לאחר הפיאסקו בווסטו: פשה רומנובסקי עוזב את קרן הנקו

פשה רומנובסקי, שניהל את הקרן במשך שמונה שנים, הוביל את ההשקעה שלה בסטארט-אפ ווסטו, שנסגר לאחר חשד למעשי מרמה וזיוף

משרדי VESTTO0 בתל אביב / צילום: כדיה לוי
משרדי VESTTO0 בתל אביב / צילום: כדיה לוי

פשה רומנובסקי, אחד משני השותפים המייסדים בקרן ההון סיכון הנקו (Hanaco), הודיע על פרישתו מניהול הקרן לאחר כשמונה שנים, כאשר השנה האחרונה הייתה סוערת במיוחד. רומנובסקי הוביל את ההשקעה של קרן הנקו, בסטארט-אפ ווסטו (Vesttoo), חברה מבטיחה בעבר שהקימה שוק פיננסי לאיתור ערבויות וביטחונות לחברות ביטוח ונסגרה לאחר חשד למעשי מרמה וזיוף. החברה הגישה בקשה להגנה מפני נושים תחת סעיף צ'פטר 11 בארה"ב, וסגרה את פעילותה בישראל - למעט צוות שמטפל בענייניה המשפטיים והכלכליים. במקביל, נערכת חקירת רשויות בארה"ב, בה מעורבת בין השאר הבולשת הפדרלית (FBI) ורשויות אכיפה נוספות. 

המחוזי דחה את דרישת ווסטו לחייב את בכיריה לשעבר ב־770 מיליון שקל
ניתוח | זה הולך להיות הסטארט-אפ המסקרן בעולם. מה הוא מחפש בתל אביב?

הנהלת ווסטו טוענת כי בכירי החברה לשעבר ועובדים אחרים בה ביצעו מעשי תרמית וזיוף חמורים, תוך שהם מוליכים שולל את חברות הביטוח ומבטחי המשנה, את דירקטוריון החברה ואת עובדיה. עוד נטען כי הבכירים זייפו מכתבים ממוסדות בנקאיים מובילים, כך שייראה כאילו הם נושאים עמם בטוחות משמעותיות, ואף התחזו לנציגי בנק פיקטיבי בשם "אלכס גרסיה", אותו יצרו. 

קרן בשווי 2.5 מיליארד דולר

רומנובסקי היה חבר דירקטוריון בחברה, ומרגע התפוצצות הפרשה, היה מאלה שיזמו את חילופי ההנהלה וכן את הבאתה של חברת החקירות הפיננסיות Kroll שחיברה דוח יסודי על הפרשה וסימנה את המעורבים בה. 

ללא קשר לפרשיית ווסטו, הגישו בחודש שעבר הזמר עומר אדם ומייסד קרן הביוטק פונטיפקס תביעה נגד רומנובסקי על סך של 750 אלף דולר, לאחר שלטענתם הציג להם מידע מוטעה באשר לחברת הפודטק אינפארם שביקשה לייצר חקלאות עירונית באמצעות טכנולוגיה הידרופונית. החברה הגיעה באוקטובר האחרון לחדלות פירעון ולטענת השניים רומנובסקי לא יידע אותם בזמן על ההתדרדרות הפיננסית של החברה. 

על פי אתר IVC משמש רומנובסקי דירקטור בחברות רידיפיין מיט, רימילק, סיטרי, בריינקיו, סטריגו, סולומוטו ו-MDI. בעקבות פרישתו, יעזוב רומנובסקי את כל הדירקטוריונים בהם היה חבר. הנקו מנהלת כיום קרן בשווי 2.5 מיליארד דולר ונחשבת לאחת מקרנות ההון הגדולות בישראל.

רומנובסקי מסר בהודעה: "לאחר שנים מוצלחות בהן עבדנו קשה להפוך את החזון למציאות, החלטתי לצאת לדרך חדשה. עבורי, הייתה זו זכות גדולה להיות ממקימי הקרן שהפכה בשבילי למפעל חיים ואני גאה בעבודה המשותפת והמאתגרת שהייתה לנו. בתקופה הקרובה אמשיך ללוות ולתמוך בחברות הפורטפוליו בקרן ולאחר מכן, אפנה לפרויקט החדש שלי. בתור משקיע בקרן בעצמי, אני בטוח בהצלחה ובפוטנציאל האדיר של היזמים ושל הקרן ומעמיד עצמי לרשותם, ככל שירצו, גם בעתיד. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לכולם על הדרך המשותפת, על הזכות לעבוד עם צוותים מבריקים ועל ההצלחות שהיו ואלו שעוד יגיעו״.

אלון ליפשיץ, השותף המייסד בקרן האנקו, מסר בשמה של הקרן: ״אני מודה לפשה על שנים רבות של חברות ושותפות משמעותית בה הקמנו יחד את אחת הקרנות הגדולות והפעילות בישראל. אנו מצרים על עזיבתו, אך יחד עם זאת מאחלים לו הצלחה רבה מכל הלב בדרך החדשה עליה החליט". 

*** חזקת החפות: יניב ברטלה, אלון ליפשיץ, שני העובדים לשעבר ונותן השירותים לחברה לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות