ג'ייפרוג רוכשת את קוואק הישראלית תמורת 230 מיליון דולר

ג'ייפרוג הישראלית רוכשת את הסטארט-אפ הצעיר קוואק, אחת מחברות הסטארט-אפ הבולטות בתחום הבינה המלאכותית • השימוש בפלטפורמה שמציעה החברה נועד להפחית את עבודת התשתית הנדרשת סביב פיתוח מודלים של למידת מכונה, ומאפשר להתרכז בליבת העבודה עצמה של צוותי הפיתוח והדאטה סיינס בחברות

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK
מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

רכישה כל ישראלית בתחום הבינה המלאכותית. ג'ייפרוג  הישראלית (JFrog) רוכשת את הסטארט-אפ הצעיר קוואק (Qwak), אחת מחברות הסטארט-אפ הבולטות בתחום הבינה המלאכותית, בתמורה ל-230 מיליון דולר, זאת כדי להרחיב את פעילותה בתחום הבינה המלאכותית ובפרט ב-MLOps, כלומר תחזוקה, ניהול ופיתוח של מודלים של מכונה לומדת במאגרי הנתונים והקוד של חברות טכנולוגיה. רוב הסכום ישולם במוזמן למשקיעים וליזמים, כאשר 38 מיליון מתוכם ישולמו במניות ג'ייפרוג, ועוד 10 מיליון במניות חסומות שיינתנו לעובדים וליזמים בהמשך הדרך בתלות בוותק. 

הטכנולוגיה שמציעה קוואק מבקשת לאפשר לחברות ליצור, להטמיע, לתפעל ולנהל יישומי בינה מלאכותית. השימוש בפלטפורמה שמציעה החברה נועד להפחית את עבודת התשתית הנדרשת סביב פיתוח מודלים של למידת מכונה, ומאפשר להתרכז בליבת העבודה עצמה של צוותי הפיתוח והדאטה סיינס בחברות. 

מדובר בעסקה מהירה ומשתלמת למשקיעים, ובראשם המשקיעים המוקדמים: הקרנות הישראליות סטייג' וואן ואמיתי ונצ'רס. מאוחר יותר הצטרפה גם קרן בסמר שהובילה את ההשקעה האחרונה בחברה. סך הכל גייסה קוואק כ-25 מיליון דולר, כאשר הסבב האחרון במרץ 2023 שיקף לה שווי של 64 מיליון דולר, כך לפי אתר המחקר PitchBook. פירוש הדבר הוא כי שווי קוואק קפץ בכמעט פי 4 בתוך שנה והסבה החזר נאה למשקיעים. עוד יהנו מהאקזיט המייסדים: אלון לב, יובל פרנבך, ליאור פנסו ורן רומנו.

מתחילת השנה מחיר המנייה כמעט ולא השתנה

מניית ג'ייפרוג יורדת כעת בבורסה בניו יורק במעל ל- 2%. מאז תחילת השנה מחיר המנייה כמעט ולא השתנה, זאת לאחר שנה טובה שהיתה לה בבורסה ב-2023. בין נובמבר 2023 לפברואר השנה עלה מחיר המנייה ב- 109%.

קוואק נמנית על רשימת 10 הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס לשנה זו. בראיון לגלובס בחודש אפריל אמרו מייסדי החברה לגלובס כי קוואק "מסייעת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה. אנחנו רוצים לספק פתרון מקצה לקצה עבור צוותי הפיתוח וצוותי הדאטה סיינס (מדעני נתונים - א"ג), כאשר המטרה שלנו היא להנגיש עבורם את המודלים". לדבריהם, פיתוח התשתיות הנדרשות כדי להטמיע את אותם המודלים של בינה מלאכותית, מייצר אתגרים וקשיים שגוזלים זמן עבודה רב מצוותי התחזוקה והפיתוח. קוואק גם פותרת את סוגיית התקשורת בין צוותי הפיתוח לצוותי הדאטה שנתקלת לרוב בקשיים. לדברי המייסדים, הטכנולוגיה של קוואק מבטלת את התלות בין הצוותים ובכך ניתן לייעל ולהאיץ את העבודה של כל צוות. 

את קוואק הקימו אלון לב, יוצא פיוניר; יובל פרנבך, לשעבר איש חטיבת הענן של אמזון; ליאור פנסו, יוצא אמזון ואיירון סורס; ורן רומנו, יוצא וויקס. בראיון לגלובס סיפר בעבר לב כי "עזבתי את פיוניר בגל הראשון של הקורונה ושכנעתי את יובל, שהיה מפקדי בצבא, לצאת מאמזון - שם הוא הוביל את תחום הבינה המלאוכתית באירופה ובישראל. הוא הביא איתו את ליאור, שהיה גם הוא עובד אמזון ובתהליך קבלת הפידבקים פגשנו את רן, שהוביל את התחום בוויקס, ושכנענו אותו להצטרף". 

העבר התעסוקתי הרלוונטי השפיע על המוטיבציה של ארבעת היזמים להקים את קוואק: "הקמנו את החברה מתוך צורך אישי שלנו - לכולנו יש ניסיון ובאנו מרקע של למידת מכונה ובינה מלאכותית", אמרו היזמים בראיון העבר. "ראינו מאות ארגונים שמדברים בהם על למידת מכונה, מודלים וקבלת החלטות אבל היישום נמצא בפער משמעותי. יוצא שהמודלים החכמים לא מוטמעים וכתוצאה מכך הם אינם מגיעים ללקוחות וזה כי אין לחברות את התשתית האנושית או המוצרים המתאימה לתמוך בהטמעה הזו, ועל הפער הזה אנחנו רוצים לגשר".

"ארגונים שלא ישלבו פיתוח בינה מלאכותית ייעלמו מהעולם"

החברה הוקמה ב-2021 ומעסיקה היום קרוב ל-50 עובדים. היא מתחרה בפתרונות ניהול בינה מלאכותית מחברות כמו דאטה בריקס, אמזון ו-VertexAI. מוקדם יותר השנה הכריזה ג'ייפרוג גם על אינטגרציה עם הטכנולוגיה המקבילה של אמזון (סייג'מייקר) ושל דאטה בריקס.

מג'ייפרוג נמסר: "הפתרון ישתלב בפלטפורמת הפיתוח והאבטחה של ג'ייפרוג ויאפשר התרחבות לתחום ה-MLOps באופן שמאפשר בנייה, אחסון, ניהול, הרצה וניטור של תהליכי פיתוח ואימון מודלים כחלק משרשרת אספקת תוכנה בעולמות ה-AI".

"הפתרון המאוחד יציע לראשונה פונקציונליות מתקדמת שתאפשר למפתחים וחוקרי נתונים (data scientists) ליהנות מפלטפורמה אחידה לניהול פיתוח אפליקציות מבוססות AI ואפליקציות אחרות, תוך שימוש באוטומציות ותהליכי פיתוח מודרניים של עולם מפתחי תחזוקת הקוד (DevOps) ושמירה על רמת אבטחה נאותה. הפלטפורמה גם מאפשרת לצוותי פיתוח להגיע בפשטות ובקלות משלב הפיתוח לשלב הרצת מודל AI בפרודקשן, ולהימנע מניהול מקביל של כלים הדורשים היום אינטגרציה ביניהם. 

"ארגונים אשר לא ישכילו לשלב פיתוח יעיל ומאובטח באמצעות מכונות ומודלים בתחום הבינה המלאכותית ייעלמו מהעולם." אמר שלומי בן חיים, מייסד משותף ומנכ"ל ג'ייפרוג. על הירידה במנייה לאחר הרכישה אומר בן חיים: "אנחנו עסוקים בלבנות חברה ולא עושים מהלכים לפי סנטימנט המשקיעים. זה ברור שחברות שלא ייכנסו לעולם מודלי הבינה המלאכותית והניהול שלהן יהפכו להיות דינוזאורים. האימוץ של הטכנולוגיה הזו היא המהירה שראינו מכל טכנולוגיות העבר- יותר מהיר מאימוץ הענן, הקונטיינרים של התוכנה - וחברות שייכשלו בכניסה לתחום יהפכו ללא רלוונטיות. זו רכישה ישראלית רביעית ורכישה עשירית - ישנן רכישות שלא ממש צריך להסביר". 

כחלק מהרכישה ומתהליך האינטגרציה, נמסר מג'ייפרוג, כי היא מתכננת לקלוט את עובדי חברת קוואק בישראל ובארה"ב ולשלבם במחלקת המוצר והפיתוח כצוות מומחה הממוקד בתהליכי MLOps. הצוותים יעבדו בשיתוף פעולה עם לקוחות שתי החברות על מנת להבטיח רציפות עסקית מלאה ומיגרציה מיטבית טכנולוגית ומסחרית לפתרונות משותפים.