גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"

מנהלת המשכנתאות בבנק הפועלים, אריאלה רנדלשטיין, מדברת על האתגרים של שוק הדיור הפועל תחת מלחמה ולאחר שהמחירים חזרו לעלות ● "אומנם התחלות הבנייה לא ירדו, אבל אנחנו בפער היסטורי של ביקוש מול היצע"

אריאלה רנדלשטיין, בנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי
אריאלה רנדלשטיין, בנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

בתחילת השבוע הודיע בנק הפועלים על הטבה נוספת ללקוחותיו שיש להם משכנתה על נכס בצפון המדינה. הבנק יעניק פטור מלא מתשלום משכנתה למשך שלושה חודשים ללקוחות אשר הנכס המשועבד שלהם נמצא ביישובי הצפון שפונו במהלך המלחמה.

כנס הנדל"ן של EY | דב קוטלר: "אי אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה"
ניתוח גלובס | ההפסדים שהסבה ביט והמרוץ מול לאומי: מה מחכה למנכ"ל בנק הפועלים החדש
דוח פניות הציבור: איזה בנק מטפל בתלונות הכי מהר ואיפה תחכו הכי הרבה?

בבנק מציינים כי ההטבה מתייחסת לשלושת ההחזרים החודשיים הקרובים: יולי, אוגוסט וספטמבר, והיא תחול באופן אוטומטי, ללא צורך בפנייה לבנק, ביישובים המופיעים באתר בנק ישראל.

אריאלה רנדלשטיין, מנהלת המשכנתאות בבנק הפועלים, אומרת לגלובס: "להבדיל מה־7.10, אז היינו במצב חירום והפתרונות שניתנו לכל מפוני העוטף היו מיידיים, עם הצפון האירוע היה קצת שונה. הפינוי היה על אש נמוכה, חשבו שעוד מעט חוזרים.

"אבל על רקע ההתארכות של המלחמה וההסלמה, ולא רואים את הסוף, המשפחות מתחילות להיות יותר מושפעות מהמצב. יו"ר הבנק היה בשבוע שעבר בקריית שמונה ואנחנו שומעים את השטח. ראינו שצריך לתמוך בלקוחות שלנו והחלטנו לצאת במהלך לתשלום בפועל של המשכנתה שלהם.

 

"ההטבה היא לכל הלקוחות שלנו שהנכס שלהם משועבד במשכנתה ונמצא ביישובים הללו. גם למי שמשכיר נכס וגר במקום אחר, כי אין לו הכנסה משכירות, והנכס שלו לא יכול לתרום לכלכלת המשפחה".

בכמה משפחות מדובר וכמה זה עולה לכם?
"מדובר באלפי משפחות, ושווי ההטבה מגיע ליותר מ־10,000 שקל למשפחה, תלוי בגובה המשכנתה על הנכס. מדובר בעלות של עשרות מיליוני שקלים לבנק. כבר קיבלנו תגובות. הלקוחות מתרגשים והיה יפה לשמוע שהם מרגישים שרואים אותם, ומישהו עושה בשבילם. זו הטבה משמעותית.

"במהלכים כאלה אנחנו גאים להיות המובילים ואין לנו שום בעיה שכולם יעתיקו מאיתנו ויבואו אחרינו. כשמדברים על מערכת בנקאית חזקה - זה חוסן של קהילה ושל מדינה".

"שוק דיור תחת מגבלות של מלחמה"

למרות המלחמה והריבית הגבוהה, נתונים של בנק ישראל שפורסמו לאחרונה חשפו כי המשכנתה הממוצעת חצתה את רף המיליון שקל - לראשונה מאז 2022.

"מבחינת המשכנתה הממוצעת, זה חודש ראשון שאנחנו רואים שינוי מגמה. לפני שנה וחצי הלוואה ממוצעת ירדה טיפה אבל לא משמעותית, אלא לכיוון 970 אלף שקל, ועכשיו חזרנו למספרים של מיליון.

"צריך לזכור שהלוואה ממוצעת היא פועל יוצא של מחיר ממוצע. ברגע שראינו את מחירי הדיור חוזרים לעלות, וההון העצמי לא גדל, אז ההלוואה גדלה. אבל יש עוד עניין: רואים עלייה במחירי הדיור בשלושת החודשים האחרונים, אבל אנחנו בשוק דיור תחת מגבלות של מלחמה. הצפון והדרום נפגעו יותר, שם יש פחות פעילות והמחירים פחות עלו. אז עיקר השוק הוא במרכז הארץ והממוצע מושפע מזה שיש פחות עסקאות זולות.

דווקא בדרום רואים לא מעט עסקאות.
"באפריל־מאי ראינו שהמשקיעים חוזרים לשוק גם באזור הדרום - שדרות, נתיבות, אופקים. לא הקו הראשון של העוטף אבל 10־30 קילומטרים מהגבול. יש שם גם הזדמנויות. הצפון עדיין לא. חיפה יחסית פעילה, יש התעניינות. אבל צפונה מחיפה, השוק שקט".

אתם לא חוששים שתהיה עלייה במספר הלווים שלא יוכלו לעמוד בהחזרים?
"שוק הדיור נמצא תחת תרחיש קיצון כבר כמעט שנתיים, מאז שהריבית התחילה לעלות. ההלוואה הממוצעת הייתה סביב מיליון שקל והריבית טיפסה במהירות. היה לנו חשש מה יקרה עם ההחזרים, אבל אנחנו רואים שנכס זה עוגן של משק בית, משכנתה זה חיסכון כפוי - חוסכים במקומות אחרים וקודם כול משלמים על הבית.

"נוסף לכך המערכת הבנקאית פיתחה כל מיני פתרונות. למשל, מסלול הפריים שכיום הוא יקר מאוד עבר לריביות משתנות לפי תשואות האג"ח. אלה פתרונות שמגשרים על היכולת לקחת משכנתה. חוץ מזה, מדיניות החיתום שלנו מוכיחה את עצמה כי אחרי שנה וחצי של עליית הריבית האיחורים לא גדלו.

"בנק נותן משכנתה אחרי שהוא חושב שהלקוח יכול להחזיר אותה תחת מבחני רגישות גבוהים. ואנחנו עושים מבחנים אפילו יותר גבוהים ממה שיש היום".

למה? אתם חושבים שיש סיכוי שהריבית תעלה עוד?
"חשבנו שאולי הריבית תרד ב־2024 וזה כבר ציפייה לא ריאלית. אנחנו חושבים שהריבית תישאר ברמה הנוכחית וייקח לה יותר זמן לרדת. השוק כבר מגיב לאירועים: ההתייקרות במקורות המימון ובאג"ח כבר קרתה. אנחנו כבר אחרי כמה חודשים של מלחמה והאירוע של איראן. אני חושבת שנישאר בסביבה הזו".

"אנחנו רואים התנהגות צרכנית יותר נבונה"

מה אתם שומעים מהלקוחות? אנשים מבקשים למתוח את המשכנתה על יותר זמן, באים יותר עם ההורים?
"המשכנתה התארכה ל־26־27 שנים, אבל אנחנו רואים בסוף שמשכנתאות לא מחזיקות 30 שנה. או שמוכרים ומסלקים או שעושים מיחזורים ומתאימים את ההחזרים. זו לא התקופה האמיתית שמחזירים.

"יש שוק שמביא את ההורים כתמיכה והוא לא גדל בצורה משמעותית. כן ברור שהרבה מההון העצמי מגיע מההורים. היום לחסוך 25% זה קשה. באופן כללי אנחנו רואים התנהגות צרכנית יותר נבונה. אם פעם רצו דירה מהחלומות, היום קונים את הדירה שאפשר, שמצאנו את ההזדמנות".

כמה לוקחים משכנתה שבה ההחזר החודשי גבוה מ־30% מההכנסה שלהם?
"בערך 29%, אבל 30% מההכנסה זה לא גבוה. המגבלה של בנק ישראל היא 40%־50%, ושיעור הביצועים ביחס החזר של מעל 40% הוא כמעט אפסי. לרוב מדובר בלקוחות שיש להם הכנסה מאוד גבוהה לנפש".

יש תושבי חוץ שבאמת קונים?
"אנחנו רואים שעם האנטישמיות בעולם יש יותר התעניינות. רואים את זה בפרויקטים שאנחנו מלווים. בעסקאות זה עדיין מספרים קטנים, וזה לא משפיע מאוד על השוק המקומי".

לאן לדעתך הולכים המחירים?
"אין לי כדור בדולח אבל המגמות ברורות. הביקוש גבוה, הוא יותר מההיצע. אומנם התחלות הבנייה לא ירדו, אבל אנחנו בפער היסטורי של ביקוש מול היצע, וגם צריך לראות כמה זמן ייקח לבנות. לדעתי נמשיך לראות בחודשים הקרובים עליות מחירים, תחת השוק של מלחמה". אישי: נולד ב־1925 בעיר החופשית דנציג (כיום גדנסק שבפולין) בשם מאיר שטרנברג, בנם של ציונים תומכי ז'בוטינסקי

עוד כתבות

סיגל שפירא, מנכ''לית יוליוס בר בישראל / צילום: תמר מצפי

מנכ"לית יוליוס בר בישראל: אלה האתגרים שעומדים בפני חברות משפחתיות

הבנק השוויצרי יוליוס בר, שהחל כעסק צ'יינג' משפחתי, מלווה חברות משפחתיות ומשפחות עושר בדרכן להפיכה לאימפריה ● בכנס החברות המשפחתיות של גלובס, תיארה המנכ"לית סיגל שפירא את המאפיינים של עסקים משפחתיים, ואילו אתגרים יש להן בדרך

יואל גולדמן / איור: גיל ג'יבלי

הפתעה מאמריקה: מדד האג"ח שהפך ללהיט בבורסה בת"א, והסכנות

לאט לאט מחזיקי אג"ח של חברות נדל"ן זרות שקרסו מתחילים לקבל את כספם בחזרה ● המקרה האחרון לכך הוא מכירת מלון בברוקלין, שסידרה לנושים של חברת אול־יר החזר של מלוא החוב כלפיהם ● וגם: מי לא יזכו לראות את כספם חזרה, ואיך מוסבר הזינוק באג"ח הזרות הנסחרות בת"א מתחילת המלחמה

קמפיין עלית / צילום: צילום מסך מהקמפיין

הפרסומת של ממתקי עלית היא האהובה ביותר השבוע, ואיפה מתברגת נועה תשבי?

חברת הביטוח מגדל החליפה סלוגן, נפרדה מהפרזנטור הקודם, השקיעה כ–1.6 מיליון שקל - ומתברגת במקום השביעי בזכירות - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במלונות דן בוחרים במסר של על–זמניות כדי להחזיר את הישראלים לאילת

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

הביטקוין הגיע היום לשפל של חודשיים, למה זה קורה?

תשלומי פיצויים של בורסה שפשטה רגל גורמים לחשש מהצפת השוק במטבעות ביטקוין ● הביטקוין מתערער ויורד היום לשפל של חודשיים, וכנהוג גורר איתו את שאר מטבעות הקריפטו המרכזיים ● אבל התחזית צופה שהביטקוין יחזור ויתחזק

הנאסד''ק נגד S&P 500 ראש בראש / צילומים: Shutterstock, AP

הנאסד"ק מול S&P 500 ראש בראש: במי עדיף להשקיע?

שני מדדי המניות הפופולריים בעולם שברו השבוע שיאי כל הזמנים ● אבל מי מהם עדיף להשקעה? ההיסטוריה מלמדת שהנאסד"ק מציג תשואה עודפת משמעותית לאורך זמן, אבל גם נפילות חדות וכואבות יותר בדרך

איור: גיל ג'יבלי

לא נערכים מראש: כך גורמת לנו המלחמה להזמין כמעט הכול ברגע האחרון

חוסר הוודאות בכל הנוגע למלחמה מקשה על רבים להתחייב ולתכנן קדימה את החופשה הבאה או האירוע הגדול ● בפלטפורמות הכרטיסים, חברות התיירות והמסעדות מדברים על עלייה של עשרות אחוזים בהזמנות מאוחרות - ועל הכלים שפותחו כדי להפחית את התופעה

רו''ח אמיר שני, שותף במערך הייעוץ העסקי ב-KPMG ישראל, בכנס החברות המשפחתיות של גלובס / צילום: תמר מצפי

רו"ח אמיר שני: למה לגו היא דוגמה מופתית לעסק משפחתי

שני, שותף ב-KPMG הסביר בכנס החברות המשפחתיות של גלובס איך לגו המציאה את עצמה מחדש רגע לפני פשיטת רגל ● ומה יכולות חברות משפחתיות ללמוד מכך? ● "צריך לזכור מה הליבה שלנו, ויחד עם זאת להכיר את הטכנולוגיה והחדשנות"

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

שמאלוב ברקוביץ' ורשת: לבג"ץ אין סמכות לדון במינוי

בתגובה לעתירת עובדי חברת החדשות טענה רשת כי מדובר ב"ניסיון לסכל מינוי בחברה פרטית", וכי בעלי המניות הזרימו מתחילת המלחמה למעלה מ-100 מיליון שקל ● ברשות השנייה טוענים: "מעולם לא נדרשה הרשות השנייה לחרוג מהגבולות הברורים שקבע המחוקק ולקעקע את העיקרון המרכזי של 'שמירה על עצמאות חברת החדשות'"

חוקרים מטקסס מאשימים את חיל האוויר הישראלי בשיבושים בשמיים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: על רקע המלחמה היציבות הפיננסית של ישראל בנסיגה, בסיס חיל האוויר של ישראל התגלה כגורם לשיבושי GPS של חברות תעופה ותושב עזה חושף את הזוועות שמבצע חמאס בבני עמו • כותרות העיתונים בעולם 

לונדון / צילום: Shutterstock

נעילה חיובית באירופה; בורסת וול סטריט בחופש יום העצמאות

כשברקע הבחירות בבריטניה, הפוטסי טיפס בכ-0.8% ● מדד ניקייי עלה בכ-0.5% תוך שהוא עוקף שוב את רף ה-40 אלף נקודות ● הפניקס על שוק החוב בארה"ב: "מהמרים על טראמפ? אולי תהמרו על עקום תשואות תלול יותר" • יו"ר הפדרל ריזרב: "רוצה לראות צמצום נוסף כדי להוריד את הריבית" • היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט

מפעל נשר - מלט רמלה / צילום: תמר מצפי

נשר העניקה הנחה של מיליוני שקלים: כעת ביהמ"ש הכריע בתביעה נגדה

החל משנת 2002 העניקה נשר הנחות, רק ללקוחותיה הגדולים ● נגד חברת המלט הוגשו מספר תביעות ותובענות ● בית המשפט המחוזי מרכז בלוד קבע היום כי נשר העניקה תנאים מועדפים לחברות הגדולות, ובכך ניצלה לרעה את מעמדה בשוק

נתי סיידוף, יו''ר שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

הסדר טיעון לשיכון ובינוי: התיק נגדה ייסגר, תשלם 260 מיליון שקל

הפרקליטות סגרה את התיק נגד חברת שיכון ובינוי בחשד למתן שוחד לעובדי ציבור ● במקביל, חברת-הבת אס.בי.איי תשתיות תודה במסגרת הסדר טיעון בקשירת קשר לביצוע פשע ובעבירת ני"ע ● הצדדים יעתרו להטיל על חברת-הבת קנס בגובה 10 מיליון שקל וחילוט סכום של 250 מיליון שקל שכבר מצוי בידי המדינה

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס החברות המשפחתיות / צילום: תמר מצפי

אלונה בר און: "עסקים משפחתיים זוכים לשיעור גבוה של אמון"

בפתח כנס החברות המשפחתיות של גלובס, הסבירה מו"לית העיתון אלונה בר און על החשיבות של אמון בעסקים והציגה נתונים על מידת האמון הגבוהה שלה זוכים עסקים משפחתיים ● יחד עם זאת לדבריה גם שם נרשמה שחיקה כתוצאה מפערי דורות: "הפערים התרבותיים והערכיים הם בין הגדולים שנראו בהיסטוריה"

השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

הרשת המחתרתית שמגניבה שבבי אנבידיה לסין

חרף ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, שוק לא רשמי עוקף את בקרת היצוא של ארה"ב לסין באמצעות "שטחים מתים" בשרשרת האספקה ​​– ובמקרה אחד, במזוודותיו של סטודנט

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל אולי לא יוריד את הריבית בשבוע הבא, אבל הדרמה צפויה להסתתר במקום אחר

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם בשבוע הבא את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות, והשקל נחלש ביותר מ־1.3% מול הדולר מאז ההחלטה באפריל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

גורם ישראלי לרויטרס: יש פריצת דרך משמעותית לעסקה, עכשיו זה תלוי בנתניהו

לאחר המטח מלבנון: מאמצים להשתלט על שרפות בכמה מוקדים בצפון, 25 צוותי כיבוי פועלים במקום • הותר לפרסום: רס"ן איתי גלאה נהרג מפגיעת רקטה במתקפה הנרחבת הבוקר של חיזבאללה על הגולן • גורם מדיני: נתניהו אישר להוציא את המשלחת הישראלית לשיחות על עסקת חטופים. הקבינט מתכנס כעת • עדכונים שוטפים

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם מאז פרוץ המלחמה נוספו 2,500 מקומות כליאה חדשים?

כמה מקומות כליאה נוספו מאז 7 באוקטובר? הרבה, אבל לא מספיק ● המשרוקית של גלובס

תיכנס לסל התרופות? ה-FDA אישר את התרופה של אלי לילי לאלצהיימר. אלו המשמעויות

קיסאנלה, התרופה של אלי לילי לטיפול באלצהיימר, אושרה ע"י ה-FDA לשיווק ● "זו אולי לא תרופת הפלא שייחלנו לה, אבל כרגע אין תרופה אחרת", אומר פרופ' דוד טנה, מנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה בביה"ח רמב"ם ● מהן תופעות הלוואי ומי יכול לקבל את התרופה? ● גלובס עושה סדר

השבוע בעולם / חומרים: Kirsty Wigglesworth-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מערכות בחירות טורפות את הקלפים בבריטניה, בצרפת ובארה״ב וההיפופוטמים עפים

השלטון בבריטניה עובר במהירות ובקלות שמאלה, ובצרפת מתנהל ניסיון נואש לבלום את הימין הקיצוני ● שוקי ההימורים מהמרים על פרישת ביידן ● ההוריקן הראשון של העונה דוהר לעבר טקסס, והמחקר ששם לב שהיפופוטמים בעצם עפים

אילוסטרציה: Shutterstock

האם כספי המסים חוזרים אלינו? המחקר שחושף פערים עצומים בין המגזרים

מחקר אקדמי מקיף מציג תמונה מלאה של תשלומי המס וחלוקת משאבי המדינה בין המגזרים - כולל מסים עקיפים ושירותי ממשלה שאינם קצבאות ● משק הבית היהודי הלא–חרדי משלם 6,115 שקל יותר במסים בכל חודש מאשר התמורה שהוא מקבל מהממשלה ● ויש גם כמה מיתוסים שנשברו