כשתשומת הלב העולמית מופנית לישראל ולאוקראינה: דאעש מרים ראש בסוריה

ארגון הטרור פרוס כיום במדבר הסורי, ומתחילת השנה מתקפותיו נגד משטר אסד עולות מדרגה • מומחים מגדירים את פעילות דאעש כניצול של חוסר היציבות באזור • ומה עושה ארה"ב?

מחנה הפליטים אל־האול, שאליו פונו משפחות מאזורים שהיו בשליטת דאעש / צילום: ap, Baderkhan Ahmad)
מחנה הפליטים אל־האול, שאליו פונו משפחות מאזורים שהיו בשליטת דאעש / צילום: ap, Baderkhan Ahmad)

26 באוקטובר 2019 ו־7 באוקטובר 2023 אלו ימים שנכנסו לדפי ההיסטוריה של המזרח התיכון. הראשון, בזכות חיסולו של מנהיג דאעש אבו בכר אל־בגדדי. השני, בגלל מתקפת חמאס שהובילה למלחמת חרבות ברזל.

כותרות העיתונים בעולם | מה צפוי ברצועת עזה? ההערכה של ראש ה-CIA לשעבר
שיתוף־פעולה ביטחוני מפתיע בין ישראל למרוקו

למרבה ההפתעה ואף שחלפו כארבע שנים בין המועדים, נראה לאחרונה כי במידה רבה האירועים משפיעים האחד על השני: לא רק באופן הרצח, האונס והביזוי של חמאס, אלא בכך שאת ערפל הקרב במרחב - מנצלים דאעש לטובת הרמת ראשם.

ארגון הטרור שהטיל מורא בעולם באמצעות ג'יהאדיסטים רצחנים, ממשיך להיות מסוכן מעצם ההתאמות שביצע מאז נפילת המעוז האחרון אל־באר'וז ב־2019. דעאש פרוס כיום באופן נרחב במדבר הסורי ובאזורים נוספים, שבהם הוא גובה קורבנות בעיקר ממשטר אסד.

בסוכנות "אל־מוניטור" הגדירו את הפעילות של דאעש כניצול של חוסר היציבות האזורית ואת העימות של איראן וישראל לטובת טקטיקה של "Hit and Run". בדרך זו, הם שואפים להשיג תועלת רבה ככל הניתן, מכך שתשומת הלב העולמית מופנית הן לישראל והן למלחמה המתמשכת באוקראינה.

זה בא לידי ביטוי במארב שביצעו לאחרונה דאעש במדבר, ובעקבותיו נהרגו 16 חיילים סורים, כולל קצין. כך לפי המרכז הסורי לזכויות אדם שיושב בלונדון. המחבלים הניחו, ככל הנראה, מוקשים - וכשהשיירה נתקעה הם הרגו אותם. אותם כוחות סוריים נעזרים בחיל האוויר הרוסי שנמצא בבסיס חמיימים במטרה לנסות למגר את כוחות דאעש שממוקמים במדבר סוחנה שבמחוז חומס.

מאמצי הגיוס

"המתקפה על החיילים הסורים ממחישה את יכולות דאעש להוציא לפועל מבצעים לאחר איסוף מודיעין", אומר לגלובס ד"ר מיכאל ברק, חוקר בכיר במכון הבינ"ל למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן. "לדאעש בסוריה ועיראק יש כ־10 אלף לוחמים היום. במחנה הפליטים אל־האול, שאליו פונו משפחות מאזורים שהיו בשליטת דאעש, ארגון הטרור מגייס קטינים. תוכנית הדה־רדיקליזציה של המערב שם נוחלת הצלחה חלקית בלבד. מעבר לכך, יש מאמצי גיוס של לוחמים מאירופה".

בארה"ב מודעים להתעצמות המחודשת של דאעש במרחב, ולמאמצי הגיוס שמציין ד"ר ברק. זוהי הסיבה שבשבוע שעבר הם חיסלו במתקפה אווירית בסוריה את מוחמד אברהים אל־ג'ניבי, בכיר בדאעש. "מותו יפגע במאמצי דאעש להתארגן ולבצע מתקפות טרור", נמסר מפיקוד מרכז האמריקאי. "אין אינדיקציה אם במתקפה נפגעו אזרחים".

סכנת המוקשים

לפי המרכז הסורי לזכויות אדם, לפחות 348 אנשים שנמצאים בשירות משטר אסד נהרגו מתחילת השנה במתקפות דאעש במדבר הסורי. סוגיה מעניינת היא כי 33 איש מתוכם הם אנשי מיליציות פרו־איראניות. קרי, אלו עשויים להיות איראנים, אנשי חיזבאללה לבנונים, או בכלל אנשי מיליציות קטנות יותר - דוגמת פאטמיון מאפגניסטן וזיינביון מפקיסטן. באל־מוניטור ציינו כי הסטת כוחות המיליציות הפרו־איראניות בסוריה בגין המלחמה מול ישראל, היא אחד מהגורמים שדאעש מניבים מהם תועלת.

בדומה לעבר, דאעש לא בוחל גם בפגיעה מכוונת באזרחים. עוד בטרם המתקפה על השיירה של צבא אסד, שישה רועי צאן נרצחו החודש במתקפה אופיינית של ארגון הטרור במזרח מחוז חומס. בד בבד, היקף מטעני החבלה שפרוסים במרחב כה גדול, שבאו"ם מזהירים כי 14 מיליון איש בסוריה נמצאים בסכנה מהם. ב"אל־ערבייה" דווח כי ג'וזף מק'קרטן משירות האו"ם לטיפול במוקשים בסוריה, קרא לספק 26 מיליון דולר לטובת הטיפול בנושא.

אתגר מוכר שנוגע לדאעש טמון בהיותו ארגון ג'יהאדיסטי גלובלי, שמזהה הזדמנויות במקומות שונים. ניתוח שביצעו מכון וושינגטון למתקפות דאעש בעולם בשנה שחלפה מאז מרץ 2023 מצביע כי מספר נטילות האחריות הגבוה ביותר של דאעש היה במערב אפריקה (403). עם זאת, זהו מרחב שכולל בתוכו מדינות רבות. לעומת זאת, מספר נטילות האחריות בסוריה (189) ובעיראק (158) היה גבוה יותר מבכל מקום אחר שאינו מרחב מערב אפריקה.

המשמעות של הנתונים הללו היא גדולה. בדיקה של החוקרים אהרון זלין ואילנה וינטר ממכון וושינגטון, על אודות נטילות האחריות של דאעש בסוריה ובעיראק מאז מרץ 2019 ועד מרץ 2024 מצביעה, כי לאחר ירידה ניכרת ב־2020 מכ־1,200 נטילות אחריות בסוריה וכ־1,500 בעיראק לקרוב ל־300 בסוריה וכ־450 בעיראק ב־2023, המגמה בסוריה התמתנה. יתרה מכך, בין מרץ 2023 לבין מרץ 2024 התבצעו יותר מתקפות דאעש בסוריה מאשר בעיראק. ד"ר ברק מציין את חשיבותה של טורקיה במסגרת מאמצי המימון וגיוס הלוחמים של דאעש. "יש תיאום בין סניף דאעש טורקיה לבין הסניפים בסוריה ובעיראק. חשוב לקחת בחשבון גם את מחוז אידליב, שבו נמצאים חיאת תחריר א־שאם. יש שם השפעה טורקית, ובשנים האחרונות חיסלו את בכירי דאעש באותו מחוז. עם זאת, סביר מאוד להניח שיש שם נוכחות של הנהגת דאעש שממשיכה להכווין פעילות הטרור נגד משטר אסד".