המיזם שמציג פרסומות פרו־ישראליות לגולשים פרו־פלסטיניים

האלגוריתם של מיזם ההסברה slingshot מטרגט קהלים כמו סטודנטים באוניברסיטת קולומביה או עובדים בבית הדין בהאג, ומציג להם באתרים מסרים בעד ישראל • עד כה נרשמו 70 מיליון חשיפות • ישראל מתגייסת

מודעות של slingshot שעלו באל־ג'זירה ובאל־ערביה
מודעות של slingshot שעלו באל־ג'זירה ובאל־ערביה

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

למעלה משמונה חודשים לתוך המלחמה, ישראל עדיין מתקשה בחזית ההסברה הגלובלית, אך יותר ויותר יוזמות מצליחות לייצר בקיעים בתודעה העולמית. אחת מהן היא מיזם ההסברה slingshot שמטרגט קהלים אנטישמיים או פרו־פלסטיניים, כמו סטודנטים ומרצים באוניברסיטת קולומביה, עובדים במטה האו"ם ובבית הדין בהאג, גולשים באתרים איראניים ואתרים של ערוצי טלוויזיה ערביים - ומציג להם קמפיינים פרו־ישראלים.

ישראל מתגייסת | פרויקט החוסן של איגוד התעשייה הקיבוצית מסייע לעובדים בקו האש
ישראל מתגייסת | העצה של מומחה מיתוג המדינות לישראל: יותר מעשים, פחות הסברה

הכלי של slingshot מאפשר לאתר קהלי יעד פוטנציאליים ולהתאים את המסרים שישפיעו עליהם בצורה מדויקת. במקור תוכנן הכלי למטרות פרסום מסחריות, ובמהלך המלחמה עבר הסבה גם להצגת זוועות ה־7 באוקטובר.

מאז השקת המיזם, עם תחילת המלחמה, ועד היום הושקעו בו כחצי מיליון שקל. חלק משמעותי מהסכום מגיע מלקוחות שרוכשים שטחי פרסום באתרים הרלוונטיים. בנוסף, המיזם נתמך ואומץ על־ידי משרד התפוצות, שבחודשים האחרונים מעביר אליו מימון, הן לפרסום הקמפיין והן לתמיכה ביוצרי תוכן שמייצרים חומרי הסברה.

מאז שעלה הקמפיין, הוא רשם כ־70 מיליון חשיפות באתרים הגדולים בעולם - מ־BBC ו־CNN, דרך אל־ג'זירה, שבו פורסמו תמונותיהם של בני משפחת ביבס החטופים וכן מודעה לפי 500 אלף ישראלים הם פליטים (מתוך טירגוט לפיו הגולשים רואים בחמאס גוף לגיטימי, אך כן מתחברים לעניין הפליטים), ועד אל־ערביה, שם פורסמה תמונה של חטופות ומחבלי חמאס, עם הכיתוב "כ־20 מפלצות גבריות חמושות תקפו חמש בנות חסרות ישע".

"הסברה מדויקת מול שקרים"

לדברי הדר אשוח, מנכ"ל ומייסד סלינגשוט, "המיזם נועד לפתור את הבעיה המרכזית בהסברה הישראלית בחו"ל - כולה מתבצעת ברשתות החברתיות ותלויה באלגוריתם שמתעדף את כמויות הלייקים והצפיות האדירות של פרו־פלסטינים ברחבי העולם.

"הקמפיין הוא הדרך שלנו לנצח מעטים מול רבים, כאשר הבעיה המרכזית היא לא שכל העולם שונא אותנו - אלא שרבים לא מכירים את הצד הישראלי בסיפור. בעיות נוספות הן בקהלי יעד כלליים ולא ממוקדים, אלגוריתם שמעדיף אלימות ורגש על פני האמת או אפילו מסרים שלא מתאימים לאותם קהלי יעד.

"באמצעות הטכנולוגיה שאנחנו משתמשים בה, ניתן לייצר הסברה איכותית ומדויקת אל מול הפצת השקרים והשנאה נגד ישראל".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

קבוצת Aman

במסגרת יוזמה חדשה, מערכת המודיעין העסקי של קבוצת Aman עברה הסבה, וכעת מסייעת למשתמשים לעקוב אחר תכנים מסיתים ואנטישמיים במטרה להסירם מהרשת ולקדם את הנרטיב הישראלי.

הפרויקט, ששמו SeekNet-AI, חשוף לקהל הרחב תחת קוד פתוח בגיטהאב, וכל שנדרש כדי להשתמש בו הוא תהליך אימות קצר, סביבת עבודה חזקה שמסוגלת לעבד ולנתח כמויות מידע גדולות, והתקנות "פריימוורק" בסיסיות מסוג פייטון וספארק עבור איסוף, עיבוד, וניתוח מידע גדול.

הטכנולוגיה של Aman מאפשרת לזהות קבוצות של אנשים או ארגונים המפגינים התנהגות חשודה ברשת, כגון שימוש בשפה תומכת טרור או רכישת מוצרים ושירותים הקשורים לטרור. בנוסף, קיימות מגוון יכולות למציאת וזיהוי משתמשים תומכי טרור.

בקבוצה מסבירים כי תעשיית הפייק ניוז שהתפתחה בשנים האחרונות מייצרת כמויות מידע עצומות, שהאדם הממוצע לא יכול להתמודד איתן. "בהסתכלות לעתיד, אני בטוח שנראה קושי להוכיח אירועים שהתרחשו בעולם האמיתי, לאור ריבוי המידע השקרי שקיים בכל רחבי הרשת", אומר אריאל עוז, מנהל הטכנולוגיות הראשי של איטרניטי מקבוצת אמאן. "השימוש בכלים טכנולוגיים, יחד עם המלחמה על חשיבות האמת, קריטיים כדי להבטיח שהנרטיב השקרי לא ישרוד במבחן הזמן".

קהילת המילואימניקים

קהילת המילואימניקים מבית "נפגשים" הוקמה על־מנת להעניק מעטפת תמיכה שלמה למילואימניקים בכל מה שקשור לתמיכה נפשית, סיוע כלכלי, תמיכה בחיי המשפחה ועוד.

לפי נתוני הקהילה, מעל 10,000 מילואימניקים שחזרו מהשירות פנו לשירותי בריאות הנפש, ורבים פנו לייעוץ משפחתי. מעל 1,000 אנשי מילואים עצמאים נאלצו לסגור את עסקיהם, ואלפים רבים איבדו את מקום עבודתם.

המדינה, מעבר לסיוע כספי מוגבל, אינה ערוכה להעניק למשרתי המילואים מעטפת תמיכה שלמה שתעזור להם לחזור לחיי היום־יום. לכן יצרה הקהילה, בשיתוף־פעולה עם ארגונים רבים, פתרון בשם "360 מעלות", המסייע להם במגוון אפיקים - טיפולים נפשיים וזוגיים מסובסדים, ייעוץ משפטי, ייעוץ והכוונה על־ידי מנטורים בכירים בשיקום עסקים, מוקד השמה ומתן הנחות לחיילי המילואים בעשרות עסקים דרך אפליקציית "מילואימניקים +", שנוצרה למטרה זו.

לדברי דוד סלומון, מנכ"ל "נפגשים" ומייסד הקהילה, "המילואימניקים רוצים לשרת את המדינה ונכונים אף להקריב את חייהם למעננו, אך הקשיים בבית, בנפש ובעבודה מעמידים אותם בפני דילמה קשה בין הנכונות לשרת ובין רצונם הטבעי לשמור על ביתם, בני משפחתם ופרנסתם. תפקידנו הוא למנוע מהם את הלבטים וההתחבטות הקשה ולעשות הכול כדי שלא יקרסו ויישחקו".

לפניות: miluimnikim.org

קניון TLV

בקרוב ימלאו תשעה חודשים לפרוץ מלחמת "חרבות ברזל", ולרגל זאת תוצג בקניון TLV תערוכת הצילום "9 חודשים" של הצלמת שרון בק החל מ-7 ביולי.

שלי שם טוב, אימו של החטוף עומר שם טוב - צילום מהתערוכה ''9 חודשים'' / צילום: שרון בק
 שלי שם טוב, אימו של החטוף עומר שם טוב - צילום מהתערוכה ''9 חודשים'' / צילום: שרון בק

לתערוכה הצטלמו כ-20 נשים שהפכו לסמל במלחמה, והיא תוצג בקניון לשבועיים בלבד, ומשם תעבור לברלין, בלואנוס איירס, ללוס אנג'לס, לדרום קוריאה, לפריז ולערים נוספות.

בין המצולמות לתערוכה: האחיות מורן סטלה ינאי (שנחטפה ממסיבת הנובה והוחזרה בעסקת החטופים) ולאה ינאי; מירב לשם־גונן, אימה של רומי גונן שנחטפה ממסיבת הנובה ועדיין נמצאת בשבי חמאס; שלי שם טוב, אמו של עומר שנחטף ממסיבת הנובה ועדיין שבוי בידי חמאס; ומיאה ליימברג, שנחטפה מקיבוץ ניר יצחק ושוחררה בעסקה.

התערוכה תיפתח לקהל הרחב ב-7-21.7.24 בקומת המסחר התחתונה של קניון TLV בתל אביב, הכניסה ללא עלות