מי עדן על המדף: תאגיד המים פרימו ווטר מעמיד אותה למכירה

לא מדובר בהפתעה: כבר ב-2023 פורסם כי פרימו ווטר מעוניינת להתמקד בצפון אמריקה והחלה במכירת פעילותיה הבינלאומיות האחרות • בין הרוכשות הפוטנציאליות: יפאורה וטמפו

בקבוקי מי עדן / צילום: יח''צ מי עדן
בקבוקי מי עדן / צילום: יח''צ מי עדן

תאגיד המים הבינלאומי פרימו ווטר, שרכש את חברת מי עדן ב-2016, מעמיד אותה למכירה.

לא מדובר בהפתעה: כבר ב-2023 פורסם כי פרימו ווטר מעוניינת להתמקד בצפון אמריקה והחלה במכירת פעילותיה הבינלאומיות האחרות. בנובמבר הודיעה החברה כי מכרה חלק מפעילויותיה ל-culligan, חברת מערכות המים הבינלאומית, בסכום שהוערך בעד 575 מיליון דולר. בינואר הושלמה העסקה, ו-culligan רכשה את רוב פעילויותיה הבינלאומיות של פרימו ווטר, למעט אלה בבריטניה, בפורטוגל ובישראל. 

3,000 שקל לגנרטור: הביקושים מזנקים, ולא רק בצפון
אפקט הרשתות החברתיות: ב-ONE ZERO משנים את הקמפיין

מהלך זה הרחיב את פעילויותיה של culligan ב-12 מדינות בהן כבר פעלה, ביניהן הולנד, בלגיה, דנמרק, נורבגיה, פינלנד, צרפת, לוקסמבורג, שווייץ וספרד, והיא נכנסה לשווקים חדשים בפולין, בלטביה, בליטא ובאסטוניה. כעת פרימו ווטר ממשיכה בתוכניות עליהן הצהירה בסוף השנה שעברה, אז דיווחה כי תמכור את פעילויותיה בבריטניה, בפורטוגל ובישראל במהלך 2024.

בשבוע שעבר דווח כי פרימו ווטר מתמזגת עם חברת בלו טריטון באמצעות הקמת חברה חדשה, כשפרימו ווטר תחזיק ב-43% ממניותיה, ובלו טריטון תחזיק ב-57%. בלו טריטון הייתה בעבר חברת-בת של ענקית המזון נסטלה, והיא פועלת בעיקר בצפון אמריקה. 

פרימו פנתה לאחרונה לבנק רוטשילד שינהל את הליך האיתור והמכירה, ובשבועות האחרונים החל בשיחות עם רוכשים פוטנציאליים. הליך האיתור יימשך ככל הנראה מספר חודשים, לפחות עד הרבעון השלישי של השנה.

מכירות מי עדן מוערכות בכ-600 מיליון שקל בשנה, והנתח שלה בשוק המבורקד עומד על כ-38%, לפי סטורנקסט, ולצד בקבוקי המים המינרליים יש לה פעילויות גם בשוק כדי המים והקפה.

בין יפאורה לטמפו  

מי עדן עוברת בשנים האחרונות לא מעט שינויים. ב-2022 הודיעה החברה ליפאורה על סיום הסכם ההפצה בין השתיים, וחתמה על הסכם עם חברת המשקאות טמפו. מדובר היה בפגיעה לא פשוטה עבור יפאורה, שדיווחה בנובמבר 2023 כי בשלוש השנים האחרונות הפצת מוצרי מי עדן היוותה כ-27% ממכירותיה ו-21% מהרווח הגולמי שלה והיוותה שיעור משמעותי מההיקף הכמותי של המוצרים המופצים על-ידי יפאורה.

באוגוסט שעבר, חודש אחרי שרשות התחרות אישרה את ההסכם עם טמפו, הודיע מנכ"ל מי עדן אלון אלפרוביץ' כי יעזוב את תפקידו לאחר 4 שנים כמנכ"ל ו-18 שנים בחברה. בחודש שעבר מונה לתפקיד יוני ארליך, לאחר שכיהן במשך חצי שנה כממלא-מקום.

כעת צפויות להיות כמה מתעניינות ברכישת החברה - בין אם יפאורה שאיבדה נתח לא קטן מרווחיה עם מעבר הסכם ההפצה לטמפו; ובין אם טמפו עצמה, שדיווחה ברבעון הראשון על גידול של כמעט 20% במכירותיה הודות להסכם ההפצה עם מי עדן. לא מן הנמנע כי גם חברות בינלאומיות יבחנו רכישה כזו, שתהיה תלויה בכל מקרה באישור רשות התחרות. 

מי עדן: הפעילות השוטפת אינה מושפעת מהליך המכירה 

ממי עדן נמסר: "תאגיד המים הבינלאומי פרימו החליט למכור את כל פעילותו מחוץ לצפון אמריקה ולהשאיר את פעילותו רק באזור זה. החלטה זו התקבלה בשנה שעברה, וביצועה החל כבר בדצמבר 2023, כאשר חלק ניכר מפעילותו הבינלאומית של התאגיד נמכר לחברת קוליגן, לרבות הפעילות בכ-15 מדינות שונות באירופה, ביניהן פולין, שווייץ וצרפת.

"כחלק מאסטרטגיה זו, וכפי שחברת פרימו כבר פרסמה בעת הדיווח על עסקת קוליגן בשלהי 2023, החברה כעת מחפשת למכור את יתר הפעילויות שלה שמחוץ לארה"ב - בישראל, בפורטוגל ובריטניה.

"הפעילות השוטפת של מי עדן אינה מושפעת מהליך המכירה. מי עדן ממשיכה לבצע השקעות ולצמוח בכל תחומי הפעילות, לרבות השקה שמתוכננת בקרוב להשקת מוצרי סודה מי עדן וכן פתרונות חדשים בתחום ברי המים".