הכי חזק בעולם? הדולר מאבד מכוחו. מי מתחזק על חשבונו

הדולר האמריקאי הוא המטבע החזק בעולם, אך הוא תופס כיום נתח של 60% בלבד מהרזרבות של הבנקים המרכזיים - לעומת 70% בתחילת שנות האלפיים

דולרים / צילום: Shutterstock
דולרים / צילום: Shutterstock

במשך עשורים רבים נחשב המטבע האמריקאי לעוגן מרכזי בשוק "מטבעות הרזרבה" שמחזיקה כל מדינה. הדולר הוחזק על ידי בנקים מרכזיים מסביב לעולם כ"מטבע מגן" - מפלט מול זעזועים גיאופוליטיים ואחרים. כעת, מוקדם לדבר על שינוי מגמה, אבל בהחלט יש סדקים במעמד המטבע האמריקאי. דוח חדש של קרן המטבע הבינלאומית הציג את החולשה בדומיננטיות של הדולר כמטבע הרזרבה הבינלאומי. בתחילת שנות האלפיים, הוא תפס נתח של 70% מכלל רזרבות הבנקים העולמיים, אך כיום השיעור עומד על פחות מ־60%. במקביל, הנתח של הזהב והרמניבי הסיני גדל.

ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בתל אביב
לאמיצים בלבד: אפיק ההשקעה שמאפשר להרוויח מאות אחוזים בשנה אבל גם להפסיד עשרות בשעה
פס ייצור למיליונרים: חמשת הבכירים שמכרו מניות נקסט ויז'ן ב-350 מיליון שקל

את הסיבות העיקריות להיחלשות הדולר מטילים בקרן המטבע על התמונה הגיאופוליטית המורכבת, ובעיקר חלוקה וארגון מחודש של שני בלוקים עולמיים. חלוקת העולם, המזכירה את המצב הגלובלי בעת המלחמה הקרה, "גוררת מדינות מסוימות להעדיף מטבעות אחרים כרזרבות על פני הדולר", טוענים בקרן.

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסביר כי "חלק ממדינות ארגון הבריקס (BRICS - ארגון מדינות הכולל בין היתר את ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה, א"כ), ובעיקרן סין, מנסות להחליש את דומיננטיות הדולר במשחק העולמי. סין למשל רוכשת נפט מרוסיה ומשתמשת ברובל לשם כך".

עם זאת, הדולר רחוק מלאבד את הבכורה. המטבע שאחריו, האירו, תופס מקום של פחות מ־20% מרזרבות הבנקים המרכזיים. כץ מעריך כי הדולר ימשיך להיות המטבע הדומיננטי, שחוזקו תלוי בפערי הריביות וביצועי יתר של כלכלת ארה"ב לעומת אירופה. לדבריו, "אין מטבע עם נזילות עמוקה כמו הדולר האמריקאי, ומדינות רבות עדיין מחזיקות כמויות גדולות של אג"ח אמריקאי, מה שמקנה לדולר יציבות יחסית".

גם הזהב מגדיל את כוחו

אבל לא רק מטבעות אחרים מתחזקים לעומת הדולר. קרסטן מנקה, ראש מחקר הדור הבא ביוליוס בר, ציין לאחרונה כי "הבנקים המרכזיים הגבירו את רכישות הזהב, בעקבות החרמת נכסי הדולר של רוסיה כתגובה לפלישתה לאוקראינה ב־2022".

מנקה מסביר כי לאחר שנכסי הדולר של רוסיה הוחרמו על ידי ארה"ב, המתנגדים למדיניות החוץ של אמריקה החליטו "להפחית את תלותם בדולר האמריקאי ולחסוך לעצמם פגיעות מסנקציות אמריקאיות". הזהב הפך להיות נכס משמעותי לא רק עבור בנקים אלא גם עבור משקיעים, זאת בזמן שמחירי החוזים העתידיים של הזהב עלו לשיא השנה ומחיר האונקיה נע סביב 2,340 דולר, לאחר עלייה של 21% ב־12 החודשים האחרונים.

הסקר השנתי של עתודות הזהב של הבנק המרכזי, שמפרסמת מועצת הזהב העולמית, מגלה כי רוב הבנקים המרכזיים צופים שבעוד חמש שנים יתרות הדולרים שלהם יהיו נמוכות באופן משמעותי (13%), או מתונות (49%). זהו גידול של כ־7 נקודות האחוז מהשנה שעברה.

בנוגע למניעים לרכישת זהב, יותר מ־40% מהבנקים ציינו את "מאפייני חוף המבטחים" שמציע הזהב - נזילותו ותפקידו ההיסטורי כנכס רזרבה. יש לציין כי רק 5% ציינו את החשש מסנקציות כגורם חשוב. לעומת זאת, יותר מ־65% סברו כי חשש זה אינו רלוונטי והזהב אינו חלק ממדיניות הדה־דולריזציה. אולם, בחלוקה לפי בנקים מרכזיים של שווקים מפותחים מול שווקים מתעוררים, שני הגורמים האלו היו משמעותיים הרבה יותר עבור האחרונים (26% ו־13%), מאשר הראשונים (0% ו־6%).

ישראל לא מחזיקה זהב

ומה קורה אצלנו? ניהול המטבעות בישראל מבוצע על ידי בנק ישראל. לפי הבנק המרכזי, המטבעות מקנים למשק מלאי חירום של מטבע חוץ בהיקף המספיק לעת משבר (למשל, במקרה של מלחמה או אסון טבע), ומאפשרים לבנק להתערב בשוק מטבע החוץ ולפעול בו במקרים מסוימים.

בנק ישראל אינו מחזיק רק דולרים, אם כי לפי הבנק רוב החזקות יתרות המט"ח שברשותו הן בדולרים (כ־60%). הבנק עושה שימוש במגוון מטבעות, דוגמת האירו, הפרנק השוויצרי והין היפני. קרן המטבע מציינת את ישראל כאחת מהמדינות המחזיקות לפחות 5% מיתרות המט"ח שלהן במטבעות "לא מסורתיים", ובכך מפזרת את יתרות המט"ח על פני מגוון נרחב יחסית.

בשנות ה־90, בנק ישראל החזיק גם זהב, אך מאז הוא מכר את כל היתרות ומתמקד במטבעות. הסיבה לכך הייתה שחשיבות הזהב כנכס מגן נחלשה, וכלכלני הבנק סברו כי התשואה לעומת הסיכון בהחזקתו אינה משתלמת. כץ מסביר כי לבנק ישראל יש דרכים לפזר סיכונים ולכן אין באמת חשש מכך שרוב יתרות המט"ח מוחזקות בדולרים. פיזור הסיכונים מתבצע באמצעות קניית אג"ח אמריקאיות ואירופיות כאחד ואף השקעה במניות. בכל הנוגע לזהב, כץ רואה בחיוב החזקת זהב כאמצעי להגנה מפני אירועים גיאופוליטיים משמעותיים, אך מסייג כי "חשוב לזכור שזהב, בניגוד לאג"ח אינו מחזיר תשואה".