מה צפוי השבוע במט"ח? בעיקר תלוי אם תהיה הסלמה בצפון

לאחר שבוע סוער בזירה הביטחונית, השקל צנח לרמה של 3.76 מטבעות לדולר • אירועים נוספים יכולים להביא לפיחות מתמשך של השקל לאור פעילות של המשקיעים הזרים • אבל בטווח הרחוק המומחים אופטימיים

מה צפוי השבוע בשוק המט''ח? / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי השבוע בשוק המט''ח? / איור: גיל ג'יבלי

שבוע המסחר האחרון הראה כמה שוק המט"ח רגיש לשמועות וחדשות בזירה גיאופוליטית: חשש מהסלמה בזירה הצפונית ואמירות על מוכנות העורף למלחמה בלבנון הביאו את שער הדולר לזנק בחמש אגורות ולהתייצב על כ-3.76 שקלים לדולר אחד. גם מול האירו, קרה מצב דומה והמטבע האירופי התחזק והגיע לשער של 4.02 שקלים. מה צפוי השבוע?

אם לא תהיה עוד מלחמה: התחזית האופטימית לכלכלת ישראל
הצריכה ברמות של ערב המלחמה, אז למה האנליסטים חוששים?

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מדגיש את ההיבט של האירועים הגיאופוליטיים על שער החליפין: "אירועים בחזית הצפונית עשויים להגביר את ביקושי המט"ח מצד המשקיעים הזרים", דבר שיביא לפיחות של המטבע הישראלי. אך מנגד, הפעילות השוטפת בשוק, המתרחשת בסוף כל חודש קלנדרי תהיה מאופיינת בפעולות נקודתיות גדולות, שצפויות לתרום לתנודות שערים. עם זאת, פוטנציאל ייסוף השקל בעקבותיו, נותר מוגבל".

רמת הפעילות של המשקיעים הזרים בשוק המט"ח גבוהה מאוד, והיא אחראית לרוב התנועה בו. היקף המסחר במט"ח עומד על 8-10 מיליארד דולר באופן יומי, ופעילותם של אותם המשקיעים הזרים היא ספקולטיבית בעיקרה ומיועדת לייצר רווח מהתנודות בשער השקל. לכן ניתן לראות את ההשפעה הרבה של האירועים הפוליטיים על השערים בשוק.

פריימן מצביע על נקודה נוספת, שחשוב לשים לב אליה והיא הפעילות הערה בשוק האג"ח הממשלתיות: "יציאה של משקיעים זרים משוק זה, תורמת לביקושי מט"ח ומאיצה את פיחות השקל". כך שעלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות עלולות לגרור חולשה של המטבע המקומי.

פריימן מסייג את תמונת הפיחות בכך ש"ברמות של 3.8 שקלים לדולר צפויים היצעי מט"ח משמעותיים מצד חברות ההייטק, מה שימתן את עודפי הביקוש". כלומר, הפעילות הריאלית של חברות ההייטק מהווה גורם ממתן לפעילות של המשקיעים הזרים. היציבות של המטבע הישראלי ואף התחזקותו כאשר לא חלים אירועים משמעותיים בדרום או בגבול לבנון, הם כתוצאה מפעילות זו.

"בנק ישראל לא יאפשר פיחות מהיר בשקל"

אור פוריה, יו"ר פוריה פיננסים, אומר לגלובס כי "שער הדולר נסחר בעליות די חדות, לרמה של 3.76 שקל לדולר, זאת לאור הדיבורים על הסלמה בגבול הצפון ולאור ההתבטאות של שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה אנרגיה, שטען שישראל איננה מוכנה למלחמה ולא תוכל להתקיים למעלה מ-72 שעות ללא חשמל". דברים שהביאו לעלייה בתפיסת הסיכון בישראל ולחולשת המטבע בשוק.

רונן מנחם כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מוסיף על כך: "האירועים השליליים המקומיים ממשיכים לתת את אותותיהם על שוק המט"ח וכל עוד זה המצב, הסנטימנט יישאר שלילי". לכן, אומר מנחם, הסיכוי לפיחות נוסף של השקל נראה כיום גבוה יותר מהתחזקות שלו. עם זאת, "בנק ישראל עוקב מקרוב ולהערכתי לא יאפשר התפרצות של פיחות מהיר מהסוג שראינו עם פרוץ המלחמה".

אלמנט נוסף שמנחם מדגיש הוא המצב הפיסקאלי. "תמונת החוב של ישראל ממשיכה להעיב על השוק ויהיה חשוב מאוד לראות כיצד יתנהלו דיוני התקציב והאם המלצות הדרג המקצועי לקיצוץ הגירעון התקציבי והתייעלות תתקבלנה". מנחם טוען ששוק המט"ח ובעקיפין גם חברות דירוג האשראי רגישות מאוד לנושא.

בכל הנוגע לתנועות המטבע בטווח הקצר אומר פוריה כי שוק המט"ח ימשיך להיסחר "בהתאם להתפתחויות הגיאופוליטיות כאשר התחממות ודיבורים על הסלמה עשויים להוביל להיחלשות השקל ודיבורים על רגיעה עשויים לתמוך בשער המטבע ולהביא להתחזקות מול הדולר ושאר המטבעות". עם זאת, פוריה מדגיש כי בטווח הארוך אין שינוי בהערכות לפיהן השקל ימשיך להתחזק אל מול שאר המטבעות.