מה צפוי בעזה? ההערכה של ראש ה-CIA לשעבר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בארה"ב מתחילים לדבר בריש גלי על כך שמשטר צבאי ישראלי ברצועת עזה עשוי להתגלות ככורח המציאות, ממשל ביידן עוד לא הרים ידיים ממאמצי התיווך בניסיון למנוע מלחמה כוללת עם חיזבאללה, וממשלת לבנון מאשימה את ישראל בהפצת פייק ניוז • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

מדוע המולטי־מיליונרים הזרים מזדרזים לעזוב את בריטניה לפני הבחירות 
פרשנות | מאה שנה של התיישנות 
משבר האקלים מכה ומגיע לכיסים של האמריקאים דרך פרמיות הביטוח 

1ראש ה־CIA לשעבר שחושב כי אין מנוס ממשטר צבאי ישראלי בעזה

"תקופה קצרה של שליטה ישראלית על הביטחון והממשל בעזה עשויה להיות בלתי נמנעת". כך קובע דיוויד פטראוס, לשעבר ראש ה־CIA ומפקד פיקוד המרכז האמריקאי, במאמר משותף עם שני מחברים נוספים. במאמר מציינים כי בירושלים ובוושינגטון לא מעוניינים בכיבוש ישראלי זמני בעזה ומקווים כי גורמים חיצוניים יטלו את האחריות על הרצועה.

אולם, קואליציה של מדינות המפרץ או רשות פלסטינית מחודשת לא נראות כגורמים שעשויים להשתלט. "אף כוח חיצוני לא צפוי להיות בעל רצון או יכולת לכפות ביטחון על שטח רווי כאוס", כותבים במאמר. "אף אחד לא רוצה כיבוש ישראלי. אך לעת עתה, האלטרנטיבות היחידות גרועות אפילו יותר". המחברים גם התייחסו למגבלות הכוח של ישראל, כאשר כתבו כי "ישראל מחזיקה 15 אלף לוחמים בלבד בשירות סדיר, ונתלית בחטיבות מילואים".

במסגרת הקריירה הביטחונית הארוכה שלו, פטראוס כיהן כמפקד הכוח הרב־לאומי בעיראק וכמפקד כוחות נאט"ו באפגניסטן. הוא ושני המחברים הנוספים מציינים כי מערכה למניעת צמיחת שלטון חמאס מחדש, שיקום התשתיות ויצירת סמכות שלטונית חדשה צפויים להיות תהליך יקר במיוחד. לדבריהם, העימות בעיראק דרש תוספת של קרוב ל־30 אלף לוחמים אמריקאים נוספים על כ־135 אלף שכבר היו שם - בזמן שב־2007 - אוכלוסיית עיראק הייתה גדולה ביותר מפי 12 מאוכלוסיית רצועת עזה כיום.

מאת דיוויד פטראוס, מייגן אוסאליבן וריצ'רד פונטיין. מתוך "פוריין פוליסי". לקריאת המאמר המלא. 

2המתווכים בין ישראל לחיזבאללה עוד לא הרימו ידיים

שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לצורך תיווך בין ישראל לבין חיזבאלה, עמוס הוכשטיין, דילג בשבוע שעבר בין מירושלים לביירות - בניסיון למנוע מלחמה כוללת. הוא אמנם לא הצליח להביא לפתרון בר־קיימא בין הצדדים, אבל בטיים מציינים כי המתווכים לא התייאשו. הם עדיין פועלים כדי לבחון אם מתאפשר פתרון שבמסגרתו הפסקה מוחלטת של שיגור רקטות לישראל יביא לקידום הסדר מדיני.

ב"טיים" מציינים כי אחת ההתפתחויות המהותיות שדורשת ישראל כחלק מפתרון בין הצדדים הוא הרחקת כוח רדואן ויחידות טילי הנ"ט של חיזבאללה ממרחב הגבול. בה בעת, מובן בצורה ברורה כי אף גורם בישראל ולא רק ראש הממשלה בנימין נתניהו, יסכים להימשכות הסיטואציה שבה תושבי הצפון מפונים מבתיהם במשך זמן כה ממושך.

עם זאת, גורמים אמריקאים מזהירים כי מערך ההגנה האווירית הישראלי יתקשה לעמוד בעוצמת האש של חיזבאללה שכוללת, לפי הערכות, יותר מ־100 אלף רקטות וחימושים משוטטים (מל"טים מתאבדים). בטיים מסבירים כי תמרון קרקעי בלב דרום לבנון במתווה שנראה במלחמת לבנון השנייה, צפוי להביא את ארגון הטרור השיעי להפעיל את מלוא יכולתו.

מאת פיראס מקסאד. מתוך "טיים". לקריאת הכתבה המלאה.

3ממשלת לבנון מאשימה את ישראל בהפצת פייק ניוז

כמות חריגה של חדשות כזב ("פייק ניוז") הופצו ברשתות החברתיות בסוף השבוע החולף לגבי לבנון: החל מהתפנות רבתי מנמל התעופה "רפיק חרירי" בביירות ועד פינוי אזרחים. ההיקף היה כה חריג שהממשלה בביירות נאלצה להגיב באופן רשמי.

"חדשות חסרות בסיס טוענות כי מדינות אירופאיות, כולל גרמניה, אוסטריה, בלגיה, הולנד, צרפת, בריטניה, איטליה וספרד, מפנות את השגרירים שלהן מלבנון", ציין שר המידע הלבנוני, זיאד מקארי. בשלב זה, הוא עבר להאשים את ירושלים ב"לוחמה פסיכולוגית, שהאויב הישראלי משתמש בה לעתים תכופות ומתדלק אותה בשיטות שונות". בסיכומו של דבר, הוא קרא לסוכנויות ידיעות לבצע בדיקת עובדות בטרם פרסום דיווחים שונים.

מאת ג'ינווה עובייד. מתוך "אל־ערבייה". לקריאת הכתבה המלאה