הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה בת"א; מדדי מניות הנדל"ן זינקו

מדד ת"א 35 עלה ב-0.7% • השקל נסחר ביציבות מול המטבעות הזרים • בלידר שוקי הון מסבירים כיצד מחירי ההובלה הימית צפויים להשפיע על האינפלציה בישראל • במיטב מעריכים כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני • ביוליוס בר חיוביים לגבי אגרות החוב הממשלתיות בהודו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

המסחר בת"א ננעל הערב בעליות שערים - מדד ת"א 35 עלה ב-0.7% ומדד ת"א 90 ב-1.1%. מדד הבנקים עלה ב-0.9%. 

מדדי הנדל"ן בלטו בעליות חדות, מדד מניב ת"א, מדד הבנייה ומדד הנדל"ן, כל אלה עלו ביותר מ-2%. הסיבה -   אמות וגב־ים הודיעו היום (ג') על חתימת הסכם שכירות ענק עם חברת גוגל , כפי שנחשף לראשונה בגלובס לפני כשנה וחצי.

גוגל שכרה כ־60 אלף מ"ר במגדל תוהא2 (ToHa2), הנבנה בימים אלה ברחוב תוצרת הארץ בתל אביב, בתמורה ל־115 מיליון שקל בשנה. משך תקופת ההסכם היא לעשור - כך שהיקף השכירות הכולל בעסקה עומד על יותר ממיליארד שקל. החברה תתפרס על כ־20 קומות בבניין החל מינואר 2027. 

בשוק החוב נסחרות תשואות איגרות החוב הממשלתיות ללא שינוי - תשואת האיגרת ל-10 שנים נסחרה ב-4.88% ותשואת האיגרת לשנתיים ב-4.32%. גם מדדי איגרות החוב הקונצרניים נסחרו ביציבות ובעליות קלות של עד 0.1%. 

15:49

העליות בתל אביב ממשיכות להתמתן. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.7%. גם בסקטור הנדל"ן והבנייה העליות נחלשו כשמדד ת"א מניב ישראל עולה בכ-1.7% ות"א בנייה מוסיף לערכו כ-1.5%.

טבע  הודיעה לפני זמן קצר כי בתום משא ומתן עם רשות המיסים בישראל החברה הגיעה להסכמות כוללות בנוגע לשומות המס ביחס לשנים 2008-2020. בהתאם לתנאי ההסדר, טבע תשלם סך של 750 מיליון דולר במהלך השנים 2024-2029.

עוד הוסכם, כי ככל שטבע תחליט לבצע תשלומי דיבידנד בעתיד, היא תהיה מחויבת בתשלום מס בשיעור של בין 5%-7% מאותו תשלום דיבידנד עתידי, עד לתשלום סכום מס מקסימלי של כ-500 מיליון דולר.

בהודעה של טבע נכתב שאין השפעה על התחזית של החברה לשנת 2024. תחזית טבע היא להכנסות של 15.7-16.3 מיליארד דולר, רווח תפעולי Non-GAAP של 4-4.5 מיליארד דולר ותזרים חופשי של 1.7-2 מיליארד דולר. טבע משתמשת בשנים האחרונות בתזרים לצורך הפחתת החוב שלה (שירד מתחת ל-20 מיליארד דולר) ונראה שחלקו ישמש כעת לתשלום הפשרה.

המהלך הנוכחי הוא עוד חלק מ"ניקוי השולחן" בטבע אחרי שחתמה בשנים קודמות על הסכם פשרה בתביעות על האופיואידים והליכים משפטיים אחרים. מניית טבע עלתה ב-58% מתחילת השנה והיא נסחרת בניו יורק ובתל אביב לפי שווי של 18.9 מיליארד דולר.

13:50

עליות השערים בתל אביב התמתנו. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.5% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.9%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א מניב-ישראל קופץ בכ-2.3%. מנגד, ת"א טכנולוגיה יורד ב-0.2%.

חברת מבנה  עדכנה לפני זמן קצר כי התקשרה בהסכם למכירת מלוא זכויותיה בנכס מסחרי בקנדה בשטח של כ-58 דונם בתמורה לסך כולל של כ-108 מיליון שקל (39.5 מיליון דולר קנדי). מטעם החברה נמסר כי הנכס הנמכר הינו מרכז קניות ומשרדים על קרקע של כ-58 דונם ובשטח בנוי של כ-29 אלפי מ"ר בשם Sunnyside Mall בעיר בדפורד, בקנדה.

11:39

סקטור הבנייה והנדל"ן מובילים את עליות השערים בת"א וקופצים במעל ל-3% לאחר שחברות הנדל"ן המניב אמות  וגב ים  המקימות בימים אלה את מגדל ToHa2 בתל אביב, מודיעות רשמית על חתימת הסכם הענק עם חברת גוגל העולמית: שכירת כ-60 אלף מ"ר ברמת מעטפת במגדל תמורת 115 מיליון שקל בשנה. מדובר בהסכם לעשור, כך שסכום השכירות הכולל בעסקה הוא יותר ממיליארד שקל. 

11:15

העליות בבורסה מתחזקות לאחר שבג"ץ קבע היום (ג') פה-אחד כי על המדינה לפעול לגיוס בני הישיבות, וכי עד אז לא ניתן להמשיך ולהעביר כספי תמיכות לישיבות עבור תלמידים שלא קיבלו פטור. 

מדד ת"א 35 עולה בשעה זו ב-1.2% ות"א 90 קופץ בכ-1.9%. מדד ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.1% ות"א נדלן מזנק בכ-3%.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מתייחס למגמה: " שוק המניות מקבל בברכה את החלטת בג"ץ וניתן למנות לכך מספר סיבות: ראשית, השוק צמא מאוד לחדשות "טובות" והחלטת בג"ץ נתפסת כזו. גם ההערכה שרוכשים בשוק לבג"ץ מהווה חלק מהעניין. חשוב מאוד לשוק שההחלטה התקבלה פה אחד.

"שנית, החלטה זו מסירה גורם אי וודאות שריחף זמן רב באוויר. ההחלטה ניתנה וכעת יהיה על הגורמים הרלוונטיים לממשה. השוק כמו שאומרים שונא אי וודאות.

"שלישית, נוכח ההערכות בדבר מחסור של חיילים בצבא, כל החלטה שפועלת להוספת כוח אדם משפרת את הסנטימנט הביטחוני, שהיווה משקולת על השוק.

"במקביל, כל תחלופה בין משרתים חרדים לבין משרתים חילוניים תועיל כלכלית למשק, שכן חלק מהמשרתים החילוניים יוכלו לשוב למקומות עבודתם. שיפור כלכלי פועל כמובן לטובת שוק המניות. בתוך כך עשוי התמריץ של חרדים להשתלב במעגל התעסוקה לגדול, מה שיניב פרי למשק בטווח הבינוני והארוך.

מן הסתם, ההשלכות הכלכליות, וברמת הסנטימנט, של ההחלטה יתקבלו בברכה גם אצל בנק ישראל, היועץ הכלכלי של הממשלה, וחברות דירוג האשראי. בשוק המניות ערים גם לכך. לבסוף, יש לזכור כי העליות כעת באות לאחר מספר ימי ירידה (ת"א-125) ולכן היה לשוק 'מהיכן לתקן'.

עם זאת, יש לזכור כי השוק מגיב לתהליכים מתמשכים, ובראשם המצב בצפון ודיוני התקציב, כך שמעבר להשפעה הראשונית של החלטת בג"ץ, תשומת הלב תשוב, כנראה, עד מהרה לנושאים הללו".

10:38

לאחר פתיחה מעורבת, הבורסה המקומית נסחרת בעליות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ות"א 35 מוסיף לערכו 1.3%.

בשוק המט"ח, השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק בכ-0.1% מול השקל ונסחר סביב 3.72 שקלים. האירו מתחזק בשיעור דומה מול המטבע המקומי ועומד על 3.99 שקלים.

10:06

יום המסחר בתל אביב נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו 0.2%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א נדלן בולט לחיוב ועולה בכ-1.1%.

בולטות לחיוב מניות נכסים ובנין , אמות , מבנה , אשטרום קבוצה  וקרסו מוטורס .

מנגד, מיטרוניקס , פריון נטוורק , נייס , טבע  וסאפיינס  נסחרות בירידות.

08:15

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ב'), הבורסה המקומית ננעלה במגמה מעורבת. ת"א 35 ירד ב-0.5% ות"א 90 עלה בכ-1%. מדד הבנקים השיל מערכו כ-1.1% ות"א ביומד הוסיף לערכו כ-1.7%. 

עסקה בתחום האנרגיות המתחדשות דווחה על ידי להב אל.אר , שמתכוונת לרכוש כ-30% ממניות פריים אנרג'י  בתמורה לכ-43.3 מיליון שקל. העסקה משקפת שווי של כ-145 מיליון שקל לחברה העוסקת בייזום, פיתוח, הקמה וניהול של מתקני אנרגיות מתחדשות - פרמיה של 75% מעל מחיר השוק. מניית פריים זינקה בכ-25% במהלך יום ב'.

פרשת סלייס: רשות שוק ההון ביצעה ביקורת בסוכנות פינברט 

גם מניית טקטונה  זינקה בכ-8% לאחר שהחברה, הפועלת בתחום הבלוקצ'יין והנכסים הדיגיטליים, חתמה על עסקה לרכישת כ-42% ממניות חברת הוריזון, המעניקה שירותי קניה, מכירה ושמירה של מטבעות קריפטוגרפיים. במועד ההשלמה, תשלם טקטונה תמורה כוללת של כ-11.7 מיליון שקל.

בנוסף, טקטונה תשקיע סכום נוסף של 2 מיליון שקל בהוריזון, בתמורה להקצאת מניות נוספות של הוריזון. לאחר השלמת כל העסקאות הנ"ל, תחזיק טקטונה בכ-42% ממניות החברה. בית ההשקעות אלטשולר שחם ימשיך להיות בעל השליטה בהוריזון ויחזיק בכ- 43% ממניותיה. יתרת מניות הוריזון תוחזק ע"י בעלי מניות נוספים, ביניהם מנכ"ל הוריזון.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה בעליות שערים. הניקיי עולה ב-0.6%, ההנג סנג מוסיף לערכו כ-0.5%, בורסת שנגחאי יורדת בכ-0.4% ומדד הקוספי עולה ב-0.4%.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה מעורבת. הנאסד"ק ירד בכ-1.1%, ה-S&P 500 השיל מערכו 0.8% והדאו ג'ונס עלה ב-0.7%.

את ירידות השערים במדד הנאסד"ק הובילה מניית אנבידיה  שצללה בכ-6% וגררה איתה מטה מניות שבבים נוספות כגון סופר מיקרו קומפיוטר , שצללה בכ-8.2%, ברודקום  שאיבדה מערכה כ-2% ואינטל  שירדה בכ-1.4%. מדד השבבים (SOXX) ירד בכ-2%.

מנהל ההשקעות שמאמין: המניה הלוהטת של וול סטריט בדרך לתיקון 

בתוך כך דווח כי מנכ"ל חברת אנבידיה, ג'נסן הואנג, מכר כ-720 אלף מניות של ענקית השבבים בשבוע שעבר תמורת 94.6 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 131.44 דולר למניה.

ענקית הטכנולוגיה אפל  ריכזה עניין אמש (ב') עניין לאחר שדווח כי הרגולטורים באיחוד האירופי טוענים כי החברה הפרה את כללי ה-Digital Markets Act (חוק השווקים המקוונים) מכיוון שכללי ה-App Store שלה "מונעים ממפתחי אפליקציות לנווט בחופשיות צרכנים לערוצים חלופיים להצעות ותוכן". לטענתם, אפל מאפשרת היגוי רק באמצעות מערכת שבה מפתחי אפליקציות יכולים לספק קישור ששולח משתמשים לדף אינטרנט שבו הם יכולים לרכוש תוכן, כגון מנוי. 

במקביל, הרגולטורים טוענים כי העמלות שאפל גובה מהמפתחים עבור רכישה ראשונית של לקוחות חדשים דרך ה-App Store "חורגות ממה שצריך".

רק לפני שנתיים היא הייתה החברה הישראלית הגדולה בעולם, ואז הגיעה ההתרסקות 

אפל הגיבה לטענות הרגולטורים: "אנו בטוחים שהתוכנית שלנו עומדת בחוק, ומעריכים שיותר מ-99% מהמפתחים ישלמו לאפל עמלות זהות או מופחתות במסגרת התנאים העסקיים החדשים שיצרנו". עוד הוסיפה אפל כי "לכל המפתחים שעושים עסקים באיחוד האירופי ב-App Store יש הזדמנות להשתמש ביכולות שהצגנו, כולל היכולת להפנות משתמשי אפליקציה לאינטרנט כדי להשלים רכישות בקצב תחרותי מאוד".

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי נמשכו ירידות התשואות אמש (ב'). תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים ירדה ל-4.88% ותשואת האיגרת לשנתיים ירדה ל-4.34%.

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט ציינה בסקירתה השבוע כי בשוק החוזים בישראל נותרה הריבית המגולמת לסוף 2024 ברמה של 4.23% (שפירושה הורדת ריבית אחת), לעומת 4.34% טרם ההפתעה במדד המחירים לצרכן בחודש מאי, ו-4.42% בסוף מאי. "אנו מוסיפים להעריך, שמעבר לאינפלציה, מדיניות הריבית של בנק ישראל תתבסס, במידה רבה, על ההתנהלות הפיסקאלית ופרמיית הסיכון של מדינת ישראל, כך שלא צפויה השנה הפחתת ריבית". 

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרו ביציבות ביום ב'. התשואה ל-10 שנים עמדה על 4.25% והתשואה לשנתיים נסחרה סביב 4.74%.

ביוליוס בר מציינים לחיוב את אגרות החוב הממשלתיות בהודו: "הכללת איגרות החוב הממשלתיות של הודו במדד האג"ח של ג'יי פי מורגן לשווקים מתעוררים צפויה להמריץ את הפעילות הזרה בשוק האג"ח הממשלתיות. משקיעים זרים מגבירים את החשיפה שלהם ומתאימים את תיקי ההשקעות לקראת ההכללה הצפויה ב-28 ביוני. מאז הודעת הכללת המדד של ג'יי פי מורגן בספטמבר 2023, נרשמו תשעת החודשים האחרונים תנועות זרות נטו לאג"ח הכשירות בהיקף של 841 מיליארד רופי הודי, עם צפי לעלייה בקצב הזרמות עד סוף החודש.

"יתר על כן, הבנק המרכזי של הודו מנהל באופן הדוק את הרופי ההודי בהתמקדות ביציבות המטבע. במקביל, משקיעים זרים מעבירים את נכסיהם לעבר אג"ח ארוכות יותר, עם פדיון של מעל תשע שנים, לאור התחזיות החיוביות על הודו. השינוי מונע מהיסודות המקרו-כלכליים החזקים של הודו, סיכויי הצמיחה, מיתון האינפלציה והמאמצים המתמשכים לקראת קונסולידציה פיסקלית. הרופי ההודי נותר עמיד ביחס למטבעות אסיה אחרים על רקע חוזק הדולר, והתחזית היציבה של המטבע מעניקה ביטחון למשקיעים להשקיע באגרות חוב ממשלתיות ארוכות טווח של הודו ללא הגנה מטבעית".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל נחלש קלות מול הדולר עד לשער של 3.73 שקלים, זאת בעיקר נוכח היחלשות הדולר מול סל המטבעות. האירו התחזק מול השקל בכ-0.1%, לשער של 4 שקלים. השקל נתמך מצד אחד בזכות העודף בחשבון השוטף, אך הסיכונים הגיאופוליטיים בישראל מקזזים את הגורם הזה.

מחיר הנפט השלים שבועיים של עליות בעקבות חשש מהסלמה ביטחונית בצפון הארץ וכתוצאה מכך שיבושי אספקה. מחירה של חבית נפט אמריקאי נע סביב 82 דולר, ונפט מסוג ברנט סביב 85 דולר.

בסקירתו של גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי צוין: "בטווח המידי, נראה שהסיכון במזרח התיכון גדל עקב התעצמות הסכסוכים הגיאו-פוליטיים, המשפיעים במישרין ובעקיפין על מדינות רבות. במקביל, יתכן כי מקבלי החלטות במגוון מדינות עשויים להמתין, בקבלת החלטות משמעותיות, לחודש יולי. זאת עקב הבחירות בצרפת (30.06.24), הבחירות בבריטניה ויום העצמאות בארצות הברית (04.07.2024).

"לאירועים אלו השפעה אפשרית על הפעילות הכלכלית העולמית, המצב הבינלאומי ועל שוק הנפט והאנרגיה, תוך כדי שמירה על פרמיית סיכון גבוהה יחסית. באופן דומה, ההסלמה בים האדום יכולה להוביל לתנודות במחיר הנפט. העדר של פעולת מנע משמעותית יותר מאשר התרחש עד כה מצד הכוחות הבינלאומיים, תתרום לעיכובים במשלוחים הימיים ולחצי מחיר כלפי מעלה. בנוסף, הביקושים, בארצות הברית, לקראת יום העצמאות ועונת הנהיגה עשויה לתרום ללחצי המחיר כלפי מעלה בתקופה הקרובה". 

4. מאקרו

בלידר שוקי הון מתייחסים בסקירתם השבועית להשפעה של העלייה במחירי ההובלת הימית על האינפלציה בישראל: "מחירי ההובלה הימית לאזורנו עלו ב-7% בשבוע האחרון וב-89% מתחילת מאי. לפי מדדי מחירי היבוא, מחירי הרכבים המיובאים עלו ב-2.2% (כולל מחירי ההובלה) מספטמבר 23 ועד מרץ 24. השפעה זו טרם באה לידי ביטוי במדד המחירים לצרכן בישראל באופן מלא בשל עודף מלאים. יחד עם זאת, גם מחירי יבוא המזון ירדו (0.9%-) עם מחירי ההלבשה (2.4%-).  בהמשך לכך, תחזית האינפלציה שלנו לחודשים הקרובים: 0.1% ביוני, 0.6% ביולי, 0.4% באוגוסט. בשנה הקרובה אנו מעריכים כי האינפלציה תעמוד על 3.1% בקצב שנתי".

בשאר העולם, בהמשך היום צפויים להתפרסם מדד המחירים לצרכן בקנדה, מחירי הבתים ומדד אמון הצרכנים של CB בארה"ב.

5. תחזית

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מעריך כי קיים סיכון בהשקעה בשוק המניות היפני:

"היין היפני נחלש מול הדולר והגיע כמעט ל-160 יין לדולר, הרמה הגבוהה שלו מאז 1990, למרות שהאינפלציה ביפן מסרבת לרדת ועמדה במאי ברמה של 2.8% גבוה יותר מאשר בסוף 2023. בעיקר תורמים לאינפלציה עלויות האנרגיה והמזון. עליית האינפלציה צפויה להוביל לעליית ריבית נוספת. כל זה קורה כאשר הנתונים הכלכליים ביפן נחלשים. מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים ירד במאי מתחת ל-50, לראשונה בשנתיים.

"למרות החולשה ביין, שוק המניות ביפן מציג לאחרונה תת ביצוע משמעותי ביחס לשווקים האחרים בעולם בניגוד לדפוס הרגיל שלו. עד לא מזמן חולשת המטבע דווקא הובילה להצטיינות של שוק המניות היפני ועלייה ביחס בין מדד Nikkei 225 ל-MSCI World. אולם, כעת היין נחלש, אך היחס בין מדדי המניות דווקא ירד".

בשנים האחרונות, שוק המניות ביפן תפס לא מעט כותרות לאור ההתעניינות של וורן ביפן כאשר חברתו ברקשייר האת'ווי  קנתה באגרסיביות מניות יפניות. למעשה, ברקשייר האת'וויי, מחזיקה יותר מניות יפניות מאשר מניות של כל מדינה אחרת למעט ארה"ב. ההחזקות שלה ביפן הן בחברות ענק בעלות פעילות נרחבת בסגמנטי תעשייה שונים. 

בניתוח מלפני שנה שבו ניסו להסביר מדוע באפט מחבב את שוק המניות היפני, ציינו בוול סטריט ג'ורנל בין היתר את השיפור בממשל התאגידי בחברות במדינה, כולל עלייה באקטיביזם של בעלי מניות שמובילה לגידול בתשואות, וכן שיא בהחזר למשקיעים מרכישה עצמית של מניות ומחלוקת דיבידנדים. 

לצד זאת, בחודש אפריל האחרון פורסם בבלומברג כי בברקשייר האת'ווי מתכננים למכור איגרות חוב ביפן על מנת להגדיל השקעות בשוק המניות במדינה לאחר שבחודש מרץ, הבנק המרכזי ביפן הודיע על העלאת ריבית, לראשונה מזה 17 שנה.