3,000 שקל לגנרטור: הביקושים מזנקים, ולא רק בצפון הארץ

החששות המתמשכים מהתפתחות הלחימה בצפון הביאו לעלייה חדה בביקושים לגנרטורים ולתחנות כוח חשמליות בימים האחרונים

שי גרינברג / צילום: ענבל מרמרי
שי גרינברג / צילום: ענבל מרמרי

אמירתו של מנכ"ל נגה שאול גולדשטיין בנוגע לאפשרות של חיזבאללה להפיל את החשמל בישראל, לצד החששות המתמשכים מהתפתחות הלחימה בצפון, הביאו לעלייה חדה בביקושים לגנרטורים ולתחנות כוח חשמליות בימים האחרונים.

המומחים מאשרים: משק החשמל בישראל לא מוכן למלחמה ממושכת
המנכ"ל שהתריע מפני הפסקת חשמל ממושכת בדרך להדחה

על-פי גוגל טרנדס, מאז אמירתו של גולדשטיין ב-20 ביוני, נרשמה קפיצה בחיפושים אחר המילה "גנרטור", שכמעט הגיעה לרמה שנרשמה בשבוע שבין 18-24 בפברואר, אז נסראללה איים שברשות חיזבאללה טילים שיכולים להגיע עד אילת. בניגוד לבהלה הקודמת, אז רוב הביקושים התרכזו באזור הצפון, הפעם נרשמים גלי התעניינות בכל הארץ.

לפי נתוני רשת מחסני חשמל, ביום שישי האחרון היקף המכירות של גנרטורים ותחנות כוח חשמליות זינק ב-108% בהשוואה לשישי הקודם לו, כאשר נמכרו קרוב ל-1,000 תחנות כוח ומעל ל-800 גנרטורים. לירון כץ, סמנכ"ל פיתוח עסקי ברשת, ציין כי לעומת פברואר, אז סניפי הצפון הובילו את המכירות בקטגוריה, הפעם סניף חיפה ריכז את היקף המכירות הגבוה ביותר, ואחריו תל אביב, הקריות, ראשון לציון ואשדוד. בין השאר, בעל נכס בתל אביב רכש לדיירי הבניין שלו 18 תחנות כוח חשמליות שניתנות להטענה עם פאנלים סולאריים, בשווי של כמעט 90 אלף שקל. במלאי הרשת נותרו פחות מ-100 יחידות של גנרטורים מושתקים והיברידיים משולבי גז, שנמכרים תמורת 3,000-4,000 שקל, ועוד כ-1,000 תחנות כוח ברמת מחיר של 800-2,000 שקל.

גם מיכאל רבינוביץ', מנכ"ל רשת מוצרי החשמל ארכה, מזהה התעניינות מכל רחבי הארץ. "העלינו את המלאים, ואני מאוד מקווה שלא תהיה היסטריה, ושאנשים לא יקנו בצורה לא רציונלית", אמר. מחירי הגנרטורים ברשת נעים בין 2,500-4,000 שקל. 

נערכים ליבוא מוגבר

גם היבואנים נערכים ליבוא מוגבר. "אנו מקבלים פניות בלתי פוסקות מרשתות החשמל בבקשה לספק יותר תחנות כוח ומטענים ניידים מכל הסוגים", ציין אפי אהרוני, מנכ"ל קבוצת המילטון, יבואנית מוצרי ANKER. "להערכתי, בימים האחרונים חווינו עלייה של כ-100% בביקושים. החלטנו לא להעלות מחירים למרות שמחירי ההובלה זינקו". 

גם בקבוצת זאפ רואים עלייה דרמטית בחיפושים של גנרטורים. ניתן לראות פיק מובהק ביום חמישי 20 ביוני, כשנרשמה עלייה של מעל 400% ביחס להיקף הביקושים בשבוע שלפני כן. "אי-השקט של הישראליים ניכרת בתקופה הזו", אומרת אושרת כהן, סמנכ"לית קבוצת זאפ. "הם קשובים לתקשורת, וחלק מההתנהגות הצרכנית נובעת גם ממה שנאמר בתקשורת".