אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית בלאומי: "הכלכלה בדרום התחילה לחזור לעצמה, אבל בצפון יש בעיה אמיתית"

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי, מקצרין שבקו האש • "יש הבדל גדול בין הכלכלה במדינה שחוזרת למה שהייתה ערב ה-7 באוקטובר לעומת הצפון והדרום. הדרום התחיל לחזור, אבל בצפון יש בעיה שנמשכת לאורך זמן. יש אתגרים גדולים" • מחר: הכנס מגיע לעכו

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, השתתף בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי מהיישובים שנמצאים בקו האש. בשיחה עם ראש מערכת החדשות של גלובס בר לביא בקצרין מספר בן-חיים איך ה-7 באוקטובר תפס את הבנק, איך נערכים לטיפול בצפון ובעובדים והאם הבנק ערוך גם לתסריטי בלהות.

כנס מדברים צפון | "המדינה צריכה לחזק את תושבי הצפון ולומר 'אנחנו שמחים שבחרתם לא לעזוב'" 
כנס מדברים צפון| מנהל רשות המסים: "תביעות הפיצוי שהוגשו בצפון לא משקפות חצי מפוטנציאל הנזק"
כנס מדברים צפון |"כלכלה בנויה על כך שהעסקים מאמינים שהמחר יהיה טוב"
כנס מדברים צפון | "בצפון יש מלחמה אמיתית יום־יומית - אבל ירושלים לא איתנו"

איפה ה-7 באוקטובר פוגש אתכם אחד משני הבנקים הגדולים במדינה?
"אני תושב הדרום. אנחנו כמו כולם חשבנו שמדובר במצב רגיל של ירי טילים. כמו כולם לאט לאטל הבנו שמדובר בארוע אחר לגמרי. דיברנו עם מנכ"ל לאומי, בערב עשינו ישיבה של כל הנהלת לאומי. איזה סניפים פותחים ואיזה לא, איך מגבים מרכזי שירות, איך ממשיכים עם הרצף הדיגיטלי. כבר התחלנו לחשוב איך עוזרים ללקוחות ענקים מבחינת הלוואות, מענקים וכו'. תקופת הקורונה עזרה לנו, לאומי יכול לעשות הכול בלחיצת כפתור.

"היה לנו חשוב להחזיר סניפים לעבודה, החזרנו את נתיבות, אופקים, אשקלון. הלקוחות רצו שגרה. היינו הראשונים להפעיל את סניף שדרות בינואר 2024. אנחנו חושבים שבנק הוא סמל ושהוא חוזר לעבודה זה סימן שהחיים ממשיכים וחוזרים לשגרה".

אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית, בנק לאומי / צילום: גיא צרחי
 אייל בן-חיים, ראש החטיבה הבנקאית, בנק לאומי / צילום: גיא צרחי

בדרום השיא של האירוע מאחורינו אבל בצפון אי הוודאות גדולה מאוד. איך נערכים לזה?
"אנחנו משתדלים ללוות את הלקוחות שלנו בכל מקום שהם צריכים. זה אומר שאם סניף קריית שמונה נסגר בהוראת ממשלה כי העיר מפונה, אז פתחנו אותו בראש פינה. נפתח בצפת, ניתן מענה במקומות אחרים, ונמשיך לתת שירות. המלחמה תיגמר. אני אופטימי מצידי. הצפון יחזור לפרוח, אנחנו צריכים ללוות אותם יד ביד לעבור את התקופה הזו".

בתור מי שאחראי על אלפי עובדים אני בטוח שיש אתגרים. איך מנהלים את האירוע פנימה?
"היכולות שלנו הן בעבודה מרחוק ובפריסה הגיאוגרפית שלנו. כששדרות היה סגור פתחנו בסניף אילת. כך גם בצפון. יש עשרות עובדים שפונו, אנחנו מבינים שאנחנו יותר מחברה עסקית. אנחנו הבנק הגדול ביותר בישראל ומסתכלים עלינו. ב-7 באוקטובר בערב סידרנו לעובדים מלונות. אנחנו דואגים שהעובד לא יפגע".

מדברים על תסריטי בלהות, אתם ערוכים להתנפלות על כספומטים למשל, להפסקות חשמל ממושכות?
"אנחנו ערוכים לכל התרחישים. לא אפרט אבל קיימת היערכות מאוד רחבה. גם לגבי מזומנים וכספומטים. יש יתרות מספיקות למילוי מהיר וחוזר של מכשירים. יש לנו גיבוי של בנק ישראל שמסוגל לספק לנו באופן מהיר הרבה מאוד כסף מזומן. נדע לספק את הביקושים".

כשמסתכלים על נתוני המאקרו רואים תמונה מטעה, הכנסות המדינה ממיסים פחות או יותר חזרו לרמות של השנה שעברה, וההוצאות בכרטיסי האשראי, אבל המצב לא באמת חזר להיות אותו הדבר.
"יש הבדל גדול בין הכלכלה במדינה שחוזרת למה שהייתה ערב ה-7 באוקטובר לעומת הצפון והדרום. הדרום התחיל לחזור, נראה אחרת, אבל בצפון יש בעיה אמיתית כואבת שנמשכת לאורך זמן. לחלוטין אין חזרה לשגרה. אנחנו רואים עם הלקוחות, העובדים והסניפים. יש אתגרים גדולים".

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק לאומי