אחרי שעות של דיונים: 874 מיליון שקל יועברו למשרדי הממשלה

חברי האופוזיציה הצליחו לעכב את ההצבעה על מרבית ההעברות התקציביות • הכספים שכן יעברו הם ממשרד החקלאות, משרד המדע, משרד התרבות והספורט ומנשיא המדינה • הדיון לווה במחלוקת חריפה בין חברי הקואליציה והאופוזיציה חרף העלויות הגבוהות של המלחמה

העברת עודפי תקציב בוועדת הכספים, היום (ב') / צילום: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת
העברת עודפי תקציב בוועדת הכספים, היום (ב') / צילום: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת

17:30: ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ב') העברת עודפי תקציב מ-2023 ל-2024 בהיקף של כ-874 מיליון שקל בלבד, לאחר דיון סוער שנמשך יותר משלוש שעות. זאת לעומת התוכנית המקורית להעביר מיליארדי שקלים, כולל כחצי מיליארד שקל בכספים קואליציוניים.

האוצר מתכנן קיצוץ רוחבי של 5% בתקציבי המשרדים כדי להתמודד עם הגירעון 
על חשבון הציבור: כמה כסף יקבל עורך הדין  הפרטי שייצג את לוין בבג"ץ? 

חברי האופוזיציה הצליחו לעכב את ההצבעה על מרבית ההעברות התקציביות באמצעות דיון ממושך והצגת שאלות רבות לנציגי האוצר והמשרדים השונים. בסופו של דבר, אושרו (בכפוף לרביזיות) רק שלוש פניות תקציביות: כ-559 מיליון שקל עודפי משרד החקלאות, כ-310 מיליון שקל עודפי משרד המדע, התרבות והספורט וכ-5 מיליון שקל עודפי תקציב נשיא המדינה.

הדיון לווה לכל אורכו במחלוקת חריפה בין חברי הקואליציה והאופוזיציה. ח"כ גלעד קריב (העבודה) דרש לעצור את הדיון בטענה כי "מאות מיליוני שקלים עוברים כאן ללא כל פירוט". ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) טענה כי "התקציב של אורית סטרוק יוצא לה מהאוזניים" והביעה תמיהה על בקשה של הרגע האחרון להוסיף 15 מיליון שקל למשרד של שרת ההתיישבות, מעבר ל-302 מיליון שקל שהופיעו בבקשה המקורית שהוגשה לוועדה.

מנגד, יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הגן על ההליך ואמר: "אני קבעתי נוהג שכל עודף מגיע לכאן לדיון". גפני אף הורה לח"כ פרקש הכהן לעזוב את הישיבה לאחר חילופי דברים.

הקואליציה ערכה גיוס כללי של חבריה לקראת ההצבעות כדי להבטיח רוב, כולל החלפת חברי ועדה. לאולם הגיעו גם יועצים בכירים של ראש הממשלה לפקח על ההליך.

 12:00: ועדת הכספים של הכנסת דנה היום (ב') בהעברת עודפי תקציב משנת 2023 לשנת 2024, בהיקף של מיליארדי שקלים. הדיון מלווה במחלוקת חריפה בין חברי הקואליציה והאופוזיציה, על רקע העברת כספים קואליציוניים בסך של כחצי מיליארד שקל בעיצומה של המלחמה וחרף העלויות הגבוהות שלה. 

חברי האופוזיציה מתחו ביקורת חריפה על ההעברות התקציביות. ח"כ גלעד קריב (העבודה) פנה ליועצת המשפטית של הוועדה בדרישה לעצור את הדיון, בטענה כי "מאות מיליוני שקלים עוברים כאן ללא כל פירוט". לדבריו, "אתם מנסים להעביר מיליארד שקל למגזרים שלכם מתחת לשולחן". 

ח"כ אורית פרקש-הכהן תקפה את התנהלות משרד האוצר ואמרה: "כל שר אוצר נורמלי היה אומר Hold your horses, ומנחה את אנשי אגף התקציבים לעבור על כל סעיף. איך מכנסים את הוועדה בכזו בהילות כדי להעביר מהר את הכספים האלה בלי לראות אם יש פה כסף שאפשר לחסוך לציבור".

מנגד, יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הגן על ההליך ואמר: "לפי התקנון אין הכרח להעביר עודפי תקציב כמו העודפים האלה לוועדת הכספים. אני קבעתי נוהג שכל עודף מגיע לכאן לדיון". 

בין ההעברות הבולטות ניתן למנות 302 מיליון שקל למשרד ההתיישבות בראשות השרה אורית סטרוק, כ-280 מיליון שקל למטה משרד ראש הממשלה בעיקר למיגון ואבטחה, 58 מיליון שקל לחינוך המוכר שאינו רשמי המשמש את רשתות החינוך החרדיות, ו-19 מיליון שקל לרשת החינוך של ש"ס, מעיין החינוך התורני. 

הדיון מתקיים על רקע המלחמה המתמשכת והמצב הכלכלי המורכב, כאשר משרד האוצר מתכנן קיצוץ רוחבי של 5% בתקציבי המשרדים כדי להתמודד עם הגירעון. האופוזיציה טוענת כי יש להפנות את העודפים התקציביים לטובת צרכי המלחמה והאזרחים המתמודדים עם השלכותיה, במקום להעבירם לפרויקטים סקטוריאליים. 

9:20: ועדת הכספים של הכנסת צפויה לאשר היום העברות תקציביות במיליארדי שקלים מעודפי תקציב 2023 לשימוש בשנת 2024, בהתאם למסמכים שהגיש לוועדה שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. יותר מחצי מיליארד שקל מתוכם הם כספים קואליציוניים, שיועברו לפרויקטים המזוהים עם המפלגות החרדיות והדתיות.

במסגרת העברות הכספים הקואליציוניים, שלא הוסבו לצרכי מימון המלחמה, משרד ההתיישבות בראשות השרה אורית סטרוק, חברת מפלגתו של סמוטריץ', צפוי לקבל את הנתח הגדול ביותר - 302 מיליון שקל. סכום זה מיועד, בין היתר, לפרויקטים רב-שנתיים של החטיבה להתיישבות, כאשר חלק מהפרויקטים מתמקדים בפיתוח תשתיות ביישובים ביהודה ושומרון. העברה גדולה נוספת תהיה למטה משרד ראש הממשלה, בהיקף של כ-280 מיליון שקל, בעיקר למיגון ואבטחה.

בתוך תקציב משרד החינוך, יועברו 58 מיליון שקל לחינוך המוכר שאינו רשמי המשמש את רשתות החינוך החרדיות. כמו כן, 19 מיליון שקל יועברו לרשת החינוך הפרטית המשויכת לש"ס, מעיין החינוך התורני, שנמצאת בימים אלה בלב מחלוקת מול החשב הכללי באוצר, שמאיים למשוך ממנה את שירותי החשבות בשל אי-סדרים, לצד רשת החינוך המקבילה של יהדות התורה.

נתח מן העוגה יקבלו גם המשרדים הקואליציוניים הקטנים. משרד המורשת בראשות השר עמיחי אליהו יקבל כ-21 מיליון שקל, בעוד המשרד לירושלים ומסורת של השר מאיר פרוש יקבל 23 מיליון שקל במסגרת התקציב הקואליציוני. משרד התפוצות בראשות השר עמיחי שיקלי צפוי לקבל 26 מיליון שקל.