האם הממשלה העבירה החלטה להקצות 3.5 מיליארד שקל לצפון

רה"מ התגאה בהחלטת ממשלה שמקצה סכום עתק לצפון. אבל היא קצת מנופחת • המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו (הודעה לעיתונות, 27.5.24) / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
ראש הממשלה בנימין נתניהו (הודעה לעיתונות, 27.5.24) / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

בזמן שכולנו ממתינים בחרדה לראות אם המצב בצפון יתפתח לכדי מלחמה כוללת, היישובים הסמוכים לגבול משוועים לעזרה. מה הממשלה עושה כדי לעזור? "הממשלה אישרה את תוכנית הצפון למענים בטווח המיידי והקרוב וקידום מתווה רב־שנתי 'שחר לצפון' לשיקום ופיתוח היישובים המאוימים בקו העימות", סיפר משרד ראש הממשלה בהודעה לעיתונות. המשרד הביא גם את דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "יש פה תוכנית מיידית בסך 3.5 מיליארד שקל שתסייע רבות לתושבי הצפון". האם התוכנית כה נדיבה? 

כנס מדברים צפון | "בצפון יש מלחמה אמיתית יום־יומית - אבל ירושלים לא איתנו"
כנס מדברים צפון |"כלכלה בנויה על כך שהעסקים מאמינים שהמחר יהיה טוב"
כנס מדברים צפון | מנהל רשות המסים: "תביעות הפיצוי שהוגשו בצפון לא משקפות חצי מפוטנציאל הנזק"

ההחלטה המדוברת היא החלטת ממשלה 1786, שעברה בסוף מאי, ומטרתה סיוע לתפקוד של היישובים המאוימים ברמות האזרחית, העסקית והשלטונית. ההקצאה של 3.5 מיליארד שקל לא מוזכרת שם, אך משרד ראש הממשלה העביר לנו את החלוקה התקציבית של כל סעיפי ההחלטה, ואנחנו מביאים כאן ניתוח בלעדי שלהם (פירוט מורחב בבדיקה המלאה באתר).

הסעיפים בהחלטה כוללים צרכים אזרחיים כמו חינוך ותכנון לקראת שיקום (940 מיליון שקל), מענקים שניתנו לתושבי הצפון לחג הפסח (60 מיליון שקל), כסף ממשרדי הממשלה שהוקצה במסגרת ההחלטה (600 מיליון), תוכנית מיגון (1.4 מיליארד שקל) ומרכיבי ביטחון ביישובי הצפון (חצי מיליארד שקל). נסכום הכול ונקבל 3.5 מיליארד שקל, בהתאם לדברי נתניהו.

אבל זה יותר מורכב מזה. חלק גדול מהכסף לא הוקצה במסגרת ההחלטה, אלא עוד קודם לכן. ניקח לדוגמה את אותם 600 מיליון שקל של כספים משרדיים. משרד ראש הממשלה מסר לנו שחלק מהתקציב מוקצה כעת במסגרת ההחלטה, אך חלק "כבר הוקצה בחודשים האחרונים". כמה נמנים על הסוג השני? כ־484 מיליון שקל, כ־80% מאותם כספים משרדיים. דוגמה יותר מובהקת היא המענקים שניתנו לקראת פסח, דבר שקרה כבר באפריל, יותר מחודש לפני קבלת החלטה 1786.

העניין מתחדד עוד יותר אם נעבור לסעיפים הביטחוניים, בהם למעשה אפילו לא שקל בודד נוסף הודות להחלטה. מה שנקבע זה "לרשום את הודעת שר הביטחון" כחלק מההחלטה. תקציבי המיגון הוחלטו עוד בדיוני התקציב המעודכן ל־2024 שעבר במרץ. מרכיבי הביטחון ליישובים לא רק שהוקצו עוד בטרם ההחלטה, אלא הם גם פרוסים עד 2025, כך שלא כולם יועברו השנה. בסופו של דבר, רק פחות מ־1.1 מיליארד שקל בהחלטה הם "כסף חדש", כלומר מעט יותר מ־30%. אכן 3.5 מיליארד שקל יועברו או הועברו לטובת הצפון, אבל ההודעה לעיתונות מנפחת את חשיבות ההחלטה יותר מפי 3.

ממשרד האוצר נמסר: "3.5 מיליארד השקלים הם תקציבים חדשים שהוקצו כולם בשנת 2024 עבור מענים מידיים לתושבי הצפון, הקצאתם בפועל נפרסה על פני מספר החלטות ממשלה ובמספר מועדים. עוד יוזכר כי בשנת 2025 מתוכננת החלטה נוספת לצפון הכוללת 3 מיליארד שקל".

ממשרד ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

בשורה התחתונה: דברי נתניהו מטעים. סעיפי החלטה 1786 אכן מסתכמים ב־3.5 מיליארד שקל, אך רק 30% מהם מהווים כסף חדש, בעוד השאר הוקצו כבר במסגרת תקציבים והחלטות קודמות.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: בנימין נתניהו
מפלגה: הליכוד
מקום פרסום: הודעה לעיתונות
ציטוט: "הממשלה אישרה את תכנית הצפון למענים בטווח המיידי והקרוב... יש פה תכנית מיידית בסך 3.5 מיליארד שקלים"
תאריך: 27.5.24
ציון: מטעה

בסוף החודש שעבר, משרד ראש הממשלה פרסם הודעה שכותרתה: "הממשלה אישרה את תכנית הצפון למענים בטווח המיידי והקרוב וקידום מתווה רב-שנתי 'שחר לצפון' לשיקום ופיתוח היישובים המאוימים בקו העימות". בהודעה נכתב שהממשלה אישרה היום (27 במאי) בישיבת הממשלה את הצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לתכנית הצפון, אשר נידונה בישיבת הממשלה ברביעי האחרון, ותכלול מענים בטווח המיידי והקרוב, וקידום מתווה רב-שנתי 'שחר לצפון' לשיקום ופיתוח האזור. בהמשך הובאו גם דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר: "הלכנו כברת דרך ארוכה. יש פה תכנית מיידית בסך 3.5 מיליארד שקלים שתסייע רבות לתושבי הצפון". בדקנו האם אכן התוכנית מעניקה תקציב של 3.5 מיליארד שקלים.

ה"תוכנית למענים בטווח המיידי והקרוב וקידום מתווה רב-שנתי לשיקום ופיתוח הצפון" נקבעה כהחלטת ממשלה מספר 1786 מ-27 במאי 2024. בהחטלה מפורטים שורה של צעדים ממגוון תחומי החיים - כאשר לפי ההודעה של משרד ראש הממשלה, מטרותיהם הן הגברת הוודאות והבהירות עבור האזור, היישובים והאוכלוסייה המאויימת; סיוע לשמירה ואיחוד היישובים המאויימים ואוכלוסייתם שפונו וקירוב האוכלוסייה צפונה; סיוע בשמירה על רציפות תפקודית של עסקים וחיזוק הביטחון התעסוקתי; חיזוק ותגבור הרציפות התפקודית של רשויות ההחלטה; איסוף והאחדת מידע עבור קבלת החלטות ויישומן.

האם החלטת הממשלה אכן מעניקה 3.5 מיליארד שקלים עבור הצעדים המיידיים לצפון? בהחלטה מפורט התקציב עבור כל צעד, אך ההקצאה הכוללת של 3.5 מיליארד שקלים לא מוזכרת שם. משרד ראש הממשלה העביר לנו את החלוקה התקציבית לפי מרכיבים - שמסתכמת ב-3.5 מיליארד שקלים.

הפירוט שלהם מחולק לשני סוגי מענים: מענים אזרחיים ומענים ביטחוניים. בתחום המענים האזרחיים: 940 מיליון שקלים עבור הצרכים האזרחיים השונים, ביניהם חינוך, רווחה, עסקים, חקלאות, תכנון לקראת שיקום; 60 מיליון שקלים עבור מענקים למפונים שניתנו לקראת חג הפסח; כ-600 מיליון שקלים משרדיים שמוקצים כעת במסגרת ההחלטה או שכבר הוקצו בחודשים האחרונים עבור המענים המיידים לצפון. בתחום המענים הביטחוניים יש שני מרכיבים: 1.4 מיליארד שקלים עבור תכנית "מגן צפון" ו-500 מיליון שקלים עבור מרכיבי ביטחון ביישובי הצפון.

סוכמים את הכל ומקבלים 3.5 מיליארד שקלים. אלא שפירוק לגורמים של המרכיבים האלה מגלה שרק חלק קטן מתוך אותם 3.5 מיליארד הוקצו בזכות ההחלטה הזו. למעשה, רוב התקציב כבר סוכם לפני שההחלטה בכלל התקבלה, כך שהמסגור של ההחלטה כאילו היא זו שהוסיפה 3.5 מיליארד שקלים לצפון - הוא בעייתי. להלן הפירוט.

940 מיליון שקלים: צרכים אזרחיים שונים

זה החלק של התקציב שאכן מוקצה מכוח ההחלטה הנוכחית. הוא נקבע בסעיף יג(1), שם נכתב כי "לצורך מימון החלטה זו, יוקצה סך של 940 מיליון שקלים בשנת 2024, מתוך מסגרת התקציב שהוקצתה בשנת 2024 למימון ההוצאות הדרושות לצרכים אזרחיים של יישובי הצפון הנובעים במישרין ממלחמת חרבות ברזל".

זה הסעיף התקציבי העיקרי - ומכוחו מוקצים רוב הכספים בהחלטה. לדוגמה, בסעיף ד(1), נקבע שלטובת ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים הקרובה ביישובים המאוימים, "יוקצה סך של 109 מיליון שקלים בשנת 2024, מתוך הסכומים האמורים בסעיף יג (1) להחלטה זו" - כלומר, מתוך אותם 940 מיליון שקלים.

600 מיליון שקלים: תקציבים משרדיים

חוץ מהתקציב המיועד להחלטה זו (בסך 940 מיליון שקלים), ההחלטה גם קובעת שצעדים מסוימים יתוקצבו מתוך התקציבים של המשרדים הרלוונטיים. לדוגמה, הוחלט שלטובת הכשרות רפואת חירום יוקצו 2 מיליון שקלים - שיגיעו מתקציב משרד הנגב והגליל. ברוב המקרים נקבע שחלק מהתקציב יגיע מהמשרד וחלק יגיע מהתקציב של ההחלטה. למשל, למרכזי החוסן הוקצו סך כולל של 38 מיליון שקלים, כאשר מתוכם משרד הבריאות יקצה מתקציבו 22.5 מיליון שקלים וסך של 15.5 מיליון שקלים יוקצה מתוך התקציב של ההחלטה (שמסתכם באותם 940 מיליון שקלים).

אז האם אותם "תקציבים משרדיים" מסתכמים בהחלטה זו בכ-600 מיליון שקלים? כאמור, משרד ראש הממשלה מסר לנו שחלק מהתקציב מוקצה כעת במסגרת ההחלטה, אך חלק "כבר הוקצה בחודשים האחרונים". אז כמה מוקצה עכשיו וכמה כבר הוקצה עוד לפני ההחלטה? סכמנו את התקציבים המשרדיים המופיעים בהחלטה הנוכחית - ולפי החישוב שלנו, מדובר בכ-116 מיליון שקלים בלבד. כלומר, מתוך אותם 600 מיליון שקלים של תקציבים משרדיים שמשרד ראש הממשלה טען שהוקצו, כ-484 מיליון שקלים - שהם כ-80% מתוך 600 מיליון השקלים - הוקצו עוד לפני קבלת ההחלטה הנוכחית.

60 מיליון שקלים: מענקים למפונים

כאמור, במסגרת הטענה על 3.5 מיליארד שקלים שהוקצו, במשרד ראש הממשלה הכניסו לחישוב גם מענקים למפונים בסך של כ-60 מיליון שקלים שניתנו לקראת חג הפסח. עיון בהחלטות הממשלה מעלה שמדובר בהחלטת ממשלה 1709 בעניין "סיוע המדינה לתושבי יישובי הצפון המפונים ולתושבי יישובי הדרום שקיימת מניעה ביטחונית לשוב אליהם לאור מלחמת 'חרבות ברזל'" שהתקבלה ב-17 באפריל, ימים ספורים לפני חג הפסח.

בהחלטה זו נקבע שתושב מפונה שעומד בקריטריונים "יהיה זכאי למענק התארגנות לצורך הצטיידות בשל הימשכות תקופת הפינוי או הריענון ולצורך היערכות לחגים". להחלטה הוקצו 66 מיליון שקלים בשנת 2024 (מתוך מסגרת התקציב שיוחדה לצרכים אזרחיים הנובעים במישרין ממלחמת חרבות ברזל, לרבות ליישובי הצפון, בשנת 2024) - אך יש להדגיש שהיא כוללת גם את תושבי יישובי הצפון המפונים וגם את תושבי יישובי הדרום שקיימת מניעה ביטחונית לשוב אליהם. בכל אופן, ההחלטה, כאמור, התקבלה באמצע אפריל - למעלה מחודש לפני שהתקבלה ההחלטה הנוכחית.

1.4 מיליארד שקלים: מיגון

סעיף ו(1) להחלטה מפרט שתי פעולות של הממשלה ליצירת תשתית פיזית המאפשרת קיום בביטחון ורציפות תפקודית של תכליות ושירותים שונים. הראשונה היא מיגון מוסדות ציבור, מבני מגורים ומיגון נוסף בסך 1.4 מיליארד שקלים (על השנייה נדבר בהמשך).

ואולם, לא מדובר בתקציב חדש. ההחלטה לא יוצרת קביעה חדשה שהתקציב הנ"ל יוקצה, אלא היא "רושמת את הודעת שר הביטחון" שהתקציב אכן יוקצה ב-2024 מתוך סעיף תקציב "הוצאות חירום אזרחיות". כלומר, התקציב כבר סוכם בדיוני התקציב של שנת 2024 שלבסוף התקבל בכנסת כבר ב-13 במרץ 2024 - כך שההחלטה הנוכחית רק מעגנת כהחלטת ממשלה את התקציב שממילא הוחלט להקצות.

500 מיליון שקלים: מרכיבי ביטחון

ההחלטה נקבה בסכום של 500 מיליון שקלים שיוקצו "לצורך הקצאת רכיבי ביטחון יישוביים לכלל יישובי הצפון שאחריות לביטחון הפנים שלהם היא של צה"ל". אלא שגם כאן, בדומה לסעיף הקודם, לא הוחלט להקצות תקציב חדש, אלא רק "לרשום את הודעת שר הביטחון" על הקצאת התקציב שכבר סוכם שיוקצה. במקרה זה, התקציב לא מתייחס רק לשנת 2024, שכן בהחלטה צוין שמשרד הביטחון יממש את התקציב בשנים 2025-2024 בפריסה שווה. המשמעות היא שההקצאה בפועל תתבצע בהתאם לבשלות וליכולת המימוש בשטח.

בסופו של דבר, התקציב לצפון שנוסף בזכות החלטת הממשלה על "תוכנית הצפון למענים בטווח המיידי והקרוב" עומד על כ-1.056 מיליארד שקלים - שמורכב מ-940 מיליון שקלים שמוקצים לתוכנית ועוד כ-116 מיליון שקלים שמגיעים מתקציבי המשרדים הממשלתיים. המשמעות היא שההכרזה על תקציב של 3.5 מיליארד שקלים לתוכנית זו - גדול ביותר מפי 3 מהתקציב החדש בלבד שנוסף בזכות ההחלטה. מתוך אותם 3.5 מיליארד שקלים, יותר משני שלישים (כ-70%) הם תקציבים שהקצאתם סוכמה עוד לפני קבלת ההחלטה.

ממשרד האוצר נמסר: "3.5 מיליארד השקלים הינם תקציבים חדשים שהוקצו כולם בשנת 2024 עבור מענים מידיים לתושבי הצפון, הקצאתם בפועל נפרסה על פני מספר החלטות ממשלה ובמספר מועדים. עוד יוזכר כי בשנת 2025 מתוכננת החלטה נוספת לצפון הכוללת 3 מיליארד שקלים". מטעם ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

לסיכום: אף שראש הממשלה הכריז על כך ש"תוכנית הצפון למענים בטווח המיידי והקרוב" שהממשלה אישרה בסוף מאי מתוקצבת ב-3.5 מיליארד שקלים, התקציב החדש שנוסף בזכות ההחלטה עבור מענים מיידיים לצפון עומד על כ-1.1 מיליארד שקלים בלבד - פחות משליש מהסכום בו נקב ראש הממשלה. מתוך אותם 3.5 מיליארד שקלים, רוב הכספים הם כאלה שהקצאתם סוכמה עוד לפני קבלת החלטת הממשלה. לכן דבריו של נתניהו מטעים.