אחרי 20 שנה: קרן פיטנגו עוזבת את הרצליה לטובת תל אביב

קרן ההון סיכון הוותיקה שכרה 1,400 מ"ר במגדלי לנדמרק שהחלו להתאכלס לאחרונה בשרונה • הערכות: תעזוב את המשרדים במגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח שבהם שכנה יותר מ-20 שנה

מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם
מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם

האם קרן פיטנגו בדרך לעבור דירה? לגלובס נודע כי הקרן היוקרתית שכרה שטחים בקומה גבוהה במגדל היוקרה לנדמרק A של מליסרון ואפי נכסים בתל אביב, והיא תשלם מחיר כולל של 40 מיליון שקל לתקופה של עשר שנים. 

ארוחת בוקר של רותי ברודו: חברת הסייבר שעוברת למגדלי לנדמרק
"החגיגה הסתיימה": תחום הנדל"ן שמדשדש אפילו בחלק מתל אביב

כיום הקרן פועלת ממגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח, ומקורות מעריכים כי בדעתה לעזוב את כתובתה הנוכחית. מדובר בצעד דרמטי מצד הקרן הוותיקה, ואולי גם במסר על שינוי באופי פעילותה. מדובר גם בעדות נוספת לכך שמרכז הכובד של תעשיית ההון סיכון עובר ממקום מושבו הוותיק בהרצליה פיתוח למתחם שרונה בתל אביב ולרחובות הסמוכים לו - הארבעה ובגין.

במסגרת העסקה שכרה הקרן 1,400 מ"ר בקומה גבוהה במגדל לנדמרק A, והיא תשלם כאמור שכר דירה של 40 מיליון שקל לעשר שנים, הכולל דמי ניהול, ארנונה, מקומות חניה ועבודות גמר שאמורות להתבצע.

מקורות המעורים בתחום הנדל"ן המניב מעריכים כי המחיר מגלם מחיר בסיס של כ-140 שקל למ"ר, שעליו נערמו העלויות הנוספות. מחיר זה נחשב למחיר נמוך ממחירי השוק בתקופת השיא של 2022-2021, ואולי אף היווה טריגר למעבר של הקרן דווקא בתקופה הזו.

אחת הוותיקות בישראל

פיטנגו היא אחת מקרנות ההון סיכון הוותיקות בישראל. הקרן נוסדה לפני 31 שנה בידי חמי פרס ורמי קאליש, ומנהלת מאז הקמתה השקעות בסך של 3 מיליארד דולר, ועל-פי מאגר קרנות ההון סיכון PitchBook, נותרו לה 465 מיליון דולר פנויים להשקעות.

פיטנגו הייתה לאחת מקרנות ההון סיכון הבולטות של שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, אך בעשור האחרון היא חווה תחרות גדולה יותר מצד קרנות הון סיכון צעירות יותר וכן מצד קרנות זרות, שמצליחות לא אחת לזכות בהשקעות האטרקטיביות.

בין השקעותיה הבולטות בשנים האחרונות ניתן לציין את חברת הבינה המלאכותית של פרופ' אמנון שעשוע, AI21 לאבס, שגייסה לשורותיה את אנבידיה וזכתה לשווי של 1.4 מיליארד דולר בסיבוב האחרון שהתקיים בנובמבר 2023. פיטנגו הייתה למשקיעה הראשונה בחברה, שמתחרה כעת ב-OpenAI ובגוגל; פיטנגו היא בעלת מניות מרכזית בווליומז (Volumez) שמנהל כיום סגן נשיא אינטל לשעבר, אמיר פיינטוך; וכן בחברת המחשוב הקוונטי, קוואנטום סורס, שבדירקטוריון שלה ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט.

הקרן רשמה כמה אקזיטים מפוארים בעשורים הקודמים, בהם מכירת אנוביט לאפל ב-400 מיליון דולר, סופר דיימנשן לקובידיאן ב-300 מיליון דולר, מכירת צ'ק לאינטואיט ב-370 מיליון דולר ומכירת ליבה לסיסקו ב-219 מיליון דולר.

בשנים האחרונות רשמה פחות אקזיטים שכאלה, ביניהם מכירת אופטימל פלוס ב-365 מיליון דולר ומיזוג טאבולה עם קבוצת איון ב-545 מיליון דולר, שהיה לאקזיט המרשים ביותר של פיטנגו בשנים האחרונות.

פיטנגו מגייסת כעת הון לקרן הצמיחה השלישית שלה, פיטנגו גרות', ולפי IVC הצליחה לגייס 150 מיליון דולר מתוך יעד של 400 מיליון דולר וביצעה סגירה ראשונית המאפשרת לה להתחיל להשקיע מהקרן. קרן פינטגו גרות' הקודמת גייסה 250 מיליון דולר ב-2020.

פיטנגו פועלת מאז הקמתה בהרצליה פיתוח, מעוז קרנות ההון סיכון ב-20 השנים הראשונות של התעשייה המקומית. בתחילת שנות ה-2000 שכרה קומה על שטח של כ-1,300 מ"ר במגדלי אקרשטיין ברחוב גלגלי הפלדה בהרצליה פיתוח, בעבר שטח שזכה לכינוי "קריית ההון סיכון בישראל", כיוון שפעלו ממנו קרנות הון סיכון רבות כגון ויולה, באטרי וג'מיני. מאז היא פועלת מהם, ומסניף קטן בן כמה עשרות מ"ר במבנה טמפלרי בשרונה בתל אביב. הסניף הקטן ייסגר, ופעילותו תשולב במשרדים החדשים בלנדמרק.

גל הגירה דרומה

בעשור האחרון, על-מנת לקסום ליזמים המתגוררים בתל אביב ומעוניינים להקים בה את החברות שלהם, היגרו יותר קרנות הון סיכון דרומה ופתחו משרדים במתחם שרונה ובמגדלי הארבעה, ביניהן בסמר, לייטספיד, באטרי, אינסייט וקרן TLV פרטנרס של יוצאי פיטנגו, שממוקמת ברחוב הארבעה. כמה קרנות, בהן פיטנגו עצמה וקרן ויולה, הקימו סניפים במתחם שרונה, ומרכז הכובד שלהן ממשיך לפעול מהרצליה.

לנדמרק הוא פרויקט יוקרתי של שני מגדלים בני 40 קומות בבעלות מליסרון ואפי נכסים. מגדל אחד, A, שבו שכרה פיטנגו את השטחים, הוא לתעסוקה ולמשרדים, ומגדל שני, B, מיועד גם למגורים.

העסקה הבולטת ביותר במגדלים בוצעה לפני כשנתיים, כשמטא (פייסבוק) שכרה במגדל A שטח של כ-51 אלף מ"ר ב-20 קומות ו-660 חניות לתקופה של שבע שנים, בתמורה ל-700 מיליון שקל.בהמשך נודע כי החברה תאכלס ככל הנראה רק 13 קומות, ואת היתרה סביר שתשכיר בשכירות משנה.

גם חברת הסייבר של שלמה קרמר, קייטו נטוורקס, דיווחה בתחילת החודש כי תשכור 17 אלף מ"ר על פני 6 קומות במגדל, בהסכם שהיקפו מוערך בכ-200 מיליון שקל לחמש שנים.