הסדר עם רשות המסים: טבע תשלם מס של 750 מיליון דולר

טבע הגיעה להסכם מול רשות המסים, לפיו תשלם את שומות המס על השנים 2020-2008 • עיקר המחלוקת היה רווחים שהחברה התייחסה אליהם כפטורים ממס לפי חוק עידוד השקעות הון, אך שלגישת רשות המסים חל עליהם מס

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg
בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

חברת טבע תשלם 750 מיליון דולר מס עד שנת 2029 לסיום כל המחלוקות של החברה עם רשות המסים - כך הודיעה היום (ג') החברה. על-פי הודעת טבע, בתום משא-ומתן עם רשות המסים בישראל היא הגיעה להסכמות כוללות בנוגע לשומות המס ביחס לשנים 2008-2020. בהתאם לתנאי ההסדר, טבע תשלם סך של 750 מיליון דולר במהלך השנים 2024-2029. 

זינוק של 130% בשנה: טבע משאירה אבק לחברות הגדולות בבורסה
יצרנית התרופות שפעם שלטה בשוק הישראלי קמה לתחייה בזכות חדשנות
האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

על-פי דיווח החברה במאיה, סכום המס שנקבע כולל כ-500 מיליון דולר במסי חברות ביחס לרווחים ההיסטוריים של החברה אשר החברה התייחסה אליהם כפטורים ממס לפי חוק עידוד השקעות הון, אך לגישת רשות המסים חל עליהם מס; וכן כ-250 מיליון דולר במסי חברות, המתייחסים למס נוסף שהיה במחלוקת. 

עוד הוסכם כי ככל שטבע תחליט לבצע תשלומי דיבידנד בעתיד, היא תהיה מחויבת בתשלום מס בשיעור של בין 7%-5% מאותו תשלום דיבידנד עתידי, עד לתשלום סכום מס מקסימלי של כ-500 מיליון דולר. 

בהודעה שפרסמה החברה צוין כי "מדובר בצעד חשוב המאפשר לטבע להביא לסיומן את הסוגיות ההיסטוריות מול מס הכנסה, ולהמשיך להתמקד במחויבותה לבריאותם של המטופלים ובהמשך יישום האסטרטגיה שלה 'חוזרים לנתיב של צמיחה' (Pivot to Growth), אותה החברה מובילה בהצלחה בשנה האחרונה".

על-פי הודעת טבע, לא צפויה השפעה על התחזית לשנת 2024 כפי שפורסמה.

תחזית להכנסות של 16.3-15.7 מיליארד דולר

טבע היא חברה גלובלית ישראלית עם 37 אלף עובדים ופעילות ב-58 מדינות ברחבי העולם. כחברה גלובלית שהמטה שלה נמצא בישראל, טבע מחויבת למדינת ישראל ולאקו-סיסטם הישראלי, והיא גאה בתרומתה ובתפקידה בכלכלת המדינה. 

בהודעה של טבע נכתב כאמור כי אין השפעה על התחזית של החברה לשנת 2024. תחזית טבע היא להכנסות של 16.3-15.7 מיליארד דולר, רווח תפעולי Non-GAAP של 4-4.5 מיליארד דולר ותזרים חופשי של 1.7-2 מיליארד דולר. טבע משתמשת בשנים האחרונות בתזרים לצורך הפחתת החוב שלה (שירד מתחת ל-20 מיליארד דולר), ונראה כי חלקו ישמש כעת לתשלום הפשרה. 

המהלך הנוכחי הוא עוד חלק מ"ניקוי השולחן" בטבע אחרי שחתמה בשנים קודמות על הסכם פשרה בתביעות על האופיואידים והליכים משפטיים אחרים.

מניית טבע  עלתה ב-58% מתחילת השנה, והיא נסחרת בניו יורק ובתל אביב לפי שווי של 18.9 מיליארד דולר.