מנהל סופטבנק מכה על חטא משום שמכר את מניות אנבידיה והפסיד 150 מיליארד דולר

מסאיושי סאן מכנה את מכירת המניות של יצרנית השבבים ב-2019 "הדג שברח"

מסאיושי סאן, מנכ''ל סופטבנק / צילום: ap, Eugene Hoshiko
מסאיושי סאן, מנכ''ל סופטבנק / צילום: ap, Eugene Hoshiko

מייסד קבוצת סופטבנק, מסאיושי סאן, קונן ביום שישי על מה שהתברר כטעות של 150 מיליארד דולר: מכירת מניות של אנבידיה , שנים לפני שהפכה יצרנית השבבים לאחת החברות בעלות הערך הגבוה ביותר בעולם.

אחראית לשליש מהעלייה במדד: אנבידיה עלולה להפוך לצרה הגדולה של S&P 500 
●  הנתון שבוול סטריט לא ראו כבר 48 שנה ומה צריך לקרות כדי שהראלי יימשך 

סאן, הידוע בכמה מן ההשקעות המוצלחות ביותר בתולדות הטכנולוגיה, נזכר באחד מן הרגעים הפחות חביבים עליו באסיפת בעלי המניות השנתית של קבוצת סופטבנק בטוקיו.

"מתסכל להיזכר באלו שפספסתי", אמר סאן. "נאלצתי, בצער, למכור את המניות" של אנבידיה, הוא אמר, משום שבאותו הזמן קרן ההשקעות של סופטבנק, Vision Fund, האמינה שצריך לשמור על התשואות. 

"הדג שברח היה גדול," אמר סאן. 

בשנת 2019 מכרה Vision Fund את מלוא אחזקתה באנבידיה, בהיקף של 4.9%, ורשמה תשואה של 3.3 מיליארד דולר על השקעתה. 

זה נראה כמו רווח גדול, מאחר שסופטבנק הוציאה כ-700 מיליון דולר עבור חלקה. אך אנבידיה רק החלה אז את עלייתה לפסגה, שהונעה על ידי ביקוש לשבבים שלה ביישומי בינה מלאכותית. 

בשבוע האחרון, הפכה אנבידיה לזמן קצר לחברה הרשומה היקרה ביותר בעולם, לפני שחזרה ביום חמישי למקום השני אחרי מיקרוסופט . נכון לסגירת יום חמישי בארה"ב, הוערכה אנבידיה בכ-3.22 טריליון דולר, צמודה ממש למיקרוסופט המוערכת ב-3.31 טריליון דולר.

החמיצה רווח של יותר מ-150 מיליארד דולר

אילו הקרן של סופטבנק הייתה ממשיכה להחזיק בנתח שלה באנבידיה, הוא היה שווה כיום כ-160 מיליארד דולר. זאת אומרת שסופטבנק החמיצה רווח של יותר מ-150 מיליארד דולר במכירה ב-2019.

סאן אמר ביום שישי שהייתה לו פעם תוכנית להפוך את אנבידיה לחלק מקונגלומרט הטכנולוגיה שלו. בחודש שלאחר רכישת חברת תכנון השבבים הבריטית Arm על ידי סופטבנק ב-2016, ישב סאן עם מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג בחצר ביתו של סאן בקליפורניה, והם ניהלו שיחה של ארבע שעות על רכישה אפשרית, אמר סאן.

"לשיחה היה נושא אחד: 'קניתי את Arm. עכשיו אני רוצה לקנות אותך, אנבידיה", נזכר סאן.

סאן רצה לרכוש את אנבידיה ולהפריט את החברה, תוך שמירה על הואנג כראש החברה, אך העסקה לא יצאה לפועל, לדבריו. נציג אנבידיה סירב להגיב.

סאן אמר גם שהוא תכנן בשלב מסוים להזרים כספים ל-OpenAI, יצרנית הצ'אטבוט של AI ChatGPT, אך מייסד שותף של OpenAI , סם אלטמן, בחר בסופו של דבר לקבל השקעה ממיקרוסופט.

ב-2022, גם תוכניותיו למכור את Arm לאנבידיה לא יצאו לפועל בגלל חששות להגבלים עסקיים.

"יש עוד דגים שברחו, אבל אין טעם לדבר עליהם", אמר סאן.

סאן נהנה מהצלחות השקעה רבות במשך עשרות שנים, לרבות השקעה של 20 מיליון דולר בחברת האינטרנט הסינית עליבאבא, שהפיקה בסופו של דבר עשרות מיליארדי דולרים בתמורה.

ההצלחה של Arm

Arm גם הפכה לאחת ההצלחות הגדולות של סאן. סופטבנק מחזיקה בכ-90% מ- Arm, אשר רשמה את מניותיה למסחר בארה"ב בשנה שעברה, ושווי השוק שלה היה 168 מיליארד דולר נכון לסגירה ביום חמישי.

לו ניתנה לי הזדמנות שנייה לבחור בין Arm לאנבידיה, "הייתי בוחר ב-Arm ללא שנייה של היסוס", אמר סאן. "אני מאמין בעתיד של Arm עד כדי כך".

רוב הסמארטפונים משתמשים בשבבים שתוכננו על ידי Arm והעיצובים שלהם נכנסים גם לדור הבא של שבבים המניעים יישומי בינה מלאכותית.

נתח ההחזקה ב-Arm הוא כיום הנכס הגדול ביותר של סופטבנק. שווי הנכסים הנקי של סופטבנק עלה תוך כשנה ב-126 מיליארד דולר ל-214 מיליארד דולר, נכון ליום חמישי.

סאן אמר ביום שישי שהוא רוצה להגשים "אינטליגנציית-על מלאכותית" (ASI), שלדבריו תהיה חכמה פי 10,000 מבינה אנושית. לדבריו, ASI יהיה בשימוש נרחב בעוד כ-10 שנים, ויעזור לבני אדם להתמודד עם מחלות, תאונות דרכים, מלחמות ואפילו התרסקות מטאורים.

"אני מאמין ברצינות שהסיבה שבגללה נולד מסאיושי סאן היא כדי להגשים את ASI", אמר.