הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה

הסטארט-אפ החדש Etched גייס כ-120 מיליון דולר על מנת לבנות שבב AI חדש שיתחרה בשבבים שאנבידיה מייצרת • בחברה טוענים כי השבבים החדשים יהיו מהירים משמעותית משבבי ה-Blackwell של אנבידיה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy
ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

מתחרה חדשה לענקית השבבים אנבידיה ? הסטארט-אפ Etched, שהוקם לפני שנתיים בסן פרנסיסקו על ידי נושרים מאוניברסיטת הרווארד, הצליח לגייס 120 מיליון דולר כדי לבנות שבב AI חדש שעתיד להתחרות בשבבים של המניה הלוהטת בוול סטריט.

לאמיצים בלבד: אפיק ההשקעה שמאפשר להרוויח מאות אחוזים בשנה אבל גם להפסיד עשרות בשעה 
תנאי השכר של העובדים בענקיות הטכנולוגיה נחשפים 

המייסד והשותף של Etched, גאווין אוברטי, הסביר בראיון ל-CNBC כי בחברה מפתחים שבב בינה מלאכותית בשם 'Sohu', שלדבריו ישמש לפריסה ואופטימיזציה של מודלים של נשאים - סוג של ארכיטקטורת רשתות עצביות בבסיס מודלים כגון ChatGPT. השבבים ייוצרו על ידי TSMC, שתייצר מוליכים למחצה בגודל 4 ננומטר.

אוברטי טוען כי שבב ה-Sohu, שצפוי לצאת לשוק בהמשך השנה, יהיה יעיל יותר מהמעבד הגרפי GPU המסורתי, בכך שהוא יהיה מותאם לנשאים ספציפיים. בחברה מדגישים ששבבי ה-Sohu תומכים בכל דגמי הבינה המלאכותית הזמינים כרגע, בהן משתמשות גוגל, מטא, מיקרוסופט, OpenAI ו-Anthropic, ואף יוכל להתאים את עצמו לשינויים בדגמים עתידיים. 

במקביל, בחברה טוענים כי Sohu יהיה מהיר וזול יותר מאשר דגם ה-Blackwell GPU שהשיקה אנבידיה לאחרונה והדגישו בראיון לאתר TechCrunch כי: "הגענו לנקודה באבולוציה של בינה מלאכותית שבה פיתוח שבבים מיוחדים שיכולים לבצע ביצועים טובים יותר ממעבדי GPU למטרות כלליות זה דבר בלתי נמנע - ואנשי המפתח בעולמות השבבים יודעים זאת". להערכתם, ה-Sohu יהיה מהיר יותר פי 10 ממעבדי ה-GPU של Nvidia, הודות לארכיטקטורה הפשוטה שלו.

בנוסף, להערכתם, חברות שמוציאות מיליארדי דולרים על מעבדי GPU יוכלו לחסוך באופן משמעותי עלויות בעזרת שבב ה-Sohu המותאם אישית למודל ה-AI הספציפי שלהן. 

Etched, הוקם על ידי גאווין אוברטי וכריס ז'ו שנשרו מהארוורד ב-2022. בראיון ל-CNBC הם מספרים כי ההחלטה להקים את Etched הגיעה לאחר התמחות שהשניים עשו בחברת שבבים שייצרה מוליכים למחצה ברמה נמוכה. הצוות צירף לחברה את שותפו לחדר של אוברטי, רוברט ווצ'ן, וכיום הם מעסיקים כ-35 עובדים ומציעים בין היתר מלגות דיור לעובדים חדשים. 

המירוץ אחרי פיתוח שבבי AI תופס תאוצה

אוברטי ומייסדיו מודעים לכך שמדובר בהימור בסיכון גבוה, ושהם עומדים מול מספר החברות העשירות והמתחרות ביותר בעולם בתחום ייצור השבבים. כאמור, בסבב הגיוס הראשון הצליחה החברה לגייס 120 מיליון דולר, בהובלת Primary Venture Partners  והשתתפו בו מנכ"ל PayPal לשעבר, פיטר ת'יל, ואמג'ד מסד, מנכ"ל פלטפורמת פיתוח התוכנה בינה מלאכותית Replit. עם זאת, עדיין מדובר בסכום המהווה חצי מההכנסות היומיות של ענקית השבבים אנבידיה, שמחזיקה כיום ביותר ב-80% מנתח השוק של שבבי AI. 

Etched נמנית עם קבוצת סטארט-אפים נוספים שמנסים להתחרות באנבידיה ולבנות שבבי AI חדשים לאור ההזדמנות הגדולה בתחום. כך למשל, חברת Cerebras Systems שבונה שבב AI גדול יותר פיזית משל אנבידיה, וחברת Tenstorrent, המשתמשת בטכנולוגיה בשם RISC-V לבניית שבבי AI. עם זאת, חשוב לציין כי תעשיית המוליכים למחצה נחשבת לתעשייה הקשה ביותר עבור סטארט-אפים חדשים לאור מחזורי הפיתוח הארוכים, ההון המשמעותי הנדרש לבניית שבב והצורך לתקשר עם מספר מצומצם של שותפי ייצור.