המלחמה והלחצים הפוליטיים מעכבים את פרויקט חשמול הרכבת. כמה זה יעלה לנו?

הסכם חדש של רכבת ישראל מול הקבלנית הספרדית בפרויקט החשמול דוחה את השלמת העבודות מאוקטובר השנה ל־2027 • כעת המדינה תשלם יותר מ־100 מיליון שקל נוספים • בין הסיבות: המלחמה שגרמה למחסור בעובדים וצמצום העבודות בימי שבת ובלילות בשל לחץ פוליטי

קרונות וקטרים חשמליים. בעיגול: מירי רגב / צילום: רכבת ישראל, נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
קרונות וקטרים חשמליים. בעיגול: מירי רגב / צילום: רכבת ישראל, נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הפסקת עבודות בלילות ובשבתות, מלחמה, תקלות ועיכובים שיצטברו לשנתיים: יעד הסיום לפרויקט האסטרטגי של רכבת ישראל בעשור האחרון - הקמת רשת חשמל להנעת רכבות ברחבי הארץ בעלות של כ־12 מיליארד שקל - הולך ומתרחק, ועל הדרך גם מתייקר. 

מסוכן או לא? הגרסאות הסותרות של סולל בונה מאחורי עצירת העבודות הפתאומית בכביש 1
הנסיעה באוטובוס התייקרה? כל מה שכדאי לדעת

בסוף שנת 2015 נבחרה חברת SEMI הספרדית לביצוע עבודות חשמול התשתית ב־4 מיליארד שקל, והתוכנית המקורית הייתה שאלו יסתיימו כבר בשנת 2021. ואולם נכון להיום הפרויקט נגרר ונדחה ליולי 2027, וכבר הוצע לממשלה להכריז על תאריך חדש בשנת 2030.

זאת במקביל לאובדן אמון משרדי הממשלה ברכבת ישראל לאחר הפתיחה המאוחרת ומרובת התקלות של הקו המהיר לירושלים ב־2018, שהיה לקו החשמלי הראשון בארץ. מעבר לתועלות הסביבתיות, הפרויקט יאפשר להגביר את תדירות רכבות הנוסעים, קיצור זמני נסיעה וצמצום עלויות התחזוקה ביחס לציוד שמונע באמצעות דיזל.

תשלום לניקוי שולחן

עם מינויו של המנכ"ל הקודם של הרכבת, מיכאל מייקסנר, ותחת השר בצלאל סמוטריץ' התוכנית הואצה והוצגו לוחות זמנים חדשים לשנת 2025. בתקופת שרת התחבורה מרב מיכאלי, הפרויקט הואץ אף יותר ונקבע כי יסתיים בסוף השנה הנוכחית. ואכן, העבודות התקדמו במרץ כשמרבית הרשת כבר חושמלה - מזיכרון יעקב בצפון ועד לאשקלון בדרום.

חשמול המסילות התבצע בעיקר בלילות תוך פגיעה משמעותית בשירות לנוסעים, וכן בסופי השבוע מיום חמישי בערב ועד ליום ראשון לפנות בוקר. אלא שעם הקמת הממשלה הנוכחית הסיעות החרדיות ביקרו את העבודות בשבת, אף שאלו התקיימו גם תחת הממשלות הקודמות, לרבות ממשלות נתניהו ותחת שר התחבורה דאז סמוטריץ'. הלחץ עשה את שלו והעבודות צומצמו באופן משמעותי.

עד כדי כך, שבפרויקט אחר של הרכבת - הקמת מסילת 431, העבודות להנפת הגשר שמעל כביש 1 בוצעו במהלך לילות השבוע במקום בסופי השבוע. גם השירות לנוסעים שנפגע באמצע השבוע הקים קול זעקה מטעם ראשי רשויות בדרום שלחצו על שרת התחבורה מירי רגב, והיא בתורה הנחתה על צמצום העבודות.

זאת ועוד, בחודש מרץ האחרון הרכבת פרסמה בדוח הכספי שלה הערכה לפיה "כתוצאה מהפחתה משמעותית של כמות עובדים בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל', ותקלות ברשת שגרמו להפסקת עבודת הקמה של כחצי שנה בשנת 2023 תדחה הפעלת כל קווי השירות החשמליים לשנת 2025".

במקביל דיווחה הרכבת על מחלוקות עם קבלן החשמול ביחס לדרישות כספיות שהפנה כלפיה בסך של כ־480 מיליון שקל. מאז, התנהל משא ומתן עד שלאחרונה הודיעה הרכבת לבורסה על הסכם נוסף, תשיעי במספר, מול הקבלן, כך שהוא כולל את עדכון חלונות העבודה (או במילים אחרות: צמצום עבודה בלילות ובסופי שבוע), תשלום נוסף לניקוי שולחן בעלות של 30 מיליון אירו (יותר מ־100 מיליון שקל) ודחיית השלמת הפרויקט מאוקטובר השנה ליולי 2027.

הקבלן יקבל בונוס אם יצליח להקדים לסוף שנת 2026. כמובן, שהסכום המדובר הוא העלות הישירה של הדחייה, אך לא העלות העקיפה שיכולה לבוא לידי ביטוי בחסכון בזמן ובדלק, בהפחתת פליטות של מזהמים, בשיפור וייעול השירות הרכבתי, ועוד.

שילוב חברות נוספות

המלחמה אומנם השפיעה על קצב התקדמות הפרויקט בעקבות העובדה ש־SEMI הטיסה את צוותיה חזרה לספרד, כפי שעשו יתר החברות הזרות עם פרוץ המלחמה. ואולם, העובדה שהרכבת לא עמדה על כך שמחצית העובדים בפרויקט יהיו ישראלים כפי שסוכם בין הצדדים, באופן שיכל לצמצם את הפגיעה בהתקדמות, מעלה תהיות. בענף מעידים על לחצים גדולים שלא לעבוד בשבתות ולצמצם את העבודה בשעות הערב.

כך למעשה, שולמו עשרות מיליוני אירו כדי להחזיר את המצב לקדמותו. ונסביר: במסגרת הפרויקט נכרתו כאמור תשעה הסכמים שונים מול הקבלן, כשההסכם האחרון מצמצם את זמני העבודה בפרויקט כפי שהיה בהסכמים המוקדמים.

בנוסף, למרות העיכובים הרבים בפרויקט, הקבלן הספרדי צפוי לקבל גם פרויקטים נוספים לחשמול מסילות 431 ממודיעין לראשון לציון, המסילה המזרחית שתופעל מחדרה ללוד והמסילה הרביעית באיילון, כל אלו פרויקטים שעוגנו כאופציה בחוזה מול הקבלן.

התנאי שעמדו עליו במשרדי הממשלה כדי לאשר את ההסכמים של הרכבת והקבלן הוא פתיחת מכרז חדש ובינלאומי לפרויקטים הבאים ברשת הרכבות כמו הכפלת מסילות החוף, הארכת הקו לירושלים ונוספים. המכרז הזה יפורסם בתוך כשנה וחצי.

"כרגע הרכבת מתנהלת מול מונופול", אומר גורם בענף לגלובס, "אנחנו בידיהם של חברה אחת". צעד שנוקטים בו ברכבת מעבר לעבודה על מכרז חדש, הוא הכנסת קבלנים שנוגסים בהיקף העבודות של SEMI, כך שתחנות השנאה יוקמו על ידי קבלנים אחרים, וכן שולבו החברות הישראליות לינום ובן ארי בפרויקט.

מרכבת ישראל נמסר: "הרכבת השלימה כ־70% מפריסת התשתית החשמלית, ובכלל זאת בליבת הרשת הרכבתית, בין בנימינה בצפון לאשקלון בדרום. רכבות חשמליות המהוות כיום כ־60% מנפח תנועת הרכבות, מופעלות בקווים הפועלים במרכז הארץ, ירושלים, מישור החוף, השרון, השפלה ואזורים נוספים. הרכבת פועלת להשלמת החשמול במקטעים שנותרו, על אף אתגרים רבים, הנגרמים בין היתר מהמלחמה ונגזרותיה".