו. בישראל המחיר צפוי להיות מעל 700 אלף שקל.

עד סוף העשור: 750 מיליון שקל יוקצו לתשתיות טעינה לרכב חשמלי

חברת החשמל צפויה להשקיע יותר מ־750 מיליון שקל בתשתיות הנדרשות לטעינת כלי רכב חשמליים פרטיים וציבוריים בין השנים 2024 ל־2030. כך עולה מתוכנית הפיתוח ארוכת הטווח החדשה שפורסמה על ידי רשות החשמל להערות הציבור.

מתוך סכום זה יוקצו כ־556 מיליון שקל לחיבורים הקשורים לטעינת רכב חשמלי פרטי כגון הנחת כבלים ופעילות תשתית נוספות. עלות תשתית הולכת החשמל לצורך טעינה רכבי תחבורה ציבורית נאמדת בכ־227 מיליון שקל עד סוף העשור.

על פי התוכנית, עד סוף העשור תידרש הנחת כ־600 ק"מ של כבלים חדשים עבור טעינה של רכב פרטי ושדרוג של כ־1,000 שנאי חלוקה, כמו גם ייצור של כ־1 ג'יגהואט־שעה נוספים.

ההערכה הראשונית של חח"י היא שתידרש תוספת ל־70 אלף שקעי טעינה במרחב הציבורי, כולל עמדות טעינה עירוניות איטיות ותחנות טעינה מהירות.

הנחת העבודה מבוססת על הדוח האחרון של משרד האנרגיה מ־2023, שמעריך כי בשנת 2030 יהיו על כבישי הארץ כמיליון כלי רכב חשמליים לכל הפחות. יצוין כי נכון לסוף השליש הראשון של 2024 כבר נעים על כבישי הארץ כ־120 אלף כלי רכב חשמליים. הרשות מציינת כי "כניסת כלי הרכב החשמליים לשוק הישראלי עדיין בראשיתה ולפיכך השפעת התנהגות בעלי הרכב החשמלי על רשת החשמל כמו גם כלים טכנולוגיים לייעול השימוש ברשת טרם נלמדו בישראל".

חניונים חשמליים חדשים

בתחום התחבורה הציבורית החשמלית מעריכה חח"י כי עד סוף העשור יהיה צורך בכ־516 חיבורי הזנה חדשים עבור כ־667 מתחמי טעינה לרכב ציבורי חשמלי, בכל רחבי הארץ. מתוכם שמונה מתחמי "חנה וסע", שמשמשים במהלך היום כחניה ציבורית לרכבים חשמליים ובשעות הלילה כחנייה לאוטובוסים חשמליים; 246 חניוני טעינה לאוטובוסים ו־261 מסופי אוטובוסים. זאת בהתבסס על היעד של משרד התחבורה לחשמול כ־60% מצי האוטובוסים העירוניים עד שנת 2026 ו־100% מצי האוטובוסים עד 2030, ובהתבסס על התוכנית לרכוש כ־2,500 אוטובוסים חשמליים חדשים. על פי חברת החשמל, בימים אלה נמצא משרד התחבורה בתהליכי ביצוע של 25 תחנות מרכזיות, מסופים וחניונים חשמליים חדשים.

עקב המכסים באיחוד: ישראל תקבל כלי רכב סיניים שיוצרו באירופה

באירופה עדיין מעכלים את הטלת המכסים על כלי רכב חשמליים שמיובאים מסין, אולם בינתיים בשוק הישראלי כבר ניכרים סימנים לחלחול השינויים, והראשון הוא הסבת היבוא של רכב סיני מסין לאירופה. ברבעון האחרון צפויה לנחות בישראל החשמלית הקומפקטית T03 של חברת LeapMotor ממפעל ההרכבה החדש שלה בפולין. זאת במסגרת שיתוף הפעולה האסטרטגי שלה עם קבוצת סטלנטיס, שנועד בין השאר לעקוף את המכסים על היבוא הישיר מסין.

במקביל למעבר לייצור באירופה שודרג הרכב וקיבל תקינה אירופית מלאה (WVTA), שתאפשר לייבא כמויות לא מוגבלות לעומת מכסה של עד 400 בשנה מהדגם הסיני, שהתאפיין בתקינה מוגבלת. בנוסף צפוי הרכב לקבל מערכת בטיחות אקטיבית (ADAS) שלא הייתה לדגם מתוצרת סין. עם זאת, עדיין לא ברור האם הזיכיון של המותג יישאר בידי הזכיינית הנוכחית של Leap, קבוצת מטרו מוטור, או שיעבור לאחד הזכיינים של קבוצת "סטנלטיס" בישראל, קבוצת סמלת וקבוצת לובינסקי.

גם קבוצת SKYWORTH, שמייצרת את מותג הרכב החשמלי Skywell שמשווק בישראל כלי רכב חשמליים כשנתיים, בוחנת כיום לייצא לאירופה ולישראל את כלי הרכב ממפעל ההרכבה החדש שלה, שהשלמתו הסתיימה לאחרונה בטורקיה. כלי הרכב מגיעים למפעל מפורקים מסין ומורכבים בטורקיה. אם תתקבל ההחלטה, היצוא מטורקיה עשוי להתחיל עוד השנה.

מפעל ההרכבה החדש של SKYWELL הסינית בטורקיה / צילום: יח''צ
 מפעל ההרכבה החדש של SKYWELL הסינית בטורקיה / צילום: יח''צ

במקביל, מספר יבואנים של כלי רכב סיניים בישראל קיבלו בימים האחרונות גישושים מהיצרנים על אפשרות לבצע תקינה אירופית לדגמים, שמצוידים בהנעת פלאג־אין עם מנוע בנזין, מנוע חשמלי וסוללות שמספקות טווח חשמלי של כ־150 עד 200 ק"מ. כלי רכב כאלה פטורים ממכסי ההיצף החדשים באירופה. הנציגה הסינית היחידה עד כה בפלח הזה בישראל הייתה WEY של קבוצת גרייט־וול. חלק לא מבוטל מיבואני המותגים הסינים בישראל לוקחים חלק פעיל במימון וביצוע תקינה אירופית לדגמים סינים.

החל מ־185 אלף שקל: יונדאי טוסון המחודש הושק בישראל

חברת כלמוביל משיקה השבוע את הדור המחודש של הקרוס־אובר רב־המכר יונדאי טוסון. הרכב עבר מספר שינויים חיצוניים שכוללים פנסים חדשים, פגושים חדשים וחישוקים בעיצוב חדש. תא הנוסעים עבר עדכון מקיף עם מסכים דיגיטליים בנוסח יונדאי איוניק 5, מוט הילוכים שעבר לעמוד ההגה והנדסת אנוש חדשה.

יונדאי טוסון / צילום: יח''צ
 יונדאי טוסון / צילום: יח''צ

הרכב גם עבר שדרוג באיכות הייצור ובידוד הרעשים. גם מערכת הבטיחות שודרגה והאבזור התקני עשיר יותר. באגף ההנעה לא בוצעו שינויים והדגם ממשיך עם מנוע 1.6 ליטר טורבו־בנזין בהספק 160 כ"ס עם תיבת הילוכים כפולת מצמדים. המחירים נעים בין כ־185 אלף שקל ועד 220 אלף שקל בהתאם לגרסה.