גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי 20 שנה: קרן פיטנגו עוזבת את הרצליה לטובת תל אביב

קרן ההון סיכון הוותיקה שכרה 1,400 מ"ר במגדלי לנדמרק שהחלו להתאכלס לאחרונה בשרונה ● הערכות: תעזוב את המשרדים במגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח שבהם שכנה יותר מ-20 שנה

מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם
מגדלי לנדמרק בתל אביב / הדמיה: עמרי אמסלם

האם קרן פיטנגו בדרך לעבור דירה? לגלובס נודע כי הקרן היוקרתית שכרה שטחים בקומה גבוהה במגדל היוקרה לנדמרק A של מליסרון ואפי נכסים בתל אביב, והיא תשלם מחיר כולל של 40 מיליון שקל לתקופה של עשר שנים. 

ארוחת בוקר של רותי ברודו: חברת הסייבר שעוברת למגדלי לנדמרק
"החגיגה הסתיימה": תחום הנדל"ן שמדשדש אפילו בחלק מתל אביב

כיום הקרן פועלת ממגדלי אקרשטיין בהרצליה פיתוח, ומקורות מעריכים כי בדעתה לעזוב את כתובתה הנוכחית. מדובר בצעד דרמטי מצד הקרן הוותיקה, ואולי גם במסר על שינוי באופי פעילותה. מדובר גם בעדות נוספת לכך שמרכז הכובד של תעשיית ההון סיכון עובר ממקום מושבו הוותיק בהרצליה פיתוח למתחם שרונה בתל אביב ולרחובות הסמוכים לו - הארבעה ובגין.

במסגרת העסקה שכרה הקרן 1,400 מ"ר בקומה גבוהה במגדל לנדמרק A, והיא תשלם כאמור שכר דירה של 40 מיליון שקל לעשר שנים, הכולל דמי ניהול, ארנונה, מקומות חניה ועבודות גמר שאמורות להתבצע.

מקורות המעורים בתחום הנדל"ן המניב מעריכים כי המחיר מגלם מחיר בסיס של כ-140 שקל למ"ר, שעליו נערמו העלויות הנוספות. מחיר זה נחשב למחיר נמוך ממחירי השוק בתקופת השיא של 2022-2021, ואולי אף היווה טריגר למעבר של הקרן דווקא בתקופה הזו.

אחת הוותיקות בישראל

פיטנגו היא אחת מקרנות ההון סיכון הוותיקות בישראל. הקרן נוסדה לפני 31 שנה בידי חמי פרס ורמי קאליש, ומנהלת מאז הקמתה השקעות בסך של 3 מיליארד דולר, ועל-פי מאגר קרנות ההון סיכון PitchBook, נותרו לה 465 מיליון דולר פנויים להשקעות.

פיטנגו הייתה לאחת מקרנות ההון סיכון הבולטות של שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, אך בעשור האחרון היא חווה תחרות גדולה יותר מצד קרנות הון סיכון צעירות יותר וכן מצד קרנות זרות, שמצליחות לא אחת לזכות בהשקעות האטרקטיביות.

בין השקעותיה הבולטות בשנים האחרונות ניתן לציין את חברת הבינה המלאכותית של פרופ' אמנון שעשוע, AI21 לאבס, שגייסה לשורותיה את אנבידיה וזכתה לשווי של 1.4 מיליארד דולר בסיבוב האחרון שהתקיים בנובמבר 2023. פיטנגו הייתה למשקיעה הראשונה בחברה, שמתחרה כעת ב-OpenAI ובגוגל; פיטנגו היא בעלת מניות מרכזית בווליומז (Volumez) שמנהל כיום סגן נשיא אינטל לשעבר, אמיר פיינטוך; וכן בחברת המחשוב הקוונטי, קוואנטום סורס, שבדירקטוריון שלה ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט.

הקרן רשמה כמה אקזיטים מפוארים בעשורים הקודמים, בהם מכירת אנוביט לאפל ב-400 מיליון דולר, סופר דיימנשן לקובידיאן ב-300 מיליון דולר, מכירת צ'ק לאינטואיט ב-370 מיליון דולר ומכירת ליבה לסיסקו ב-219 מיליון דולר.

בשנים האחרונות רשמה פחות אקזיטים שכאלה, ביניהם מכירת אופטימל פלוס ב-365 מיליון דולר ומיזוג טאבולה עם קבוצת איון ב-545 מיליון דולר, שהיה לאקזיט המרשים ביותר של פיטנגו בשנים האחרונות.

פיטנגו מגייסת כעת הון לקרן הצמיחה השלישית שלה, פיטנגו גרות', ולפי IVC הצליחה לגייס 150 מיליון דולר מתוך יעד של 400 מיליון דולר וביצעה סגירה ראשונית המאפשרת לה להתחיל להשקיע מהקרן. קרן פינטגו גרות' הקודמת גייסה 250 מיליון דולר ב-2020.

פיטנגו פועלת מאז הקמתה בהרצליה פיתוח, מעוז קרנות ההון סיכון ב-20 השנים הראשונות של התעשייה המקומית. בתחילת שנות ה-2000 שכרה קומה על שטח של כ-1,300 מ"ר במגדלי אקרשטיין ברחוב גלגלי הפלדה בהרצליה פיתוח, בעבר שטח שזכה לכינוי "קריית ההון סיכון בישראל", כיוון שפעלו ממנו קרנות הון סיכון רבות כגון ויולה, באטרי וג'מיני. מאז היא פועלת מהם, ומסניף קטן בן כמה עשרות מ"ר במבנה טמפלרי בשרונה בתל אביב. הסניף הקטן ייסגר, ופעילותו תשולב במשרדים החדשים בלנדמרק.

גל הגירה דרומה

בעשור האחרון, על-מנת לקסום ליזמים המתגוררים בתל אביב ומעוניינים להקים בה את החברות שלהם, היגרו יותר קרנות הון סיכון דרומה ופתחו משרדים במתחם שרונה ובמגדלי הארבעה, ביניהן בסמר, לייטספיד, באטרי, אינסייט וקרן TLV פרטנרס של יוצאי פיטנגו, שממוקמת ברחוב הארבעה. כמה קרנות, בהן פיטנגו עצמה וקרן ויולה, הקימו סניפים במתחם שרונה, ומרכז הכובד שלהן ממשיך לפעול מהרצליה.

לנדמרק הוא פרויקט יוקרתי של שני מגדלים בני 40 קומות בבעלות מליסרון ואפי נכסים. מגדל אחד, A, שבו שכרה פיטנגו את השטחים, הוא לתעסוקה ולמשרדים, ומגדל שני, B, מיועד גם למגורים.

העסקה הבולטת ביותר במגדלים בוצעה לפני כשנתיים, כשמטא (פייסבוק) שכרה במגדל A שטח של כ-51 אלף מ"ר ב-20 קומות ו-660 חניות לתקופה של שבע שנים, בתמורה ל-700 מיליון שקל.בהמשך נודע כי החברה תאכלס ככל הנראה רק 13 קומות, ואת היתרה סביר שתשכיר בשכירות משנה.

גם חברת הסייבר של שלמה קרמר, קייטו נטוורקס, דיווחה בתחילת החודש כי תשכור 17 אלף מ"ר על פני 6 קומות במגדל, בהסכם שהיקפו מוערך בכ-200 מיליון שקל לחמש שנים. 

עוד כתבות

בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: עמוס בן גרשום-לע''מ

"מכירת חיסול": נתניהו ויועצו הכלכלי דוחפים למבצע שחרור "רווחים כלואים"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שר האוצר הציג בפני הנהלת המשרד בקשה מטעם אבי שמחון ובתמיכת נתניהו, לצאת למבצע שחרור "רווחים כלואים" כדי לתמרץ חברות לחלק דיבידנד תמורת מס מופחת ● לפי שמחון, המהלך יזרים 20 מיליארד שקל למדינה ויסייע מול הגירעון ● בדרג המקצועי טוענים: "מכירת חיסול"

מרין לה־פן (RN/UXD), עמנואל מקרון (ENS), ז'אן לוק מלנשון (NFP) / צילומים: רויטרס - Blondet Eliot/ABACA , Andre Pain/Pool , William Cannarella / Panoramic

צרפת הולכת לבחירות: מהן ההבטחות הכלכליות של הימין הפופוליסטי ולמי יצביעו היהודים

ביום ראשון הקרוב יחלו הבחירות לפרלמנט הצרפתי שייערכו בשני סבבים ● 48 מיליון בעלי זכות בחירה יבחרו בין שלוש חזיתות עיקריות המורכבות ממפלגות הימין הפופוליסטי, מפלגות השמאל הפופוליסטי ומפלגת המרכז הרדיקלי של הנשיא מקרון ● מה צפוי לקרות, ואיך הבחירות ישפיעו על כלכלת האיחוד האירופי? ● גלובס עושה סדר

מפעל נירלט השרוף בניר עוז. בעיגול: המנכ''ל עמרי לוטן / צילום: לירון מולדובן, דור פוזואלו

מנכ"ל מפעל נירלט שנשרף: "תמיד היינו מטרה, אבל לא יפחידו אותנו"

מפעל הצבע בניר עוז נשרף כליל במתקפת חמאס, ומאז מייצר במפעל זמני בבאר שבע ● במקביל, חלק מהמוצרים מיובאים מיוון. "הבנו שלייבא מטורקיה זה להרוג את עצמנו פעם שנייה" ● ישראל מתגייסת

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: יח''צ מזרחי טפחות

מניות הבנקים עולות מתחילת השנה, אז למה זו של מזרחי טפחות יורדת?

בשנת 2023 מניית בנק מזרחי הייתה השיאנית של המערכת הבנקאית. בזמן שלאומי והפועלים הציגו תשואה חד-ספרתית, מזרחי התבלט עם עליות דו-ספרתיות גבוהות ● אבל אז הגיעה 2024, ובזמן שמדד הבנקים עלה ב-3.5%, מניית מזרחי ירדה ביותר מ-7%

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים ● מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים ● מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות ● השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" ● הדציבלים הורגים צבאים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

המרגלים הרוסים מהבית ממול / צילום: צילומי מסך

הם חיו שנים כזוג מנומנם, עד שנודע שהם חלק מתוכנית העילית של פוטין

הזוג הנשוי והשקט, שהתחזה לצמד מהגרים ארגנטינאים בסלובניה, התגלה כחלק מהמאמץ האגרסיבי של פוטין לשתול במערב סוכני מודיעין בכיסוי עמוק ● תחקיר חוצה יבשות חושף רשת שקרים ומזימות, ומדגים איך בונים זהות בדויה בתוכנית העילית של שירות הביון הרוסי - בעלות של מיליוני דולרים לאדם

איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בדימוס, הכנס מדברים צפון / צילום: כדיה לוי

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר

האלוף במיל' איתן בן אליהו השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, שהתקיים בעכו ● "העובדה שישראל וחיזבאללה נוהגים בריסון יחסי בצפון מעידה על כך שיש אינטרס מובהק של שני הצדדים בשלב הזה לא לתת למצב להידרדר"● ומה צפוי ברצועת עזה? "אין אפשרות להציב תחלופה לחמאס, ולכן מי שהולך להישאר שם זה אנחנו. ואת המודל הזה אנחנו מכירים מ-18 שנים בלבנון"

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

לא חיכה לנתניהו: תוכנית "היום שאחרי" שגלנט הציג בארה"ב

סמל אייל שיינס, בן 19 מקיבוץ אפיק, לוחם בגדוד 931 - נהרג בקרבות ● כ-40 רקטות שוגרו מלבנון, אחרי שצה"ל חיסל פעיל ביחידה האווירית של חיזבאללה ● אזעקות הופעלו בצפת, בראש הנקרה וביישובים בסביבה ● 4 בני אדם נפגעו משאיפת עשן עקב שרפה שפרצה ביער ביריה ואספקת החשמל שובשה - וחודשה מאוחר יותר ● עדכונים בולטים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ארה"ב החרימה את המצלמות הסיניות. משטרת ישראל הציבה אותן בכבישים

המשטרה ציידה את מערך מצלמות הכביש שלה במוצריהן של חברות סיניות, שאסורות לשימוש בתשתיות הממשלתיות בארה"ב ובהולנד, בשל חשש לריגול וסכנה לביטחון לאומי ● הסיבה: הן זולות יותר ● יוצא שב"כ מזהיר מ"ניתוב השידור לשרתים של ממשלת סין"

מחלקת גנרטורים בחנות / צילום: Shutterstock

רכישת הגנרטורים זינקה: כל מה שכדאי לדעת לפני שרצים לחנויות

ההתבטאויות על יכולת וייצור אספקת החשמל בישראל בעת מלחמה עתידית מעלות סימני שאלה לגבי החלופות ● גלובס מציג את ההבדל בין גנרטור לתחנת כוח, איך לדעת מה ההספק הרצוי ומה טווח המחירים בשוק

תרומה לא מוכרת: חיילים קונים ציוד, המדינה מערימה קשיים ומסים / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

לוחמי השייטת רכשו לעצמם 200 קסדות במלחמה. ואז הכל הסתבך

שמונה חודשים לתוך המלחמה וחיילי צה"ל עדיין מתלוננים על מחסור בציוד ● פלוגות מגייסות כספים מהציבור, עמותות קונות במיליונים, והפניות לתורמים זורמות בלי סוף ● אלא שזה לא נגמר כאן: הרכישות האלה כרוכות בתשלומי מע"מ כבדים, חלקן נתקעות במכס, והמדינה מצדה לא יכולה לסייע

הויכוח המשודר בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, לפני הבחירות לנשיאות / צילום: ap, John Bazemore

פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ

אילו העימות בין ביידן וטראמפ היה מוכרע באמצעות נוקאאוט, השופטים היו מסיימים אותו בדקה החמישית, לאחר הפגנת רפיון ובלבול מדהימים של ביידן ● כעת גוברים הניחושים שבכירי המפלגה יפצירו בנשיא להסתלק מן המרוץ, ולאפשר לוועידת המפלגה באוגוסט להחליף אותו ● התוכן כמעט לא חשוב, אבל טראמפ אמר שביידן הוא "פלסטיני חלש"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות קלות; מיקרון ירדה בכ-7%, אנבידיה ב-1.9%, פאלו אלטו זינקה ב-5%

נייקי תדווח אחרי הנעילה, מה צפוי? ● VanEck הגישה בקשה לתעודת סל עוקבת אחרי המטבע סולנה ● מניות וולגרין וליוויס ירדו בחדות ● מניית צ'יפוטלה פוצלה היום ביחס היסטורי של 50 ל-1 ● בלומברג: הדוח של מיקרון הוא תזכורת לסיכונים בשוק שבבי הבינה המלאכותית ● מדד ה-PCE שיתפרסם מחר בארה"ב צפוי להעיד על התמתנות האינפלציה, בינתיים, שוק העבודה מתקרר

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מירי רגב נאבקת על חסיון מסמכים שנתפסו במשרד התחבורה

שרת התחבורה ערערה לביהמ"ש המחוזי על ההחלטה לעשות שימוש במסמכים שנתפסו בלשכתה, בטענה כי כל מסמך בעל אופי פוליטי הוא בהכרח חסוי ● טענתה כבר נדחתה על־ידי נשיא בימ"ש השלום בראשון לציון, שקבע שלא ייתכן שכל משרד התחבורה יחסה תחת כנפי החסינות האישית של השרה, "כאילו שהיא אוחזת בידה מטה קסמים"

עובד באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האוצר אישר: מענק עד 4,500 בחודש לעובדי בניין

עובד שיתחיל לעבוד בענף הבנייה מתחילת חודש יוני ועד לסוף שנת 2024 יהיה זכאי למענק בסך 2,000 שקל, ובמקצועות מסוימים המענק יגיע עד ל-4,500 שקל לחודש ● המטרה: להתמודד עם המחסר הענק של עובדים בענף מאז אוקטובר

צילומים: אתר החברה, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל

מניית חברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן השלימה זינוק של פי 10 מהנפקתה ונחשבת לאחת ההצלחות של גל ההנפקות מ-2021 ● חמישה מנהלים ומשקיעים בחברה מכרו בשנים האחרונות כמחצית מהחזקותיהם בתמורה למאות מיליוני שקלים ● וגם: האלוף בדימוס שעשה אקזיט

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

עליות בוול סטריט; מדד האינפלציה המועדף על הפד עמד בצפי במאי

נייקי צונחת ב-19% ● אסיה ננעלה בירוק ● מגמה מעורבת באירופה: מדד דאקס עולה ב-0.4%, קאק מאבד 0.5% ● מדד ה-PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) לחודש מאי ירד לקצב שנתי של 2.6% - בהתאם לצפי בשוק

כך טיפסה המשכנתא הממוצעת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

המשכנתה הממוצעת חצתה במאי את רף המיליון שקל, לראשונה מאז 2022 ● מהם המסלולים המועדפים על הרוכשים, ואיזה מסלול איבד את מעמד "כוכב המשכנתאות" ● מה גובה ההלוואות בקרב מגרילי דירות בהנחה לעומת רוכשים "רגילים" ומשקיעים ● וכיצד מתחלקות המשכנתאות בין דירות יקרות לזולות

מתוך קמפיין בנק הפועלים

כשההצעה פשוטה, גם עמוס תמם בחולצה שחורה על רקע לבן זה מספיק

הפרסומת הנקייה והרזה של בנק הפועלים להטבת המשכנתה לתושבי קו העימות היא הזכורה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9, והמושקעת ביותר - עם 1.8 מיליון שקל - היא לחשמל של בזק

מאפים בקפה ברנצ'ו / צילום: דורון מניס

המושב בצפון שמאגד שלושה יקבי בוטיק מרעננים

עגלת קפה במרכזה של חוות סוסים, סדנה להכנת תכשירים מצמחים, שוק פשפשים כמו הברוקאנט בצרפת ולא פחות משלושה יקבים מרעננים ● ביקור בציפורי