טורקיה לצד חיזבאללה: "קפריסין מסייעת לישראל במלחמה בעזה"

טורקיה מצטרפת לטענות של נסראללה נגד קפריסין: שר החוץ הקאן פידאן אמר כי "כל העת מתבצעות משם טיסות מודיעין וטיסות צבאיות לעזה" • פידאן אף פיזר האשמות בנוגע ליוון, ואיים: "עצתנו ליוונים היא להתרחק מהעניינים האלה, כי כשאתה מעורב במלחמות המתמשכות במזרח התיכון, האש תבוא ותמצא אותך"

הקאן פידאן, שר החוץ הטורקי / צילום: ap, Bilal Hussein
הקאן פידאן, שר החוץ הטורקי / צילום: ap, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי הקאן פידאן הפך במלחמת חרבות ברזל לאחד הגורמים הניציים ביותר כלפי ישראל, אך נראה כי הפעם גם הוא שבר שיאים של עצמו - כשגיבה את טענות מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נגד קפריסין.

מפקד צבא ארה"ב חשף את הסיבה העיקרית שבגללה מלחמה עם חיזבאללה מסוכנת לישראל 

"קפריסין הפכה מרכז פעילות לאחר 7 באוקטובר", אמר שר החוץ הטורקי בראיון לערוץ "האברטורק". "בעקבות הפעילויות הראשונות של ישראל, ראינו דיווחים מודיעיניים כי הממשל הקפריסאי הפך לבסיס שמשמש מדינות מסוימות, במיוחד בפעולות נגד עזה. כלומר, כל העת מתבצעות משם טיסות מודיעין וטיסות צבאיות לעזה".

לאחר שנסראללה איים כי יהפוך את קפריסין לחלק מהמלחמה, פידאן אף הרחיב בטענותיו בנוגע ליוון. "איי יוון משמש לפעולות במזרח התיכון. זה לא יועיל לא לקפריסין ולא ליוון". בזחיחות ניכרת אמר: "עצתנו ליוונים היא להתרחק מהעניינים האלה, כי כשאתה מעורב במלחמות המתמשכות במזרח התיכון, האש תבוא ותמצא אותך". המרחב, לדבריו, עומד בפני סיכון גדול להתרחבות העימות. "כל עוד נמשך רצח העם שמבצעת ישראל, הסיכון יימשך. אנחנו הדגשנו זאת מלכתחילה".

"עוד לפני 7 באוקטובר, טורקיה לא הייתה מרוצה מההתקרבות בין ישראל לבין יוון וקפריסין. לאחר ההתפתחויות האחרונות, הם מרשים לעצמם להגיד את זה בפומבי", אומר לגלובס ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. "לאחר שנסראללה הציף את הנושא בנאומו בשבוע שעבר, פידאן מצא הזדמנות פז לנסות לפגוע בברית בין ישראל, יוון וקפריסין".

ד"ר כהן ינרוג'ק מסביר כי מאחורי הקלעים יוון תומכת בהתקרבות בין קפריסין לבין ישראל כפי שבאתונה שבעי רצון מהתקרבותם שלהם לירושלים. "טורקיה רואה במערכת היחסים הזו של יוון וקפריסין עם ישראל כאיום פוטנציאלי. לכן, לפי עמדת אנקרה, אם קפריסין תתרחק מענייני המזרח התיכון, המשמעות היא שקפריסין תתרחק מישראל ולא יהיה סיוע כפי שמתרחש כיום".