על חשבון הציבור: כמה כסף יקבל העו"ד הפרטי שייצג את לוין בבג"ץ?

עקב הודעתה של היועמ"שית ללוין כי לא תוכל להגן על עמדתו בעתירה בעניין מינוי נשיא בית המשפט העליון, משרד המשפטים אישר לו לשכור את שירותיו של עו"ד ציון אמיר • אמיר יקבל 100 אלף שקל תמורת הייצוג בעתירה, על חשבונם של משלמי המסים

עו''ד ציון אמיר / צילום: שלומי יוסף
עו''ד ציון אמיר / צילום: שלומי יוסף

שר המשפטים יריב לוין ביקש ייצוג נפרד בעתירה שהוגשה נגדו למינוי נשיא לבית המשפט העליון, זאת לאור עמדת היועצת המשפטית לממשלה. משרד המשפטים אישר ללוין לשכור את שירותיו של עו"ד ציון אמיר על חשבון המדינה, בעלות של 100 אלף שקל לא כולל מע"מ, בפטור ממכרז.

היועמ"שית צפויה לתמוך בעתירה לחיוב לוין להביא למינוי נשיא לעליון
היועמ"שית: מינוי נציב שירות המדינה - רק באמצעות ועדת איתור

לוין מסרב למנות נשיא לבית המשפט העליון, לנוכח רצונו לשנות את שיטת הסניוריטי הנהוגה, ובכך למנוע את מינויו של השופט יצחק עמית, שאמור היה להתמנות לאחר פרישתה של הנשיאה אסתר חיות. מרבית חברי הוועדה לבחירת שופטים, בהם השופטים, חברי לשכת עורכי הדין וחברת האופוזיציה ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, לא תומכים בעמדה זו, ולכן לוין מסרב להביא להצבעה מועמדים אחרים.

את אישור ההעסקה נתנה ועדת הפטור במשרד המשפטים בראשות מנכ"ל המשרד איתמר דוננפלד, יחד עם היועצת המשפטית של המשרד עו"ד לאה רקובר וחשב המשרד גלעד שמיר. בפרוטוקול הדיון בוועדה, צוין כי היועמ"שית הודיעה לשר כי לא תוכל להגן על עמדתו והציעה לו לשלב את עמדתו במסגרת עמדת המדינה שתוגש בעתירה, אך השר דחה הצעה זו. על כן, אישרה היועצת לשר להסתייע בייצוג נפרד בעתירה.

"לצורך איתור עו"ד באופן דחוף, בשים לב לסד הזמנים, כפי שנקבע על ידי ביהמ"ש בהחלטתו מיום 13.6.24, נערכה בדיקת היתכנות מול עורכי דין ונמצא כי עו"ד ציון אמיר הינו המתאים ביותר למתן שירותי הייצוג כמבוקש, זאת בשים לב לפרמטרים של זמינות, מקצועית, יחסי אמון ויכולת עמידה במורכבות הנושא על כלל היבטיו".

עו"ד ציון אמיר מסר: "נלמד את העתירה. בכוונתי לבקש דחייה להגשת התגובה והדיון".

בעתירה שהוגשה על התנועה לאיכות השלטון בפברואר השנה, נטען כי השר לוין מפר את חובתו החוקית ואת הנוהג החוקתי, מאז קום המדינה, למנות נשיא לבית המשפט העליון על־פי שיטת הסניוריטי. נטען כי לוין מסרב לכנס את הוועדה לבחירת שופטים מתוך מניעים פסולים, במטרה לפגוע בעצמאות הרשות השופטת ובמערכת האיזונים והבלמים. בג"ץ הוציא צו על תנאי מטעמי יעילות ומבלי להביע עמדה לגוף העתירה.

לא הפעם הראשונה שחברי הממשלה מבקשים ייצוג פרטי

מאז קמה הממשלה, פעם אחר פעם, מבקשים שריה וראש הממשלה ייצוג פרטי לעתירות בהן היועצת המשפטית לממשלה לא תומכת בעמדתם, ולכן לא יכולה להגן עליהן. כך, ללוין כבר אושר ייצוג בעתירה הקודמת בעניין כינוס הוועדה לבחירת שופטים - על־ידי עו"ד אהוד שלום, בסכום של 108 אלף שקל, כולל מע"מ. בעתירה בעניין עילת הסבירות, נשכר עו"ד אילן בומבך לייצג את הממשלה, בסכום של 150 אלף שקל, לא כולל מע"מ. בעתירה בעניין חוק הגיוס, אושר סכום של 304 אלף שקל, כולל מע"מ, לעו"ד דורון טאובמן, שייצג את הממשלה. בבג"ץ בעניין הוועדה לבחינת השימוש ברוגלות, אושר סכום של 146 אלף שקל לעו"ד אלון פומרנץ לייצוג השר לוין והממשלה, בעתירה נגד הקמת ועדת הבדיקה לחקר השימוש ברוגלות.